Gå til innhold

Baby 6 mnd og nattsøvnen- hjelp!

Pastel Peach

Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste moren i hele universet som har en baby på et snart halvt år som våkner utallige ganger om natten?

I natt våknet hun 21.00, 22.50, 00.50, 02.00, og etter dette mistet jeg tellingen, prøvde å samsove litt, men det ville hun heller ikke. Jeg er så lei av dette!

Jeg kunne jo prøvd det med nattmatavvenning, men jeg ammer, og må jo uansett stå opp og pumpe meg eller noe i løpet av natten? Skrikekur klarer jeg ikke tanken på en gang... Jeg tror ikke at hun er for varm/kald, spiser grøt på kvelden (Vi har prøvd å flytte det til middagsmat for å se om hun fikk magetrøbbel om nettene pga. Grøten, og de to nettene vi gjorde det så hjalp det faktisk litt... Skal vi også vekke henne den siste luren hennes sånn at hun er mer trøtt om natten?

Æææ... Jeg trenger alle råd og tips jeg kan få, og setter gigantisk pris på hvert lille innspill.

Hilsen, en sliten, trøtt og lei mamma, som har et stort smil i ansiktet nå fordi Nea (babyen) prøver å ta iPaden fra meg og er så blid og fornøyd... Livet er unfair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forresten, når hun våkner, så er hun så sint! Og det ser ut som hun tar på/klør på magen og overkroppen, men det er jo ingenting som kan klø der... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ante jeg at det skulle være så mange utfordringer mht baby og søvn, når jeg fikk min første for snart 6 år siden.. Min gutt er snart 7 mnd. Jeg har valgt å løse utfordringene med nattesøvn slik: På dagtid sover han så mye han vil. Han sover enten på ammeputa i forbindelse med amming eller i bæreselen. En sjelden gang i vogna. Nå de siste ukene har han sovet en time gange tre i løpet av en dag. Som regel er siste dupp ferdig ca sju på kvelden. Da er det tid for kveldsmat (grøt og fruktmos pluss pupp) og kveldsstell. Så litt lek og kos frem til han er trøtt igjen i nitiden. Da sover han i bæreselen til jeg skal legge meg. Vi samsover, og i perioder våkner han ofte (dvs hver andre time og oftere). Som regel roer han seg fort når han får pupp, og sover videre. Jeg tror jeg hadde blitt sprø om jeg skulle stått opp av senga hver gang han våknet.. Ved at vi samsover får jeg nok søvn til at jeg kan fungere som en relativt oppegående enslig tobarnsmor på dagtid 😄 Jeg har dessverre ingen gode råd til deg, men du har min fulle sympati 😊 Når det kommer til babyer og søvn tror jeg man må gjøre så godt man kan, og det som må til for at babyen skal sove. Og så husker jeg fra da datteren min var baby at mye falt på plass når hun passerte året 👍 Så jeg håper at det gjelder for lillebroren også 😉 Masse lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nattavvendte ved 6-7 mnd og oppvåkningen kom seg veldig, fra å våkne 6-10 ganger ble det kanskje 2-3 :) Brystspreng (behov for å pumpe) ga seg utrolig fort!!!

Anonymous poster hash: 8b665...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nattavvendte ved 6-7 mnd og oppvåkningen kom seg veldig, fra å våkne 6-10 ganger ble det kanskje 2-3 :) Brystspreng (behov for å pumpe) ga seg utrolig fort!!! Anonymous poster hash: 8b665...c9b

Kan du vær så snill hvordan du gikk frem da du nattavvendte? <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Jeg tror det kan løses uten at dere samsover selvom det også Kan være en løsning. Her opplevde jeg selv at samsoving førte til at han våknet oftere, men selvfølgelig ikke like slitsomt da mn slipper å stå opp. Her sover min lille fint gjennom natten, men spiser 03 og 06. Han er 6 mnd! Om han våkner i 23 tiden må vi gi han smokk og øver på å få han til å sove videre uten pupp. Når legges han/hun for dagen? Og hvor mye sover han/hun på dagen? Søvneksperter sier ofte at dårlig søvn på natten er spm følge av for lite søvn. At man legger de for sent etc.. Her legges vår 18.45 i egen seng på mørkt og kjølig rom. Prøvd å ha det litt kjølig? Jeg tenker det er litt tidlig med nattavenning allerede ved 6 mnd alder, men tenker også at det høres mye ut å skulle gi mat så ofte som du må!

Anonymous poster hash: 498b8...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har det veldig likt her, sønnen min er snart 6 mnd. Fram til han var ca 3 mnd sovnet han sent på kvelden og sov til 6-7-tiden med bare en eller to oppvåkninger. Etter det har det bare blitt verre og verre og nå våkner han hver eller annenhver time fra han legger seg i 7-tiden. Vil alltid ha pupp og gråter mye, selv om han nesten aldri gjorde det før, da bare 'ropte' han på oss da han våknet på natten.

