Gå til innhold

Mat i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, er nå ganske vanlig at babyer på fire mnd ikke har vært syke enda, paleo eller ei...

Mange babyer sliter med kolikk og slik trenger det ikke å være. Det sies at årsaken er ukjent, men kostholdet spiller selvfølgelig en viktig rolle der, da et bra kosthold virker positivt inn på arvestoffet og morsmelka.

Anonymous poster hash: 5f28a...b31

Ingen av mine har hatt kolikk. Med nr 1 ammet jeg og spiste det jeg vil og nr 2 er ekte mme barn.

Selvfølgelig kan man få kolikkfrie barn selv ved et kosthold som ikke er optimalt, da f.eks. genetikk også kan spille inn, men selvsagt innvirker det på morsmelken hva mor spiser, ligger i naturen. En baby kan være frisk, men med ett usunt kosthold, kan barnet på sikt få plager (kviser,lite energi, hyppig influensa, oppblåsthet, jernmangelanemi m.m) eller i verste fall autoimmune sykdommer (leddgikt, ulcerøs kolitt m.m).

Skrevet

Hehe, dette er første barn tenker jeg. Jadda, det er ikke lett. Når de er små babyer er alt ofte veldig enkelt, noen får pupp og noen MME. De legger på seg og alt er fint. Så kommer egen vilje og mat... Og de springer til venner og spiser det de får der. Lykke til, håper dere ikke får helt sjokk! Men selvsagt er det sikkert mulig at barnet får med seg mat til barnehagen, men det er ikke dermed sagt sagt at det villig bare spiser det og ikke det som serveres til alle de andre barna.

Anonymous poster hash: a1dbc...dbc

Det er klart det er lett nå som jeg har permisjon og full kontroll på babyen og det faktum at hun kun får morsmelk. Har ikke sagt at det kommer til å bli lett når hun vokser til, det hadde vært veldig naivt å tro, men det meste er mulig. Vi kan f.eks. ikke styre om datteren vår forsyner seg av et annet barn sin tallerken, men vi kommer til å tilrettelegge mest mulig for at hun skal få sunn mat. Med en positiv tankegang kommer man langt. Vi ser muligheter fremfor begrensninger.

Skrevet

Vel, er nå ganske vanlig at babyer på fire mnd ikke har vært syke enda, paleo eller ei...

Mange babyer sliter med kolikk og slik trenger det ikke å være. Det sies at årsaken er ukjent, men kostholdet spiller selvfølgelig en viktig rolle der, da et bra kosthold virker positivt inn på arvestoffet og morsmelka.

Kolikk er luftsmerter i tarmer. Og ser finnes ingenting vitenskapelig som viser til din påstand.

Skrevet

Herlighet hvor mange kommentarer, rekker ikke svare på absolutt, for det her var virkelig ikke det jeg forventet.

Jeg spurte IKKE om deres mening ang. paleo. Jeg spurte om hvordan rutinene er i barnehager, siden jeg vil barnet sitt beste i form av et gjennomført og sunt kosthold. Jeg blir provosert over mange av de frekke svarene og det er tydelig at dere ikke aner hva dere snakker om eller ikke aner noe som helst om paleo. Skal prøve å forklare meg i korthet, selv om det kan bli en utfordring. Jeg og min samboer er genuint opptatt av kosthold, vi ser på foredrag om kosthold ukentlig, og lærer stadig noe nytt. For 1,5 år siden begynte vi å spise paleomat. Dette er ingen diett, slik mange av dere tror, men en livsstil. Vi stortrives med denne livsstilen og har aldri følt oss så bra. Før da vi spiste kornprodukter hadde vi ujevn energi, oppblåsthet, kviser m.m. Nå er vi kvitt alt. Vi er friske hele året og har jevn og god energi. Dette handler IKKE om slanking, men om å ha ett kosthold som består av ren og naturlig mat, noe som har utallige helsefordeler. Vi teller ALDRI kalorier, i motsetning til mange andre. Vi spiser mat som ER ingredienser, ikke HAR ingredienser. Vi baserer kostholdet vårt på ren og naturlig mat: kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, grønnsaker, koker ofte kraft (inneholder mye vitaminer og mineraler) litt frukt, bær. Livsstilen går ut på å få fett fra sunne kilder som fisk, kjøtt, avokado, kokosolje og kaldpresset økologisk olivenolje. Går også ut på å spise økologisk og spise mat i sesong, samt at dyrene hvor kjøttet stammer fra har hatt et bra liv. Vi har satt oss godt inn i det og trenger ingen barnelege for å legge saken til vurdering. Dessuten kan leger svært lite om kosthold, har vi erfart i mange tilfeller.

Paleo kommer bare mer og mer i "dagslyset". Det er til og med årlige kostholdskonferanser innenfor paleo/lavkarbo. Det er alt fra indremedisinere til ernæringsfysiologer som har foredrag om paleo. Sara Lossius kom i fjor ut med en bok som heter "PALEO: Sunnere, friskere og sterkere med en naturlig livsstil". Datteren deres på 19 mnd. har kun spist paleomat og hun har en jernhelse, har aldri hatt vondt i magen f.eks. Hvordan kan dere påstå at med dette kostholdet blir ikke behovet for næringsstoffer dekket optimalt?

Jeg synes det er skremmende at det er så lite fokus på kosthold nå til dags. En av dere skriver at det blir servert rundstykker i barnehagen. Det er jo helt bak mål. Full av siktet hvetemel, noe som omdannes til sukker (glukose) i kroppen og bukspyttkjertel må jobbe på høygir for å kvitte seg med alt sukkeret. Ustabilt blodsukker, medfører kortvarig energi.

