Gå til innhold

Mat i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår skal begynne i barnehage til høsten.

Jeg ønsker ikke at hun får noe av den maten barnehagen tilbyr, dermed ønsker vi å sende med henne mat som hun spiser i barnehagen. Dette er veldig viktig for oss. Hvordan er det i barnehager flest, har barn med egen mat eller får de mat i barnehagen? Bruker det å la seg ordne at vi som foreldre kommer med ønske om at hun har med egen mat selv om det blir servert mat i barnehagen?

Anonymous poster hash: 5f28a...b31
Skrevet

Jeg ønsker ikke at hun får noe av den maten barnehagen tilbyr, dermed ønsker vi å sende med henne mat som hun spiser i barnehagen. Dette er veldig viktig for oss. Hvordan er det i barnehager flest, har barn med egen mat eller får de mat i barnehagen? Bruker det å la seg ordne at vi som foreldre kommer med ønske om at hun har med egen mat selv om det blir servert mat i barnehagen?

Hvorfor ønsker dere ikke at hun skal få den maten de lager i barnehagen når du ikke vet hvilken mat de serverer?

Anonymous poster hash: ccda2...606

Skrevet

Veldig ofte står barnehagen for alle måltider, noe jeg synes er kjempebra. Barna mine får servert nybakt, grovt, brød hver dag, tradisjonell norsk pålegg. Kun hjemmelaget syltetøy (godt på høsten, å fryser ned til resten av året) frukt/grønnsaker, å middag hver fredag. 

Hvorfor vil du ikke la ungen din spise maten i bhg da?

Anonymous poster hash: 0a454...42e
Skrevet

Veldig ofte står barnehagen for alle måltider, noe jeg synes er kjempebra. Barna mine får servert nybakt, grovt, brød hver dag, tradisjonell norsk pålegg. Kun hjemmelaget syltetøy (godt på høsten, å fryser ned til resten av året) frukt/grønnsaker, å middag hver fredag. 

Vi spiser ikke kornprodukter og kommer ikke til å fore baby med det heller. Vi har ett paleokosthold :) Dessuten vet jeg at det kan serveres en del andre usunne retter i barnehagen, f.eks. fabrikkert tomatsuppe. Vil heller ikke at baby skal bli foret med lettprodukter, produkter med masse rare ingredienser, juice m.m. Det er veldig viktig for oss at baby får med seg egen matpakke :)

Skrevet

Vi spiser ikke kornprodukter og kommer ikke til å fore baby med det heller. Vi har ett paleokosthold :) Dessuten vet jeg at det kan serveres en del andre usunne retter i barnehagen, f.eks. fabrikkert tomatsuppe. Vil heller ikke at baby skal bli foret med lettprodukter, produkter med masse rare ingredienser, juice m.m. Det er veldig viktig for oss at baby får med seg egen matpakke :)

Fy faen. Ungen din kommer til å bli og føle seg UTENFOR av dette! De serverer ikke godteri og såpass usunne ting at du trenger å beskytte barnet ditt mot det. De anbefaler vel ikke BARN paleo? Er du tjukk i hue?

Da får du holde ungen hjemme til skolealder ! Og LYKKE til? Dette kommer aldri til å gå igjennom i 18 år.. Spis som dere vil hjemme men å nekte barnet det de andre får komme ikke til å føre noe godt med seg.. Er anstrengt forhold til mat kanskje .

Håper du har diskutert dette me helsestasjon og lege i det minste !

Mye rare folk der ute -jeg gir opp

Anonymous poster hash: 7bba6...970

Skrevet

Her får barna alle måltider i barnehagen, og det hadde ikke blitt godtatt egen matpakke for enkeltbarn. Da må dere heller velge en barnehage som ikke serverer mat i det hele tatt

Anonymous poster hash: e3762...012

Skrevet

Må innrømme at dette er trist!

