Gå til innhold

når gå til jordmor?

Anbefalte innlegg

når går man til jordmor første gangen? er første gangs gravid & adoptert, så føler ikke jeg kan spøre mamma om hjelp siden hun aldri har oplevd dette selv. er helt forferdelig kvalm, kaster opp allt fra 4 til 10 ganger om dagen, mat kan jeg bare glemme... har en manlig lege som ikke har noe interesse av å hjelpe meg med mine gravid plager så ønsker å forholde meg til jordmor fra nå av. 

Anonymous poster hash: c0762...19e
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144193638-n%C3%A5r-g%C3%A5-til-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville også kontaktet jordmortjenesten i kommunen med det samme og forklart situasjonen. Tipper du vil få en time om ikke så lenge da.

Selv hadde jeg første time hos jordmor i uke 8, jeg ringte og ba om å få en samtale pga bekymringer ifht tidligere spontanabort. Siden uke 8 har jeg vært hos henne hver fjerde uke - og det har vært en god trygghet i henne!

Du blir innkalt til jordmor i uke 18 ca for oul så snakk med henne da om hva du bør gjøre :)

Neinei, det er ikke alle som blir innkalt til en jordmor til OUL, de fleste blir innkalt til sykehuset ja, hvor oftest en gynekolog/fødselslege  utfører ultralyden.

Mens andre velger å gå til en privat gynekolog/fødselslege som samarbeider med sykehuset.

Så det er ikke sikkert du møter en jordmor før du bestiller time til en.

Det er nok ulike praksiser på dette rundt om i landet.

Noen får tilbud om konsultasjoner hos bde lege og jordmor, noen fastleger ønsker faktisk ikke at du går til jordmor..Faktisk, hadde en slik lege en gang, gammel knall... Noen må selv finne jordmor, privat eller via helsetjenesten.

Annonse

Jeg ringte helsestasjonen her jeg bor. Her er det vanlig med første kontroll hos jordmor mellom uke 10 og 12. Så jeg hadde en god og lang samtale hos jordmor når jeg var 11+4. Neste kontroll er ved 24 uker.

Bare ring helsestasjonen der du bor, virker som de praktiserer dette litt forskjellig, alt etter kapasitet vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 7efd8...55c

Jeg var hos legen aller først, men det var pga kvalmen ikke noe annet, hun sa at jeg burde jo gå til henne og at første time måtte komme etter uke 12. Jeg sa bare at jeg hadde bestilt time hos privat gynekolog for første time og etter det kom jeg til å bruke jordmor. Ja ja det måtte jeg jo bestemme selv det var svaret😉 Var da hos gynekolog i uke 10, fikk da innvendig ul, helsekort og full pakke med blodprøver og hadde med urinprøve, fin og flott opplevelse. Ringte så til jordmor og skal til henne i uke 13 og deretter hver 4.uke framover, veldig oversiktlig og greit😊

Anonymous poster hash: ccf8b...0d3

Gjest ssjuni15

Ring helsestasjonen og be om en time:) Hos oss var det rutine å ha første time hos jordmor etter ca 12-13 uker. Første time hos lege mellom uke 8 og 12... De er der for å hjelpe deg, så det skader ikke å ta en telefon 😊

Hvis du tenker at du trenger kvalmestillende, må du vel uansett til legen for å få resept ☺️

Bare husk at i uke 12 så er det rutineblodprøver og slikt. Så da er det vel greit å starte hos legen, så får du unnagjort det, samt fyllet ut helsekortet ditt og så tar du kontakt med jordmorkontoret og bestiller time der til neste sjekk :)

Anonymous poster hash: 97a28...e13

Bare husk at i uke 12 så er det rutineblodprøver og slikt. Så da er det vel greit å starte hos legen, så får du unnagjort det, samt fyllet ut helsekortet ditt og så tar du kontakt med jordmorkontoret og bestiller time der til neste sjekk :)

Anonymous poster hash: 97a28...e13

Jeg tok blodprøvene hos jordmor, og det var hun som fylte ut helsekort også.

Anonymous poster hash: 06f3b...837

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...