Uff, altså ingen råd, men er i samme båt. Vi har begynt med grøt for ikke så lenge siden. Det har ikke hjulpet ennå, men fortsatt små porsjoner. Hvor mye sover din på dagen? Min sover tre lurer på 45 min opp til 2 timer. Sover hun på eget rom? Det hjalp en periode her, men så ble det verre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det veldig likt her, sønnen min er snart 6 mnd. Fram til han var ca 3 mnd sovnet han sent på kvelden og sov til 6-7-tiden med bare en eller to oppvåkninger. Etter det har det bare blitt verre og verre og nå våkner han hver eller annenhver time fra han legger seg i 7-tiden. Vil alltid ha pupp og gråter mye, selv om han nesten aldri gjorde det før, da bare 'ropte' han på oss da han våknet på natten.

Uff, altså ingen råd, men er i samme båt. Vi har begynt med grøt for ikke så lenge siden. Det har ikke hjulpet ennå, men fortsatt små porsjoner. Hvor mye sover din på dagen? Min sover tre lurer på 45 min opp til 2 timer. Sover hun på eget rom? Det hjalp en periode her, men så ble det verre igjen.

Flate altså... :/ Min sover like mye som din, alt fra en halvtime til 2 timer, tre ganger daglig. Hun er ferdig med sin siste lur før 16, og vi legger litt før 19. Det kan hende at det er altfor sent? I dag skal jeg prøve å legge henne tidligere. Nei, det kan jeg forresten ikke? Hun har bare sovet to ganger foreløpig... Det får kanskje bli tidlig natt? Ååå, hvorfor skal alt dette være så vanskelig?`:P

Hun har sovet på eget rom to netter på rad nå, men det hjelper ikke så mye ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flate altså... :/ Min sover like mye som din, alt fra en halvtime til 2 timer, tre ganger daglig. Hun er ferdig med sin siste lur før 16, og vi legger litt før 19. Det kan hende at det er altfor sent? I dag skal jeg prøve å legge henne tidligere. Nei, det kan jeg forresten ikke? Hun har bare sovet to ganger foreløpig... Det får kanskje bli tidlig natt? Ååå, hvorfor skal alt dette være så vanskelig?`:P

Hun har sovet på eget rom to netter på rad nå, men det hjelper ikke så mye ennå...

Vekker du hvis hun fortsatt sover kl 4? Her sover han fortsatt den siste luren sin, har hatt som "regel" at han alltid skal få sove så lenge han vil, men ikke legges etter kl 4. Men i går måtte jeg vekke han til slutt for han sov enda kl 5. Han liker veldig godt å sove ute, så i kveld har jeg tenkt til å lufte soverommet godt før jeg legger meg, kanskje den friske luften hjelper? Lov å håpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flate altså... :/ Min sover like mye som din, alt fra en halvtime til 2 timer, tre ganger daglig. Hun er ferdig med sin siste lur før 16, og vi legger litt før 19. Det kan hende at det er altfor sent? I dag skal jeg prøve å legge henne tidligere. Nei, det kan jeg forresten ikke? Hun har bare sovet to ganger foreløpig... Det får kanskje bli tidlig natt? Ååå, hvorfor skal alt dette være så vanskelig?` :P

Vekker du hvis hun fortsatt sover kl 4? Her sover han fortsatt den siste luren sin, har hatt som "regel" at han alltid skal få sove så lenge han vil, men ikke legges etter kl 4. Men i går måtte jeg vekke han til slutt for han sov enda kl 5. Han liker veldig godt å sove ute, så i kveld har jeg tenkt til å lufte soverommet godt før jeg legger meg, kanskje den friske luften hjelper? Lov å håpe

Min sover nå, det er egentlig kjempedumt, men det hadde vel blitt for tidlig å legge henne for natten klokken 5? :/ Det var ikke dumt! Jeg skal prøve å lufte skikkelig i kveld. Hva sover gutten din i (Hvilke klær)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å la han sove, våknet av seg selv halv 5. Lagt han nå litt over sju, sover i bommulspysj og lue nå siden jeg har soveromsvinduet litt på gløtt, lukker det senere og tar av lua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å la han sove, våknet av seg selv halv 5. Lagt han nå litt over sju, sover i bommulspysj og lue nå siden jeg har soveromsvinduet litt på gløtt, lukker det senere og tar av lua.

Jeg skjønner. Kanskje jenta mi er rett og slett for varm? Hun har på seg en body og en sparkebukse (ull begge deler). Men rommet er kjølig...

