Gå til innhold

Mat i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet ditt dauer ikke av å spise et rundstykke i ny og ne. Det viktigste er at hun lærer av dere hva et godt kosthold er. Og det vil hun automatisk gjøre i sin oppvekst.

Å påtvinge barnet ditt denne anderledesheten som er totalt unødvendig, syns jeg er slemt og bikker over til å være fanatisk. Det sosiale rundt mat må ikke undervurderes! Spesielt når barnet blir litt større.

Problemet med det sosiale rundt mat i dagens samfunn er at det stort sett serveres usunn mat, kaker og snacks i det sosiale lag. Det ser man også når bedrifter skal bestille overtidsmat så er det gatekjøkkenmat som pizza, hamburgere med hvitt brød, pommes frites, dressinger med sukker og tilsetningsstoffer og brus det går i. Heldigvis jobber Kostreform (kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/) med å endre dette fokuset i samfunnet, men med dine holdninger og flere til sine dårlig holdninger kommer det til å ta tid å få samfunnet på et bedre spor.

Anonymous poster hash: 5f28a...b31

Det sosiale rundt mat i barnehager dreier seg nok mer om ferdigheter og hvordan man oppfører seg rundt matbordet enn om godteri, snacks og hvitt mel. Det handler mer om hvordan mat blir tilberedt, hva mat er, de forskjellige typer mat osv. Måltidet bidrar også til å utvikle sosiale ferdigheter, bordskikk, flere forskjellige sosiale koder læres rundt matbordet. Så det er mer med det sosiale rundt et måltid enn bare å trøkke trynet fullt av raffinert sukker.

Selvfølgelig kan du snakke med ditt barns barnehage om å ha med egen matpakke til alle måltider, evnt finne en barnehage som ikke stiller med måltider. Faller valget ditt på en barnehage som serverer ett eller flere måltider, gjør du nok etterhvert lurt i å lære barnet ditt gode svar på spørsmålet "hvorfor spiser ikke **** samme som oss?", for det vil komme. Barn er nysgjerrige og de legger fort merke til det "unormale".

Det er forresten supert å være bevisst på hva man putter i munnen, men personlig mener jeg at det aldri er bra å være fanatisk.

Skrevet

Dere får flytte til Skedsmo kommune, her har vi med all mat til barnehagebarna våre selv! Sikkert enklere å ha kontroll de første par årene hennes, men uten å være for kritisk eller bastant er jeg spent på hvordan dere skal forholde dere til bursdagsinvitasjoner, sommeravslutninger etc. som renner inn fra 4-års alderen?

Vi har nok et ganske ukritisk forhold til kostholdet vårt og varer vi bruker selv om vi prøver å være litt fornuftig. Barna våre er lite syke, ikke plaget av magesmerter eller infeksjoner, så kan ikke bare stamme fra hvilket kosthold man fører. Tror forøvrig ikke barnehagen med loven i hånd kan nekte dere medbragt mat til deres datter, men de kan nok stille seg noe kritisk i forhold til det sosiale etc.

Anonymous poster hash: 76b95...7d9

Hmmm.. Vi har barn i bhg i Skedsmo kommune, og de får varm mat i bhg hver dag...

Ellers er det vel slik at man mange bhg har med mat selv. De to bhg vi har brukt tidligere var slik, så det burde ikke være et problem å finne en bhg som passer hi.

Anonymous poster hash: 50cba...2b7

Skrevet

For å svare på akkurat spørsmålet ditt, ville mitt råd være å velge en bhg der man må sende matpakke med barnet. Det er det enkleste for dere. I barnehagen vår ville de ikke godtatt at man tok egen mat, og de laget spesialmat kun for barn som hadde påvist allergier/intoleranser.

Nå går gutten i Montessoriskole, og her serveres det vsrmlunsj med 2 alternativer hver dag: vegetarisk og ikke vegetarisk. Eneste unntak er for den ene jenten i klassen som har Crohn og får spesialmat. Det er VELDIG kjedelig for henne, og som 7-åring er hun både i stand til å passe på å spise det hun skal OG reflektere over hvor kjipt det er å ikke kunne spise som de andre. Men det får dere håndtere når dere kommer dit.

Det eneste jeg ville rådet deg som er på siden av spørsmålet ditt er å unngå å være like misjonerende og dømmende i dine uttalelser som du er på DIB når du snakker med andre foreldre og bhg-personalet. Ingen liker å bli belæret av noen som forsvarer en marginal livsstil, selv om du sikkert gjør det i beste mening. Det gjelder diett, religion og det meste, forkynning er ikke særlig populært i den virkelige verden særlig hvis man fokuserer på at andre gjør alt feil og man gjør alt riktig. Personlig ville jeg rådet deg om å kjøre paleo helt ut og flytte til en hule skogen om du prøvde å vende meg om til dietten din. ;)

Anonymous poster hash: 51550...48f

Skrevet

Poenget er at barn er barn og det å skille seg ut er ikke lett. Her er det tusen innlegg som skiver det på en hyggelig måte. Det går ikke inn. Hadde vi levd etter hennes kosthold hadde vi blitt direkte syke. Flere i familien tåler ikke fruktose. Dvs frukt, grønt, søtningsmiddel, fullkorn o.l. Jeg synes dette er helt pyton. Utrolig kjedelig at et av barna må være annerledes. Hun takler det kjempe bra! Men kan ikke lenger spise mye av det som ansees som sunt. At hi vil være så rigid uten å vite om det er det beste for datteren er for meg helt uforståelig!

Ellers så er jeg enig i at mat kan brukes som medisin. Jenten vår er blitt helt ny av å spise mer usunt(slik de fleste ser der). Det er slutt på år med kvalme og magevondt. Kanskje hun kan bli normalvekig og!

jenta mi har hyperaktiv tarm og er dermed avhengig av et "usunt" kosthold for at kroppen skal rekke å ta til seg næring før maten er gjennom systemet.

polarbrød er vår beste venn! Våre største diskusjoner er hvorfor hun ikke kan ha skolefrukt men nå fungerer magen hennes normalt etter flere år med diaré og konstante utredninger 😁

hun er fortsatt desidert minst i klassen, men det kommer seg!

Skrevet

I barnehagen til vår sønn (kommunal barnehage) så sparer de, så alle barna skal ha med all egen mat tre dager i uka, det vil jo gjøre det lettere. Ring til kommunen å hør hva de gjør i deres barnehager

Anonymous poster hash: 8bdd2...387
Skrevet

Vil råde deg å lære opp barna dine til å ikke preke og dømme fordi andre har annen livsstil enn dere. Hvis de skal være like dømmende som deg, vil de få svært få venner. Ingen ønsker å omgås bedrevitere som hele tiden påpeker at du gjør alt feil. Og barna bruker å lære sin væremåte hos foreldrene.

Skrevet

Slik mange her tror, går vi ikke og "belærer" andre om kosthold, bortsett fra nær familie hvis det blir naturlig. Vi bringer aldri temaet kosthold på bane til andre mennesker vi snakker med, med mindre det blir veldig relevant/naturlig, siden kosthold er et veldig ømfintlig tema og folk tar seg lett nær av det. Det er ikke slik at hvis vi snakker med noen "forbipasserende" som sier at barna får kneippbrød til frokost så sier vi "dere gjør feil". Vi legger oss ikke borti hva andre gjør, selv om vi selvfølgelig tenker vårt. Vi kommer heller ikke til å legge fokuset på hva datteren vår ikke bør spise, men fokusere på mulighetene.

Har i dag snakket med ulike barnehager og noen virker (heldigvis) veldig fleksible på dette med at barn kan ha med egne matpakker, mens andre virker mer "rigid", en daglig leder sa "Hvis barnet ikke kan spise den maten som blir servert i barnehagen, kan barnet reagere på dette". Det kommer også veldig an på hvordan omverden signaliserer dette. Jeg er overbevist om at det er viktig for barn å lære seg å være tolerante og akseptere at alle er forskjellig. Kommer til å søke på de barnehagene som virker mest fleksible ifht dette med egen matpakke.

Da jeg gikk på skole, gikk "alle" andre og kjøpte baguetter bestående av siktet hvetemel i kantina + brus. Jeg gjorde det et par dager, men hjemme ble jeg sterkt oppfordret til å ikke følge saueflokken og heller ha med egen sunn matpakke. Jeg følte meg annerledes ja, men jeg visste også at jeg tok det rette valget, samt sparte masse penger. Dette har også gjort at jeg i dag har mer "ryggrad" og ikke er redd for å skille meg ut. Virker som mange er veldig opptatt av å "passe inn i mengden", hvis andre hopper i havet, skal man da følge etter for å føye seg i rekka?

Skrevet (endret)

Slik mange her tror, går vi ikke og "belærer" andre om kosthold, bortsett fra nær familie hvis det blir naturlig. Vi bringer aldri temaet kosthold på bane til andre mennesker vi snakker med, med mindre det blir veldig relevant/naturlig, siden kosthold er et veldig ømfintlig tema og folk tar seg lett nær av det. Det er ikke slik at hvis vi snakker med noen "forbipasserende" som sier at barna får kneippbrød til frokost så sier vi "dere gjør feil". Vi legger oss ikke borti hva andre gjør, selv om vi selvfølgelig tenker vårt. Vi kommer heller ikke til å legge fokuset på hva datteren vår ikke bør spise, men fokusere på mulighetene.

Har i dag snakket med ulike barnehager og noen virker (heldigvis) veldig fleksible på dette med at barn kan ha med egne matpakker, mens andre virker mer "rigid", en daglig leder sa "Hvis barnet ikke kan spise den maten som blir servert i barnehagen, kan barnet reagere på dette". Det kommer også veldig an på hvordan omverden signaliserer dette. Jeg er overbevist om at det er viktig for barn å lære seg å være tolerante og akseptere at alle er forskjellig. Kommer til å søke på de barnehagene som virker mest fleksible ifht dette med egen matpakke.

Da jeg gikk på skole, gikk "alle" andre og kjøpte baguetter bestående av siktet hvetemel i kantina + brus. Jeg gjorde det et par dager, men hjemme ble jeg sterkt oppfordret til å ikke følge saueflokken og heller ha med egen sunn matpakke. Jeg følte meg annerledes ja, men jeg visste også at jeg tok det rette valget, samt sparte masse penger. Dette har også gjort at jeg i dag har mer "ryggrad" og ikke er redd for å skille meg ut. Virker som mange er veldig opptatt av å "passe inn i mengden", hvis andre hopper i havet, skal man da følge etter for å føye seg i rekka?

Det vi lurte på er hvordan barna dine skal svare når de blir spurt om hvorfor de aldri spiser maten som blir servert? I selskaper, på skolen, osv? Skal de svare slik du svarer folk her inne, at deres mat er mye bedre og sunnere enn andre sin, så får de fort uvenner, og ingen vil leke med slike bedrevitere.

Lurer også veldig på hva dere voksne gjør når dere er invitert i bryllup, dåp, nyttårsselskap, venninnemiddag på restaurant osv? Tar dere med egen matpakke overalt? Forlanger dere å få servert bestemte matvarer? Lar dere være å spise?

Endret av MrsRiddick
Skrevet

Det vi lurte på er hvordan barna dine skal svare når de blir spurt om hvorfor de aldri spiser maten som blir servert? I selskaper, på skolen, osv? Skal de svare slik du svarer folk her inne, at deres mat er mye bedre og sunnere enn andre sin, så får de fort uvenner, og ingen vil leke med slike bedrevitere.

Lurer også veldig på hva dere voksne gjør når dere er invitert i bryllup, dåp, nyttårsselskap, venninnemiddag på restaurant osv? Tar dere med egen matpakke overalt? Forlanger dere å få servert bestemte matvarer? Lar dere være å spise?

Den tid, den vurdering. Vi kan ikke finne ut av alt på en gang. Har heller ikke sagt at vi blir å sende med matpakke i bursdag.

Jeg tolker det slik at mange av dere kun ser begrensninger, dette er nok fordi at det kostholdet vi har, ser dere aldri for dere at dere kunne gjennomført i praksis. Vi har tatt det veldig gradvis. Det er ikke slik at vi la om til et paleokosthold over natta. Vi har enda ikke vært i bryllup mens vi har hatt paleokosthold, men hadde vi vært i bryllup, er jeg overbevist om at hadde blitt servert noe "paleovennlig" mat, som f.eks. kjøtt, fisk, egg, grønnsaker m.m. Har aldri hørt om dåp/bryllup som kun serverer kornprodukter og raffinert sukker. Vi inviterer ofte folk til middagsbesøk etterfulgt av dessert og får alltid positiv tilbakemelding på det :) Vi sitter ikke rundt bordet og sier "dette er en paleomiddag", fokuserer heller på samholdet og hvis de spør hva maten inneholder, svarer vi på det.

Vi bruker også å være på middag hos svigers og de spør alltid i forkant hva vi har lyst på til middag. Mine foreldre serverer kun sunn mat når vi spiser hos de, hender noen ganger de serverer "ferdigsaus", men da lar jeg være å spise av det. Sier ikke noe om det med mindre de spør, men de vet hvordan kosthold vi har og de synes vi er fornuftig og ser på oss som forbilder.

Er også jevnlig på middag hos søster, hun har også paleokosthold, så vi er like.

Hvis vi er på besøk og får servert f.eks. produkter som er dominert av korn (noe vi heldigvis ikke har opplevd) hadde vi sagt at vi ikke tåler det, noe som er sant. Jeg skylder ingen å spise noe jeg ikke tåler. Kornprodukter fører til f.eks. oppblåsthet, kviser og ujevn energi og siden jeg ikke synes det er noe hyggelig med slike "bivirkninger", er det lett å holde seg unna.