Hvis dere har fulgt med i media, har "Kostreform for bedre helse" kommet ut med alternative kostholdsråd, ettersom de mener at Staten gir helt feil kostholdsråd. Se lenke: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/

Sjekk også ut informasjon om paleo, før dere uttaler dere negativt:

www.paleoliv.no/om_paleo/

Hva mener dere vi mangler av næringsstoffer med dette kostholdet?

Det at flere påpeker at det er synd på datteren min som ikke får spise boller. Hvem har sagt at man trenger dårlig mat for å kose seg? Vi baker masse sunn bakst og lager gode, sunne desserter. Jeg synes det er helt vilt at det er så mange som mener det er dårlig å ha en sunn og gjennomført livsstil. Dette handler ikke om fanatisme, men om å ha en sunn og gjennomført livsstil.

"Du kaller datteren din en baby". Hun er 11 mnd når hun begynner i barnehage og da omtales man fortsatt som spedbarn.

Mulig det ble litt rotete her, men spør gjerne om dere har flere spørsmål. Er alene hjemme her, så måtte svare raskt da jeg har en baby på 4 mnd som vil ha oppmerksomhet.

Men hvordan vil du gjøre det i barnebursdager? Juletrefest, karneval ol. i barnehagen?

Er oppriktig nyskjerrig. Vi har også fokus på sunt kosthold, og spiser mest mulig rene produkter, lite sukker og kun grovt korn. MEN, ungene får selvfølgelig spise det som blir servert, både i selskap, barnehage og hvor som helst egentlig. Og det gjør faktisk vi voksne også.

Å ta fra de det, ville vært det samme som å ta fra oss voksne gleden med restaurantbesøk/middag hos venner.

Meningsløst!

Anonymous poster hash: 5b726...be0

Skrevet

Kolikk er luftsmerter i tarmer. Og ser finnes ingenting vitenskapelig som viser til din påstand.

Jeg kan definisjonen på kolikk. Selvfølgelig virker mors kosthold inn på morsmelka. Hvordan forklarer du da at noen barn får vondt i magen hvis mor har spist løk/kål? Eller at morsmelka kan smake hvitløk hvis mor har inntatt det?

Skrevet

Herlighet hvor mange kommentarer, rekker ikke svare på absolutt, for det her var virkelig ikke det jeg forventet.

Jeg spurte IKKE om deres mening ang. paleo. Jeg spurte om hvordan rutinene er i barnehager, siden jeg vil barnet sitt beste i form av et gjennomført og sunt kosthold. Jeg blir provosert over mange av de frekke svarene og det er tydelig at dere ikke aner hva dere snakker om eller ikke aner noe som helst om paleo. Skal prøve å forklare meg i korthet, selv om det kan bli en utfordring. Jeg og min samboer er genuint opptatt av kosthold, vi ser på foredrag om kosthold ukentlig, og lærer stadig noe nytt. For 1,5 år siden begynte vi å spise paleomat. Dette er ingen diett, slik mange av dere tror, men en livsstil. Vi stortrives med denne livsstilen og har aldri følt oss så bra. Før da vi spiste kornprodukter hadde vi ujevn energi, oppblåsthet, kviser m.m. Nå er vi kvitt alt. Vi er friske hele året og har jevn og god energi. Dette handler IKKE om slanking, men om å ha ett kosthold som består av ren og naturlig mat, noe som har utallige helsefordeler. Vi teller ALDRI kalorier, i motsetning til mange andre. Vi spiser mat som ER ingredienser, ikke HAR ingredienser. Vi baserer kostholdet vårt på ren og naturlig mat: kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, grønnsaker, koker ofte kraft (inneholder mye vitaminer og mineraler) litt frukt, bær. Livsstilen går ut på å få fett fra sunne kilder som fisk, kjøtt, avokado, kokosolje og kaldpresset økologisk olivenolje. Går også ut på å spise økologisk og spise mat i sesong, samt at dyrene hvor kjøttet stammer fra har hatt et bra liv. Vi har satt oss godt inn i det og trenger ingen barnelege for å legge saken til vurdering. Dessuten kan leger svært lite om kosthold, har vi erfart i mange tilfeller.

Paleo kommer bare mer og mer i "dagslyset". Det er til og med årlige kostholdskonferanser innenfor paleo/lavkarbo. Det er alt fra indremedisinere til ernæringsfysiologer som har foredrag om paleo. Sara Lossius kom i fjor ut med en bok som heter "PALEO: Sunnere, friskere og sterkere med en naturlig livsstil". Datteren deres på 19 mnd. har kun spist paleomat og hun har en jernhelse, har aldri hatt vondt i magen f.eks. Hvordan kan dere påstå at med dette kostholdet blir ikke behovet for næringsstoffer dekket optimalt?

Jeg synes det er skremmende at det er så lite fokus på kosthold nå til dags. En av dere skriver at det blir servert rundstykker i barnehagen. Det er jo helt bak mål. Full av siktet hvetemel, noe som omdannes til sukker (glukose) i kroppen og bukspyttkjertel må jobbe på høygir for å kvitte seg med alt sukkeret. Ustabilt blodsukker, medfører kortvarig energi.

Hvis dere har fulgt med i media, har "Kostreform for bedre helse" kommet ut med alternative kostholdsråd, ettersom de mener at Staten gir helt feil kostholdsråd. Se lenke: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/

Det at flere påpeker at det er synd på datteren min som ikke får spise boller. Hvem har sagt at man trenger dårlig mat for å kose seg? Vi baker masse sunn bakst og lager gode, sunne desserter. Jeg synes det er helt vilt at det er så mange som mener det er dårlig å ha en sunn og gjennomført livsstil. Dette handler ikke om fanatisme, men om å ha en sunn og gjennomført livsstil.