Hva med bursdager? Felles varmmåltider? Når de har samlinger ved jul, sommer og lucia feks?

Skal barnet ditt være den som må sitte å se på alle andre barn og bli holdt utenfor?

Dette barnet kommer til å oppleve begrensninger og såre episoder.

Anonymous poster hash: 2d8c4...26e

Skrevet

For det første syns jeg det er dårlig gjort mot barnet. Det kommer til å føle seg annerledes, og det kan også påvirke de andre barna. Kanskje ikke med en gang hun begynner, men jo større de blir jo mer merker de. Det kommer garantert til å bli noe de andre barna påpeker.

For det andre tviler jeg på at barnehagen går med på det.

For det tredje så vil vell dette kostholdet påvirke barnet veldig i hverdagen? Hva med bursdager, når hun skal hjem til andre å leke?

Jeg syns det er veldig bra at man er obs på kosthold, og det er absolutt mange dårlige matvaner rundt om i Norge. MEN, det må heller ikke føre til hysteri, som legges over på barna!

Vi har foreldre i barnehagen som ville valgt litt annerledes for barna hjemme, og selvfølgelig ønsker noe annet enn det vi serverer. Men hvis man skulle fulgt alle foreldres råd hadde det ikke blitt noe annet enn ordning av mat og diskusjoner. Dette gjelder da selvfølgelig om barnehagen serververer alle måltider.

Vi har yoghurt, frukt og knekkebrød til frokost.

Suppe, gryteretter, fisk osv 4dager til formiddagsmat. + en dag med nybakte rundstykker

Og masse frukt, knekkebrød eller yoghurt med musli til 2måtid.

ALT varmmat er lagd fra bunnen og vi har bare økologisk mat. I tillegg dyrker vi grønnsaker og urter selv.

Det er fortsatt noen som har andre preferanser, men våre menyer er satt opp etter dagsbehov for et barn og vi sier nei til medbrakt da det fører til kjøping av venner, at noen føler seg utenfor og kresne barn.

Skrevet

Veldig ofte står barnehagen for alle måltider, noe jeg synes er kjempebra. Barna mine får servert nybakt, grovt, brød hver dag, tradisjonell norsk pålegg. Kun hjemmelaget syltetøy (godt på høsten, å fryser ned til resten av året) frukt/grønnsaker, å middag hver fredag.  Hvorfor vil du ikke la ungen din spise maten i bhg da?Anonymous poster hash: 0a454...42e

Vi spiser ikke kornprodukter og kommer ikke til å fore baby med det heller. Vi har ett paleokosthold :) Dessuten vet jeg at det kan serveres en del andre usunne retter i barnehagen, f.eks. fabrikkert tomatsuppe. Vil heller ikke at baby skal bli foret med lettprodukter, produkter med masse rare ingredienser, juice m.m. Det er veldig viktig for oss at baby får med seg egen matpakke :)Anonymous poster hash: 5f28a...b31
Må ærlig innrømme at jeg synes fryktelig synd på barnet ditt. Mitt barn må spise "spesialmat" hver dag i barnehagen grunnet mange alvorlige allergier. Det gjør vondt i hjertet å se hvor lyst han har å spise som alle andre. Å tvinge barn til å være "annerledes" bare fordi dere har tatt et valg ang eget kosthold synes jeg ikke er riktig. La barnet få spise normalt og hold deres egne sære greier innenfor husets fire vegger. Liker virkelig ikke folk som tvinger på barna strenge kostholdsregimer.

Anonymous poster hash: 0b861...386

Skrevet

Har dere diskutert dette med en lege? Husk at barn skal ha et variert kosthold!

Du omtaler et barn på ca et år som baby... De er ikke baby når de er et år, selv om de fortsatt er små.

Jeg tror barnehagen går med på at dere tar med all maten, men tenk litt over at dette nok er lettere når barnet er lite. Når barnet er 3, 4 eller 5 er det ikke sikkertbarnet synest dette er ok lenger...

