Gå til innhold

Hvordan vaske en bil på Statoil?

Anbefalte innlegg

Nå føler jeg meg utrolig dum...

Har aldri vasket en bil før, verken på bensinstasjon eller andre steder, for det var det eksmannen som gjorde, men nå må jeg finne ut av slike ting selv.  Altså: hvordan vasker man en bil på Statoil? Har skjønt at det er to muligheter, vaskehall og høytrykksspyler. Er høytrykkspylevask bra nok? Hva gjør man? Går man inn og betaler eller er det en automat man putter penger på? (Hvor mye i så fall?) Starter vannet å spyle umiddelbart eller må man trykke inn noe? Går det på tid eller antall liter vann, slik at man kan ta pauser? Hvor lang spyletid har man og er det nok eller må man kjøpe flere ganger? Er det med såpe eller skal man ikke bruke såpe og hvordan får man i så fall såpa på bilen? Skal man bare spyle utenpå rundt eller også under? Hva er de lure triksene?

Kort sagt, kan noen fortelle meg fra begynnelse til slutt hva dere gjør når dere kjører inn på en Statoilstasjon for å vaske bilen? (Dette er ganske flaut...)

Anonymous poster hash: 0daa8...b72

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa

Kjør den i maskinen. Da går du inn å sier hva du skal ha, også du en kode du taster inn på utsiden av maskinen før du kjører inn. Hvis du vasker selv (altfor kaldt nå uansett ) så må du skyndte deg så fælt og det blir ofte dyrt...

Endelig! Tusen takk! Hvordan vet jeg når vasken er ferdig, at den ikke bare har tatt en pause? Må man kjøre oppå noen spor eller er det bare å kjøre inn i hallen? Hvor lang tid tar det? Hvor mye koster det?

Det beste er høytrykks vask for det skåner lakken.

1. kjør bilen til en vaskestasjon

2. finn frem penger 5.10og 20 kr ha noen av hver.

3. putt penger på maskinen ( begynn med 20kr)

4. velg den knappen som  det står høytrykk avspyling på ( trykk på den)

5. finn høytrykks spyleren, ta den opp fra kammeret den står i, rett den mot bilen, trykk på håndtaket, spyl av bilen.

6. gå til automat se hvor lang tid du har igjen ( er det lite putt på en ny penge) så trykker du på knappen som heter skumm børste.

7. vask bilen over det hele

8. Gå så tilbake til automaten putt på mere penger om du trenger det og gjenta punkt 5.

9. du spyler hele bilen ovenfra og ned.

10. nå kan d om du vill gå til automaten og velge glans el gjør du det så finn knapp med egnet tittel, påfør dette.

Men du kan og kjøpe en tur i automatvaskehallen, det er ikke så avansert, da går du inn på Statoil og ber om gull, sølv eller bronsjevask, du får en polet el og den putter du i automaten når du er kommet inn i vaskehallen.

Annonse

Gjest Sekretøsa

Endelig! Tusen takk! Hvordan vet jeg når vasken er ferdig, at den ikke bare har tatt en pause? Må man kjøre oppå noen spor eller er det bare å kjøre inn i hallen? Hvor lang tid tar det? Hvor mye koster det?

Den sier fra :-) Du kjører inn på et spor, ikke vanskelig i det hele tatt. Koster alt fra 129 til 299 her hvertfall

Gjest Minnieropptatt

Da jeg skulle vaske bil i vandrehallen første gang, spurte jeg mannen i kassa hvordan jeg skulle gjøre det. Han var hyggelig og forklarte meg det. Var nok ikke den første og sikkert ikke den siste som spurte om det.

Det vanskeligste var nok hvilket program jeg skulle velge :)

Jeg bruker bare vaskehall, og har statoilkort så kjører bare rett til vaskehallen. Setter inn kortet og velger vask (tror du kan kjøpe direkte med bankkort også, uten å gå inn først). Når kjøpet er gjennomført står du og venter til porten åpner seg og du ser grønnepiler på hver side inne i hallen. Kjør sakte fram til de skifter til rødt/stopp. Slå av motoren og slapp av. Når den er ferdig skifter de til grønne piler igjen. Da er du enten helt ferdig og kan kjøre ut, eller så er det to haller slik at du må kjøre videre til tørking. Samme prosedyre der med å kjøre fram til det skifter til rødt/stopp, slå av motoren å vente. Du må passe på å kjøre rett inn og ikke på skjeiva. Og husk å ta av antenna før du kjører inn :)

Supert! Tusen takk, nå har jeg en viss forståelse av hvordan dette gjøres. Har dessverre blitt kuldegrader her nå og jeg antar at jeg da bør vente til neste gang det blir varmegrader eller hva?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...