Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #26 Skrevet 17. januar 2015 Hva skal barnet ditt spise iløpet av dagen i barnehagen? Kan du vise dagsmenyen? Anonymous poster hash: c48a6...2fb Brødskriver/kornprodukter er IKKE eneste veien å gå, slik mange av dere innbiller dere. Paleo er meget variert. Hun kan f.eks. få med seg paleofiskekaker i barnehagen, bananlapper (består av egg, kokosmel og bananer), ulike grønnsaker, bær, paleopannekaker, et hav av muligheter. Kornprodukter er næringsfattig og inneholder antibeitestoffer og proteiner som kan virke irriterende på tarmveggen. Anonymous poster hash: 5f28a...b31
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #27 Skrevet 17. januar 2015 Herlighet hvor mange kommentarer, rekker ikke svare på absolutt, for det her var virkelig ikke det jeg forventet. Jeg spurte IKKE om deres mening ang. paleo. Jeg spurte om hvordan rutinene er i barnehager, siden jeg vil barnet sitt beste i form av et gjennomført og sunt kosthold. Jeg blir provosert over mange av de frekke svarene og det er tydelig at dere ikke aner hva dere snakker om eller ikke aner noe som helst om paleo. Skal prøve å forklare meg i korthet, selv om det kan bli en utfordring. Jeg og min samboer er genuint opptatt av kosthold, vi ser på foredrag om kosthold ukentlig, og lærer stadig noe nytt. For 1,5 år siden begynte vi å spise paleomat. Dette er ingen diett, slik mange av dere tror, men en livsstil. Vi stortrives med denne livsstilen og har aldri følt oss så bra. Før da vi spiste kornprodukter hadde vi ujevn energi, oppblåsthet, kviser m.m. Nå er vi kvitt alt. Vi er friske hele året og har jevn og god energi. Dette handler IKKE om slanking, men om å ha ett kosthold som består av ren og naturlig mat, noe som har utallige helsefordeler. Vi teller ALDRI kalorier, i motsetning til mange andre. Vi spiser mat som ER ingredienser, ikke HAR ingredienser. Vi baserer kostholdet vårt på ren og naturlig mat: kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, grønnsaker, koker ofte kraft (inneholder mye vitaminer og mineraler) litt frukt, bær. Livsstilen går ut på å få fett fra sunne kilder som fisk, kjøtt, avokado, kokosolje og kaldpresset økologisk olivenolje. Går også ut på å spise økologisk og spise mat i sesong, samt at dyrene hvor kjøttet stammer fra har hatt et bra liv. Vi har satt oss godt inn i det og trenger ingen barnelege for å legge saken til vurdering. Dessuten kan leger svært lite om kosthold, har vi erfart i mange tilfeller. Paleo kommer bare mer og mer i "dagslyset". Det er til og med årlige kostholdskonferanser innenfor paleo/lavkarbo. Det er alt fra indremedisinere til ernæringsfysiologer som har foredrag om paleo. Sara Lossius kom i fjor ut med en bok som heter "PALEO: Sunnere, friskere og sterkere med en naturlig livsstil". Datteren deres på 19 mnd. har kun spist paleomat og hun har en jernhelse, har aldri hatt vondt i magen f.eks. Hvordan kan dere påstå at med dette kostholdet blir ikke behovet for næringsstoffer dekket optimalt? Jeg synes det er skremmende at det er så lite fokus på kosthold nå til dags. En av dere skriver at det blir servert rundstykker i barnehagen. Det er jo helt bak mål. Full av siktet hvetemel, noe som omdannes til sukker (glukose) i kroppen og bukspyttkjertel må jobbe på høygir for å kvitte seg med alt sukkeret. Ustabilt blodsukker, medfører kortvarig energi. Hvis dere har fulgt med i media, har "Kostreform for bedre helse" kommet ut med alternative kostholdsråd, ettersom de mener at Staten gir helt feil kostholdsråd. Se lenke: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/ Sjekk også ut informasjon om paleo, før dere uttaler dere negativt: www.paleoliv.no/om_paleo/ Hva mener dere vi mangler av næringsstoffer med dette kostholdet? Det at flere påpeker at det er synd på datteren min som ikke får spise boller. Hvem har sagt at man trenger dårlig mat for å kose seg? Vi baker masse sunn bakst og lager gode, sunne desserter. Jeg synes det er helt vilt at det er så mange som mener det er dårlig å ha en sunn og gjennomført livsstil. Dette handler ikke om fanatisme, men om å ha en sunn og gjennomført livsstil. "Du kaller datteren din en baby". Hun er 11 mnd når hun begynner i barnehage og da omtales man fortsatt som spedbarn. Mulig det ble litt rotete her, men spør gjerne om dere har flere spørsmål. Er alene hjemme her, så måtte svare raskt da jeg har en baby på 4 mnd som vil ha oppmerksomhet. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Det er snakk om begrensninger barnet vil oppleve! Juletrefest, lucia, Halloween, bursdager osv. Barnet blir den skadelidende og holdes utenfor. Skal du klare å inkludere barnet så burde barnet få oppleve dette. Dette kostholdet er sikkert bra for dere, men for barnet nei! Anonymous poster hash: 2d8c4...26e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #28 Skrevet 17. januar 2015 Beklager, men du virker litt fanatisk og trangsynt. Forstår at du tror du gjør det beste for ditt barn, men egentlig gjør du henne en bjørnetjeneste. Mat handler om mer enn næringsstoffer, det handler også om sosialisering. Håper du ser dette selv etter hvert. Anonymous poster hash: 6f91b...854
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #29 Skrevet 17. januar 2015 Gir du virkelig slankekost til et lite barn i utvikling? Trenger barnet å slankes? Er det etter anbefaling fra lege? Høres merkelig ut synes jeg! Stakkars lille barn, så ung og allerede et forskrudd syn på mat... Anonymous poster hash: 9d724...687 Slankekost? Du uttaler deg om noe du ikke har peiling på, det er det ingen tvil om. "forskrudd syn på mat". Når ble det forskrudd å spise ren og naturlig mat? Er heller forskrudd å servere barn diverse skvip med sukker. Mange tenker f.eks. ikke over at mange yoghurter inneholder sukker, boller er dårlig mat, ketchup, fabrikkerte poser med tomatsuppe m.m. bare for å nevne noe. Vi spiser masse god, sunn, mettende mat Alle som er på middagsbesøk hos oss skryter av maten. Vi har en lidenskap for å lage mat fra bunnen av og bruker aldri ferdigprodukter. At dere sier at det er synd på datteren vår som får sunn og hjemmelaget mat, viser bare hvor lite snøring dere har. Anonymous poster hash: 5f28a...b31
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #30 Skrevet 17. januar 2015 Herlighet hvor mange kommentarer, rekker ikke svare på absolutt, for det her var virkelig ikke det jeg forventet. Jeg spurte IKKE om deres mening ang. paleo. Jeg spurte om hvordan rutinene er i barnehager, siden jeg vil barnet sitt beste i form av et gjennomført og sunt kosthold. Jeg blir provosert over mange av de frekke svarene og det er tydelig at dere ikke aner hva dere snakker om eller ikke aner noe som helst om paleo. Skal prøve å forklare meg i korthet, selv om det kan bli en utfordring. Jeg og min samboer er genuint opptatt av kosthold, vi ser på foredrag om kosthold ukentlig, og lærer stadig noe nytt. For 1,5 år siden begynte vi å spise paleomat. Dette er ingen diett, slik mange av dere tror, men en livsstil. Vi stortrives med denne livsstilen og har aldri følt oss så bra. Før da vi spiste kornprodukter hadde vi ujevn energi, oppblåsthet, kviser m.m. Nå er vi kvitt alt. Vi er friske hele året og har jevn og god energi. Dette handler IKKE om slanking, men om å ha ett kosthold som består av ren og naturlig mat, noe som har utallige helsefordeler. Vi teller ALDRI kalorier, i motsetning til mange andre. Vi spiser mat som ER ingredienser, ikke HAR ingredienser. Vi baserer kostholdet vårt på ren og naturlig mat: kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, grønnsaker, koker ofte kraft (inneholder mye vitaminer og mineraler) litt frukt, bær. Livsstilen går ut på å få fett fra sunne kilder som fisk, kjøtt, avokado, kokosolje og kaldpresset økologisk olivenolje. Går også ut på å spise økologisk og spise mat i sesong, samt at dyrene hvor kjøttet stammer fra har hatt et bra liv. Vi har satt oss godt inn i det og trenger ingen barnelege for å legge saken til vurdering. Dessuten kan leger svært lite om kosthold, har vi erfart i mange tilfeller. Paleo kommer bare mer og mer i "dagslyset". Det er til og med årlige kostholdskonferanser innenfor paleo/lavkarbo. Det er alt fra indremedisinere til ernæringsfysiologer som har foredrag om paleo. Sara Lossius kom i fjor ut med en bok som