Skrevet

Det er mange barnehager som lager mat fra bunnen av.

Der hvor jeg jobber har flere barn med cøliaki og andre intoleranser/ allergier/ relgiøse overbevisninger og deres behov blir tatt hensyn til. Dersom dere vil ha med egen mat vil sikkert det gå greit?

Har du tenkt på hva dere skal ta med til barnet som erstatning for lussekatter, vafler/lapper, kaker, godteposer, pølser i brød ol? (Vi har det overnevnte ca en gang pr år og har ellers et stort fokus på sunn mat)

Anonymous poster hash: ab652...5db

Skrevet

Barnehagen lar dere helt sikkert ta med mat dersom dere ønsker det.

Men vil anbefale dere å tenke nøye gjennom hvilke konsekvenser dette etterhvert vil få for barnet deres. Ikke gøy å ikke kunne spise det samme som de andre barna.

Hvorfor mener dere det er så viktig at han må holde denne dietten hele tiden? Er det mulig at dere tilbyr dette kostholdet hjemme og han får den samme maten som de andre i barnehagen?

Har dere diskutert dette kostholdet med en barnelege? Eller en lege med utdanning innen kosthold?

Skrevet

Fy fader så slemt gjort mot barnet!

Vi har et kosthold som for mange er ekstremt, men jeg kunne aldri funnet på å holde barnet mitt utenfor fellesskapet i barnehagen bare pga det.

Vi spiser lavkarbo, men jeg mener da ikke at barnet vårt skal følge dette. Hun spiser mer grovkarbo, hvor vi ikke serverer sukker, lyst brød, vanlig pasta osv.

Men jeg kunne ikke funnet på å tvinge dette gjennom i barnehagen! Hun har nok mindre brød enn mange andre i den maten vi sender med. Men hun kan fint spise pølsegryte med pasta til det tyter ut av ørene hennes hvis det er det de har til lunsj den dagen 😄

Mat er fellesskap, samhold og også et bidrag til mestring i barnehagen. Da tenker jeg på at de får lov til å være med på å lage den.

Det er faktisk direkte ufint å holde barnet ditt utenfor dette. Du kommer til å lage deg et barn som blir utenfor og får et skrudd forhold til mat.

Ta deg sammen, og ikke utesteng barnet ditt!

Skrevet

Barnemishandling kalles dette. Dere vil nok bli meldt til bv på sikt da slike holdninger ikke er bra for barnet deres i det hele tatt

Skrevet

Ser at du får en del kritikk her Hi, men er nyskjerrig på svarene dine til alt dette...

Skrevet

Veldig ofte står barnehagen for alle måltider, noe jeg synes er kjempebra. Barna mine får servert nybakt, grovt, brød hver dag, tradisjonell norsk pålegg. Kun hjemmelaget syltetøy (godt på høsten, å fryser ned til resten av året) frukt/grønnsaker, å middag hver fredag. Hvorfor vil du ikke la ungen din spise maten i bhg da?Anonymous poster hash: 0a454...42e

Vi spiser ikke kornprodukter og kommer ikke til å fore baby med det heller. Vi har ett paleokosthold :) Dessuten vet jeg at det kan serveres en del andre usunne retter i barnehagen, f.eks. fabrikkert tomatsuppe. Vil heller ikke at baby skal bli foret med lettprodukter, produkter med masse rare ingredienser, juice m.m. Det er veldig viktig for oss at baby får med seg egen matpakke :)Anonymous poster hash: 5f28a...b31
Må ærlig innrømme at jeg synes fryktelig synd på barnet ditt. Mitt barn må spise "spesialmat" hver dag i barnehagen grunnet mange alvorlige allergier. Det gjør vondt i hjertet å se hvor lyst han har å spise som alle andre. Å tvinge barn til å være "annerledes" bare fordi dere har tatt et valg ang eget kosthold synes jeg ikke er riktig. La barnet få spise normalt og hold deres egne sære greier innenfor husets fire vegger. Liker virkelig ikke folk som tvinger på barna strenge kostholdsregimer.