"Du kaller datteren din en baby". Hun er 11 mnd når hun begynner i barnehage og da omtales man fortsatt som spedbarn.

Mulig det ble litt rotete her, men spør gjerne om dere har flere spørsmål. Er alene hjemme her, så måtte svare raskt da jeg har en baby på 4 mnd som vil ha oppmerksomhet.

Men hvordan vil du gjøre det i barnebursdager? Juletrefest, karneval ol. i barnehagen?

Er oppriktig nyskjerrig. Vi har også fokus på sunt kosthold, og spiser mest mulig rene produkter, lite sukker og kun grovt korn. MEN, ungene får selvfølgelig spise det som blir servert, både i selskap, barnehage og hvor som helst egentlig. Og det gjør faktisk vi voksne også.

Å ta fra de det, ville vært det samme som å ta fra oss voksne gleden med restaurantbesøk/middag hos venner.

Meningsløst!

Så hvis det serveres fabrikkert barnegrøt eller rett i koppen tomatsuppe i barnehagen så lar dere ungene deres spise det fordi de har lyst på det?

Hvis man får valget mellom ei hjemmelaget tomatsuppe alla. Eivind Hellstrøm (som vi bruker å lage) eller Toro sin rett i koppen med masse tilsettningsstoffer og dårlig næring eller velge mellom de fabrikkerte barnegrøtene som inneholder en sinnsyk innholdsfortegnelse, deriblant palmeolje eller hjemmelaget rømmegrøt i stedet for som er et rent naturprodukt er det vel ikke akkurat et tap for barnet hverken i smak eller næring og heller få maten vi lager? Det eneste argumentet helsesøstre bruker angående barnegrøtene er jern og det vil vårt barn få gjennom f. eks hjemmelaget brokkoli-suppe.

Når det gjelder bursdager osv. er det heldigvis ikke hverdagskosten og vi må sikkert la barnet få "kose seg" litt der, men er vi på restautrant med henne kan hun velge de beste alternativene akkurat sånn som oss. Når vi er på restauranter velger vi alltid de beste alternativene. Vi takker alltid høflig nei til loffene som tilbys før maten, vi drikker vann til maten da vi ikke har lyst på alkohol eller brus da vi ikke synes det smaker noe godt og vi velger f. eks fiskesuppe, kjøtt, fiske eller fugl og grønnsaker framfor f. eks pizza og pastaretter. Er man mett etter maten er det flott med kaffe til dessert eller kanskje har restauranten en frukt og bær dessert på menyen som kan være et bedre alternativ en kaker stappet med sukker og siktet hvetemel.

Skrevet

Gluten er anbefalt å gi barnet før det er 1 år for hvis ikke er det større sjanse for å få glutenallergi....

Anonymous poster hash: da0a1...4a8

Nyere forskning har vist at det ikke stemmer. De som er disponert får det likevel, sen start med gluten vil ikke øke sjansen. Det eneste som skjer er at alderen det blir påvist allergi blir utsatt til rundt toårs-alder, noe forskerne mente var bra siden barnets immunsystem får større ro på seg i de første viktige månedene og to årene.

Anonymous poster hash: 3287b...f75

Skrevet

I vår barnehage serveres lunsj 4 dager i uka (siste dag er turdag, og da må de ha med mat selv).
Frokost og ettermiddagsmat må barna ha med selv, og da kan man selvsagt ha hva man vil i matboksen.

Altså får barna mine bare servert 4 måltider i uka i barnehagen. Det jeg prøver å si, er at om du er bekymret for kostholdet til barnet ditt, kan du prøve å få henne inn i en barnehage der de ikke serverer så mye mat.

Ellers vil jeg si at du må huske at barnet ditt fort kan framstå som litt sært/spesielt blant andre barn om det har strenge regler, ikke få spise is/bolle osv. i settinger de andre får det. Og hva skal du gjøre om hun skal være med andre hjem? I bursdag? Når hun plutselig er bråsulten og dere er på farta?

Nei, ro ned hysteriet. Som andre sier, virker alt veldig enkelt når barnet er liten baby, men vent noen år, når sosiale koder, sosialt liv og egen vilje virkelig begynner å spille en rolle.

Anonymous poster hash: fff2b...7a9
Skrevet

Er du også en vaksinemotstander hi? Kostholdet ditt holder kanskje barnet frisk?

Anonymous poster hash: 7bba6...970

Var motstander av svineinfluensavaksina (Pandemrix), tok ikke denne selv, ble uglesett på jobben pga det (jobbet i helsevesenet da), men jeg holdt meg frisk hele tida og i ettertid ser man jo at denne vaksinenen fikk dessverre (ikke overraskende) uheldige ettervirkninger hos noen. Datteren vår følger for øvrig vaksinasjonsprogrammet

Du vet om de unge som døde av svineinfluensa eller? Du virker utrolig sneversynt. Stakkars barn som må vokse opp hos slike foreldre. Kjempestas å komme i bursdag og ha med matpakke.

Anonymous poster hash: 9b96f...6f9

Du trekker egne slutninger. Jeg har ikke sagt at jeg kommer til å sende med matpakke i bursdag. Det er snakk om hverdagen i barnehagen. Hva hun spiser 5 dager i uka i barnehagen, er langt viktigere enn en og annen bursdag av og til. 5 dager i uka tilsvarer tross alt ganske mye. For øvrig hva som serveres i bursdag er det foreldre som bestemmer og ikke barna. Det er bl.a du som er årsaken til usunne bursdager.

