Gå til innhold

Mat i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet ditt dauer ikke av å spise et rundstykke i ny og ne. Det viktigste er at hun lærer av dere hva et godt kosthold er. Og det vil hun automatisk gjøre i sin oppvekst.

Å påtvinge barnet ditt denne anderledesheten som er totalt unødvendig, syns jeg er slemt og bikker over til å være fanatisk. Det sosiale rundt mat må ikke undervurderes! Spesielt når barnet blir litt større.

Problemet med det sosiale rundt mat i dagens samfunn er at det stort sett serveres usunn mat, kaker og snacks i det sosiale lag. Det ser man også når bedrifter skal bestille overtidsmat så er det gatekjøkkenmat som pizza, hamburgere med hvitt brød, pommes frites, dressinger med sukker og tilsetningsstoffer og brus det går i. Heldigvis jobber Kostreform (kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/) med å endre dette fokuset i samfunnet, men med dine holdninger og flere til sine dårlig holdninger kommer det til å ta tid å få samfunnet på et bedre spor.

Anonymous poster hash: 5f28a...b31

Skrevet

KO KO .... KO KO. Barnvernet neste.

Anonymous poster hash: 3a482...319

Slike kommentarer er dramatisk, men menigsløs. Foreldre som kjøper masse godteri og boller til barna burde derimot vært meldt til barnevernet, på grunnlag av de ikke eier kunnskap om kosthold, som er viktig for et barns helse både nå og i framtiden. Du framstår uansvarlig med din "koko" kommentar og bidrar til at barnet ditt kommer til å få en dårlig oppførsel i barnehage/skole, noe som går ut over barnehageansatte og andre barn, skam deg!

Det virker som du Hi er helt besatt av dette paleokostholdet ditt. Alle som ikke gir barna sine dette paleopjattet ditt forer ungen med usunt dritt. Vi spiser også mye frukt, grønt, men det får da være grenser. Hadde likt å hørt hva barnehagen ungen din kommer i hadde snakket om på pauserommet. Paleoskrulla!!!
Skrevet

Barnet ditt dauer ikke av å spise et rundstykke i ny og ne. Det viktigste er at hun lærer av dere hva et godt kosthold er. Og det vil hun automatisk gjøre i sin oppvekst.

Å påtvinge barnet ditt denne anderledesheten som er totalt unødvendig, syns jeg er slemt og bikker over til å være fanatisk. Det sosiale rundt mat må ikke undervurderes! Spesielt når barnet blir litt større.

Problemet med det sosiale rundt mat i dagens samfunn er at det stort sett serveres usunn mat, kaker og snacks i det sosiale lag. Det ser man også når bedrifter skal bestille overtidsmat så er det gatekjøkkenmat som pizza, hamburgere med hvitt brød, pommes frites, dressinger med sukker og tilsetningsstoffer og brus det går i. Heldigvis jobber Kostreform (kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/) med å endre dette fokuset i samfunnet, men med dine holdninger og flere til sine dårlig holdninger kommer det til å ta tid å få samfunnet på et bedre spor.

Det er klart kosthold er viktig! Men barnet ditt må betale en høy pris for DINE overbevisninger. Prisen ved å aldri kunne spise det andre "vanlige barn" for lov til, å alltid være "hun med nista", hun som er vanskelig å inviter med hjem på middag fordi hun ikke kan spise ditt og datt.

Kampen for å endre nasjonale kostholdsråd/norsk kosthold og normer/vaner rundt dette, er oss voksne sin oppgave. Å belaste barnet med dette, er etter min mening HELT feil!!! Det viktigste er hva hun lærer hjemme. At hun spiser et pizzastykke innimellom, en pølse/kakestykke i barnebursdag eller en brødskive i barnehagen, er ikke krise på noe som helst måte!!!

Skrevet

Titt etter friluftsbarnehager, i den vi bruker så er det stort sett egen matpakke som gjelder hver dag. Vær obs på at om noen av de andre barna har allergier så må du tilpasse deg det. I vår barnehage er det ikke lov å ha med noe med nøtter eller egg feks.

Anonymous poster hash: ce8f6...8c8

Skrevet

helt bak mål å rope om barnevernet. Jeg tror ikke folk her inne skjønner hva barnevernet bør brukes til.

Derimot er jeg også skeptisk til å tvinge gjennom et slikt kosthold i barnehagen. Det sosiale er viktig ved måltider og det er ikke kjekt for barnet og spise noe helt annet enn de andre barna.

Når det gjelder "steinaldermat" synes jeg det er litt rart. I steinalderen levde man mye kortere enn man gjør i dag, type gj.snittsalder 30-40 år e.l. Ikke at jeg tror det var maten som tok livet av dem, men man fikk da heller ikke sett konsekvensene av et slikt kosthold på lang sikt.

Det dessverre slik at vi vet lite om hvilket kosthold som er best i dag (foruten atdet ikke er gunstig å leve utelukkende på brus og pølser o.l😛). Dette fordi det er umulig å gjøre gode studier på dette. Det er likevel mange med særdeles sterke meninger og overbevisning som etter min mening grenser til religiøsitet. Man finner sine guruer og tror blindt på det selv om mange andre mener det motsatte (med like gode/dårlige bevis for sitt syn).

Flott at dere har funnet et kosthold som gjør at dere føler dere bra, men å trekke konklusjonen at det er supersunt og i fremtiden vil gi dere god helse er å trekke det litt langt.

Til slutt må jeg fortelle om et barn i min datters klasse. Der har mor et svært strengt kostholdsregime (alenemor). Jenta kommer i bursdag og drikker bare vann og messer mors kostholdsbudskap. Spurte henne en gang om hun ikke ville ha juice og fikk til svar at sukker dreper! Det synes jeg er ekstremt å inprente i en 9-åring. Det snakkes mye om i foreldregruppen forøvrig og oppleves ikke riktig i forhold til denne jenta. Mor er ellers kjærlig og oppforende, men kostholdsgreien er helt forvridd.

Anonymous poster hash: 720da...14c

Skrevet

Hei igjen! Meg med barn i Skedsmo bhg og som har gitt barna mine Mme igjen. Er fint at dere har godt og sunt kosthold og at du og mannen tenker likt, selv er jeg gift med en særing som ikke spiser grønnsaker, fisk og grove produkter, begrenser muligheter her i huset... Barna våre blir servert grovt brød, masse frukt og får type 8 stykk smågodt og litt popcorn på lørdager.

Men et velmenende råd: du må være mer nyansert i ditt møte med barnehagepersonalet og andre foreldre enn at de som ikke velger som dere, lavkarbo og annet serverer barna sine dritt i form av boller, hauger med sukker, kaker mm. Jeg jobber også i bhg og de fleste barnehager har fokus på sunn mat, serverer ikke kake og godteri ved bursdager etc. Der jeg jobber lager vi smoothie når de små har bursdag, ingen kake men barnet i fokus ved sang, lek og moro.

De fleste foreldre lager gode matpakker til barna sine, grovt brød, egg/ omelett, grønnsaker og bær og annet. Muligens ikke sunt i deres øyne men langt unna loff, boller og kjeks.

Ikke alle svar i denne tråden er saklige og sånn er det uansett emne, men dette er ment som et konstruktivt råd om du ønsker å bli behandlet med respekt i møte med barnehagepersonalet og andre voksne barnet ditt skal møte i årene fremover.

Anonymous poster hash: 76b95...7d9

Skrevet

Vel, er nå ganske vanlig at babyer på fire mnd ikke har vært syke enda, paleo eller ei...

Skrevet

Må bare skyte inn en liten kommentar her. 

Jeg er moderat overvektig, spiser sjokolade som om det ikke skulle komme en morgendag, samtidig som jeg stort sett spiser grove kornprodukter, frukt og grønnsaker. 

Ikke trener jeg stort heller, men jeg har en haug av unger så jeg holder meg noenlunde i aktivitet. 

Barna mine får servert det som jeg anser som et normalt norsk kosthold, med fisk, fugl og kjøtt, frukt og grønt, grovt brød, smøreost, kaviar og ost og annet som de liker.

Jeg ar ikke vært syk siden jeg gikk på barneskolen (og det er leeenge siden ;) )

Barna mine har vært syke når de begynner i barnehagen, dette pga smitte så klart. Etter skolealder så får de fint lite av det som går. 

Poenget mitt er at det er nok andre ting en paleo som kan virke positivt på helsa, feks gener ;)

Anonymous poster hash: 6f5a2...002
Skrevet

Vel, vi har alle vært førstegangsmødre med en haug med prinsipper vi for alt i verden ALDRI skulle bryte. Felles for oss alle er at de aller fleste prinsipper er forsvunnet som fnugg for solen og vi krymper oss i skam når vi tenker tilbake på de bastante uttalelsene vi kom med til flerbarnsmødrene som desperat kjempet for å ikke himle med øynene og klaske til oss.

Tro meg 5 år og 3 barn senere kommer du til å rødme når du tenker på hvor overbevist du var over hvor lett dette var å gjennomføre. Men du, vi har alle vært der. Vi lærte raskt, det kommer du også til å gjøre.

Forøvrig har alle jeg kjenner drøssevis med barn, ingen spiser Paleo og ingen av barna har vært syke når de er 4 måneder. Det er helt normalt.