Anonymous poster hash: 0b861...386

Samme her. Har en liten gutt med melkeallergi, og det er sårt for både meg og han å måtte ha spesialmat.

Kan ikke kose seg med boller, pannekaker, middager osv sånn som de andre.

Helt utrolig at noen frivillig gjør dette mot barnet sitt. Å ha en baby på diett er uansett sykt!

Anonymous poster hash: f4ebd...a7e

Skrevet

Jeg skjønnert ikke hvorfor flere av dere, svarer at de sikkert får ta med egen mat hvis de vil det, når dere ikke aner om det stemmer.

Skrevet

Gluten er anbefalt å gi barnet før det er 1 år for hvis ikke er det større sjanse for å få glutenallergi, og når barnet selv kan velge å spise det det vil så vil det være kjipt å kanskje ha glutenallergi. Er stor sjanse for at en person som aldri har fått lov å spise f.eks pizza vil ha det når det kan bestemme selv. Også er det det de andre nevner, at barnet vil føler seg utenfor og annerledes, det er litt lettere for et barn å skjønne at om det spiser noe det ikke tåler så vil det få f.eks vondt i magen. Men å nekte et barn å spise noe kun "fordi" er slemt, noe annet om det var snakk om sjokolade eller til og med alkohol.

Greit å være opptatt av kosthold men det dere gjør er ikke bra for et barn i utvikling. Spis det dere vil men gi barnet det det trenger! Håper virkelig at du bare tuller HI.

Anonymous poster hash: da0a1...4a8

Skrevet

I vår bhg må de ha med frokost selv om de kommer før 08.30. Ellers får de servert brød x2 og frukt hvr dag. Noen ganger har de middag, eller griller pølser. Lager ostesmørbrød osv..

Her kan vi og komme med ønsker og kan ta med egen mat om de trenger det.

V har en gutt som spiste lite og hadde gått ned mye i vekt, så da ble det satt inn tiltak med at de kokte grøt på helmelk til han, for havregrøt var en av de få tingene han faktisk spiste.. Det sto de for.

Anonymous poster hash: aa0e1...fc5
Skrevet

Jeg skjønnert ikke hvorfor flere av dere, svarer at de sikkert får ta med egen mat hvis de vil det, når dere ikke aner om det stemmer.

Jobber i barnehage der vi serverer mat, men vi kan ikke tvinge foreldrene til at barna skal spise den maten vi serverer dersom de har andre ønsker... Vi legger tilrette for barn med allergi og religiøse grunner for alternativt kosthold. Dersom foreldrene av andre årsaker insisterer på annen mat, med de medbringe denne ferdig tilberedt selv.

Skrevet

Hvor blir Hi av?

Skrevet

Gir du virkelig slankekost til et lite barn i utvikling? Trenger barnet å slankes? Er det etter anbefaling fra lege? Høres merkelig ut synes jeg! Stakkars lille barn, så ung og allerede et forskrudd syn på mat...

Anonymous poster hash: 9d724...687
Skrevet

Hva skal barnet ditt spise iløpet av dagen i barnehagen?

Kan du vise dagsmenyen?

Anonymous poster hash: c48a6...2fb
Skrevet

I vår barnehage får man ikke ha med egen mat, rett og slett fordi det er flere allergikere å ta hensyn til. Om noen har med egen mat er det veldig vanskelig for de ansatte å ha full kontroll på innhold.

Skrevet

Herlighet hvor mange kommentarer, rekker ikke svare på absolutt, for det her var virkelig ikke det jeg forventet.

Jeg spurte IKKE om deres mening ang. paleo. Jeg spurte om hvordan rutinene er i barnehager, siden jeg vil barnet sitt beste i form av et gjennomført og sunt kosthold. Jeg blir provosert over mange av de frekke svarene og det er tydelig at dere ikke aner hva dere snakker om eller ikke aner noe som helst om paleo. Skal prøve å forklare meg i korthet, selv om det kan bli en utfordring. Jeg og min samboer er genuint opptatt av kosthold, vi ser på foredrag om kosthold ukentlig, og lærer stadig noe nytt. For 1,5 år siden begynte vi å spise paleomat. Dette er ingen diett, slik mange av dere tror, men en livsstil. Vi stortrives med denne livsstilen og har aldri følt oss så bra. Før da vi spiste kornprodukter hadde vi ujevn energi, oppblåsthet, kviser m.m. Nå er vi kvitt alt. Vi er friske hele året og har jevn og god energi. Dette handler IKKE om slanking, men om å ha ett kosthold som består av ren og naturlig mat, noe som har utallige helsefordeler. Vi teller ALDRI kalorier, i motsetning til mange andre. Vi spiser mat som ER ingredienser, ikke HAR ingredienser. Vi baserer kostholdet vårt på ren og naturlig mat: kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, bær, grønnsaker, koker ofte kraft (inneholder mye vitaminer og mineraler) litt frukt, bær. Livsstilen går ut på å få fett fra sunne kilder som fisk, kjøtt, avokado, kokosolje og kaldpresset økologisk olivenolje. Går også ut på å spise økologisk og spise mat i sesong, samt at dyrene hvor kjøttet stammer fra har hatt et bra liv. Vi har satt oss godt inn i det og trenger ingen barnelege for å legge saken til vurdering. Dessuten kan leger svært lite om kosthold, har vi erfart i mange tilfeller.

Paleo kommer bare mer og mer i "dagslyset". Det er til og med årlige kostholdskonferanser innenfor paleo/lavkarbo. Det er alt fra indremedisinere til ernæringsfysiologer som har foredrag om paleo. Sara Lossius kom i fjor ut med en bok som heter "PALEO: Sunnere, friskere og sterkere med en naturlig livsstil". Datteren deres på 19 mnd. har kun spist paleomat og hun har en jernhelse, har aldri hatt vondt i magen f.eks. Hvordan kan dere påstå at med dette kostholdet blir ikke behovet for næringsstoffer dekket optimalt?

Jeg synes det er skremmende at det er så lite fokus på kosthold nå til dags. En av dere skriver at det blir servert rundstykker i barnehagen. Det er jo helt bak mål. Full av siktet hvetemel, noe som omdannes til sukker (glukose) i kroppen og bukspyttkjertel må jobbe på høygir for å kvitte seg med alt sukkeret. Ustabilt blodsukker, medfører kortvarig energi.

Hvis dere har fulgt med i media, har "Kostreform for bedre helse" kommet ut med alternative kostholdsråd, ettersom de mener at Staten gir helt feil kostholdsråd. Se lenke: http://kostreform.no/om-oss/kostholdsrad/

Sjekk også ut informasjon om paleo, før dere uttaler dere negativt:

www.paleoliv.no/om_paleo/

Hva mener dere vi mangler av næringsstoffer med dette kostholdet?

Det at flere påpeker at det er synd på datteren min som ikke får spise boller. Hvem har sagt at man trenger dårlig mat for å kose seg? Vi baker masse sunn bakst og lager gode, sunne desserter. Jeg synes det er helt vilt at det er så mange som mener det er dårlig å ha en sunn og gjennomført livsstil. Dette handler ikke om fanatisme, men om å ha en sunn og gjennomført livsstil.

"Du kaller datteren din en baby". Hun er 11 mnd når hun begynner i barnehage og da omtales man fortsatt som spedbarn.

Mulig det ble litt rotete her, men spør gjerne om dere har flere spørsmål. Er alene hjemme her, så måtte svare raskt da jeg har en baby på 4 mnd som vil ha oppmerksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...