MEN, i går kveld la jeg henne for natten bare to timer etter siste lur (vanligvis går det tre eller fire timer), og hun sovnet fint i sprinkelsengen sin uten å gråte! Hun sov også bedre i natt, så jeg lurer på om folk har rett når de sier at det blir tullete å legge de små når de er overtrøtte? Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke kjennes varm ut, er det sikkert ikke et problem :) min sov også litt bedre i natt, fikk litt mme i tillegg da han våknet første gang, så våknet to ganger til og sto opp halv 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn har jeg hatt det en stund også, men det gikk over da jeg begynte å gi mer mat iløpet av dagen

Anonymous poster hash: 48006...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg dytter litt på denne. Min lille våkner også ørten ganger hver natt. Er snart 8 mnd og vi har hatt det sånn hele veien. I tilegg sover baby ca to lurer på 15-20 min maks for dagen. Blir sprø snart! Har prøvd det meste. Samsoving, egen seng, grøt, kaldt rom, varmt rom, sovepose osv. What to do???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dytter litt på denne. Min lille våkner også ørten ganger hver natt. Er snart 8 mnd og vi har hatt det sånn hele veien. I tilegg sover baby ca to lurer på 15-20 min maks for dagen. Blir sprø snart! Har prøvd det meste. Samsoving, egen seng, grøt, kaldt rom, varmt rom, sovepose osv. What to do???

Det er like før jeg blir gal også. Mini her sover greit om dagen, men det har blitt så vanskelig å legge henne. MEN, i dag bestemte jeg meg for å bruke sprinkelsengen hennes også på dagtid, og jeg vugget henne ikke i søvn eller noe. Bare la henne ned med smokken og en koseklut. Hun gråt i ca 5min, men så sovnet hun.

Nå har jeg lest alle trådene om dette tema som finnes i hele internettet (huff..), og jeg tror at greia er å lære dem å sovne selv, uten hjelp fra oss... Så i natt skal jeg prøve dette.

I dag kuttet jeg også ned fra tre til to lurer ila. dagen, og jeg håper at det vil føre til at hun sover mer/bedre om natten. 

Hun sover fortsatt med oss på soverommet, men jeg har allerede prøvd å ha henne på et eget rom- ingen forskjell. 

Har noen andre tips til oss? Vi har redusert antallet måltider i løpet av natten, og nå spiser hun bare 2 ganger. Men, trenger hun det, virkelig..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest boken 'Sove uten gråt' av Elisabeth Paintly? Der kan du få tips til hvordan hun kan lære å finne søvnen selv, UTEN de forferdelige skrikekurene (som forøvrig ikke er bra for barn når man leser forskningen fra de siste ti årene). det blir for omfattende å gå gjennom rådene her, men anbefaler den virkelig :) Og så må jeg slenge på at jeg synes det virker som du gjør en fabelaktig jobb med barnet ditt :)

Anonymous poster hash: 63364...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør droppe ullplagg når hun skal sove. Kan være det klør. Samboer som nevnte det for meg før i dag. Han sa at han ikke klarer å sove med ull mot kroppen for det klør sånn. Bare en tanke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør droppe ullplagg når hun skal sove. Kan være det klør. Samboer som nevnte det for meg før i dag. Han sa at han ikke klarer å sove med ull mot kroppen for det klør sånn. Bare en tanke:)

Det er absolutt et godt poeng! Vi har lagt merke til at hun reagerer på ull- hver gang hun får på seg en ullbody, blir hun kjemperød over hele overkroppen og litt bak på ryggen! Så vi skal kaste/gir bort alle sammen nå... Men det som er rart er at hun brukte ull som nyfødt/2-3mnd gammel, og da reagerte hun ikke? Men plutselig tålte hun ikke ull lenger... Har dere opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt et godt poeng! Vi har lagt merke til at hun reagerer på ull- hver gang hun får på seg en ullbody, blir hun kjemperød over hele overkroppen og litt bak på ryggen! Så vi skal kaste/gir bort alle sammen nå... Men det som er rart er at hun brukte ull som nyfødt/2-3mnd gammel, og da reagerte hun ikke? Men plutselig tålte hun ikke ull lenger... Har dere opplevd det samme?

Her tror jeg veslemor har litt atopisk eksem på magen. Det ser mye værre ut når hun er veldig varm eller har hatt på seg ull, så jeg begynner nå og kutte ned på bruk av ullbody. Dette har kommet den siste mnd. Hun er nå 6 mnd, og har brukt ull siden hun var rundt 6 uker. Allergier kan oppstå når som helst. Her går det forresten fint med strømpebukse i ull, ikke noe utslett på bena. Kun overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...