heter "PALEO: Sunnere, friskere og sterkere med en naturlig livsstil". Datteren deres på 19 mnd. har kun spist paleomat og hun har en jernhelse, har aldri hatt vondt i magen f.eks. Hvordan kan dere påstå at med dette kostholdet blir ikke behovet for næringsstoffer dekket optimalt? Jeg synes det er skremmende at det er så lite fokus på kosthold nå til dags. En av dere skriver at det blir servert rundstykker i barnehagen. Det er jo helt bak mål. Full av siktet hvetemel, noe som omdannes til sukker (glukose) i kroppen og bukspyttkjertel må jobbe på høygir for å kvitte seg med alt sukkeret. Ustabilt blodsukker, medfører kortvarig energi. Hvis dere har fulgt med i media, har "Kostreform for bedre helse" kommet ut med alternative kostholdsråd, ettersom de mener at Staten gir helt feil kostholdsråd. Se lenke: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/ Sjekk også ut informasjon om paleo, før dere uttaler dere negativt: www.paleoliv.no/om_paleo/ Hva mener dere vi mangler av næringsstoffer med dette kostholdet? Det at flere påpeker at det er synd på datteren min som ikke får spise boller. Hvem har sagt at man trenger dårlig mat for å kose seg? Vi baker masse sunn bakst og lager gode, sunne desserter. Jeg synes det er helt vilt at det er så mange som mener det er dårlig å ha en sunn og gjennomført livsstil. Dette handler ikke om fanatisme, men om å ha en sunn og gjennomført livsstil. "Du kaller datteren din en baby". Hun er 11 mnd når hun begynner i barnehage og da omtales man fortsatt som spedbarn. Mulig det ble litt rotete her, men spør gjerne om dere har flere spørsmål. Er alene hjemme her, så måtte svare raskt da jeg har en baby på 4 mnd som vil ha oppmerksomhet. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Herregud .. Det er ok med sunt kosthold? Men det er ikke FARLIG å spise grove rundstykker -og ja, i barnehagen min får de faktisk KAKE til bursdag .. Tenk NØYE gjennom hva du utsetter datteren din for -og jeg tenker IKKE på kosthold nå! Ingen andre unger dør av å spise den maten som serveres i Bhg med mindre det er snakk om allergi. Du har tydeligvis lest deg opp på altfor mye teori, ser helt nyfrelst ut du! Hva med å se rundt deg i samfunnet, barnet ditt vil gjerne være en del av det..!!! Til og med helseeksperter og treningsfreaker sier "alt med måte". Det er godt mulig du synes at en agurk er bedre enn en bolle i bursdag, og selvom ikke din datter har smakt bolle så vil hun gjerne smake på det de andre har . Og ja, jeg synes dette er barnemishandling for dette er langt langt over streken. Lær heller barnet ditt næringsvett som hun klarer å vedlikeholde livet ut. Vis henne at kaker spiser man i bursdag og andre anledninger men ikke ellers .. Kjerring !!! Anonymous poster hash: 7bba6...970
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #31 Skrevet 17. januar 2015 Beklager, men du virker litt fanatisk og trangsynt. Forstår at du tror du gjør det beste for ditt barn, men egentlig gjør du henne en bjørnetjeneste. Mat handler om mer enn næringsstoffer, det handler også om sosialisering. Håper du ser dette selv etter hvert. Anonymous poster hash: 6f91b...854 Du omtaler meg negativt fordi at jeg spiser sunn mat. Du virker veldig lite tolerant. Jeg forventer ikke at alle andre skal leve som oss. Selv respekterer jeg at noen lever lavkarbo, andre vegetarianere, noen ganske usunt, men forventer samme aksept i retur. Hvorfor er det ingen som rakker ned på vegetarianere f.eks.? Jeg stortrives med denne livsstilen. Hva er galt med å leve sunt? Jeg vil heller si at man gjør barn en bjørnetjeneste ved og stadig vekk gi mat som ikke er optimal. Mat handler om næringsstoffer, helse og velvære. Man kan faktisk spise seg frisk, bruke mat som medisin, men folk flest undervurderer kostholdet og generelt sett i samfunnet er det veldig lite fokus på kosthold. Det er veldig synd pga det er mange lidelser man kunne vært foruten med et optimalt kosthold. Anonymous poster hash: 5f28a...b31
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #32 Skrevet 17. januar 2015 Beklager, men du virker litt fanatisk og trangsynt. Forstår at du tror du gjør det beste for ditt barn, men egentlig gjør du henne en bjørnetjeneste. Mat handler om mer enn næringsstoffer, det handler også om sosialisering. Håper du ser dette selv etter hvert. Anonymous poster hash: 6f91b...854 Du omtaler meg negativt fordi at jeg spiser sunn mat. Du virker veldig lite tolerant. Jeg forventer ikke at alle andre skal leve som oss. Selv respekterer jeg at noen lever lavkarbo, andre vegetarianere, noen ganske usunt, men forventer samme aksept i retur. Hvorfor er det ingen som rakker ned på vegetarianere f.eks.? Jeg stortrives med denne livsstilen. Hva er galt med å leve sunt? Jeg vil heller si at man gjør barn en bjørnetjeneste ved og stadig vekk gi mat som ikke er optimal. Mat handler om næringsstoffer, helse og velvære. Man kan faktisk spise seg frisk, bruke mat som medisin, men folk flest undervurderer kostholdet og generelt sett i samfunnet er det veldig lite fokus på kosthold. Det er veldig synd pga det er mange lidelser man kunne vært foruten med et optimalt kosthold. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Her bekrefter du akkurat det jeg skriver: Du tror mat bare handler om næringsstoffer og forstår tydeligvis ikke den sosiale siden av det. Anonymous poster hash: 6f91b...854
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #33 Skrevet 17. januar 2015 Beklager, men du virker litt fanatisk og trangsynt. Forstår at du tror du gjør det beste for ditt barn, men egentlig gjør du henne en bjørnetjeneste. Mat handler om mer enn næringsstoffer, det handler også om sosialisering. Håper du ser dette selv etter hvert. Anonymous poster hash: 6f91b...854 Du omtaler meg negativt fordi at jeg spiser sunn mat. Du virker veldig lite tolerant. Jeg forventer ikke at alle andre skal leve som oss. Selv respekterer jeg at noen lever lavkarbo, andre vegetarianere, noen ganske usunt, men forventer samme aksept i retur. Hvorfor er det ingen som rakker ned på vegetarianere f.eks.? Jeg stortrives med denne livsstilen. Hva er galt med å leve sunt? Jeg vil heller si at man gjør barn en bjørnetjeneste ved og stadig vekk gi mat som ikke er optimal. Mat handler om næringsstoffer, helse og velvære. Man kan faktisk spise seg frisk, bruke mat som medisin, men folk flest undervurderer kostholdet og generelt sett i samfunnet er det veldig lite fokus på kosthold. Det er veldig synd pga det er mange lidelser man kunne vært foruten med et optimalt kosthold. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Er ikke vits å kommentere mer her for det synker da virkelig ikke inn. Dette handler ikke om at den maten du gir barnet ditt ikke er sunn. De fleste her er vel ikke opptatt av hva du gir henne hjemme ? Det er hva hun skal få i barnehagen når de andre får noe annet, å tro At det kommer til å fungere er å være trangsynt ja ! Veldig trangsynt . Håper noen kommer og banker litt vett inn i hodet ditt.. Anonymous poster hash: 7bba6...970
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #34 Skrevet 17. januar 2015 Beklager, men du virker litt fanatisk og trangsynt. Forstår at du tror du gjør det beste for ditt barn, men egentlig gjør du henne en bjørnetjeneste. Mat handler om mer enn næringsstoffer, det handler også om sosialisering. Håper du ser dette selv etter hvert. Anonymous poster hash: 6f91b...854 Du omtaler meg negativt fordi at jeg spiser sunn mat. Du virker veldig lite tolerant. Jeg forventer ikke at alle andre skal leve som oss. Selv respekterer jeg at noen lever lavkarbo, andre vegetarianere, noen ganske usunt, men forventer samme aksept i retur. Hvorfor er det ingen som rakker ned på vegetarianere f.eks.? Jeg stortrives med denne livsstilen. Hva er galt med å leve sunt? Jeg vil heller si at man gjør barn en bjørnetjeneste ved og stadig vekk gi mat som ikke er optimal. Mat handler om næringsstoffer, helse og velvære. Man kan faktisk spise seg frisk, bruke mat som medisin, men folk flest undervurderer kostholdet og generelt sett i samfunnet er det veldig lite fokus på kosthold. Det er veldig synd pga det er mange lidelser man kunne vært foruten med et optimalt kosthold. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Sikkert et bra kosthold, men hva med det sosiale? For små barn er mat utrolig viktig og sammen med andre er det inkludering. I barnehagen burde de bestemme så lenge det ikke er noen allergier. Anonymous poster hash: 2d8c4...26e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #35 Skrevet 17. januar 2015 Beklager, men du virker litt fanatisk og trangsynt. Forstår at du tror du gjør det beste for ditt barn, men egentlig gjør du henne en bjørnetjeneste. Mat handler om mer enn næringsstoffer, det handler også om sosialisering. Håper du ser dette selv etter hvert. Anonymous poster hash: 6f91b...854 Du omtaler meg negativt fordi at jeg spiser sunn mat. Du virker veldig lite tolerant. Jeg forventer ikke at alle andre skal leve som oss. Selv respekterer jeg at noen lever lavkarbo, andre vegetarianere, noen ganske usunt, men forventer samme aksept i retur. Hvorfor er det ingen som rakker ned på vegetarianere f.eks.? Jeg stortrives med denne livsstilen. Hva er galt med å leve sunt? Jeg vil heller si at man gjør barn en bjørnetjeneste ved og stadig vekk gi mat som ikke er optimal. Mat handler om næringsstoffer, helse og velvære. Man kan faktisk spise seg frisk, bruke mat som medisin, men folk flest undervurderer kostholdet og generelt sett i samfunnet er det veldig lite fokus på kosthold. Det er veldig synd pga det er mange lidelser man kunne vært foruten med et optimalt kosthold. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Her bekrefter du akkurat det jeg skriver: Du tror mat bare handler om næringsstoffer og forstår tydeligvis ikke den sosiale siden av det. Anonymous poster hash: 6f91b...854 Helt enig. Hun forstår ikke at næringsvett er det aller viktigste her. Og dette er helt mulig å lære barna -samtidig som de får et rundstykke i barnehagen.. Anonymous poster hash: 7bba6...970
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #36 Skrevet 17. januar 2015 Herlighet hvor mange kommentarer, rekker ikke svare på absolutt, for det her var virkelig ikke det jeg forventet. Jeg spurte IKKE om deres mening ang. paleo. Jeg spurte om hvordan rutinene er i barnehager, siden jeg vil barnet sitt beste i form av et gjennomført og sunt kosthold. Jeg blir provosert over mange av de frekke svarene og det er tydelig at dere ikke aner hva dere snakker om eller ikke aner noe som helst om paleo. Skal prøve å forklare meg i korthet, selv om det kan bli en utfordring. Jeg og min samboer er genuint opptatt av kosthold, vi ser på foredrag om kosthold ukentlig, og lærer stadig noe nytt. For 1,5 år siden begynte vi å spise paleomat. Dette er ingen diett, slik mange av dere tror, men en livsstil. Vi stortrives med denne livsstilen og har aldri følt oss så bra. Før da vi spiste kornprodukter hadde vi ujevn energi, oppblåsthet, kviser m.m. Nå er vi kvitt alt. Vi er friske hele året og har jevn og god energi. Dette handler IKKE om slanking, men om å ha ett kosthold som består av ren og naturlig mat, noe som har utallige helsefordeler. Vi teller ALDRI kalorier, i motsetning til mange andre. Vi spiser mat som ER ingredienser, ikke HAR ingredienser. Vi baserer kostholdet vårt på ren og naturlig mat: kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, grønnsaker, koker ofte kraft (inneholder mye vitaminer og mineraler) litt frukt, bær. Livsstilen går ut på å få fett fra sunne kilder som fisk, kjøtt, avokado, kokosolje og kaldpresset økologisk olivenolje. Går også ut på å spise økologisk og spise mat i sesong, samt at dyrene hvor kjøttet stammer fra har hatt et bra liv. Vi har satt oss godt inn i det og trenger ingen barnelege for å legge saken til vurdering. Dessuten kan leger svært lite om kosthold, har vi erfart i mange tilfeller. Paleo kommer bare mer og mer i "dagslyset". Det er til og med årlige kostholdskonferanser innenfor paleo/lavkarbo. Det er alt fra indremedisinere til ernæringsfysiologer som har foredrag om paleo. Sara Lossius kom i fjor ut med en bok som heter "PALEO: Sunnere, friskere og sterkere med en naturlig livsstil". Datteren deres på 19 mnd. har kun spist paleomat og hun har en jernhelse, har aldri hatt vondt i magen f.eks. Hvordan kan dere påstå at med dette kostholdet blir ikke behovet for næringsstoffer dekket optimalt? Jeg synes det er skremmende at det er så lite fokus på kosthold nå til dags. En av dere skriver at det blir servert rundstykker i barnehagen. Det er jo helt bak mål. Full av siktet hvetemel, noe som omdannes til sukker (glukose) i kroppen og bukspyttkjertel må jobbe på høygir for å kvitte seg med alt sukkeret. Ustabilt blodsukker, medfører kortvarig energi. Hvis dere har fulgt med i media, har "Kostreform for bedre helse" kommet ut med alternative kostholdsråd, ettersom de mener at Staten gir helt feil kostholdsråd. Se lenke: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/ Sjekk også ut informasjon om paleo, før dere uttaler dere negativt: www.paleoliv.no/om_paleo/ Hva mener dere vi mangler av næringsstoffer med dette kostholdet? Det at flere påpeker at det er synd på datteren min som ikke får spise boller. Hvem har sagt at man trenger dårlig mat for å kose seg? Vi baker masse sunn bakst og lager gode, sunne desserter. Jeg synes det er helt vilt at det er så mange som mener det er dårlig å ha en sunn og gjennomført livsstil. Dette handler ikke om fanatisme, men om å ha en sunn og gjennomført livsstil. "Du kaller datteren din en baby". Hun er 11 mnd når hun begynner i barnehage og da omtales man fortsatt som spedbarn. Mulig det ble litt rotete her, men spør gjerne om dere har flere spørsmål. Er alene hjemme her, så måtte svare raskt da jeg har en baby på 4 mnd som vil ha oppmerksomhet. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Herregud .. Det er ok med sunt kosthold? Men det er ikke FARLIG å spise grove rundstykker -og ja, i barnehagen min får de faktisk KAKE til bursdag .. Tenk NØYE gjennom hva du utsetter datteren din for -og jeg tenker IKKE på kosthold nå! Ingen andre unger dør av å spise den maten som serveres i Bhg med mindre det er snakk om allergi. Du har tydeligvis lest deg opp på altfor mye teori, ser helt nyfrelst ut du! Hva med å se rundt deg i samfunnet, barnet ditt vil gjerne være en del av det..!!! Til og med helseeksperter og treningsfreaker sier "alt med måte". Det er godt mulig du synes at en agurk er bedre enn en bolle i bursdag, og selvom ikke din datter har smakt bolle så vil hun gjerne smake på det de andre har . Og ja, jeg synes dette er barnemishandling for dette er langt langt over streken. Lær heller barnet ditt næringsvett som hun klarer å vedlikeholde livet ut. Vis henne at kaker spiser man i bursdag og andre anledninger men ikke ellers .. Kjerring !!! Anonymous poster hash: 7bba6...970 Du skjønner ikke hva jeg mener og misforstår totalt. Du har bare bestemt deg for at jeg "mishandler" barnet mitt. Har ikke nevnt død, men jeg snakker om et sunt og gjennomført kosthold. Hvorfor blir folk rundt oss syke i fleng mens jeg og samboer er frisk hele året? Kostholdet har mer betydning enn folk tror. Er det noe som virkelig gir meg frysninger i negativ forstand, så er det ordtaket "alt med måte". Vet flere overvektige folk, folk med mye sykdom som tenker "alt med måte", der ser man hvor mye resultater de har å vise til. Hva er vitsen med å trigge søtsuget til de søte små? Sukkerabstinenser er noe skvip. Vi spiser mye mettet fett, har ikke fettfobi slik mange tror, men Staten har fettfobi og får det til og høres ut som fett er farlig. "Kjerring" blir jeg også omtalt som. Veldig usaklig og umodent. Jeg kaller ikke folk selv om de har en annen mening enn meg. "Lær heller barnet ditt næringsvett som hun klarer å holde livet ut". Hva mener du det går ut på? Selv om du aldri i livet kunne klart deg uten søtsaker (høres det ut som), betyr det ikke at alle er like som deg. Vi har lenge vært uten søtsaker og det er meget overkommelig Hva datteren vår gjør når hun blir stor, kan ikke vi styre, men tenk alt sukkeret vi kan spare henne for nå mens hun er lite. Dette vil hun ha stor fortjeneste av. Hun er i vekst og trenger det beste fundamentet i form av sunn, ren og naturlig mat. Hun er nå 4 mnd og siden jeg spiser så sunt har hun aldri hatt vondt i magen. Hun sover 7-8 timer sammenhengde om natta og utvikler seg normalt. Det er fagfolk i Kostreform for bedre helse som har kommet ut med nye kostholdsråd, er disse kostrådene vi følger. Her er lenka: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/ Sara Lossius, som har blogg om paleo, har inspirert mange til å få en paleolivsstil og daglig får hun e-post fra folk som føler seg bedre og har blitt kvitt ulike sykdommer/plager etter at de la om til paleo. I stedet for å være forutinntatt, kan dere ta en kjikk på ovenstående lenke, hvis ikke kan dere like godt sløyfe å svare meg. Usaklige kommentarer kommer dere ingen vei med. Anonymous poster hash: 5f28a...b31
