Gå til innhold

Foreldre som klipper barna selv... skjønner dere at det synes big time?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner frisørene å føle seg truet av at folk fikser håret sitt/barnas selv?

Så finn deg et nytt yrke, dette blir bare patetisk. Synes det er latterlig å prioritere å bruke penger på klipping av barn, når det egentlig bare handler om at de ikke skal få håret i øynene.

Har tre barn, og klipper alle selv;)

Anonymous poster hash: 61d3b...50b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt guttene mine til frisør innimellom, men syns ikke det er verdt det. En av de har ekstremt tykt, krøllete hår. En gang måtte jeg (!) børste det før frisøren ville begynne å klippe, fordi hun var redd for å lugge han. Og ja, jeg måtte betale full pris, selv om jeg gjorde deler av jobben.

Jeg syns også de klipper altfor kort. Det er akkurat som om de ikke tenker på resultatet i det hele tatt, men er bare opptatt av at man skal få mest mulig for pengene. Jeg er fornøyd når min frisør klipper de, men han tar 600 kr per barn, og ganger du det med tre og legger til 2000 for meg hver sjette uke, så er det helt uaktuelt. Jeg må gå jevnlig på grunn av grå ettervekst.

Mine gutter er veldig fornøyd med at jeg klipper dem. Men så er jeg ganske flink til å klippe også da. Jeg passer på å følge godt med hver gang jeg ser en frisør klippe noen og plukker opp tips og triks på den måten.

Mulig de ser hjemmeklippet ut for deg, men det bryr jeg meg faktisk ikke om.

Anonymous poster hash: 11cfa...12d

Om du er så flink så kan du spare mye penger på å farge håret ditt selv også da?

Haha, seriøst? Det er jo en viss forskjell på å klippe et barn og farge sitt eget hår? Farge kan jeg ikke.

Skrevet

Herlighet! Er det så vanskelig å forstå at noen amatører er flinke til å klippe? Jeg klipper ikke ungene fordi jeg ikke er flink. Nabodamen er kjempeflink. Mulig du som frisør ser at ungene ikke er klippet av frisør, men jeg kan ikke se forskjell på hårklippen på egne frisørklippede barn og naboens hjemmeklippede barn.

Og hva så om det synes? Jeg har ikke vært til frisør på 9 måneder. Er hjemme i ulønnet permisjon og bruker ikke pengene mine på frisør. Du har sikkert mange meninger om mitt hår. Jeg må si jeg tar det med et ganske rolig skuldertrekk.

Skrevet

Med unntak av arbeid som er ulovlig uten sertifisering (f.eks. en del elektrikerarbeid) så er vanligvis fordelen med håndverkere at de får bedre resultater raskere enn amatører.  Skal jeg f.eks. bytte et vindu eller klippe en pannelugg så oppnår håndverkeren et godt resultat mye raskere enn meg siden jeg tross alt gjør det sjelden.  Fordelen med å gjøre jobben selv er at det blir mye billigere, ulempen er at det tar tid og kanskje krever verktøy jeg ikke har.  

Ellers antar jeg at mange som velger å bli frisør er veldig opptatt av utseende.  Det er ikke jeg.  

Hva fremmede tenker om utseende til ungene mine er VELDIG lite viktig for meg.  

Hvis noen bruker tusenvis på klær, frisør osv til seg selv og har ustelte barn kledd i filler så er jo det spesielt.   

Anonymous poster hash: 4437e...d35
Skrevet

Jeg har tatt guttene mine til frisør innimellom, men syns ikke det er verdt det. En av de har ekstremt tykt, krøllete hår. En gang måtte jeg (!) børste det før frisøren ville begynne å klippe, fordi hun var redd for å lugge han. Og ja, jeg måtte betale full pris, selv om jeg gjorde deler av jobben.

Jeg syns også de klipper altfor kort. Det er akkurat som om de ikke tenker på resultatet i det hele tatt, men er bare opptatt av at man skal få mest mulig for pengene. Jeg er fornøyd når min frisør klipper de, men han tar 600 kr per barn, og ganger du det med tre og legger til 2000 for meg hver sjette uke, så er det helt uaktuelt. Jeg må gå jevnlig på grunn av grå ettervekst.

Mine gutter er veldig fornøyd med at jeg klipper dem. Men så er jeg ganske flink til å klippe også da. Jeg passer på å følge godt med hver gang jeg ser en frisør klippe noen og plukker opp tips og triks på den måten.

Om du er så flink så kan du spare mye penger på å farge håret ditt selv også da?
Haha, seriøst? Det er jo en viss forskjell på å klippe et barn og farge sitt eget hår? Farge kan jeg ikke.

Det burde være like lett for deg å farge ditt eget hår siden du tydeligvis er så flink å klippe.

Ellet et det bare barna det ikke er så nøye med? ;)

Gjest flykræsj
Skrevet

Jeg gidder ikke bruke masse penger på at 3 åringen har en kul og moteriktige sveis. Skreller han med hårklipperen og syns han ser veldig søt ut. Mulig jeg er kjip, men ser ikke helt poenget. Ingen av kompisene i bhg bryr seg for å si det sånn. På denne årstiden får de uansett luesveis de-lux. Synes barn skal være barn. Press på utseende og moter kommer fort nok. Enn så lenge er han godt fornøyd med mammas hjemmeklipp og billigklær fra kjedebutikkene. Når han begynner på skolen skal jeg heller vurdere det

Skrevet

Jeg har prøvd å dra til frisør, både meg selv og gutten. Men, jeg får det aldri slik jeg vil ha det og må klippe det til selv hjemme. Gutten min ble direkte stygg på håret etter frisørbesøket, så det blir nok en stund før vi prøver det igjen. 

Jeg forklarer og viser bilder av hvordan jeg selv vil bli klippet hos frisøren, men de gjør ikke det jeg vil. Har gått til dyre, kjente frisørklinikker. Kun når jeg bodde i utlandet har jeg blitt fornøyd, men ikke hver gang. 

Er mer fornøyd med min hjemmeklipp, selv om ingenting slår frisører når de får det til. Ingen har gjettet at jeg gjør det selv bortsett fra frisørene, de ser det vel temmelig raskt på teknikken. 

Hvorfor bruke masse penger når man blir misfornøyd med resultatet?!

Anonymous poster hash: d409c...a07
Skrevet

Det burde være like lett for deg å farge ditt eget hår siden du tydeligvis er så flink å klippe.

Du har tydeligvis ikke så veldig peiling selv iallfall, siden du ikke forstår forskjellen på å klippe håret på andre og farge sitt eget.

Skrevet

Synes det er latterlig å prioritere å bruke penger på klipping av barn, når det egentlig bare handler om at de ikke skal få håret i øynene.

Har tre barn, og klipper alle selv;)

Anonymous poster hash: 61d3b...50b

Her er jeg ikke enig med deg.

Det er jo ikke snakk om at man klipper ungene kun for å ikke få håret i øynene. Håret er en del av vår identitet, derfor syns jeg faktisk barna skal få lov til å føle seg fine på håret også. Spiller ingen rolle om man klipper selv eller drar til frisøren så lenge de har en grei sveis de selv er fornøyde med.

Jeg har alopecia, så tro meg, jeg har fått merke på følelsen av å være misfornøyd med frisyren. Unner ingen, ikke barn heller, følelsen av å se ut som et "fuglereir" på hodet :P

Anonymous poster hash: b44e3...b25

Skrevet

Jeg vurderer faktisk å klippe 6-åringen selv for første gang. Han pleier å gå til frisør, men det blir alltid altfor kort og tar flere uker før det er fint igjen. Han er nemlig finere med litt lengde og en mer rockete stil. Nå ser det egentlig perfekt ut, bortsett fra ved ørene og ved halsen der det er litt langt og det får han til å se ut som Frodo i Ringenes Herre. Siste gang han ble klippet var i september!

Hvorfor frisører må klippe gutter kort kort er uforståelig for meg.Anonymous poster hash: 380aa...c2d

Men sier du ikke hvordan du vil ha det, da? Jeg klipper ikke alle guttene kort, man avtaler jo f.eks om det skal brukes maskin i nakken.
Det gjør jeg, men det virker som om alle forbaska frisører vi går på er overbevist om at alle guttene skal ha kort kort uansett hvor dyr salongen er. Ok, han har veldig tykt hår og mye av det, men han er faktisk rolig i stolen og frisørene kan bruke så mye tid de vil på han. Vi liker "shabby punk", ikke "jeg skal snart verve meg i US Marines" stilen!!!

Siste gang sa jeg eksplisitt at jeg ikke ville at det skulle brukes klipper. Snudde meg et øyeblikk, og vips var nakken barbert med klipper. Jeg mistenker at flere frisører ikke liker å klippe barn og prøver å gjøre jobben så fort som mulig, alt. kan de ikke flere typer klipp for menn enn kort og straight, eller de er så snille at de tenker at de skal klippe kort så foreldrene sparer penger ved å ikke gå ofte. Samme hva, er det ikke det jeg er ute etter.

Skal prøve selv denne gangen, så får vi se om det funker. Hvis ikke, får jeg krype til korset og forstsette å gå til frisør 2-3 ganger i året og leve med at han ser ut som en helt annen enn den han er i 8 uker etter hvert klipp frem til han er stor nok til at hans smak blir tatt på alvor. Alternativt får jeg oppsøke de kulere og dyrere salongene, men det føles litt overdrevet for en 6-åring.Anonymous poster hash: 380aa...c2d

Du ville ikke at det skulle brukes klipper?

Maskin kaller vi det, så den misforståelsen kan jeg faktisk forstå.

Da får du spesifisere enda mer nøyaktig neste gang, helst ta med et bilde sånn at frisøren forstår.

Kommunikasjon er det viktigste og selv om du tror du forklarer riktig så kan frisøren se for seg noe helt annet.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger kunder forklarer ting som jeg ikke skjønner noenting av, da pleier jeg ta fram google, så finner vi som regel ut av det :)

Fint å se at det ikke bare er folk med høy utdannelse som kan være nedlatende. Jeg pleier å si "ikke barber han bak i nakken, er du snill", holder det for deg? For å være mer presis sier jeg "bare klipp litt av tuppene, vi skal ikke ha det kort kort, takk". Dette kan jeg si på 4 språk, og der jeg bor akkurat nå sier man klipper i stedet for barbermaskin.

Men noen frisører føler tydeligvis at småbarn skal ha det likt alle andre småbarn, ikke minst gutter. Fordelen med det er at vi går til frisør 2-3 ganger i året, så egentlig taper frisøren på ignorere det jeg sier. Så nå prøver jeg selv, og funker det ikke går jeg til Toni & Guy neste gang. Blir du fornøyd da?

Anonymous poster hash: 380aa...c2d

Skrevet

Du har tydeligvis ikke så veldig peiling selv iallfall, siden du ikke forstår forskjellen på å klippe håret på andre og farge sitt eget.

Jeg har mer peiling enn du tror. Du kan fint lære å farge ditt eget hår. Om du vil er noe annet ;)

Skrevet (endret)

Jeg vurderer faktisk å klippe 6-åringen selv for første gang. Han pleier å gå til frisør, men det blir alltid altfor kort og tar flere uker før det er fint igjen. Han er nemlig finere med litt lengde og en mer rockete stil. Nå ser det egentlig perfekt ut, bortsett fra ved ørene og ved halsen der det er litt langt og det får han til å se ut som Frodo i Ringenes Herre. Siste gang han ble klippet var i september!

Hvorfor frisører må klippe gutter kort kort er uforståelig for meg.Anonymous poster hash: 380aa...c2d

Men sier du ikke hvordan du vil ha det, da? Jeg klipper ikke alle guttene kort, man avtaler jo f.eks om det skal brukes maskin i nakken.
Det gjør jeg, men det virker som om alle forbaska frisører vi går på er overbevist om at alle guttene skal ha kort kort uansett hvor dyr salongen er. Ok, han har veldig tykt hår og mye av det, men han er faktisk rolig i stolen og frisørene kan bruke så mye tid de vil på han. Vi liker "shabby punk", ikke "jeg skal snart verve meg i US Marines" stilen!!!

Siste gang sa jeg eksplisitt at jeg ikke ville at det skulle brukes klipper. Snudde meg et øyeblikk, og vips var nakken barbert med klipper. Jeg mistenker at flere frisører ikke liker å klippe barn og prøver å gjøre jobben så fort som mulig, alt. kan de ikke flere typer klipp for menn enn kort og straight, eller de er så snille at de tenker at de skal klippe kort så foreldrene sparer penger ved å ikke gå ofte. Samme hva, er det ikke det jeg er ute etter.

Skal prøve selv denne gangen, så får vi se om det funker. Hvis ikke, får jeg krype til korset og forstsette å gå til frisør 2-3 ganger i året og leve med at han ser ut som en helt annen enn den han er i 8 uker etter hvert klipp frem til han er stor nok til at hans smak blir tatt på alvor. Alternativt får jeg oppsøke de kulere og dyrere salongene, men det føles litt overdrevet for en 6-åring.Anonymous poster hash: 380aa...c2d

Du ville ikke at det skulle brukes klipper?

Maskin kaller vi det, så den misforståelsen kan jeg faktisk forstå.

Da får du spesifisere enda mer nøyaktig neste gang, helst ta med et bilde sånn at frisøren forstår.