Vi spiser sjelden på restaurant, dette fordi vi elsker å lage mat og synes ofte den maten vi lager er bedre enn på restaurant. Blir vi bedt på restaurant, takker vi ja. Det skal godt gjøres at restauranter ikke har kjøtt/fisk/fugl og grønnsaker. Vi spiser kun ekte smør, men selvfølgelig kan det hende at restauranter steker kjøttet i margarin, dette kan vi ikke vite, men det går fint ettersom vi ikke spiser ofte på restaurant. Med dette kan jeg konkludere med at det går supert i hverdagen å ha ett paleokosthold :)

Skrevet

Enig med Junijuli . Det blir mye mobbing når ikke engang voksne folk kan akseptere og forstå barn og voksne er forskjellig og vil gjøre/ spise og kle seg i forskjellige ting. Er jo poster her nå om pedagogen som mener jenta må slutte å kle seg i de klærne/ fargene hun vil. Voksne som ikke klarer å si til ungen sin at livet ikke er rettferdig og alle kan ikke ha sunne vafler på skolematen. Men det kan jo selvfølgelig alle , bare late mødre gidder ikke og skal sette en stopper for at andre gjør d. Ang paleo så vet jeg ikke noe særlig om det, hi bør høre med en lege ang barn og paleo kanskje men i gamle dager spiste de jo mye som var paleo vel? Alle må ikke være like og det er vi jo ikke heller. Kardemommeby loven er kjekk sånn...

Skrevet

Enig med Junijuli . Det blir mye mobbing når ikke engang voksne folk kan akseptere og forstå barn og voksne er forskjellig og vil gjøre/ spise og kle seg i forskjellige ting. Er jo poster her nå om pedagogen som mener jenta må slutte å kle seg i de klærne/ fargene hun vil. Voksne som ikke klarer å si til ungen sin at livet ikke er rettferdig og alle kan ikke ha sunne vafler på skolematen. Men det kan jo selvfølgelig alle , bare late mødre gidder ikke og skal sette en stopper for at andre gjør d. Ang paleo så vet jeg ikke noe særlig om det, hi bør høre med en lege ang barn og paleo kanskje men i gamle dager spiste de jo mye som var paleo vel? Alle må ikke være like og det er vi jo ikke heller. Kardemommeby loven er kjekk sånn...

Her er det ikke snakk om hva barnet VIL spise, men hva barnet er påtvunget til å spise. Foreldrene har ikke en gang lagt plan for hvordan de skal gjøre det på skoleturer/bursdager/sammenkomster i idrettslaget. Sender man matpakke med barnet overalt, særlig når barnet selv gjerne vil tilhøre fellesskapet, så skaper man et mobbeoffer. Det er noe helt annet enn at barnet er allergisk eller muslimsk. Når forklaringen på at barnet aldri kan være med på noe er "dere har ikke bra nok mat i våre øyne" så høres det bare dumt ut.

Anonymous poster hash: 07da0...ef5

Skrevet

"Skaper et mobbeoffer"?? Nei, nei, nei. Her må faktisk andre foreldre ta ansvar for å lære barna sine at ikke alle er like, og at det er ok. Mobbing er aldri offerets skyld! Mobbere vil uansett finne noen å mobbe, med mindre de får hjelpen de trenger til å lære seg å oppføre seg ordentlig, altså. Men sånn blir det jo ikke så lenge foreldre som deg heller lærer barna sine at de må passe inn for å unngå å bli mobbet, heller enn  lære dem at alle er ulike og at man ikke skal plage andre uansett!

Ja, mat er sosialt, men man kan da ha det sosialt med mat selv om man spiser forskjellige ting! Når dere er ute med venner på kafé for eksempel, spiser alle alltid det samme da? Nei? Men dere har det like hyggelig likevel, eller? Og for noe tull at man ikke "tilhører fellesskapet" om man skiller seg litt ut! Et sånn "fellesskap" hvor alle må være helt like hele tiden for ikke å bli holdt utenfor/mobbet er ikke et fellesskap jeg vil ha, i hvertfall! 

Ja, dette barnet har ikke valgt dette selv, men jeg tror og håper at foreldrene vil la henne ta valget selv når hun blir stor nok. Til da synes jeg det virker naturlig at hun spiser nogenlunde som foreldrene (skjønt, som jeg sa tidligere, håper jeg foreldrene har sjekket at hun får i seg nok av alle næringsstoffer etc). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...