Mine unger er aktive barn. Vi kan finne på å spise sjokolade på mandag, bake boller på en onsdag eller drikke kakao på kafé på en tirsdag. På lørdag får de lørdagsgodteri. Jeg har ammet alle. De hadde ikke vondt i magen selv om jeg drakk cola, spiste sjokolade, hvitløk, erter osv. De er sjelden syke ( vannkopper osv kan nok ikke forebygges med kosthold) de holder på med masse fritidsaktiviteter, de er flinke på skolen, slanke, har masse venner. Konklusjon: ett normalt kosthold skaper friske, flotte barn. Så dessverre. Teorien din om paleomat gikk akkurat rett i dass!

Anonymous poster hash: 9b96f...6f9

Skrevet

Meningsløst!

Så hvis det serveres fabrikkert barnegrøt eller rett i koppen tomatsuppe i barnehagen så lar dere ungene deres spise det fordi de har lyst på det?

Hvis man får valget mellom ei hjemmelaget tomatsuppe alla. Eivind Hellstrøm (som vi bruker å lage) eller Toro sin rett i koppen med masse tilsettningsstoffer og dårlig næring eller velge mellom de fabrikkerte barnegrøtene som inneholder en sinnsyk innholdsfortegnelse, deriblant palmeolje eller hjemmelaget rømmegrøt i stedet for som er et rent naturprodukt er det vel ikke akkurat et tap for barnet hverken i smak eller næring og heller få maten vi lager? Det eneste argumentet helsesøstre bruker angående barnegrøtene er jern og det vil vårt barn få gjennom f. eks hjemmelaget brokkoli-suppe.

Når det gjelder bursdager osv. er det heldigvis ikke hverdagskosten og vi må sikkert la barnet få "kose seg" litt der, men er vi på restautrant med henne kan hun velge de beste alternativene akkurat sånn som oss. Når vi er på restauranter velger vi alltid de beste alternativene. Vi takker alltid høflig nei til loffene som tilbys før maten, vi drikker vann til maten da vi ikke har lyst på alkohol eller brus da vi ikke synes det smaker noe godt og vi velger f. eks fiskesuppe, kjøtt, fiske eller fugl og grønnsaker framfor f. eks pizza og pastaretter. Er man mett etter maten er det flott med kaffe til dessert eller kanskje har restauranten en frukt og bær dessert på menyen som kan være et bedre alternativ en kaker stappet med sukker og siktet hvetemel.

Ja. I barnehagen får de innimellom Toro supper, ostesmørbrød av loff, pizza ol.

Er de på besøk hos noen så driter jeg i om de får servert spagetti a la capri eller honny corn. Det er hverdagen som betyr mest, og hjemme spiser vi sunt.

Og barnehagen serverer grovt brød, vanlig pålegg + frukt til hverdags. Derfor tåler de fint en Toro lunch i ny og ne.

Hysteri får jeg spader av!

Skrevet

Du må helt seriøst være hjernevasket! Nesten ingen er syk før de er 4 mnd, spesielt ikke første barnet som ikke er utsatt for smitte fra søsken. Forstår ikke at det er mulig å være så rigid i forhold til kosthold. Du høres ikke særlig hyggelig ut og heller ikke realistisk! Jeg ville ikke invitert dere på middag eller med på ferietur/hyttetur. Blir for mye å tenke på. Husk at dere lever i er samfunn med andre mennesker. Du må respektere at vi tar andre valg enn deg når det gjelder kosthold. Om ikke du gjør det, vil ingen respektere ditt valg!

Skrevet

Denne tråden engasjerte enormt - selv om det altså ikke er noe som helst denne dama gjør som innvirker på noen andres liv her. Tenk å bli så opprørt at man begynner å kalle henne, bare fordi det er visse ting hun nekter å putte i munnen...

"Paleoskrulle", "hysterisk", "ikke særlig hyggelig", "koko", "barnevernet neste"; hvor får folk alt dette fra? Jeg ba barnehagen unngå vanlig melk til min eldste fordi vi er fulle av matallergier i familien, er det også koko? Hun trenger da bare gjøre avtale om at ungen spiser nista si, hvis det er samme maten som de serverer hjemme, vil barnet også foretrekke det.

Det er en myte at "alle barn" liker boller best. Ntrekker folk fram

Anonymous poster hash: 5a539...b23

Skrevet

Denne tråden engasjerte enormt - selv om det altså ikke er noe som helst denne dama gjør som innvirker på noen andres liv her. Tenk å bli så opprørt at man begynner å kalle henne, bare fordi det er visse ting hun nekter å putte i munnen...

"Paleoskrulle", "hysterisk", "ikke særlig hyggelig", "koko", "barnevernet neste"; hvor får folk alt dette fra? Jeg ba barnehagen unngå vanlig melk til min eldste fordi vi er fulle av matallergier i familien, er det også koko? Hun trenger da bare gjøre avtale om at ungen spiser nista si, hvis det er samme maten som de serverer hjemme, vil barnet også foretrekke det.

* noen trekker fram

at det blir så vanskelig med luciafeiring, bursdager, bålturer, fotballstevner o.l.

Altså, ungen er under året gammel. Hun skal ikke i bursdag uten følge på minst seks år ennå. Fotballstevner likeså.

Kanskje har man skjønt om 5 til 10 år at det å drive idrett og friluftsliv IKKE er synonymt med vafler, brus og "siste sort" billige grillpølser? Det håper i alle fall jeg.

Klassen til eldstemann hadde turdag hver uke i småskolen. Klart han ikke kunne grille pølser hver gang. Vi har ikke pølser til middag en gang i uka, ikke hver måned heller, for jeg syns ikke det er kvalitetsmat. Så jeg sendte ikke mer pølser med, han trenger ikke "middag" to ganger den dagen, og han trenger ikke pølser hver uke bare fordi han har gått en kilometer utendørs. Jeg sendte ostesmørbrød, fiskekaker og mye annet.

Er kos alltid synonymt med tomme kalorier? Dere lærer jo ungene opp til at det er toppen, hvis dere selv lager vafler og pølser hver gang det skal være "kos". (Og lussekattene man får i norske barnehager er som regel lette å avstå fra, de er tørre og hjelknadde av små barnehender, så der tror jeg det løser seg helt selv...)

Skrevet

* noen trekker fram

at det blir så vanskelig med luciafeiring, bursdager, bålturer, fotballstevner o.l.

Altså, ungen er under året gammel. Hun skal ikke i bursdag uten følge på minst seks år ennå. Fotballstevner likeså.

Kanskje har man skjønt om 5 til 10 år at det å drive idrett og friluftsliv IKKE er synonymt med vafler, brus og "siste sort" billige grillpølser? Det håper i alle fall jeg.

Klassen til eldstemann hadde turdag hver uke i småskolen. Klart han ikke kunne grille pølser hver gang. Vi har ikke pølser til middag en gang i uka, ikke hver måned heller, for jeg syns ikke det er kvalitetsmat. Så jeg sendte ikke mer pølser med, han trenger ikke "middag" to ganger den dagen, og han trenger ikke pølser hver uke bare fordi han har gått en kilometer utendørs. Jeg sendte ostesmørbrød, fiskekaker og mye annet.

Er kos alltid synonymt med tomme kalorier? Dere lærer jo ungene opp til at det er toppen, hvis dere selv lager vafler og pølser hver gang det skal være "kos". (Og lussekattene man får i norske barnehager er som regel lette å avstå fra, de er tørre og hjelknadde av små barnehender, så der tror jeg det løser seg helt selv...)

Det er jo ikke kostholdet i seg selv jeg reagerer på! Det er måten hun legger det frem og at datteren vil skille seg ut! Bli det barnet som ingen vil invitere med seg hjem fordi man ikke vet hva barnet kan spise/ikke spise.

Skrevet

* noen trekker fram

Det er jo ikke kostholdet i seg selv jeg reagerer på! Det er måten hun legger det frem og at datteren vil skille seg ut! Bli det barnet som ingen vil invitere med seg hjem fordi man ikke vet hva barnet kan spise/ikke spise.
Men når ungene er sære og kresne og nekter å spise ting bare fordi de har satt seg i hodet at de ikke liker det, da er det lett å invitere dem hjem?

Her på DiB er jo den store sannheten at man da bare lærer ungene å si "nei takk, jeg er ikke så glad i ditt og datt", og da bør det respekteres. Men hvis man sier "nei takk, vi spiser ikke hvetemel" er det plutselig det samme som å skille seg ut.

Dobbeltmoral. Jeg syns personlig det er lettere å respektere at folk har en grunn for sine valg, enn å tekkes folk som bare er fine på det. Hvis de har funnet ut at helsa deres har det best med den maten, hvorfor skal vi mase på at ungene må passe inn og spise noe som gjør det dårligere for dem? Han ene min ble "tvunget" til å drikke brus i bursdag selv om han pent ba om vann, det er visst kjempeviktig at alle gjør likt...

Skrevet

Du må helt seriøst være hjernevasket! Nesten ingen er syk før de er 4 mnd, spesielt ikke første barnet som ikke er utsatt for smitte fra søsken. Forstår ikke at det er mulig å være så rigid i forhold til kosthold. Du høres ikke særlig hyggelig ut og heller ikke realistisk! Jeg ville ikke invitert dere på middag eller med på ferietur/hyttetur. Blir for mye å tenke på. Husk at dere lever i er samfunn med andre mennesker. Du må respektere at vi tar andre valg enn deg når det gjelder kosthold. Om ikke du gjør det, vil ingen respektere ditt valg!

Snakker om å møte seg selv i den berømte døra!

Du kaller HI hjernevasket, rigid, ikke særlig hyggelig og ikke realistisk.

I tillegg ber du HI om å respektere at "vi" tar andre valg enn henne når det gjelder kosthold, og sier at hvis hun ikke gjør det så vil ingen respektere hennes valg.

Og det sier hun prøver å bruke patetiske hersketeknikker...

Og du snakker om respekt???

Kanskje DU burde begynne å respektere at andre tar andre valg når det gjelder kosthold.

Kanskje DU burde begynne å vise mer respekt.

Anonymous poster hash: 3287b...f75

Skrevet

Poenget er at barn er barn og det å skille seg ut er ikke lett. Her er det tusen innlegg som skiver det på en hyggelig måte. Det går ikke inn. Hadde vi levd etter hennes kosthold hadde vi blitt direkte syke. Flere i familien tåler ikke fruktose. Dvs frukt, grønt, søtningsmiddel, fullkorn o.l. Jeg synes dette er helt pyton. Utrolig kjedelig at et av barna må være annerledes. Hun takler det kjempe bra! Men kan ikke lenger spise mye av det som ansees som sunt. At hi vil være så rigid uten å vite om det er det beste for datteren er for meg helt uforståelig!

Ellers så er jeg enig i at mat kan brukes som medisin. Jenten vår er blitt helt ny av å spise mer usunt(slik de fleste ser der). Det er slutt på år med kvalme og magevondt. Kanskje hun kan bli normalvekig og!

Skrevet

Jeg skal ikke si noe om paleokosthiold er dårlig for barn eller ikke, for det vet jeg ingenting om. Men reagerer STERKT på at så mange av dere er så opptatte av at barnet til HI (og andre barn) må spise samme mat som andre for ikke å skille seg ut, og at det er så galt å være annerledes! Hva med å heller lære barn at alle er annerledes, og at det er ok? Det at de fleste foreldre er så opptattt av at barna deres skal "passe inn" og "være som de andre" er grunnen til at så mange blir ertet/mobbet for å være annerledes, og at mange voksne mennesker ikke helt vet hvem de er. Om vi bare lærte barna våre at det er ok å skille seg ut, ville nok livet blitt mye lettere for alle de som ikke kan noe for at de skiller seg ut, for eksempel alle med sterke matallergier eller som ser annerledes ut, for eksempel. 

Så, ja. Vet ingenting om paleo, og ville nok sjekket med en lege, etc, at barnet i hvettfall får i seg nok næringsstoffer. Men ikke bry seg om de som sier at barnet kke må skille seg ut, HI! Barnet ditt vil garantert bli mye mer selvsikker om du fra en tidlig alder lærer henne at alle er annerledes og at det er helt ok å skille seg ut, enn om du tvinger henne inn i en "som alle andre"-boks hun kanskje ikke passer i. Så lenge  du lar henne ta sine egne valg ang mat og andre ting når hun blir eldre, altså.

Skrevet

Jeg skal ikke si noe om paleokosthiold er dårlig for barn eller ikke, for det vet jeg ingenting om. Men reagerer STERKT på at så mange av dere er så opptatte av at barnet til HI (og andre barn) må spise samme mat som andre for ikke å skille seg ut, og at det er så galt å være annerledes! Hva med å heller lære barn at alle er annerledes, og at det er ok? Det at de fleste foreldre er så opptattt av at barna deres skal "passe inn" og "være som de andre" er grunnen til at så mange blir ertet/mobbet for å være annerledes, og at mange voksne mennesker ikke helt vet hvem de er. Om vi bare lærte barna våre at det er ok å skille seg ut, ville nok livet blitt mye lettere for alle de som ikke kan noe for at de skiller seg ut, for eksempel alle med sterke matallergier eller som ser annerledes ut, for eksempel. 

Så, ja. Vet ingenting om paleo, og ville nok sjekket med en lege, etc, at barnet i hvettfall får i seg nok næringsstoffer. Men ikke bry seg om de som sier at barnet kke må skille seg ut, HI! Barnet ditt vil garantert bli mye mer selvsikker om du fra en tidlig alder lærer henne at alle er annerledes og at det er helt ok å skille seg ut, enn om du tvinger henne inn i en "som alle andre"-boks hun kanskje ikke passer i. Så lenge  du lar henne ta sine egne valg ang mat og andre ting når h

Poenget er at barn er barn og det å skille seg ut er ikke lett. Her er det tusen innlegg som skiver det på en hyggelig måte. Det går ikke inn. Hadde vi levd etter hennes kosthold hadde vi blitt direkte syke. Flere i familien tåler ikke fruktose. Dvs frukt, grønt, søtningsmiddel, fullkorn o.l. Jeg synes dette er helt pyton. Utrolig kjedelig at et av barna må være annerledes. Hun takler det kjempe bra! Men kan ikke lenger spise mye av det som ansees som sunt. At hi vil være så rigid uten å vite om det er det beste for datteren er for meg helt uforståelig!

Ellers så er jeg enig i at mat kan brukes som medisin. Jenten vår er blitt helt ny av å spise mer usunt(slik de fleste ser der). Det er slutt på år med kvalme og magevondt. Kanskje hun kan bli normalveki

Hva tegner du som det usunne kostholdet dere gir henne? Snakker du om pizza, baguetter, Mcdonalds, brus, juice, godteri, boller, hvetemel, kneipbrød, unaturlig salt, transfett og palmeolje osv. er dette et kosthold som over tid har ført til en rekke helseproblemer, helsekøer og overvekt i samfunnet.

Det du nevner som det sunne kostholdet er hva staten anbefaler og har anbefalt i mange år for det norske folk. For vår del følger vi Kostreform for bedre helse sine nye anbefalninger som blant annet går ut på spise lite eller ingenting av kornprodukter, søtningsmidler og frukt, men derimot spise naturlig mat og grønnsaker i stedet for frukt. Det som er fordelen med Kostreform for bedre helse/paleo/lavkarbo/lchf er at alle som bruker dette kostholdet har gode erfaringer, deriblant leger, indremedisinere, ernæringsfysiologer, forskere og også idrettsutvøere som har gode erfaringer.

Skrevet

Jo mer du skriver, jo mer minner du meg om en nyfrelst tidligere alkoholiker jeg traff.

Det virker som om du tror du har sett lyset rett og slett. Bare at du ikke fant deg en gud, men en kostholdsguru...

Anonymous poster hash: d19c1...fb9

Skrevet

Så, ja. Vet ingenting om paleo, og ville nok sjekket med en lege, etc, at barnet i hvettfall får i seg nok næringsstoffer. Men ikke bry seg om de som sier at barnet kke må skille seg ut, HI! Barnet ditt vil garantert bli mye mer selvsikker om du fra en tidlig alder lærer henne at alle er annerledes og at det er helt ok å skille seg ut, enn om du tvinger henne inn i en "som alle andre"-boks hun kanskje ikke passer i. Så lenge  du lar henne ta sine egne valg ang mat og andre ting når h

Ellers så er jeg enig i at mat kan brukes som medisin. Jenten vår er blitt helt ny av å spise mer usunt(slik de fleste ser der). Det er slutt på år med kvalme og magevondt. Kanskje hun kan bli normalveki

Hva tegner du som det usunne kostholdet dere gir henne? Snakker du om pizza, baguetter, Mcdonalds, brus, juice, godteri, boller, hvetemel, kneipbrød, unaturlig salt, transfett og palmeolje osv. er dette et kosthold som over tid har ført til en rekke helseproblemer, helsekøer og overvekt i samfunnet.

Det du nevner som det sunne kostholdet er hva staten anbefaler og har anbefalt i mange år for det norske folk. For vår del følger vi Kostreform for bedre helse sine nye anbefalninger som blant annet går ut på spise lite eller ingenting av kornprodukter, søtningsmidler og frukt, men derimot spise naturlig mat og grønnsaker i stedet for frukt. Det som er fordelen med Kostreform for bedre helse/paleo/lavkarbo/lchf er at alle som bruker dette kostholdet har gode erfaringer, deriblant leger, indremedisinere, ernæringsfysiologer, forskere og også idrettsutvøere som har gode erfaringer.

Hehe, rart at før i tiden spiste nordmenn masse poteter og brød, og hadde mindre overvekt enn dagens nordmenn, der mange tyr til lavkarbo og annen hubbabubba for å slanke seg.

Japanere er de som lever lengst i verden, har lite overvekt på landsbasis og god helse. Likevel spiser de mye ris, noe som dere paleofolk ikke spiser og mener er skadelig. Hvorfor lever de så lenge da? Sammentreff?

En annen ting - skille seg ut. Ja, hadde foreldrene til gjester diktert meg hva jeg skal servere i barnebursdag så ville jeg ha ledd. Nei, man blir ikke syk eller dør tidligere av 4-5 kakestykker i året. For øvrig er det vitenskapelig bevist at barn som ikke får lov til å spise noe som helst "usunt" skeier helt ut når de får tilgang på egne penger. Man ser med en gang hvem av barna som kommer fra et striks hjem, og hvem som har naturlig forhold til mat.

Hvordan har du tenkt å kontrollere dette når barnet skal på besøk? Turer med fotballen, skolen, der du som forelder IKKE er med? Eller skal du sitte og nistirre på barnet i bursdager, på besøk, turneringer og under skoleturer i skoletiden (noe som innebærer at du nok å si opp jobben for å følge opp alt) til barnet blir 18? Hvordan har du tenkt å få det til å fungere I PRAKSIS? La oss si, barn på 6 år er invitert i bursdag. Du tropper opp og sier foran alle at DITT barn skal kun spise medbrakt sunn mat, mens de andre spiser kake. Så går du, tror du virkelig at barnet ikke får i seg kake da? Skal du lyve på barnet allergier for å gjennomføre det?

Enn besøk? Ditt barn drar på besøk til klassekompis, klassekompis har kjøpt sjokolade og deler med ditt barn. Hvordan har du tenkt å stoppe det? Være med barnet på overnattingsbesøk, nekte det overnattingsbesøk, drive avhør av barnet hver gang barnet har vært på besøk?

Jeg prøver å ikke dømme, men lurer på HVORDAN du har tenkt å gjennomføre dette når barnet begynner å dra på ting alene? Hvis barnet ditt kaster den sunne maten og foretrekker å grille pølser sammen med klassekompiser på en utflukt? Hvordan får du stoppet det? Ringer læreren og sier at han/hun må passe ungen din under hele turen så ungen for all del ikke får i seg pølser, selv om ungen verken er overvektig, allergisk eller religiøs?

Anonymous poster hash: 07da0...ef5

Skrevet

Jeg skal ikke si noe om paleokosthiold er dårlig for barn eller ikke, for det vet jeg ingenting om. Men reagerer STERKT på at så mange av dere er så opptatte av at barnet til HI (og andre barn) må spise samme mat som andre for ikke å skille seg ut, og at det er så galt å være annerledes! Hva med å heller lære barn at alle er annerledes, og at det er ok? Det at de fleste foreldre er så opptattt av at barna deres skal "passe inn" og "være som de andre" er grunnen til at så mange blir ertet/mobbet for å være annerledes, og at mange voksne mennesker ikke helt vet hvem de er. Om vi bare lærte barna våre at det er ok å skille seg ut, ville nok livet blitt mye lettere for alle de som ikke kan noe for at de skiller seg ut, for eksempel alle med sterke matallergier eller som ser annerledes ut, for eksempel.

Så, ja. Vet ingenting om paleo, og ville nok sjekket med en lege, etc, at barnet i hvettfall får i seg nok næringsstoffer. Men ikke bry seg om de som sier at barnet kke må skille seg ut, HI! Barnet ditt vil garantert bli mye mer selvsikker om du fra en tidlig alder lærer henne at alle er annerledes og at det er helt ok å skille seg ut, enn om du tvinger henne inn i en "som alle andre"-boks hun kanskje ikke passer i. Så lenge du lar henne ta sine egne valg ang mat og andre ting når h

Vi gir henne fisk/kjøtt, ris/pasta, brød(type istid), grøt, vaniljeyouhurt og knekkebrød. Minimalt med frukt og grønnsaker, noe hun elsker! Til kos blir det popcorn, sjokolade e.l(snakk om lørdager). Drikker kun melk og vann. Liker ikke brus og tåler ikke noe annet.

Hun er vokst opp med å spise grønnsaker, frukt og grove kornprodukter. Noe som har ført til årevis med kvalme, oppkast og undervekt. Hvis vi kutter ut karbohydrater i kosten hennes kan hun nesten ikke spise noe.

Poenget er at et kosthold som er "riktig" for deg er ikke det for alle!

Skrevet

Jeg tror det kommer an på barnehagen. Vi er vegetarianere. I vår barnehage har det aldri vært noe problem. Det er mange barn som har annerledes kosthold pga allergi eller religion. Det går helt fint. På 17. mai har de 5 forskjellige slags pølser. Jeg ville snakket med aktuelle barnehager på forhånd for å se an hvordan de stiller seg til annerledes kost. Den første barnehagen til min eldste datter var veldig negative.

Til alle dere som stresser med at mat er sosialisering, det har aldri vært problem at våre barn spiser alternativ mat som de hadde med. Det er så mange i samfunnet som spiser annerledes at det ikke er noen stor greie. Vi hadde nylig barnebursdag der en av barna ikke kunne spise melk. Foreldrene hadde ikke sagt ifra om det, men ungene selv passet på (6 åringer) at ikke xxx fikk melk, ingen syns det var rart, de tar det som det er.

HI, gjør det som er rett for deg og familien din. Og ville bare legge til at vegetarianere også får mye pes. Hvordan får dere protein? Jern? Stakkars barn får vi høre når vi sitter med sunn, balansert mat laget fra grunnen og naboen serverer ungene sine grandiosa for 3. gang den uka.

Anonymous poster hash: eccca...f85

Skrevet

Jeg tror det kommer an på barnehagen. Vi er vegetarianere. I vår barnehage har det aldri vært noe problem. Det er mange barn som har annerledes kosthold pga allergi eller religion. Det går helt fint. På 17. mai har de 5 forskjellige slags pølser. Jeg ville snakket med aktuelle barnehager på forhånd for å se an hvordan de stiller seg til annerledes kost. Den første barnehagen til min eldste datter var veldig negative.

Til alle dere som stresser med at mat er sosialisering, det har aldri vært problem at våre barn spiser alternativ mat som de hadde med. Det er så mange i samfunnet som spiser annerledes at det ikke er noen stor greie. Vi hadde nylig barnebursdag der en av barna ikke kunne spise melk. Foreldrene hadde ikke sagt ifra om det, men ungene selv passet på (6 åringer) at ikke xxx fikk melk, ingen syns det var rart, de tar det som det er.

HI, gjør det som er rett for deg og familien din. Og ville bare legge til at vegetarianere også får mye pes. Hvordan får dere protein? Jern? Stakkars barn får vi høre når vi sitter med sunn, balansert mat laget fra grunnen og naboen serverer ungene sine grandiosa for 3. gang den uka.

Anonymous poster hash: eccca...f85

Takk for saklig og fint innlegg. Tror også det handler mye om hvordan vi signaliserer matverdiene til barna. Har også tenkt tanken at det kan være lurt å ringe ulike barnehager i forkant for å høre hvordan de stiller seg til at datteren vår har med egen matpakke. Hva var grunnen til at en av barnehagene var negative? Fint å høre at den barnehagen dere har nå, legger til rette for at alle skal spise det de fungerer best med. Helt sykt at barn skal bli "stakkarsliggjort" når det får servert sunn mat slik du nevner de sa de som serverte Grandiosa 3 ganger per uke. Verdiene og holdningene i samfunnet når det kommer til kosthold, kommer dessverre ofte til kort og lever man kjernesunt, får man ofte negative kommentarer. Lever man derimot høvelig usunt, er det ingen som nevner det.

At ett og samme kosthold ikke passer for absolutt alle, er jeg enig i, men det er likevel en del hovedtrekk som går igjen. Ingen har f.eks. godt av ett høyt inntak av raffinert sukker og en del nyere forskning tyder på at kornprodukter ikke er bra for helsa. Noen tåler mer karbohydrater enn andre, mens noen nesten ikke kan spise noe karbohydrater uten å legge på seg. De fleste som har overflødig fett på magen, har insulinresistens, men dette snakker ingen leger om siden det ikke finnes noe behandling for det. Har man insulinresistens, tåler man karbohydrater dårlig og bør dermed være meget forsiktig med inntaket.

Har ikke sagt at barnet mitt dør av eventuelt 4-5 kakestykker i året, men det jeg snakker om er HVERDAGSKOSTHOLDET og da er jo barnehagen en stor del av hverdagen. Har heller ikke nevnt ett eneste ord om at vi kommer til å sende med henne matpakke i bursdag.

En person lengre opp, skrev at i en barnebursdag var det en gutt som ba om vann i stedet for brus, men ble tvunget å drikke brus. Hva i all verden er dette for slags oppførsel? Både slemt og respektløst. Hva sier dette om dagens samfunn? Noen trenger tydeligvis kun dårlig mat for å kose seg, men det gjelder ikke alle. Vi koser oss med god og sunn mat hver dag, spiser oss mette og gode, koser oss også med sunne desserter. Vi lager sunne bakster. Har fått mange positive tilbakemeldinger på bakstene mine, til tross for at de kun inneholder sunne ingredienser.

Rekker ikke svare på alle kommentarer nå, skal svare mer i morgen.

Jeg forventer ikke at alle skal leve en paleolivsstil, men forventer aksept for at vi velger å ha en slik livsstil. For oss er det helt naturlig og vi stortrives med det.

Skrevet

I barnehagen jeg jobber er det ikke noe problem om du vil ha med all mat selv. Så fleksible er vi, og ser ikke på selve matpakken som et problem. Det er jo deg det blir ekstra jobb for.

MEN når det er sagt, så tror jeg det vil bli sårt for ditt barn, ihvertfall etterhvert som hun blir eldre.

Så og si alle måltider blir lagd sammen med barna, og de er så stolte og gleder seg masse til å spise maten de har lagd.

Hvordan tenker du det blir for din datter som aldri får spise maten hun lager, eller skal hun kanskje ekskluderes fra matlaging, baking, turmat mm.

Du svarer lite på hva du tenker om ditt barns sosiale aspekt i bhg.

Anonymous poster hash: 801ff...bd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...