Gå til innhold

Vasking av ulltøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg galt? Ulltøyet lukter vondt og blir ikke rent når jeg vasker på ullprogram, 30' og bruker Milo. Jeg kan vel ikke ha det noe varmere? Og Miloen skal ned i samme sted man har vaskepulver, ikke sant? Eller skal det der man har skyllemiddel?

Blir smågal av denne ullvaskingen...

Anonymous poster hash: 0c22f...022

Fortsetter under...

Skrevet

Har samme problem. Jeg kjører det på vanlig 40 grader bomullsvask med vanlig vaskepulver når det er ekstra skittent. Mister nok litt av egenskapene da, men alternativet er jo å ikke få brukt det mer i det hele tatt fordi jeg ikke får det rent...

Og ja, Miloen skal på samme sted som vaskepulveret.

Anonymous poster hash: 88496...90d
Skrevet

Renere blir det jo ikke, men lukt forsvinner ofte dersom det får henge en dag eller to ekstra til tørk. :-)

Anonymous poster hash: 4b000...644

Skrevet

Lukter vondt? Du mener at det lukter ULL? ;) våt ull lukter våt ull, uansett hvor mye Milo du pøser på med. Tørk klærne, så forsvinner våt ull-lukta.

Anonymous poster hash: 156dc...48f

Skrevet

Takk for svar. OK, tenkte kanskje at de skulle lukte litt mer...rent :P Men yoghurtflekker blant annet sitter fortsatt på når klærne er vasket. Har flere hjemmestrikkede gensere som jeg ikke vil ta sjansen på å bruke vanlig vaskepulver på..

Hi

Skrevet

Bytte maskin er vel gjerne det mest effektive, men også det vanskeligste... Det meste av ull tåler fint førti grader. Bløtlegg flekker som for eksempel yoghurten før du hiver det i maskina, store tørre klumper med yoghurt sitter jo som limt på. Bruk en liten barnehårbørste med myk bust til flekkfjerning før vask, gjerne sammen med gallesåpe fra clas ohlson.

Anonymous poster hash: e8101...74f

Annonse

Skrevet

Typisk ullundertøy og kjøpeullsokker vasker jeg på 40 grader ullprogram.

Hjemmestrikk og "finere" ullplagg vasker jeg på 30.

Bruker alltid milo på ull og silke. Man ødelegger enzymene og de gode egenskapene i ullplaggene om man bruker vanlig vaskemiddel. Da er jo ikke plaggene noe å ha lenger.

Å la de tørke helt er viktig ja.

Anonymous poster hash: 6ee5e...7ac

Skrevet

Milo i vaskepulverkammeret, men du kan ha litt vanlig eddik i tøymyknerkammeret, det fjerner noe lukt. Men ull lukter jo ull. Det finnes milo tøymykner, men det er ikke alle butikker som har det.

Anonymous poster hash: e8101...74f

Skrevet

Har du ikke ullprogram på 40 grader? Vasker alltid på det jeg. Synes det stort sett blir rent og lukter nøytalt. Vasker med uparfymert Milo og bruker sånn sitronsåpe på flekker.

Anonymous poster hash: 155c4...735

Skrevet

Eddik! 1/3 eddik og 2/3 vann og spray på med en sprayflaske før vask. Det tar bort vond lukt!

Anonymous poster hash: 3dd75...4c6

Skrevet

Hjemmestrikket ull lukter skunk når det er vått. La det tørke skikkelig så lukter det mindre. Jeg kjører det ofte på et skylleprogram før jeg vasker for å bløtlegge.

Skrevet

Det aller meste av ull i dag tåles vask i maskin på 40 gr.

Det gjør jeg med all ull, ikke plaget med flekker/matrester eller lukt(bortsett fra at det lukter ull når det er vått)

Anonymous poster hash: d2a96...fd3
Skrevet

Har du ikke ullprogram på 40 grader? Vasker alltid på det jeg. Synes det stort sett blir rent og lukter nøytalt. Vasker med uparfymert Milo og bruker sånn sitronsåpe på flekker. Anonymous poster hash: 155c4...735

Jo, det er ullprogram på forskjellige grader. Jeg har bare ikke turt å bruke høyere enn 30'. Men da prøver jeg 40' etterpå :)

Har helt ny vaskemaskin, så den skulle vel ha bra ullprogram.

Hi

Annonse

Skrevet

Takk for svar. OK, tenkte kanskje at de skulle lukte litt mer...rent :P Men yoghurtflekker blant annet sitter fortsatt på når klærne er vasket. Har flere hjemmestrikkede gensere som jeg ikke vil ta sjansen på å bruke vanlig vaskepulver på..

Hi

Nei det må du for all del ikke gjøre! Jeg kom i skade for å legge en hjemmestrikket lue sammen med bomullsklærne en gang, og det ble dukkestørrelse. :P

Mitt råd er å ikke spise yoghurt i strikkegenser. ;)

Anonymous poster hash: 88496...90d

Gjest flykræsj
Skrevet

Det hender jeg kjører barnas barnehageull på 60 grader faktisk. Funker ikke med ubehandlet ull a'la nøstebarn da. Det gjøres ikke ofte, men når minsten hadde "badet" i bolognesesaus så jeg ingen annen utvei... Det gikk helt fint. Levetiden blir nok forkortet da. Ungenes ulltøy varer kun en sesong før det må skrapes uansett. Ellers vasker jeg ulltøy med lanolinsåpe el milo på 30 ullprogram

Skrevet

Takk for svar. OK, tenkte kanskje at de skulle lukte litt mer...rent :P Men yoghurtflekker blant annet sitter fortsatt på når klærne er vasket. Har flere hjemmestrikkede gensere som jeg ikke vil ta sjansen på å bruke vanlig vaskepulver på..HiAnonymous poster hash: 0c22f...022

Nei det må du for all del ikke gjøre! Jeg kom i skade for å legge en hjemmestrikket lue sammen med bomullsklærne en gang, og det ble dukkestørrelse. :P Mitt råd er å ikke spise yoghurt i strikkegenser. ;)Anonymous poster hash: 88496...90d

Haha, prøv å fortell ungene det ;) får begynne p ha sånne beskyttelsesfrakker på de når de spiser og leker :P

Hi

Skrevet

De værste flekkene tar jeg litt zalo på. Har prøvd gallesåpe fra Clas Olsson, og den har virket bra, men plutselig forsvant ikje en eneste flekk. Dette skjedde etter at vi flyttet, så lurer litt på om det kan ha noe å si hvor mye kalk det er i vannet.

Anonymous poster hash: e4c68...fcb

Skrevet

Jeg mener å ha lest en plass at man kan vaske ull på høye temperaturer uten at det blir ødelagt (butikkull, ikke hjemmestrikk). Det som er viktig er å bruke ullvaskemiddel :)

Jeg vasker all ull på 40 grader. Også hjemmestrikk. Ingen ting har krympet, men hjemmestrikk må strekkes før det legges til tørk.

Omtrent all butikkull jeg har kjøpt de siste årene tåler i følge vaskeanvisning, tørketrommel. Da tørker det fort og man slipper sur lukt.

Tørker klærne sakte lukter det surt og ekkelt.

Anonymous poster hash: 57175...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...