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #37 Skrevet 17. januar 2015 Beklager, men du virker litt fanatisk og trangsynt. Forstår at du tror du gjør det beste for ditt barn, men egentlig gjør du henne en bjørnetjeneste. Mat handler om mer enn næringsstoffer, det handler også om sosialisering. Håper du ser dette selv etter hvert. Anonymous poster hash: 6f91b...854 Du omtaler meg negativt fordi at jeg spiser sunn mat. Du virker veldig lite tolerant. Jeg forventer ikke at alle andre skal leve som oss. Selv respekterer jeg at noen lever lavkarbo, andre vegetarianere, noen ganske usunt, men forventer samme aksept i retur. Hvorfor er det ingen som rakker ned på vegetarianere f.eks.? Jeg stortrives med denne livsstilen. Hva er galt med å leve sunt? Jeg vil heller si at man gjør barn en bjørnetjeneste ved og stadig vekk gi mat som ikke er optimal. Mat handler om næringsstoffer, helse og velvære. Man kan faktisk spise seg frisk, bruke mat som medisin, men folk flest undervurderer kostholdet og generelt sett i samfunnet er det veldig lite fokus på kosthold. Det er veldig synd pga det er mange lidelser man kunne vært foruten med et optimalt kosthold. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Dersom du googler kostholdet ditt ser du at det ikke er brei enighet om hvor bra det er. Jeg reagere selvfølgelig også når foreldre innfører lavkaebo, vegetar og regelrett usunn derittmat osv til dine barn. Og særlig når de nekter barna annet kosthold i barnehagen, vennebursdager osv. Dersom kostholdet hadde vært så fantastisk som du påstår hadde enigheten om dette vært breiere, og dette hadde vært det som hadde vært anbefalt for alle. Det er stor forskjell i å følge et spesielt kostholdsprogram som voksen, og som et barn i utvikling! Vi har et normalt kosthold, med usunne produkter innimellom, og vi har alle en utrolig god helse. Så at et barn som har fått et slikt kosthold har god helse beviser ingenting! Min mor røykte da hun var gravid med meg, jeg var aldri syk verken som barn eller voksen. Det beviser ikke at det er bra å røyke under graviditeten! Anonymous poster hash: ccda2...606
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #38 Skrevet 17. januar 2015 Barnet ditt vil skille seg ut med egen matpakke hvis barnehagen står for alle måltider til de andre barna Anonymous poster hash: e3762...012
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #39 Skrevet 17. januar 2015 Jeg ønsker at du kan ta til deg synspunktene til de mammaene som har barn som MÅ ha et spesialkosthold og erfaringene deres om hvordan barna opplever det! Det er ingen som kritiserer deg for å være opptatt av kosthold, men mange prøver å få deg til å innse at du sykliggjør et friskt barn. Jeg håper at du tar til deg alle innspillene du får her og ikke går rett i forsvar. Det er lov og veldig sunt å kunne endre mening avogtil. Anonymous poster hash: 3fc33...be0
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #40 Skrevet 17. januar 2015 Herlighet hvor mange kommentarer, rekker ikke svare på absolutt, for det her var virkelig ikke det jeg forventet. Jeg spurte IKKE om deres mening ang. paleo. Jeg spurte om hvordan rutinene er i barnehager, siden jeg vil barnet sitt beste i form av et gjennomført og sunt kosthold. Jeg blir provosert over mange av de frekke svarene og det er tydelig at dere ikke aner hva dere snakker om eller ikke aner noe som helst om paleo. Skal prøve å forklare meg i korthet, selv om det kan bli en utfordring. Jeg og min samboer er genuint opptatt av kosthold, vi ser på foredrag om kosthold ukentlig, og lærer stadig noe nytt. For 1,5 år siden begynte vi å spise paleomat. Dette er ingen diett, slik mange av dere tror, men en livsstil. Vi stortrives med denne livsstilen og har aldri følt oss så bra. Før da vi spiste kornprodukter hadde vi ujevn energi, oppblåsthet, kviser m.m. Nå er vi kvitt alt. Vi er friske hele året og har jevn og god energi. Dette handler IKKE om slanking, men om å ha ett kosthold som består av ren og naturlig mat, noe som har utallige helsefordeler. Vi teller ALDRI kalorier, i motsetning til mange andre. Vi spiser mat som ER ingredienser, ikke HAR ingredienser. Vi baserer kostholdet vårt på ren og naturlig mat: kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, grønnsaker, koker ofte kraft (inneholder mye vitaminer og mineraler) litt frukt, bær. Livsstilen går ut på å få fett fra sunne kilder som fisk, kjøtt, avokado, kokosolje og kaldpresset økologisk olivenolje. Går også ut på å spise økologisk og spise mat i sesong, samt at dyrene hvor kjøttet stammer fra har hatt et bra liv. Vi har satt oss godt inn i det og trenger ingen barnelege for å legge saken til vurdering. Dessuten kan leger svært lite om kosthold, har vi erfart i mange tilfeller. Paleo kommer bare mer og mer i "dagslyset". Det er til og med årlige kostholdskonferanser innenfor paleo/lavkarbo. Det er alt fra indremedisinere til ernæringsfysiologer som har foredrag om paleo. Sara Lossius kom i fjor ut med en bok som heter "PALEO: Sunnere, friskere og sterkere med en naturlig livsstil". Datteren deres på 19 mnd. har kun spist paleomat og hun har en jernhelse, har aldri hatt vondt i magen f.eks. Hvordan kan dere påstå at med dette kostholdet blir ikke behovet for næringsstoffer dekket optimalt? Jeg synes det er skremmende at det er så lite fokus på kosthold nå til dags. En av dere skriver at det blir servert rundstykker i barnehagen. Det er jo helt bak mål. Full av siktet hvetemel, noe som omdannes til sukker (glukose) i kroppen og bukspyttkjertel må jobbe på høygir for å kvitte seg med alt sukkeret. Ustabilt blodsukker, medfører kortvarig energi. Hvis dere har fulgt med i media, har "Kostreform for bedre helse" kommet ut med alternative kostholdsråd, ettersom de mener at Staten gir helt feil kostholdsråd. Se lenke: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/ Sjekk også ut informasjon om paleo, før dere uttaler dere negativt: www.paleoliv.no/om_paleo/ Hva mener dere vi mangler av næringsstoffer med dette kostholdet? Det at flere påpeker at det er synd på datteren min som ikke får spise boller. Hvem har sagt at man trenger dårlig mat for å kose seg? Vi baker masse sunn bakst og lager gode, sunne desserter. Jeg synes det er helt vilt at det er så mange som mener det er dårlig å ha en sunn og gjennomført livsstil. Dette handler ikke om fanatisme, men om å ha en sunn og gjennomført livsstil. "Du kaller datteren din en baby". Hun er 11 mnd når hun begynner i barnehage og da omtales man fortsatt som spedbarn. Mulig det ble litt rotete her, men spør gjerne om dere har flere spørsmål. Er alene hjemme her, så måtte svare raskt da jeg har en baby på 4 mnd som vil ha oppmerksomhet. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Herregud .. Det er ok med sunt kosthold? Men det er ikke FARLIG å spise grove rundstykker -og ja, i barnehagen min får de faktisk KAKE til bursdag .. Tenk NØYE gjennom hva du utsetter datteren din for -og jeg tenker IKKE på kosthold nå! Ingen andre unger dør av å spise den maten som serveres i Bhg med mindre det er snakk om allergi. Du har tydeligvis lest deg opp på altfor mye teori, ser helt nyfrelst ut du! Hva med å se rundt deg i samfunnet, barnet ditt vil gjerne være en del av det..!!! Til og med helseeksperter og treningsfreaker sier "alt med måte". Det er godt mulig du synes at en agurk er bedre enn en bolle i bursdag, og selvom ikke din datter har smakt bolle så vil hun gjerne smake på det de andre har . Og ja, jeg synes dette er barnemishandling for dette er langt langt over streken. Lær heller barnet ditt næringsvett som hun klarer å vedlikeholde livet ut. Vis henne at kaker spiser man i bursdag og andre anledninger men ikke ellers .. Kjerring !!! Anonymous poster hash: 7bba6...970 Du skriver "KAKE til bursdag". Vi baker kaker til bursdager ja, men de inneholder kun sunne ingredienser. Man kan fint spise kaker som er sunne, godt smaker de også. Herlig å spise kaker som vi blir gode og mette av (i motsetning til usunne kaker som kun gir kortvarig energi). Har fått mange positive tilbakemeldinger på mine sunne kaker Anonymous poster hash: 5f28a...b31
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #41 Skrevet 17. januar 2015 Er du den samme som spammet ned alle mat-trådene for en stund siden? Ellers enig med alle andre, det er så viktig for barn å spise sammen i bhg, å spise hva alle andre spiser. Tenk på hvor ekskludert barnet kommer til å føle seg. Anonymous poster hash: 28c66...948
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #42 Skrevet 17. januar 2015 Dere får flytte til Skedsmo kommune, her har vi med all mat til barnehagebarna våre selv! Sikkert enklere å ha kontroll de første par årene hennes, men uten å være for kritisk eller bastant er jeg spent på hvordan dere skal forholde dere til bursdagsinvitasjoner, sommeravslutninger etc. som renner inn fra 4-års alderen? Vi har nok et ganske ukritisk forhold til kostholdet vårt og varer vi bruker selv om vi prøver å være litt fornuftig. Barna våre er lite syke, ikke plaget av magesmerter eller infeksjoner, så kan ikke bare stamme fra hvilket kosthold man fører. Tror forøvrig ikke barnehagen med loven i hånd kan nekte dere medbragt mat til deres datter, men de kan nok stille seg noe kritisk i forhold til det sosiale etc. Anonymous poster hash: 76b95...7d9
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #43 Skrevet 17. januar 2015 Barnet mitt har med mat i barnehagen pga allergi. Det er enormt tungvint, skaper en del utfordringer og det er ikke enkelt, verken for oss foreldre, barnehagen og ikke minst barnet selv. Dere kan jo prøve dette ut og se hvordan det funker for dere og deres barnehage? Selv hadde jeg aldri, aldri gjort det frivillig. Anonymous poster hash: 8901f...16c
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #44 Skrevet 17. januar 2015 Beklager, men du virker litt fanatisk og trangsynt. Forstår at du tror du gjør det beste for ditt barn, men egentlig gjør du henne en bjørnetjeneste. Mat handler om mer enn næringsstoffer, det handler også om sosialisering. Håper du ser dette selv etter hvert. Anonymous poster hash: 6f91b...854 Du omtaler meg negativt fordi at jeg spiser sunn mat. Du virker veldig lite tolerant. Jeg forventer ikke at alle andre skal leve som oss. Selv respekterer jeg at noen lever lavkarbo, andre vegetarianere, noen ganske usunt, men forventer samme aksept i retur. Hvorfor er det ingen som rakker ned på vegetarianere f.eks.? Jeg stortrives med denne livsstilen. Hva er galt med å leve sunt? Jeg vil heller si at man gjør barn en bjørnetjeneste ved og stadig vekk gi mat som ikke er optimal. Mat handler om næringsstoffer, helse og velvære. Man kan faktisk spise seg frisk, bruke mat som medisin, men folk flest undervurderer kostholdet og generelt sett i samfunnet er det veldig lite fokus på kosthold. Det er veldig synd pga det er mange lidelser man kunne vært foruten med et optimalt kosthold. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Dersom du googler kostholdet ditt ser du at det ikke er brei enighet om hvor bra det er. Jeg reagere selvfølgelig også når foreldre innfører lavkaebo, vegetar og regelrett usunn derittmat osv til dine barn. Og særlig når de nekter barna annet kosthold i barnehagen, vennebursdager osv. Dersom kostholdet hadde vært så fantastisk som du påstår hadde enigheten om dette vært breiere, og dette hadde vært det som hadde vært anbefalt for alle. Det er stor forskjell i å følge et spesielt kostholdsprogram som voksen, og som et barn i utvikling! Vi har et normalt kosthold, med usunne produkter innimellom, og vi har alle en utrolig god helse. Så at et barn som har fått et slikt kosthold har god helse beviser ingenting! Min mor røykte da hun var gravid med meg, jeg var aldri syk verken som barn eller voksen. Det beviser ikke at det er bra å røyke under graviditeten! Anonymous poster hash: ccda2...606 "normalt kosthold" er jo et vidt begrep. Hører stadig vekk folk sier at de har et "normalt kosthold". Som sagt, Sara Lossius får daglig e-post fra mennesker som har lagt om til paleokosthold som har fått betraktelig bedre helse, mer energi, vektnedgang, blitt kvitt sykdommer m.m. Enigheten hadde vært bredere dersom dette kostholdet hadde vært så bra, sier du. Det du ikke skjønner, er at de kostholdsrådene Staten gir, ikke er optimale. Selv om majoriteten mener noe, er det ikke dermed sagt at det er det som er korrekt. I lang tid trodde jo majoriteten at jorda var flat, noe som i ettertid viste seg å være feil. Det er flott at dere har god helse, men det er ikke dermed sagt at det varer for evig. Jeg tenker litt som Sara Lossius, hvordan vi gjør det med kostholdet når hun blir større og skjønner mer, får vi ta en ny vurdering på. Jeg skulle ønske mine foreldre hadde foret meg med paleomat fra jeg var lita. Da hadde jeg mest sannsynlig sluppet kviseplagene mine. Anonymous poster hash: 5f28a...b31
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #45 Skrevet 17. januar 2015 Herlighet hvor mange kommentarer, rekker ikke svare på absolutt, for det her var virkelig ikke det jeg forventet. Jeg spurte IKKE om deres mening ang. paleo. Jeg spurte om hvordan rutinene er i barnehager, siden jeg vil barnet sitt beste i form av et gjennomført og sunt kosthold. Jeg blir provosert over mange av de frekke svarene og det er tydelig at dere ikke aner hva dere snakker om eller ikke aner noe som helst om paleo. Skal prøve å forklare meg i korthet, selv om det kan bli en utfordring. Jeg og min samboer er genuint opptatt av kosthold, vi ser på foredrag om kosthold ukentlig, og lærer stadig noe nytt. For 1,5 år siden begynte vi å spise paleomat. Dette er ingen diett, slik mange av dere tror, men en livsstil. Vi stortrives med denne livsstilen og har aldri følt oss så bra. Før da vi spiste kornprodukter hadde vi ujevn energi, oppblåsthet, kviser m.m. Nå er vi kvitt alt. Vi er friske hele året og har jevn og god energi. Dette handler IKKE om slanking, men om å ha ett kosthold som består av ren og naturlig mat, noe som har utallige helsefordeler. Vi teller ALDRI kalorier, i motsetning til mange andre. Vi spiser mat som ER ingredienser, ikke HAR ingredienser. Vi baserer kostholdet vårt på ren og naturlig mat: kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, grønnsaker, koker ofte kraft (inneholder mye vitaminer og mineraler) litt frukt, bær. Livsstilen går ut på å få fett fra sunne kilder som fisk, kjøtt, avokado, kokosolje og kaldpresset økologisk olivenolje. Går også ut på å spise økologisk og spise mat i sesong, samt at dyrene hvor kjøttet stammer fra har hatt et bra liv. Vi har satt oss godt inn i det og trenger ingen barnelege for å legge saken til vurdering. Dessuten kan leger svært lite om kosthold, har vi erfart i mange tilfeller. Paleo kommer bare mer og mer i "dagslyset". Det er til og med årlige kostholdskonferanser innenfor paleo/lavkarbo. Det er alt fra indremedisinere til ernæringsfysiologer som har foredrag om paleo. Sara Lossius kom i fjor ut med en bok som heter "PALEO: Sunnere, friskere og sterkere med en naturlig livsstil". Datteren deres på 19 mnd. har kun spist paleomat og hun har en jernhelse, har aldri hatt vondt i magen f.eks. Hvordan kan dere påstå at med dette kostholdet blir ikke behovet for næringsstoffer dekket optimalt? Jeg synes det er skremmende at det er så lite fokus på kosthold nå til dags. En av dere skriver at det blir servert rundstykker i barnehagen. Det er jo helt bak mål. Full av siktet hvetemel, noe som omdannes til sukker (glukose) i kroppen og bukspyttkjertel må jobbe på høygir for å kvitte seg med alt sukkeret. Ustabilt blodsukker, medfører kortvarig energi. Hvis dere har fulgt med i media, har "Kostreform for bedre helse" kommet ut med alternative kostholdsråd, ettersom de mener at Staten gir helt feil kostholdsråd. Se lenke: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/ Sjekk også ut informasjon om paleo, før dere uttaler dere negativt: www.paleoliv.no/om_paleo/ Hva mener dere vi mangler av næringsstoffer med dette kostholdet? Det at flere påpeker at det er synd på datteren min som ikke får spise boller. Hvem har sagt at man trenger dårlig mat for å kose seg? Vi baker masse sunn bakst og lager gode, sunne desserter. Jeg synes det er helt vilt at det er så mange som mener det er dårlig å ha en sunn og gjennomført livsstil. Dette handler ikke om fanatisme, men om å ha en sunn og gjennomført livsstil. "Du kaller datteren din en baby". Hun er 11 mnd når hun begynner i barnehage og da omtales man fortsatt som spedbarn. Mulig det ble litt rotete her, men spør gjerne om dere har flere spørsmål. Er alene hjemme her, så måtte svare raskt da jeg har en baby på 4 mnd som vil ha oppmerksomhet. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Herregud .. Det er ok med sunt kosthold? Men det er ikke FARLIG å spise grove rundstykker -og ja, i barnehagen min får de faktisk KAKE til bursdag .. Tenk NØYE gjennom hva du utsetter datteren din for -og jeg tenker IKKE på kosthold nå!Ingen andre unger dør av å spise den maten som serveres i Bhg med mindre det er snakk om allergi. Du har tydeligvis lest deg opp på altfor mye teori, ser helt nyfrelst ut du! Hva med å se rundt deg i samfunnet, barnet ditt vil gjerne være en del av det..!!! Til og med helseeksperter og treningsfreaker sier "alt med måte". Det er godt mulig du synes at en agurk er bedre enn en bolle i bursdag, og selvom ikke din datter har smakt bolle så vil hun gjerne smake på det de andre har . Og ja, jeg synes dette er barnemishandling for dette er langt langt over streken. Lær heller barnet ditt næringsvett som hun klarer å vedlikeholde livet ut. Vis henne at kaker spiser man i bursdag og andre anledninger men ikke ellers .. Kjerring !!! Anonymous poster hash: 7bba6...970 Du skjønner ikke hva jeg mener og misforstår totalt. Du har bare bestemt deg for at jeg "mishandler" barnet mitt. Har ikke nevnt død, men jeg snakker om et sunt og gjennomført kosthold. Hvorfor blir folk rundt oss syke i fleng mens jeg og samboer er frisk hele året? Kostholdet har mer betydning enn folk tror. Er det noe som virkelig gir meg frysninger i negativ forstand, så er det ordtaket "alt med måte". Vet flere overvektige folk, folk med mye sykdom som tenker "alt med måte", der ser man hvor mye resultater de har å vise til. Hva er vitsen med å trigge søtsuget til de søte små? Sukkerabstinenser er noe skvip. Vi spiser mye mettet fett, har ikke fettfobi slik mange tror, men Staten har fettfobi og får det til og høres ut som fett er farlig."Kjerring" blir jeg også omtalt som. Veldig usaklig og umodent. Jeg kaller ikke folk selv om de har en annen mening enn meg. "Lær heller barnet ditt næringsvett som hun klarer å holde livet ut". Hva mener du det går ut på? Selv om du aldri i livet kunne klart deg uten søtsaker (høres det ut som), betyr det ikke at alle er like som deg. Vi har lenge vært uten søtsaker og det er meget overkommelig Hva datteren vår gjør når hun blir stor, kan ikke vi styre, men tenk alt sukkeret vi kan spare henne for nå mens hun er lite. Dette vil hun ha stor fortjeneste av. Hun er i vekst og trenger det beste fundamentet i form av sunn, ren og naturlig mat. Hun er nå 4 mnd og siden jeg spiser så sunt har hun aldri hatt vondt i magen. Hun sover 7-8 timer sammenhengde om natta og utvikler seg normalt. Det er fagfolk i Kostreform for bedre helse som har kommet ut med nye kostholdsråd, er disse kostrådene vi følger. Her er lenka: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/ Sara Lossius, som har blogg om paleo, har inspirert mange til å få en paleolivsstil og daglig får hun e-post fra folk som føler seg bedre og har blitt kvitt ulike sykdommer/plager etter at de la om til paleo. I stedet for å være forutinntatt, kan dere ta en kjikk på ovenstående lenke, hvis ikke kan dere like godt sløyfe å svare meg. Usaklige kommentarer kommer dere ingen vei med. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Jada, sikkert sunn og grei mat dette.! For oss voksne. Om vi velger å ta dette valget. Selv såklart ! Bare vent til hun gråter sårt -gang på gang på gang, åpner munnen når de andre barna spiser, tar til seg noe godteri som står fremme på bordene i selskap som alle de andre barna tar ifra .. Og du løper bort som en hauk og river det ut fra hendene hennes . De første årene.. Så blir hun 8-9 år . Du kan ikke følge henne i bursdager . Vil du "lure" henne og tro at hun ikke tåler dette ? Så hun ikke skal tørre ? Vil du prente inn at den maten er "slem og stygg" slik at hun muligens forsvarer seg som 12 åring til de andre barna -forteller som en loco om hvor feil den maten er ? Så hun kanskje blir ertet? Hva gjør du når de andre i klassen skal ha bursdag på MC donalds ? For det forekommer . Får hun ikke dra? Sender du med matpakke ? -tror du ikke dette er flaut for henne? Tror du ikke dette virker litt "nedlatende" ovenfor disse foreldrene som har stelt istand bursdag ? Maten er ikke bra nok nei? Men dette er en bursdag en gang i året .. Kanskje barnet ønsket seg å feire der . Med det kostholdet dere velger å ha hjemme mener jeg hun faktisk vil ha godt av å komme til Bhg og få de måltidene de serverer der. Håper du tenker deg godt igjennom alle disse dilemmaene. For det kommer ikke til å bli så enkelt som du tror .. Anonymous poster hash: 7bba6...970
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #46 Skrevet 17. januar 2015 Dere får flytte til Skedsmo kommune, her har vi med all mat til barnehagebarna våre selv! Sikkert enklere å ha kontroll de første par årene hennes, men uten å være for kritisk eller bastant er jeg spent på hvordan dere skal forholde dere til bursdagsinvitasjoner, sommeravslutninger etc. som renner inn fra 4-års alderen? Vi har nok et ganske ukritisk forhold til kostholdet vårt og varer vi bruker selv om vi prøver å være litt fornuftig. Barna våre er lite syke, ikke plaget av magesmerter eller infeksjoner, så kan ikke bare stamme fra hvilket kosthold man fører. Tror forøvrig ikke barnehagen med loven i hånd kan nekte dere medbragt mat til deres datter, men de kan nok stille seg noe kritisk i forhold til det sosiale etc. Anonymous poster hash: 76b95...7d9 Skulle ønske det var sånn i de fleste barnehager, at barnet hadde medbragt mat. Hadde vært så mye enklere Anonymous poster hash: 5f28a...b31
smiia Skrevet 17. januar 2015 #47 Skrevet 17. januar 2015 Folk kritiserer ikke at du og mannen din har tatt et valg om at dere som familie skal leve sunt, det er flott det! Det folk reagerer på, er at dere er så opptatt av datterens kosthold, at dere ikke ser at dere med spesialregimet deres kommer til å påføre henne et sosialt problem. Som mange har nevnt er det mange sosiale aspekter ved mat og måltidene gjennom dagen og høytider etc., og dere setter datteren deres utenfor dette. Mitt råd er å fortsette regimet deres hjemme, flott at dere er opptatt av å spise sunt, men å la datteren få lov til å delta i fellesskapet rundt maten i barnehagen. Det er egentlig bare bra hun får erfaring med "vanlig mat", ellers kommer det til å bli noe forbudt og spennende, og hun kommer til å gå amok på 18-årsdagen
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #48 Skrevet 17. januar 2015 Herlighet hvor mange kommentarer, rekker ikke svare på absolutt, for det her var virkelig ikke det jeg forventet. Jeg spurte IKKE om deres mening ang. paleo. Jeg spurte om hvordan rutinene er i barnehager, siden jeg vil barnet sitt beste i form av et gjennomført og sunt kosthold. Jeg blir provosert over mange av de frekke svarene og det er tydelig at dere ikke aner hva dere snakker om eller ikke aner noe som helst om paleo. Skal prøve å forklare meg i korthet, selv om det kan bli en utfordring. Jeg og min samboer er genuint opptatt av kosthold, vi ser på foredrag om kosthold ukentlig, og lærer stadig noe nytt. For 1,5 år siden begynte vi å spise paleomat. Dette er ingen diett, slik mange av dere tror, men en livsstil. Vi stortrives med denne livsstilen og har aldri følt oss så bra. Før da vi spiste kornprodukter hadde vi ujevn energi, oppblåsthet, kviser m.m. Nå er vi kvitt alt. Vi er friske hele året og har jevn og god energi. Dette handler IKKE om slanking, men om å ha ett kosthold som består av ren og naturlig mat, noe som har utallige helsefordeler. Vi teller ALDRI kalorier, i motsetning til mange andre. Vi spiser mat som ER ingredienser, ikke HAR ingredienser. Vi baserer kostholdet vårt på ren og naturlig mat: kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, grønnsaker, koker ofte kraft (inneholder mye vitaminer og mineraler) litt frukt, bær. Livsstilen går ut på å få fett fra sunne kilder som fisk, kjøtt, avokado, kokosolje og kaldpresset økologisk olivenolje. Går også ut på å spise økologisk og spise mat i sesong, samt at dyrene hvor kjøttet stammer fra har hatt et bra liv. Vi har satt oss godt inn i det og trenger ingen barnelege for å legge saken til vurdering. Dessuten kan leger svært lite om kosthold, har vi erfart i mange tilfeller. Paleo kommer bare mer og mer i "dagslyset". Det er til og med årlige kostholdskonferanser innenfor paleo/lavkarbo. Det er alt fra indremedisinere til ernæringsfysiologer som har foredrag om paleo. Sara Lossius kom i fjor ut med en bok som heter "PALEO: Sunnere, friskere og sterkere med en naturlig livsstil". Datteren deres på 19 mnd. har kun spist paleomat og hun har en jernhelse, har aldri hatt vondt i magen f.eks. Hvordan kan dere påstå at med dette kostholdet blir ikke behovet for næringsstoffer dekket optimalt? Jeg synes det er skremmende at det er så lite fokus på kosthold nå til dags. En av dere skriver at det blir servert rundstykker i barnehagen. Det er jo helt bak mål. Full av siktet hvetemel, noe som omdannes til sukker (glukose) i kroppen og bukspyttkjertel må jobbe på høygir for å kvitte seg med alt sukkeret. Ustabilt blodsukker, medfører kortvarig energi. Hvis dere har fulgt med i media, har "Kostreform for bedre helse" kommet ut med alternative kostholdsråd, ettersom de mener at Staten gir helt feil kostholdsråd. Se lenke: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/ Sjekk også ut informasjon om paleo, før dere uttaler dere negativt: www.paleoliv.no/om_paleo/ Hva mener dere vi mangler av næringsstoffer med dette kostholdet? Det at flere påpeker at det er synd på datteren min som ikke får spise boller. Hvem har sagt at man trenger dårlig mat for å kose seg? Vi baker masse sunn bakst og lager gode, sunne desserter. Jeg synes det er helt vilt at det er så mange som mener det er dårlig å ha en sunn og gjennomført livsstil. Dette handler ikke om fanatisme, men om å ha en sunn og gjennomført livsstil. "Du kaller datteren din en baby". Hun er 11 mnd når hun begynner i barnehage og da omtales man fortsatt som spedbarn. Mulig det ble litt rotete her, men spør gjerne om dere har flere spørsmål. Er alene hjemme her, så måtte svare raskt da jeg har en baby på 4 mnd som vil ha oppmerksomhet. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Herregud .. Det er ok med sunt kosthold? Men det er ikke FARLIG å spise grove rundstykker -og ja, i barnehagen min får de faktisk KAKE til bursdag .. Tenk NØYE gjennom hva du utsetter datteren din for -og jeg tenker IKKE på kosthold nå!Ingen andre unger dør av å spise den maten som serveres i Bhg med mindre det er snakk om allergi. Du har tydeligvis lest deg opp på altfor mye teori, ser helt nyfrelst ut du! Hva med å se rundt deg i samfunnet, barnet ditt vil gjerne være en del av det..!!! Til og med helseeksperter og treningsfreaker sier "alt med måte". Det er godt mulig du synes at en agurk er bedre enn en bolle i bursdag, og selvom ikke din datter har smakt bolle så vil hun gjerne smake på det de andre har . Og ja, jeg synes dette er barnemishandling for dette er langt langt over streken. Lær heller barnet ditt næringsvett som hun klarer å vedlikeholde livet ut. Vis henne at kaker spiser man i bursdag og andre anledninger men ikke ellers .. Kjerring !!! Anonymous poster hash: 7bba6...970 Du skjønner ikke hva jeg mener og misforstår totalt. Du har bare bestemt deg for at jeg "mishandler" barnet mitt. Har ikke nevnt død, men jeg snakker om et sunt og gjennomført kosthold. Hvorfor blir folk rundt oss syke i fleng mens jeg og samboer er frisk hele året? Kostholdet har mer betydning enn folk tror. Er det noe som virkelig gir meg frysninger i negativ forstand, så er det ordtaket "alt med måte". Vet flere overvektige folk, folk med mye sykdom som tenker "alt med måte", der ser man hvor mye resultater de har å vise til. Hva er vitsen med å trigge søtsuget til de søte små? Sukkerabstinenser er noe skvip. Vi spiser mye mettet fett, har ikke fettfobi slik mange tror, men Staten har fettfobi og får det til og høres ut som fett er farlig."Kjerring" blir jeg også omtalt som. Veldig usaklig og umodent. Jeg kaller ikke folk selv om de har en annen mening enn meg. "Lær heller barnet ditt næringsvett som hun klarer å holde livet ut". Hva mener du det går ut på? Selv om du aldri i livet kunne klart deg uten søtsaker (høres det ut som), betyr det ikke at alle er like som deg. Vi har lenge vært uten søtsaker og det er meget overkommelig Hva datteren vår gjør når hun blir stor, kan ikke vi styre, men tenk alt sukkeret vi kan spare henne for nå mens hun er lite. Dette vil hun ha stor fortjeneste av. Hun er i vekst og trenger det beste fundamentet i form av sunn, ren og naturlig mat. Hun er nå 4 mnd og siden jeg spiser så sunt har hun aldri hatt vondt i magen. Hun sover 7-8 timer sammenhengde om natta og utvikler seg normalt. Det er fagfolk i Kostreform for bedre helse som har kommet ut med nye kostholdsråd, er disse kostrådene vi følger. Her er lenka: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/ Sara Lossius, som har blogg om paleo, har inspirert mange til å få en paleolivsstil og daglig får hun e-post fra folk som føler seg bedre og har blitt kvitt ulike sykdommer/plager etter at de la om til paleo. I stedet for å være forutinntatt, kan dere ta en kjikk på ovenstående lenke, hvis ikke kan dere like godt sløyfe å svare meg. Usaklige kommentarer kommer dere ingen vei med. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Jada, sikkert sunn og grei mat dette.! For oss voksne. Om vi velger å ta dette valget. Selv såklart ! Bare vent til hun gråter sårt -gang på gang på gang, åpner munnen når de andre barna spiser, tar til seg noe godteri som står fremme på bordene i selskap som alle de andre barna tar ifra .. Og du løper bort som en hauk og river det ut fra hendene hennes . De første årene.. Så blir hun 8-9 år . Du kan ikke følge henne i bursdager . Vil du "lure" henne og tro at hun ikke tåler dette ? Så hun ikke skal tørre ? Vil du prente inn at den maten er "slem og stygg" slik at hun muligens forsvarer seg som 12 åring til de andre barna -forteller som en loco om hvor feil den maten er ? Så hun kanskje blir ertet? Hva gjør du når de andre i klassen skal ha bursdag på MC donalds ? For det forekommer . Får hun ikke dra? Sender du med matpakke ? -tror du ikke dette er flaut for henne? Tror du ikke dette virker litt "nedlatende" ovenfor disse foreldrene som har stelt istand bursdag ? Maten er ikke bra nok nei? Men dette er en bursdag en gang i året .. Kanskje barnet ønsket seg å feire der . Med det kostholdet dere velger å ha hjemme mener jeg hun faktisk vil ha godt av å komme til Bhg og få de måltidene de serverer der. Håper du tenker deg godt igjennom alle disse dilemmaene. For det kommer ikke til å bli så enkelt som du tror .. Anonymous poster hash: 7bba6...970 Hva vi gjør når hun er 10 år, har vi ikke tatt stilling til enda. Det tar vi når den tid kommer. Den tid, den vurdering. Anonymous poster hash: 5f28a...b31
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #49 Skrevet 17. januar 2015 Jeg ønsker at du kan ta til deg synspunktene til de mammaene som har barn som MÅ ha et spesialkosthold og erfaringene deres om hvordan barna opplever det! Det er ingen som kritiserer deg for å være opptatt av kosthold, men mange prøver å få deg til å innse at du sykliggjør et friskt barn. Jeg håper at du tar til deg alle innspillene du får her og ikke går rett i forsvar. Det er lov og veldig sunt å kunne endre mening avogtil. Anonymous poster hash: 3fc33...be0 Vårt barn har vært frisk hele tida, mens mange andre barn er syke. Hva mor spiser mens hun ammer, spiller inn på barnets helse. Anonymous poster hash: 5f28a...b31
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2015 #50 Skrevet 17. januar 2015 Herlighet hvor mange kommentarer, rekker ikke svare på absolutt, for det her var virkelig ikke det jeg forventet.Jeg spurte IKKE om deres mening ang. paleo. Jeg spurte om hvordan rutinene er i barnehager, siden jeg vil barnet sitt beste i form av et gjennomført og sunt kosthold. Jeg blir provosert over mange av de frekke svarene og det er tydelig at dere ikke aner hva dere snakker om eller ikke aner noe som helst om paleo. Skal prøve å forklare meg i korthet, selv om det kan bli en utfordring. Jeg og min samboer er genuint opptatt av kosthold, vi ser på foredrag om kosthold ukentlig, og lærer stadig noe nytt. For 1,5 år siden begynte vi å spise paleomat. Dette er ingen diett, slik mange av dere tror, men en livsstil. Vi stortrives med denne livsstilen og har aldri følt oss så bra. Før da vi spiste kornprodukter hadde vi ujevn energi, oppblåsthet, kviser m.m. Nå er vi kvitt alt. Vi er friske hele året og har jevn og god energi. Dette handler IKKE om slanking, men om å ha ett kosthold som består av ren og naturlig mat, noe som har utallige helsefordeler. Vi teller ALDRI kalorier, i motsetning til mange andre. Vi spiser mat som ER ingredienser, ikke HAR ingredienser. Vi baserer kostholdet vårt på ren og naturlig mat: kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, grønnsaker, koker ofte kraft (inneholder mye vitaminer og mineraler) litt frukt, bær. Livsstilen går ut på å få fett fra sunne kilder som fisk, kjøtt, avokado, kokosolje og kaldpresset økologisk olivenolje. Går også ut på å spise økologisk og spise mat i sesong, samt at dyrene hvor kjøttet stammer fra har hatt et bra liv. Vi har satt oss godt inn i det og trenger ingen barnelege for å legge saken til vurdering. Dessuten kan leger svært lite om kosthold, har vi erfart i mange tilfeller.Paleo kommer bare mer og mer i "dagslyset". Det er til og med årlige kostholdskonferanser innenfor paleo/lavkarbo. Det er alt fra indremedisinere til ernæringsfysiologer som har foredrag om paleo. Sara Lossius kom i fjor ut med en bok som heter "PALEO: Sunnere, friskere og sterkere med en naturlig livsstil". Datteren deres på 19 mnd. har kun spist paleomat og hun har en jernhelse, har aldri hatt vondt i magen f.eks. Hvordan kan dere påstå at med dette kostholdet blir ikke behovet for næringsstoffer dekket optimalt?Jeg synes det er skremmende at det er så lite fokus på kosthold nå til dags. En av dere skriver at det blir servert rundstykker i barnehagen. Det er jo helt bak mål. Full av siktet hvetemel, noe som omdannes til sukker (glukose) i kroppen og bukspyttkjertel må jobbe på høygir for å kvitte seg med alt sukkeret. Ustabilt blodsukker, medfører kortvarig energi.Hvis dere har fulgt med i media, har "Kostreform for bedre helse" kommet ut med alternative kostholdsråd, ettersom de mener at Staten gir helt feil kostholdsråd. Se lenke: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/Sjekk også ut informasjon om paleo, før dere uttaler dere negativt:www.paleoliv.no/om_paleo/Hva mener dere vi mangler av næringsstoffer med dette kostholdet?Det at flere påpeker at det er synd på datteren min som ikke får spise boller. Hvem har sagt at man trenger dårlig mat for å kose seg? Vi baker masse sunn bakst og lager gode, sunne desserter. Jeg synes det er helt vilt at det er så mange som mener det er dårlig å ha en sunn og gjennomført livsstil. Dette handler ikke om fanatisme, men om å ha en sunn og gjennomført livsstil."Du kaller datteren din en baby". Hun er 11 mnd når hun begynner i barnehage og da omtales man fortsatt som spedbarn.Mulig det ble litt rotete her, men spør gjerne om dere har flere spørsmål. Er alene hjemme her, så måtte svare raskt da jeg har en baby på 4 mnd som vil ha oppmerksomhet.Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Herregud .. Det er ok med sunt kosthold? Men det er ikke FARLIG å spise grove rundstykker -og ja, i barnehagen min får de faktisk KAKE til bursdag .. Tenk NØYE gjennom hva du utsetter datteren din for -og jeg tenker IKKE på kosthold nå!Ingen andre unger dør av å spise den maten som serveres i Bhg med mindre det er snakk om allergi.Du har tydeligvis lest deg opp på altfor mye teori, ser helt nyfrelst ut du! Hva med å se rundt deg i samfunnet, barnet ditt vil gjerne være en del av det..!!!Til og med helseeksperter og treningsfreaker sier "alt med måte". Det er godt mulig du synes at en agurk er bedre enn en bolle i bursdag, og selvom ikke din datter har smakt bolle så vil hun gjerne smake på det de andre har .Og ja, jeg synes dette er barnemishandling for dette er langt langt over streken. Lær heller barnet ditt næringsvett som hun klarer å vedlikeholde livet ut. Vis henne at kaker spiser man i bursdag og andre anledninger men ikke ellers ..Kjerring !!!Anonymous poster hash: 7bba6...970 Du skjønner ikke hva jeg mener og misforstår totalt. Du har bare bestemt deg for at jeg "mishandler" barnet mitt. Har ikke nevnt død, men jeg snakker om et sunt og gjennomført kosthold. Hvorfor blir folk rundt oss syke i fleng mens jeg og samboer er frisk hele året? Kostholdet har mer betydning enn folk tror. Er det noe som virkelig gir meg frysninger i negativ forstand, så er det ordtaket "alt med måte". Vet flere overvektige folk, folk med mye sykdom som tenker "alt med måte", der ser man hvor mye resultater de har å vise til. Hva er vitsen med å trigge søtsuget til de søte små? Sukkerabstinenser er noe skvip. Vi spiser mye mettet fett, har ikke fettfobi slik mange tror, men Staten har fettfobi og får det til og høres ut som fett er farlig."Kjerring" blir jeg også omtalt som. Veldig usaklig og umodent. Jeg kaller ikke folk selv om de har en annen mening enn meg."Lær heller barnet ditt næringsvett som hun klarer å holde livet ut". Hva mener du det går ut på?Selv om du aldri i livet kunne klart deg uten søtsaker (høres det ut som), betyr det ikke at alle er like som deg. Vi har lenge vært uten søtsaker og det er meget overkommelig :)Hva datteren vår gjør når hun blir stor, kan ikke vi styre, men tenk alt sukkeret vi kan spare henne for nå mens hun er lite. Dette vil hun ha stor fortjeneste av. Hun er i vekst og trenger det beste fundamentet i form av sunn, ren og naturlig mat. Hun er nå 4 mnd og siden jeg spiser så sunt har hun aldri hatt vondt i magen. Hun sover 7-8 timer sammenhengde om natta og utvikler seg normalt.Det er fagfolk i Kostreform for bedre helse som har kommet ut med nye kostholdsråd, er disse kostrådene vi følger. Her er lenka: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/Sara Lossius, som har blogg om paleo, har inspirert mange til å få en paleolivsstil og daglig får hun e-post fra folk som føler seg bedre og har blitt kvitt ulike sykdommer/plager etter at de la om til paleo.I stedet for å være forutinntatt, kan dere ta en kjikk på ovenstående lenke, hvis ikke kan dere like godt sløyfe å svare meg. Usaklige kommentarer kommer dere ingen vei med.Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Jada, sikkert sunn og grei mat dette.! For oss voksne. Om vi velger å ta dette valget. Selv såklart !Bare vent til hun gråter sårt -gang på gang på gang, åpner munnen når de andre barna spiser, tar til seg noe godteri som står fremme på bordene i selskap som alle de andre barna tar ifra .. Og du løper bort som en hauk og river det ut fra hendene hennes . De første årene..Så blir hun 8-9 år . Du kan ikke følge henne i bursdager . Vil du "lure" henne og tro at hun ikke tåler dette ? Så hun ikke skal tørre ? Vil du prente inn at den maten er "slem og stygg" slik at hun muligens forsvarer seg som 12 åring til de andre barna -forteller som en loco om hvor feil den maten er ? Så hun kanskje blir ertet?Hva gjør du når de andre i klassen skal ha bursdag på MC donalds ? For det forekommer . Får hun ikke dra? Sender du med matpakke ? -tror du ikke dette er flaut for henne? Tror du ikke dette virker litt "nedlatende" ovenfor disse foreldrene som har stelt istand bursdag ? Maten er ikke bra nok nei? Men dette er en bursdag en gang i året .. Kanskje barnet ønsket seg å feire der .Med det kostholdet dere velger å ha hjemme mener jeg hun faktisk vil ha godt av å komme til Bhg og få de måltidene de serverer der.Håper du tenker deg godt igjennom alle disse dilemmaene. For det kommer ikke til å bli så enkelt som du tror ..Anonymous poster hash: 7bba6...970 Hva vi gjør når hun er 10 år, har vi ikke tatt stilling til enda. Det tar vi når den tid kommer. Den tid, den vurdering. Anonymous poster hash: 5f28a...b31 Men noen tanker har dere vel gjort dere? Utfordringen med å holde henne borte fra normalt kosthold kommer lenge før hun er 10 år, altså. Anonymous poster hash: 3fc33...be0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå