chicaah Skrevet 18. januar 2015 #1 Del Skrevet 18. januar 2015 Dere som har barn som er 2,5 mnd, har dere faste leggetider og rutiner eller er ungen oppe til dere legger dere? Noen som kan beskrive leggesituasjonen og rutinene dere har? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snorkfrøken&mini Skrevet 18. januar 2015 #2 Del Skrevet 18. januar 2015 jenta mi er 2,5 mnd. vi har nettopp starta med noen rutiner nå siden hun sover lenger på natta nå enn før. Vi tar på pysj og gir flaske ca 8, hall 9. (ammer først men gir litt mme i tillegg på kvelden før natta). Så pakker vi henne inn i teppet, bysser og synger nattasang før hun blir lagt i senga si. Målet er å legge henne gradvis tidligere til vi har henne i seng ca 7, hall 8 :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chicaah Skrevet 18. januar 2015 Forfatter #3 Del Skrevet 18. januar 2015 Er hun våken da når dere leggee henne i senga eller sover hun? Her er det ikke mulig å legge han når han er våken, da blir det bare skriking. Han må sovne i armene våre.. Han har til nå ikke sovet om natta, bare en sjelden gang. De tre siste dagene har han sovet fra 24-08/10. Har spist kl 05 og 08. Han vil jo aldri klare å sove hele natte hvis hsn ikke legges i tolvtia.. det kommer seg vel etterhvert ☺ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastel Peach Skrevet 19. januar 2015 #4 Del Skrevet 19. januar 2015 Jeg tror at det ikke er vits i å legge faste rutiner før de små er rundt 6 mnd (Norges Helse Institutt som sier det...). Men fra de er 3 mnd er det greit å gjøre de samme tingene om og om igjen på kvelden- stelle, bytte til pysj, synge den samme sangen... Sånn at de skjønner at nå skal de sove lenge. Det er også rundt 3 måneders alder at de begynner å skjønne greia med dag og natt, tror jeg... For å unngå at babyen din gråter og gråter om kvelden, og får en dårlig opplevelse av leggingen, ville jeg ventet til babyen var trøtt, og så legge den. I starten prøve vi å legge henne klokken 19.00, men det har ikke fungert. Nå er hun snart et halvt år, og hun legges mellom 18-21, men vi skal begynne å legge henne til et fastere klokkeslett etter hvert, og helst rundt 19.00. Håper dette hjelper deg litt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chicaah Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #5 Del Skrevet 19. januar 2015 Ja jeg legger han ikke før han er trøtt, eller han sovner før vi legger han i senga. Det er kun det som fungerer her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2015 #6 Del Skrevet 19. januar 2015 Tuppa er 7 mnd, og har hatt samme leggerutine siden ho var 6 uker gammel. 1830 går jeg på badet. Bader/vasker og får på pysj. Går inn på rommet hennes hvor jeg har en godstol. Sitter der og ammer. Legger ho i senga, nusser og sier god natt. Går ut må kanskje inn et par ganger for å gi smokken (ho griner ikke da, bare hører at ho kaver litt). Anonymous poster hash: 3ed55...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snorkfrøken&mini Skrevet 19. januar 2015 #7 Del Skrevet 19. januar 2015 her er hun somregel så trøtt i 20 tiden at hun sovner raskt i armene (bysser litt på soverommet) før jeg legger oppi senga. Hun klarer heller ikke å sovne helt av seg seg oppi senga. pleier å sove til 03-03.30, da får hun mat og sover videre til neste mating ca 07.00 :-) Er selfølgelig ikke alle dager hun sovner like lett men prøver å gjøre det samme hver kveld slik at det blir rutine. Hadde hun ikke vært trøtt i 20 tiden hadde eg ventet til hun var trøtt ja :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tromsøjenta Skrevet 20. januar 2015 #8 Del Skrevet 20. januar 2015 Mi jente er tre mnd. Hun har hatt kolikk og mye magesmerter på kveldene. Har da måttet bysse henne i søvn. Etter at det værste gav seg, kan jeg legge henne våken ned i sin seng, dvs fra hun var ca 2,5 mnd. Foreløpig legge jeg meg samtidig for døgnrytmen er ikke helt på plass. Vi har rutiner i form av kveldsstell, på med pysj, amming i senga, nattasang og koseord i øret før jeg legger henne i senga si. Må putte inn sutten noen ganger før hun sovner. Nå er klokka ca 22.15 når vi går på rommet for amming. Skal jobbe oss gradvis mot tidligere klokkeslett. Med storebror forskjøv vi tidspunktet 15 minutter to ganger i uka fra han var ca tre mnd, og det funket bra. Satser på å legge henne ca kl 19 til slutt. Jeg skal jo ikke fortsette å legge meg samtidig ;-) Babyene begynner å produsere søvnhormonet Melatonin når de er ca tre mnd. Dette hormonet er med på å bestemme døgnrytmen og visst nok er det først når det er på plass noen vits å regulere døgnrytmen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #9 Del Skrevet 20. januar 2015 Vi begynte med faste rutiner tidlig, ca 10 uker gammel kanskje. Og da sov han i sengen sin på vårt rom. Begynte 21 tiden og gradvis tidligere ut fra når han ble trøtt:) Jeg tror det er lurt om det passer for han, min har alltid sovet bra alene. Noen trenger jo nærhet og bryst, da er det bare å vente tenker jeg;-) i dag er han 5 mnd og fortsatt en engel å legge. Anonymous poster hash: f29ca...c44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FirstAidKit Skrevet 20. januar 2015 #10 Del Skrevet 20. januar 2015 Faste rutiner og leggetid fra 5 uker her. La seg kl 18. Nå legger han seg inne kl 18:30. Det funket på nr.1 og funker på nr.2 Men barn er forskjellige, så min oppskrift er ikke nødvendigvis riktig for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2015 #11 Del Skrevet 21. januar 2015 Ho var 2 1/2 Mnd da ho begynte å legge seg til "normale" tider. Som for oss er mellom 19 og 20 da sovner ho ofte av seg selv etter flaska, andre ganger må ho bysses. Men det er nok ikke vits å legge en baby som ikke er trøtt. Er jo bare å prøve å legge til den tiden dere føler passer og se om baby er med på det, eller så kommer det med tiden 😊 Anonymous poster hash: 544a0...c7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2015 #12 Del Skrevet 22. januar 2015 Jenta vår er 11 uker og har hatt kolikk siden vi kom hjem fra sykehuset. Nå har hun gudsjelov begynt å sove hele natten, men jeg legger henne da jeg skal legge meg! Hun er lys våken fra 20.00-23.00, og er stort sett "utidig" og jamrete på kvelden! Får hun siste måltidet kl 23.00 kan hun sove helt til 07.00 på morgenen!👍 Anonymous poster hash: b7743...1a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå