Gå til innhold

Store problemer med å spise proteiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 12 uker på vei, og som ventet har klavemn og oppkasten kommet som kastet på meg i det jeg paserte uke 10.
Det har alltid vært verst for meg etter uke 12, med den her drittkvalmen.
Fram til nå har jeg klart å holde kvalmen noenlunde fra meg, men det som har gjort det er at jeg har måtte styre unna proteiner, egentlig alt som har et stort innhold av proteoner.
Kjøtt (spesielt kylling), bonner, cottage chese osv...
For ikke ¨NEVNE skyr, brekker meg bare på tanken.

Dette vet jeg fra forrige svangerskap da jeg hadde ekstrem svangerskapkvalme og dieten for det meste var berlinerboller, som det enste jeg klarte å spise.
Så sånn sett strider dette jo mot forskning, som tilsier at det der karbihydrater som er verstingen når det gjelder svangerskapskvalme.

Men nå er jeg litt bekymret, for jeg har de siste 5 ukene ca, ikke kunnet spise noe som helst som inneholder mer enn mikroskopiske nivåer av proteiner, og jeg vet godt at proteiner er byggestein for kroppen.
Er ikke bekymret for meg, men for den som vokser i magen.

De siste to ukene har jeg kastet opp om jeg har tilberedt mat til familien om det inneholder kjøtt, fisk kan gå an, på en bedre dag.
For ikke å snakke om å spise det... Det kommer rett i retur, pluss jeg er dårlig resten av dagen.
Har prøvd meg med å lure bønner i salaten, som det går myyye av for tiden, salat og grønnsaker...
Men det går ikke, litt klarer jeg å såise, men det er også litt.
Tingen er at jeg blir så veldig veldig kvalm, og blir liggende til sengs resten av dagen.

Omge3 kapsler måtte jeg kutte helt ut for flere uker siden, da det kommer rett i retur når trangurpingen begynner, som er 10min etter de er tatt...Å kaste opp omega 3 anbefaler jeg ikke... Jeg blir ihvertfall helst slått ut av kvalme etter dette, for det smaker og lukter så pyton..

ALt i alt er jeg ikke helt fornøyd med tilstanden om dagen.

Andre som har vært borti lignende, og hva gjkorde du?
Eller noen gode tips??

OM dagen så må jeg rett og slett bare spise det jeg har lyst på, når jeg har lust på det.
Oftest er det kun to måltider, hvor det ene er grønnsaker midt på natten...

Skrevet

Så mye styr. 

Anonymous poster hash: 76996...3b9
Skrevet

Eg har og slete med kvalme oppkast i dei to andre svangerskapa og det blei det same no. Begynte å kaste opp i då eg var 4+3. det variera veldig når på dagen det er verst. Eg har levd på loff i snart 4 veker.. :/ og gått ned 3 kg. Et vanlig middag.. mn som oftest kjem den i retur. Har dessverre ingen gode råd. Men tenker det er viktig at ein et mat som ein klarar å beholde, elles blir ein veldig slapp.

Kor lenge du har vore dårlig i dei andre svangerskapa?

Skrevet

Noe næring er bedre enn ingen næring, så spis det du har lyst på. Jeg levde på bananer og sitronbrus de første tre månende, og så gikk kvalmen sakte men sikkert over og alt gikk tilbake til det normale, og jenta i magen min vokser og trives som bare det :)

Skrevet

Hva med melk, ost eller yoghurt? Klarer du det. Mye proteiner i dette, og det holder sikkert for deg nå som du sannsynligvis er veldig lite aktiv pga kvalmen. Ev. bruke yoghurt i smoothie.

Jeg har dilla på bringebærsmoothie (med yoghurt) for tiden - skikkelig syrlig og deilig. :)

Har du forresten prøvd seabands? Hjelper overraskende bra på kvalmen min!

Skrevet

Takk for tips!
Seaband virker ikke nei, ikke affipran eller andre kvalmestillende, har brød b6 også, men ingen effekt.

Jeg klarer sjeldent melk, yoghurt og ost... Men melk med sjokoladepulver klarer jeg av og til, og noen ganger klarer jeg en liten yoghurt til frokost men sliter med å holde den nede innimellom.

Idag lager jeg hønsefrikase, får se om det går med kyllingkjøtt da, for det tar jo smak av sausen, siden jeg koker det i sausen, mulig det går.

Hadde ihvertfall veldig lyst på poteter og saus :D :D

Tenker også at det beste er å finne noe mat som jeg klarer å beholde, som regel går det greit hvis det bare er noe jeg har lyst på, mens andre dager er jeg bare dårlig og da kommer alt opp, eller jeg orker ikke spise for det er ikke kjekt å bare kaste opp.
Til å vre så ekstremt lite opptatt av mat som jeg er om dagen, så dreier det seg veldig mye om mat.

I mine forrige 3 graviditeter så ble jeg kvalm i uke 6/7, kvalmen holdt seg svingene fram til uke 12, hvor jeg begynte å kaste opp.
Perioden med oppkast har blitt lengre og lengre for hvert svangerskap.
Mitt tredje svangerskap var desidert mitt verste, da jeg begynte å kaste opp flere ganger daglig fra uke 8 av, men tror selv at det svangerskapet var så ille pga av umennesklig stress gjennom hele svangerskapet.
Da var det ille.
Men lettere å kontolere enn nå, jeg visste blandt annet at når jeg stod opp var det en dårlig dag, hver dag.
Og maten kom alltid i retur, fram til ungen ble født.
Men, jeg klarte å beholde lunsj og middag ved at jeg spiste i to omganger hver gang, første porsjon kom opp, og andre beholdt jeg, for kvalmen ble lettere etter at jeg hadde kastet opp den gang.
SÅ jeg laget alltid i stand mat som var enkel å kaste opp, så spise jeg den ordentlige maten etterpå.
Fantastisk...

Denne gangen hjelper det ikke å kaste opp, eneste som kan hjelpe er å legge seg etterpå, så det blir mye soving om dagen, noen ganger klarer jeg å spise når jeg våkner igjen, mens andre ganger ikke.

Men det er ikke s ille som det var sist altså, på langt langt nær.
Men som sagt, så tror jeg det var stresset som gjorde det den gang.
Aldri fred og få og et vanvittig press med bare kjøre på med ingen pauser, skal ikke være sånn når en er gravid.

Skrevet

Ah kjenner til det.. Men her er det ikke så spesifikt proteiner men med hvitt kjøtt og grønnsaker som virkelig ikke kan holdes nede. Vi lagde en deilig svinefilet her om dagen(noe jeg til vanlig ELSKER) men da klarte jeg kun å spise en potet med litt saus på.. Endte opp med å måtte gå ned i butikken for å kjøpe ostepopp som var det eneste utenom McDonalds pommes frittes jeg hadde lyst på.... Tanken på Grønnsaker, svinekjøtt, kylling og kalkun får meg til å brekke meg.... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...