Det skal sies at jeg er helt enig i at mat er medisin, og at brød og korn slettes ikke er spesielt bra, ei heller melk. Et kosthold bestående av råvarer bør være selvsagt, og en god gave å gi barna.

Det er imidlertid ikke en god gave å gi barna det å være annerledes. Annerledes er livsfarlig i barne og ungdomsårene, barn er nådeløse. Du husker helt sikkert selv at det viktigste som fantes var å passe inn. Høre til. Man kan ikke som mor gå inn for det motsatte fordi man følger et kostholdsregime.

I vår barnehage er det både nøtte og eggeallergi. Det er det u mange barnehager. Dersom man stryker karbohydrater, egg og nøtter skal man ha litt av en fantasi for å klare å sende med barna variert mat fir å si det slik.

Anonymous poster hash: 4439e...11c

Skrevet

Er det du som la om livsstilen for fire mnd sidan? Som åt to twist lille julaften?

Skrevet

Er det du som la om livsstilen for fire mnd sidan? Som åt to twist lille julaften?

Garantert ;)

Anonymous poster hash: 7bba6...970

Skrevet

Garantert ;)

Jeg skjønner ikke hvorfor noen gidder å svare henne. Hun er jo kun intereressert i messe om paleo og krangle med de som ikke er enige med henne. Problemstillingen hun la frem bryr hun seg ikke om

Anonymous poster hash: e3762...012

Skrevet

KO KO .... KO KO. Barnvernet neste.

Anonymous poster hash: 3a482...319

Slike kommentarer er dramatisk, men menigsløs. Foreldre som kjøper masse godteri og boller til barna burde derimot vært meldt til barnevernet, på grunnlag av de ikke eier kunnskap om kosthold, som er viktig for et barns helse både nå og i framtiden. Du framstår uansvarlig med din "koko" kommentar og bidrar til at barnet ditt kommer til å få en dårlig oppførsel i barnehage/skole, noe som går ut over barnehageansatte og andre barn, skam deg!

Det virker som du Hi er helt besatt av dette paleokostholdet ditt. Alle som ikke gir barna sine dette paleopjattet ditt forer ungen med usunt dritt. Vi spiser også mye frukt, grønt, men det får da være grenser. Hadde likt å hørt hva barnehagen ungen din kommer i hadde snakket om på pauserommet. Paleoskrulla!!!

Hva de ansatte snakker om på pauserommet, legger jeg meg ikke borti. Ja, tenk om de kaller meg paleoskrulla, ville jo vært helt krise og jeg ville tatt meg svært nær av det. Neida, jeg er såpass tykkhudet at jeg klarer å heve meg over. Jeg vokste selv opp med og ikke alltid "passe inn i mengden" siden f.eks. noen av mine jevngamle fikk mobiltelefon før meg, hadde "kulere" og mer klær osv, men dette har resultert i at jeg er rakrygget og tåler en støyt. Å følge saueflokken er ikke alltid det lureste.

Skrevet

Vel, er nå ganske vanlig at babyer på fire mnd ikke har vært syke enda, paleo eller ei...

Mange babyer sliter med kolikk og slik trenger det ikke å være. Det sies at årsaken er ukjent, men kostholdet spiller selvfølgelig en viktig rolle der, da et bra kosthold virker positivt inn på arvestoffet og morsmelka.

Skrevet

Vel, vi har alle vært førstegangsmødre med en haug med prinsipper vi for alt i verden ALDRI skulle bryte. Felles for oss alle er at de aller fleste prinsipper er forsvunnet som fnugg for solen og vi krymper oss i skam når vi tenker tilbake på de bastante uttalelsene vi kom med til flerbarnsmødrene som desperat kjempet for å ikke himle med øynene og klaske til oss.

Tro meg 5 år og 3 barn senere kommer du til å rødme når du tenker på hvor overbevist du var over hvor lett dette var å gjennomføre. Men du, vi har alle vært der. Vi lærte raskt, det kommer du også til å gjøre.

Forøvrig har alle jeg kjenner drøssevis med barn, ingen spiser Paleo og ingen av barna har vært syke når de er 4 måneder. Det er helt normalt.

Det skal sies at jeg er helt enig i at mat er medisin, og at brød og korn slettes ikke er spesielt bra, ei heller melk. Et kosthold bestående av råvarer bør være selvsagt, og en god gave å gi barna.

Det er imidlertid ikke en god gave å gi barna det å være annerledes. Annerledes er livsfarlig i barne og ungdomsårene, barn er nådeløse. Du husker helt sikkert selv at det viktigste som fantes var å passe inn. Høre til. Man kan ikke som mor gå inn for det motsatte fordi man følger et kostholdsregime.

