Gå til innhold

Et lite spørsmål om folat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt folat siden august, nå er jeg ti uker på vei og har 5 tabletter igjen i glasset, er det noe poeng å kjøpe et nytt? Skal vel ikke fortsette etter 12 uker uansett.... Ka dokker tenk?😊

Anonymous poster hash: fa512...767

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok kjøpt et nytt glass og tatt folat ut uke 13 ihvertfall 😊

Anonymous poster hash: 9aadc...322

Skrevet

Jordmor sa til meg at ny anbefaling er at man tar folat under hele svangerskapet.

Anonymous poster hash: d8820...14c

Skrevet

Jeg hadde også kjøpt en nytt. Snakk med jordmor og hør hva hun anbefaler videre, men ut uke 13 som skrevet over her ville jeg uansett gjort :)

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om ut uke 13 av jm 😊

Skrevet

Forstått det slik at det i enkelte land er andre anbefalinger bla at man tar hele svangerskapet. Faktisk er det også forskning som støtter at alle kvinner i fruktbar alder bør ta folat. Derimot tror jeg ikke Norge har innført andre anbefalinger.Jeg fikk beskjed  til uke 12 og ikke lenger av jm. 

Har endt med at jeg tar en i ny og ne for å bruke opp. j

Skrevet

Hat også fått beskjed om ut uke 12 av jordmor. Hun sa samtidig at de viktigste perioden å ta folat i et svangerskap, er de tre månedene før graviditeten - det er visst allerede da det er viktig med folat ifht forebyggende mot ryggmargsbrokk, tror kanskje det er noe med hvor fort folat taes opp i kroppen eller noe? Ikke vet jeg, men jordmor sa i alle fall det.

Har også hørt at syntetisk folat (som er de tablettene vi tar) ikke skilles så lett ut av kroppen, og over lang tid vil kunne være kreftfremkallende, noen andre som har hørt noe om dette?

Anonymous poster hash: 8cbb5...05a

Skrevet

De norske anbefalingene sier vel til 12. eller 13. uke. Jeg har ei venninne som er nyutdannet lege, og de lærte at folat egentlig bør tas hele svangerskapet. Da er det ikke mtp ryggmargsbrokk og leppe/ganespalte, men heller fordi folat er viktig for alle. Mor trenger mer enn vanlig fordi barnet skal få både i magen og under amming (eller så trenger mor ekstra i ammeperioden, jeg husker ikke helt).

Skrevet

Jeg ble innlagt på sykehuset i første trimester pga hyperemesis. Fikk ikke i meg verken mat eller drikke. Fikk vitamintilskudd - men ikke folat. Jeg spurte hvorfor, og de sa at det ikke lenger var anbefalt. Eller, det skadet ikke å ta det, men at det ikke var nødvendig. 
Jeg har vært til flere kontroller på sykehuset i ettertid, hvor jeg har snakket med ulike jordmødre, og det er veldig delte meninger ang. folat. Nyere anbefalinger mener folat ikke er viktig, noen mener det er viktig de første 12 eller 13 ukene, mens andre igjen anbefaler å ta det hele svangerskapet. 

Jeg er i uke 21 nå, og tar fremdeles folat. Det var noen uker jeg ikke fikk tatt det pga hyperemesis, men alt så fint ut på oul. 

Anonymous poster hash: 80ddc...748
Skrevet

Den Store Mor & Barn Undersøkelsen viser at 39% (tror jeg d var) av autistiske barn hadde mødre som ikke tok folat... Noe å tenke på!

Anonymous poster hash: fa72d...d6c

Skrevet

Jeg ble innlagt på sykehuset i første trimester pga hyperemesis. Fikk ikke i meg verken mat eller drikke. Fikk vitamintilskudd - men ikke folat. Jeg spurte hvorfor, og de sa at det ikke lenger var anbefalt. Eller, det skadet ikke å ta det, men at det ikke var nødvendig. Jeg har vært til flere kontroller på sykehuset i ettertid, hvor jeg har snakket med ulike jordmødre, og det er veldig delte meninger ang. folat. Nyere anbefalinger mener folat ikke er viktig, noen mener det er viktig de første 12 eller 13 ukene, mens andre igjen anbefaler å ta det hele svangerskapet. Jeg er i uke 21 nå, og tar fremdeles folat. Det var noen uker jeg ikke fikk tatt det pga hyperemesis, men alt så fint ut på oul.  Anonymous poster hash: 80ddc...748

D er reinspikka tøv!! D er medisinsk bevist at folat hindrer ryggmargsbrokk! I tillegg til nye funn, som jeg skrev over, som viser at folat minsker faren fir autisme!

Skrevet

Jeg ble innlagt på sykehuset i første trimester pga hyperemesis. Fikk ikke i meg verken mat eller drikke. Fikk vitamintilskudd - men ikke folat. Jeg spurte hvorfor, og de sa at det ikke lenger var anbefalt. Eller, det skadet ikke å ta det, men at det ikke var nødvendig. Jeg har vært til flere kontroller på sykehuset i ettertid, hvor jeg har snakket med ulike jordmødre, og det er veldig delte meninger ang. folat. Nyere anbefalinger mener folat ikke er viktig, noen mener det er viktig de første 12 eller 13 ukene, mens andre igjen anbefaler å ta det hele svangerskapet. Jeg er i uke 21 nå, og tar fremdeles folat. Det var noen uker jeg ikke fikk tatt det pga hyperemesis, men alt så fint ut på oul.  Anonymous poster hash: 80ddc...748

D er reinspikka tøv!! D er medisinsk bevist at folat hindrer ryggmargsbrokk! I tillegg til nye funn, som jeg skrev over, som viser at folat minsker faren fir autisme!

Hei, hei, ikke så hissig på meg da! Jeg skrev bare hva jeg fikk beskjed om fra lege og jordmødre på sykehuset. Jeg skrev også at jeg tok folat, fremdeles, og om det ikke skulle ha noe for seg, så gjør det ikke noe verre uansett. Jeg vil være på den sikre siden, og jeg tror absolutt at folat er viktig å ta de første 13 ukene av svangerskapet, samt 3 måneder før man blir gravid, eller lengre tid selvfølgelig.

I veldig mange multivitamin er det folat/folsyre. Kanskje du kan ta det, HI? Det er jo bare fint å ta vitamintilskudd. 

Anonymous poster hash: 80ddc...748

Skrevet

Ja, folat hindrer ryggmargsbrokk hvis man tar det før uke 5 når nevralrøret lukker seg. Etter det synes det å være delte meninger om nytten av folat.

Selv lever jeg omtrent på grønnsaker, bønner og nøtter, og får i meg mer enn 400 mcg naturlig folsyre gjennom kosten hver dag. Men tar en tablett i ny og ne likevel - uvisst av hvilken grunn. :)

Skrevet

Med tanke på å forhindre ryggmargsbrokk så bør man starte på folat 3-6 mnd FØR man blir gravid. Så d er jo forsåvidt for de som planlegger graviditet...

Mange er flinke og spiser sunt, hvilket hjelper godt på.

Mot autisme så vet jeg ikke om d gjaldt hele svangerskapet...

Skrevet

D er reinspikka tøv!! D er medisinsk bevist at folat hindrer ryggmargsbrokk! I tillegg til nye funn, som jeg skrev over, som viser at folat minsker faren fir autisme!Anonymous poster hash: fa72d...d6c

Hei, hei, ikke så hissig på meg da! Jeg skrev bare hva jeg fikk beskjed om fra lege og jordmødre på sykehuset. Jeg skrev også at jeg tok folat, fremdeles, og om det ikke skulle ha noe for seg, så gjør det ikke noe verre uansett. Jeg vil være på den sikre siden, og jeg tror absolutt at folat er viktig å ta de første 13 ukene av svangerskapet, samt 3 måneder før man blir gravid, eller lengre tid selvfølgelig.I veldig mange multivitamin er det folat/folsyre. Kanskje du kan ta det, HI? Det er jo bare fint å ta vitamintilskudd.  Anonymous poster hash: 80ddc...748

Hihihihi... Nei, jeg er ikke hissig på deg! Men blir irritert når såkalte fagfolk sier slikt. De er slettes ikke oppdaterte på alt!

Til min egen jordmor måtte jeg holde "foredrag" i 30 minutt på noe hun absolutt burde vite mye om! Jeg nevnte d på en time, og hun ble så interessert at hun ba meg informere henne skikkelig neste time... Kjempehyggelig, flink dame med godt over 30års erfaring som jordmor..

Skrevet

Drikker tran og spiser normalt sundt, er ikke hysterisk opptatt av alle vitaminer man må, bør eller skal ta da jeg nok ganske sikkert får i meg det grunnleggende gjennom kostholdet😊 Vil vel ikke tro at om jeg slutter med folat 6 dager før det har gått tre måneder utgjør den store forskjellen heller😊 Skal høre med jordmor jeg hva hun mener så forholder jeg meg til det.... Er jo enda 7 tabletter igjen i glasset😉😉

Skrevet

Drikker tran og spiser normalt sundt, er ikke hysterisk opptatt av alle vitaminer man må, bør eller skal ta da jeg nok ganske sikkert får i meg det grunnleggende gjennom kostholdet😊 Vil vel ikke tro at om jeg slutter med folat 6 dager før det har gått tre måneder utgjør den store forskjellen heller😊 Skal høre med jordmor jeg hva hun mener så forholder jeg meg til det.... Er jo enda 7 tabletter igjen i glasset😉😉

Og bare sånn en liten detalj for alle de observante, det er 7 tabletter og ikke 5😉😉

HI

Skrevet

Jeg fikk også beskjed fra jordmor om at det egentlig er viktigst å ta folat de siste tre månedene før graviditeten, og om å fortsette ut første trimester.

Pga at jeg har vært mye kvalm og ikke fått i meg så mye ulik og næringsrik mat, har jeg fra jeg ble gravid tatt Lifeline Care Gravid (i 1.trimester) - den er det folsyre i, 400 mcg, som er dagsanbefalingen. Nå i 2.trimester tar jeg Lifeline Care Ammende (som er for gravide f.o.m 2.trimester og til ammende), den er det også folsyre i, men tror kanskje det bare er 200 mcg i den (husker ikke helt, men vet det er folsyre i).

Skrevet

Fikk også beskjed av gyn om at det var gunstig å fortsette ut svangerskapet, men at jeg kunne halvere dosen etter uke 12. Tror hun sa at det var bra for utviklingen av sentralnervesysyemet.

Skrevet

Jeg tror det er best at man gjør det man selv føler er riktig jeg! Om man vil ta det hele svangerskapet, så gjør vel ikke det noe skade? Eller om man tar det de første 3 mnd bare..! Jeg har ikke spurt noen, men heller bare kjøpt nycoplus sin gravid pakke. Er på 2 pakka nå, og har brukt folat sammen med multivitaminer i snart ett år :)

Skrevet

Jeg tror det er best at man gjør det man selv føler er riktig jeg! Om man vil ta det hele svangerskapet, så gjør vel ikke det noe skade? Eller om man tar det de første 3 mnd bare..! Jeg har ikke spurt noen, men heller bare kjøpt nycoplus sin gravid pakke. Er på 2 pakka nå, og har brukt folat sammen med multivitaminer i snart ett år :)

Folat er viktig for celledelingen i kroppen, og kan av denne grunn være kreftfremkallende, spesielt den syntetiske folaten (dvs folaten vi tar i tablettform/multivitaminer). Jeg har forstått det slik at det er derfor det er uenigheter om en skal ta det lengre enn ut 1.trimester, spesielt de som har vært prøvere lenge, og tatt folsyre fra de begynte å prøve.

Anonymous poster hash: 8cbb5...05a

Skrevet

Jepp da har jeg fått svar iallfall og jeg trengte ikke mer folat, i tillegg til tran som jeg drikker hver dag, så kunne jeg ta vitaminer uten a og d vitamin, så sånn blir det her i gården😄

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...