Kommunikasjon er det viktigste og selv om du tror du forklarer riktig så kan frisøren se for seg noe helt annet.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger kunder forklarer ting som jeg ikke skjønner noenting av, da pleier jeg ta fram google, så finner vi som regel ut av det :)

Fint å se at det ikke bare er folk med høy utdannelse som kan være nedlatende. Jeg pleier å si "ikke barber han bak i nakken, er du snill", holder det for deg? For å være mer presis sier jeg "bare klipp litt av tuppene, vi skal ikke ha det kort kort, takk". Dette kan jeg si på 4 språk, og der jeg bor akkurat nå sier man klipper i stedet for barbermaskin.

Men noen frisører føler tydeligvis at småbarn skal ha det likt alle andre småbarn, ikke minst gutter. Fordelen med det er at vi går til frisør 2-3 ganger i året, så egentlig taper frisøren på ignorere det jeg sier. Så nå prøver jeg selv, og funker det ikke går jeg til Toni & Guy neste gang. Blir du fornøyd da?

Anonymous poster hash: 380aa...c2d

Du skrev selv at du sa "jeg vil ikke at det skal brukes klipper", hvordan i huleste kan du få det til å bli meg som er nedlatende?

Jeg prøvde å hjelpe deg, men du har vel for mange språk i hodet til at du forstod det.

Endret av Gulltopp med Knoll og Tott
Skrevet

Shiiiit :o Herregud, hva med meg? Null utdannelse i klipping men klipper både barn og mann??? Og aldri prøvd bolleklipp eller raking med maskin? Oh shit!!! Jeg tripper rundt med klovner på alle sider, de kan da ikke se ut :o

Det verste er at de har stivt hår :o

Herregud, tror jeg vil dø :o

Anonymous poster hash: 81480...006

Skrevet

Hehehehe, ja, I know!! Klipte dattera mi èn eneste gang, og det ble så skeivt, kommer aldri til å tørre å klippe henne igjen :) 

Heldigvis kom svigerinna mi på besøk dagen etterpå, og rettet det opp, så noen slapp å se det :D

Anonymous poster hash: 0c51e...b01
Skrevet

Jeg skulle gjerne klippet barna selv, hvis jeg visste hvordan. Hva andre måtte ha syns om det driter jeg vel i.

Anonymous poster hash: 7c3f4...ed3

Skrevet

Nekter å betale 400 kr for 10-15 min jobb. Fra noen som har 1-2 års utdannelse. Jeg har master og tjener langt fra 400 kr kvarteret. Helt sykt. Så vi klipper selv. Lager mat og jeg, selv om jeg ikke er kokk.

Anonymous poster hash: a83cf...e66

4 års utdannelse, takk!

nå regner man vel ikke vanligvis med vgs som utdannelse på den måten, i så fall har jeg 8 års utdannelse (og det blir vel litt i overkant...)

Anonymous poster hash: 4e5ba...cc3

Så elektriker, rørlegger, tømrer, hjelpepleier osv er ikke en utdannelse altså? Hva er det da?

Anonymous poster hash: 3e623...41c

Skrevet

Nekter å betale 400 kr for 10-15 min jobb. Fra noen som har 1-2 års utdannelse. Jeg har master og tjener langt fra 400 kr kvarteret. Helt sykt. Så vi klipper selv. Lager mat og jeg, selv om jeg ikke er kokk.

4 års utdannelse, takk!
Jada, 4 års utdannelse, to år i skole og to som lærling... Skal jammen meg begynne å ta med vgs når jeg regner antall års utdannelse, jeg også. Da har jeg jo faktisk straks 12 års utdanning, jeg. Det burde vært gjenspeilet på lønna... Men dessverre, du som har fire år i vgs tjener antakelig minst like mye som jeg, er jeg redd.

Og jo, summene du haler inn på barneklipp er høye. For oss vanlig dødelige foreldre er det ikke verdt prisen. Særlig ikke siden barnas hår vokser omtrent like fort som ugress.

Anonymous poster hash: 1a08e...471

Rettelse : Summen salongeier haler inn :)

Nå er frisør ett yrkesfag, og skolen er yrkesrettet fra dag en så jo frisører som servitører osv har faktisk 4 år skolegang.

Du virker ganske bitter over at du har såååååå mye mere skole og tjener dårlig :)

Skrevet

Jeg klipper meg selv og min datter, synes vi er meget fin på håret jeg✂️✂️

Skrevet

Ja, her var det noen som virkelig fikk vist seg fra sin verste side.

Klipper ungene mine selv, og de har aldri blitt mobbet pga. det. Noen av kompisene ser man har hjemmeklipp, det er gjerne de med stritt hår i etasjeklipp. Men hva gjør vel det? Ingen unger som kommenterer det heller.

Problemet med frisyreklipp hos frisør, er at det blir så voksent og perfekt at man nesten ikke kjenner ungen igjen. Da er det bedre med hjemmeklipp og personlighet.

Har faktisk opplevd både feilklipp, feilfarging, og feilpermanent (tørt sauekrus) hos frisører, så alle er ikke like flinke.

Skrevet

4 års utdannelse, takk!
Jada, 4 års utdannelse, to år i skole og to som lærling... Skal jammen meg begynne å ta med vgs når jeg regner antall års utdannelse, jeg også. Da har jeg jo faktisk straks 12 års utdanning, jeg. Det burde vært gjenspeilet på lønna... Men dessverre, du som har fire år i vgs tjener antakelig minst like mye som jeg, er jeg redd.

Og jo, summene du haler inn på barneklipp er høye. For oss vanlig dødelige foreldre er det ikke verdt prisen. Særlig ikke siden barnas hår vokser omtrent like fort som ugress.

Nå er frisør ett yrkesfag, og skolen er yrkesrettet fra dag en så jo frisører som servitører osv har faktisk 4 år skolegang.

Du virker ganske bitter over at du har såååååå mye mere skole og tjener dårlig :)

Bitter over å tjene så lite og ha så mye ansvar ja. Men ville ikke byttet med en frisør nei.

Skrevet

Jeg klipper håret til mannen min, og han vil ga 9 mm langt. Sønnen min ønsker selv å være som pappan sin, så da klipper jeg han og. Når jenta mi blir større og får hår kommer jeg ikke til å klippe henne kort, men ha langt hår og lugg. Selv er jeg til frisøren 2 ganger i året(litt oftere nå for å klippe til luggen slik at etterveksten fra svangerskapet skal forsvinne)

Hva du som frisør tenker og mener om min families hårsveis gir jeg en lang, blank fa*n i. Er ikke alle som har råd til å dra til frisør å få håret klippet.

Anonymous poster hash: 16464...de4

Skrevet

Mulig de ser hjemmeklippet ut for deg, men det bryr jeg meg faktisk ikke om. Anonymous poster hash: 11cfa...12d

Haha, seriøst? Det er jo en viss forskjell på å klippe et barn og farge sitt eget hår? Farge kan jeg ikke.Anonymous poster hash: 11cfa...12d

Mener ikke å spore tråden helt av, men må bare spørre;

Er du frisør?

I så fall er det litt rart at du anbefaler henne å farge sitt eget hår.

De frisørene jeg kjenner anbefaler nemlig ikke å gjøre det selv. Dette fordi man ikke vil klare å få fordelt fargen skikkelig på seg selv. Farger man ofte kan det være noen hårstrå får 10 runder med hårfarge mens andre kanskje bare får 2. Da blir fargen etterhvert veldig ujevn..

Anonymous poster hash: b44e3...b25

Skrevet

4 års utdannelse, takk!

Nei, ikke bitter, men en smule oppgitt over at det ikke er særlig lønnsomt å ta utdannelse i Norge. Jeg har til salt i grøten og smør på brødet, jeg, det er ikke det.

Men jeg mener, helt ærlig, at en akademiker bør tjene mer enn en med en kort yrkesfaglig utdannelse på vgs-nivå.

Skrevet

Min mor klippet meg de fleste ganger til jeg flyttet ut. Noen få gangene gikk jeg til frisør, men det husker jeg tilbake på med gru. En frisør greide konsekvent rett over ørene mine og jeg turte ikke si ifra. Det var som om hun ikke visste at der sitter et par ører på alle barn.

Andre ganger ble jeg klippet i sveiser jeg ikke likte,og gråt de første nettene for jeg ikke likte resultatet.

Mange av venninnene mine i dag klipper seg og farger håret hos frisør - betaler glatt en tusenlapp, og ser rett og slett ikke ut. 

I og med at jeg best liker hjemmeklipp, fikk jeg mannen til å klippe meg da vi ble sammen og det har han gjort siden. Jeg får stadig komplimenter (har glatt, langt hår - veldig lettstelt). 

Nå klipper jeg alle i huset: tre barn og mann. Mannen min klipper meg. 

One happy family som sparer tusenvis hvert år  :Nikke:

Anonymous poster hash: 43c6d...d8d
Skrevet

Klipper min 3

Åring hos frisør når det trengs. Syns sveis er fint på gutter. Han klipper seg oftere enn meg. Jeg har halvlangt hår uten farge. Betaler gladelig for at ungen skal se fin ut. Og forstår ikke at denne tråden engasjerer så veldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...