I vår barnehage er det både nøtte og eggeallergi. Det er det u mange barnehager. Dersom man stryker karbohydrater, egg og nøtter skal man ha litt av en fantasi for å klare å sende med barna variert mat fir å si det slik.

Anonymous poster hash: 4439e...11c

Du misforstår. Paleo er vår livsstil og ikke et "kostholdsregime" slik du omtaler det. Hva er det som gjør at du har funnet ut at brød og korn ikke er spesielt bra?

Har ikke sagt at dette er lett å gjennomføre, bare for at jeg opprettet denne tråden, men hvis vi tenker "jaja, dette kommer aldri til å gå", er det det samme som å gi opp. Hvis ingen tar tak i noe, kommer det heller ikke til å skje forbedringer.

Skrevet

Morsmelkerstatning er søppelmat? Køss katta!

Skrevet

Er du også en vaksinemotstander hi? Kostholdet ditt holder kanskje barnet frisk?

Skrevet

Er du også en vaksinemotstander hi? Kostholdet ditt holder kanskje barnet frisk?

Var motstander av svineinfluensavaksina (Pandemrix), tok ikke denne selv, ble uglesett på jobben pga det (jobbet i helsevesenet da), men jeg holdt meg frisk hele tida og i ettertid ser man jo at denne vaksinenen fikk dessverre (ikke overraskende) uheldige ettervirkninger hos noen. Datteren vår følger for øvrig vaksinasjonsprogrammet

Skrevet

Var motstander av svineinfluensavaksina (Pandemrix), tok ikke denne selv, ble uglesett på jobben pga det (jobbet i helsevesenet da), men jeg holdt meg frisk hele tida og i ettertid ser man jo at denne vaksinenen fikk dessverre (ikke overraskende) uheldige ettervirkninger hos noen. Datteren vår følger for øvrig vaksinasjonsprogrammet

Du vet om de unge som døde av svineinfluensa eller? Du virker utrolig sneversynt. Stakkars barn som må vokse opp hos slike foreldre. Kjempestas å komme i bursdag og ha med matpakke.

Anonymous poster hash: 9b96f...6f9

Skrevet

Mange babyer sliter med kolikk og slik trenger det ikke å være. Det sies at årsaken er ukjent, men kostholdet spiller selvfølgelig en viktig rolle der, da et bra kosthold virker positivt inn på arvestoffet og morsmelka.

Kan hende du har rett, men det er likevel flest babyer som ikke har kolikk. At ungen din er en av de kan like gjerne være flaks. Min hadde heller ikke kolikk, jeg spiste det jeg hadde lyst på. Jeg kan likevel ikke slutte noe som helst utfra det.

Skrevet

Du trekker konklusjoner over en lav sko...

Jeg har spist akkurat hva jeg ville med mine tre babyer. Ingen kolikk eller magevondt. Faktisk har de vært fornøyde og glade, sovet godt om natta bestandig. Trekker jeg noen konklusjon av det? Nei, jeg er mer opplyst enn det.

Anonymous poster hash: 6f91b...854

Skrevet

Ingen av mine har hatt kolikk. Med nr 1 ammet jeg og spiste det jeg vil og nr 2 er ekte mme barn.

Skrevet

Heldigvis er det ikke mange barn som har kolikk. De aller fleste barn spiser og sover veldig bra når de er så små, så å trekke konklusjon om at det er takket være kostholdet ditt blir å trekke det litt langt?

Skrevet

Hehe, dette er første barn tenker jeg. Jadda, det er ikke lett. Når de er små babyer er alt ofte veldig enkelt, noen får pupp og noen MME. De legger på seg og alt er fint. Så kommer egen vilje og mat... Og de springer til venner og spiser det de får der. Lykke til, håper dere ikke får helt sjokk! Men selvsagt er det sikkert mulig at barnet får med seg mat til barnehagen, men det er ikke dermed sagt sagt at det villig bare spiser det og ikke det som serveres til alle de andre barna.

Anonymous poster hash: a1dbc...dbc

Skrevet

Du vet om de unge som døde av svineinfluensa eller? Du virker utrolig sneversynt. Stakkars barn som må vokse opp hos slike foreldre. Kjempestas å komme i bursdag og ha med matpakke.

Anonymous poster hash: 9b96f...6f9

Du trekker egne slutninger. Jeg har ikke sagt at jeg kommer til å sende med matpakke i bursdag. Det er snakk om hverdagen i barnehagen. Hva hun spiser 5 dager i uka i barnehagen, er langt viktigere enn en og annen bursdag av og til. 5 dager i uka tilsvarer tross alt ganske mye. For øvrig hva som serveres i bursdag er det foreldre som bestemmer og ikke barna. Det er bl.a du som er årsaken til usunne bursdager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...