Gå til innhold

Har ikke briter og amerikanere stuebord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, på film og tv-serier ser det jo slik ut, men på alle dokumentarer og feks oppussingsprogrammer er det bare sofa, ikke noe bord i stua. Hvor gjør de av rusk og rask (fjernkontroller, kaffekopp, vannglass osv)? Og spiser de aldri i stua? 

Anonymous poster hash: 0fb40...818
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så vanlig nei.

Jo, de sitter mye i stua og spiser, hvertfal i england, har fatet på fanget og koppen på gulvet kanskje.

Men salongbord er mer på vei inn virker det som.

Anonymous poster hash: 946bc...d59
Skrevet

Nei, ikke i de engelske hjem jeg har vært i. Er utrolig upraktisk med koppen på gulvet, særlig når barn springer rundt. Men samtidig er jo husene og dermed stuene ofte veldig smale og sofaen i seg selv tar nesten hele rommet.

Anonymous poster hash: e94c5...945

Skrevet

Har opplevd begge deler i USA. Det ene stedet jeg bodde hadde vi tallerken i fanget og glasset på gulvet, noe som var vanskelig siden hele huset var teppebelagt. 

Det andre stedet hadde coffee table, noe tilsvarende det vi bruker her hjemme. 

Anonymous poster hash: d8cea...459
Skrevet

Ja det ser fryktelig upraktisk ut. Sitter mye i sofaen og ammer, og er avhengig av å ha en plass å sette pc, og å legge fra meg bøker, skrivesaker, kremer, smokk, vannglass, fat, fjernkontroller, mobil osv. Hadde nok blitt fryktelig handikappa uten bord :P 

Anonymous poster hash: 0fb40...818
Skrevet

Min erfaring er at det er 50/50 i de fleste amerikanske hjem (har bodd i USA i noen år, så jeg har vært innom ganske mange hjem).

I britiske hjem har de aller fleste stuebord, det er unntak hvor jeg har opplevd noe annet (har vært i enda flere britiske hjem). Hvis folk ikke har, er det nok fordi rommet er for smalt,som jo er et velkjent problem i britiske hjem.

Anonymous poster hash: 6a33c...d29

Skrevet

opplevd dette i Australia, ingen av de jeg var hjemme hos hadde stuebord ved sofaen. Måtte sette glass osv på gulvet! Og alle gikk med sko inne unntatt meg..

Anonymous poster hash: 1cb43...d42
Skrevet

Samme i Irland...

Anonymous poster hash: ad44d...09d

Skrevet

Det er ikke bare briter og amerikanere, også mange andre land i Europa. 

Tenker det at det er uvanlig at så stor prosentandel har salong bord i norge. Sier ikke at det er et typisk norsk fenomen, mange har salongbord i andre land også, det er ikke sånn at det ikke forekommer, men at alle har, det er ikke vanlig.

Det err også vanlig å ha små settebord ved sofaen, lenestoler til å legge fjernkontrollen på, kaffekoppen etc.  

Skrevet

I Norge har dere det spesielle måltidet "kaffe og kaker" som krever salongbord. Der jeg kommer fra har man små bord ved siden av sofaen (til å putte bøker og evt. glass/kopp), men stort bord foran sofaen er mindre vanlig. Men vi spiser som regel ikke i stuen, det gjør man ved spisebordet med noen veldig få unntak (pizza og film).

Måtte gi meg og godta salongbord når jeg giftet meg norsk. Synes forsåvidt det er kjekt, særlig får å proppe føttene opp, men vi tar fremdeles ikke kaffe og kaker i stuen. :)

Anonymous poster hash: b36f7...8e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...