Gå til innhold

Middag når barna har med venner hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det stadig barn hjem fra skolen, lager ikke noe ekstra ordinær middag, blir det vi har planlagt. Alt fra fisk til pizza. De får spise det de får. De vil alltid like noe. Har ikke fått noe klager på maten ennå ;)

Anonymous poster hash: 550a2...27a

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg planlegger ikke middag ut fra fra spontan besøk, da spiser vi det vi har. Er besøket planlagt kan vi ha tomatsuppe, pannekaker, osvosv.

Anonymous poster hash: c1d67...caf

Skrevet

Jeg pleier ofte å ta med barna i butikken så de kan velge middag selv når jr har med venner hjem :-)

Det er veldig hyggelig, og da blir det garantert middag som gjesten liker :-)

Anonymous poster hash: ccc9c...59d

Skrevet

Vi har stadig med unger hjem.

Her serverer vi vanlig husmannskost på hverdager og litt mer kos i helgene, ala taco, pizza, hamburgere etc.

På hverdager er det gjerne fisk eller kjøtt med grønnsaker og ris/pasta/poteter. Min erfaring er at de aller fleste barn spiser helt normal middagsmat og ikke trenger "spesielmat" for å være med noen hjem :)

Anonymous poster hash: 04add...1d5

Skrevet

Ville heller ikke hatt spesialmat pga besøk. Ikke fordi jeg ikke liker å ta hensyn, tvert imot. Jeg tenker på det ene barnet som absolutt ikke kan fordra den retten som alle regner med at alle barn liker, og får det servert i hvert eneste besøk fordi de skal være så snille og servere noe ekstra godt til besøket. Da er det bedre at det er litt tilfeldig og varierer fra gang til gang, så får man i allefall noe man liker noen av gangene.

Jeg var for øvrig det barnet selv, var nærmest altetende, men fikk brekninger av spaghetti og kjøttsaus. Turte ikke noe annet enn å tvinge det ned likevel. Gruet meg alltid til jeg skulle spise middag hos venner med slike velmenende foreldre. :P

Anonymous poster hash: 62da1...3f3
Skrevet

Eldste her har ei venninne som er veldig vanskelig i matveien. Om akkurat hun kommer lager jeg pannekaker eller kjøttdeig og spagetti om jeg vet om det på forhånd.

Ellers så lager jeg det vi skulle hatt om det ikke er noe helt spesielt. Liker de det ikke får de tilbud om en skive her.

Annonse

Skrevet

Hvis vi har avtalt besøk hører vi gjerne med ungene våre hva de tror gjesten deres liker å spise til middag. Det er ikke slik at gjesten skal bestemme, men jeg har jo lyst at også barna mine sine gjester skal kose seg. Dette på samme måte som når jeg har gjester. Derfor prøver jeg å laga noe jeg tror vil falle i smak.

Har vi uavtalt besøk får de det vi serverer den dagen åkke som det er fisk, kjøtt, fulg eller vegetar :) Liker de ikke maten kan de godt få ei skive med pålegg. 

Det som har vært en hit med våre besøk er:

grøt

pannekaker

hjemmelaga pizza

taco

kjøttboller/kjøttdeig og spaghetti

tomatsuppe m/ egg og makaroni

Kyllinggryte og foccacia

Asiatisk fiskesuppe

Anonymous poster hash: eb078...446
Skrevet

Jeg hadde tre 11-åringer rundt bordet her i dag og de langet i seg lapskaus og flatbrød, det var populært.

Anonymous poster hash: 22609...84c

Lapskaus hørtes utrolig godt ut! Det eller pitabrød med kyllingfilet blir det nok. 

Jeg har også laget mat som "alle liker" endel ganger tidligere, men akkurat det barnet liker da ikke poteter, eller pølse, eller pasta. Alltid er det noe, så jeg bommer omtrent alltid uansett :P Sist husket jeg at jeg ikke burde erter i potetmosen, men tenkte ikke på at andre syns det er rart med skall oppi. Ergo ble ikke den spist. 

Anonymous poster hash: 7d3a1...d62

Skrevet

Hvis et barn er her for første gang lager vi gjerne noe ekstra godt. Spør kanskje barnet hva favoritten er. Ellers er det mange som ofte er her og da lager vi det vi uansett skulle ha

Anonymous poster hash: 5e7b7...2e2

Skrevet

Jeg hadde tre 11-åringer rundt bordet her i dag og de langet i seg lapskaus og flatbrød, det var populært.

Lapskaus hørtes utrolig godt ut! Det eller pitabrød med kyllingfilet blir det nok. 

Jeg har også laget mat som "alle liker" endel ganger tidligere, men akkurat det barnet liker da ikke poteter, eller pølse, eller pasta. Alltid er det noe, så jeg bommer omtrent alltid uansett :P Sist husket jeg at jeg ikke burde erter i potetmosen, men tenkte ikke på at andre syns det er rart med skall oppi. Ergo ble ikke den spist. 

Potetskall og erter i potetmosen?

Anonymous poster hash: 53b69...eb0

Skrevet

Potetskall og erter i potetmosen?

Anonymous poster hash: 53b69...eb0

Haha- tenkte det samme.

Skjønner godt at han ber moren lage noe annet når han får besøk.

Anonymous poster hash: d5d71...ef6

Gjest Julia1984
Skrevet

Her har vi ukentlig barn på middag. I dag hadde 7 åringen med seg 3 kamerater gjem fra SFO (avtalt på forhånd med forekdre). Serverte grønnsakssuppe med kjøttboller og grove rundstykker.

Skrevet

Vi har barn som spiser halal, er vegetarianere eller bare er generelt kresne som kommer til oss på besøk. Løsningen blir mye selvbyggingssett hvor barna selv kan styre med hva de spiser og vi ikke trenger å lage masse forskjellig. (Og ofte vegetarisk)

Posjonspizzaer hvor barna selv får velge topping på sin er en slager.

Tomatsuppe og skåler med ting som ungene selv kan ha oppi.

Pitabrød og diverse skåler med grønnsaker, falafel osv.

Pasta med tomatsaus eller pesto + bygg din egen salat fra div i skåler.

Antipasti / mezze / tapas - altså plukkmat.

Anonymous poster hash: a47b7...081

Annonse

Skrevet

Er det avtalt hører jeg som regel med foreldrene om hva de liker godt og evnt allergier.

Er det spontant kan jeg gjerne spørre hva de ønsker til middag.

Skrevet

De som er på besøk får spise det vi har! Ingen spesialmat her. Erfaringsmessig spiser de mer av "det de ikke liker" på besøk enn hjemme. Ungene mine får heller ingen spesialbestilt særkost. Vi har det vi har,ferdig med det!

Anonymous poster hash: 26f9a...9a6

Enig med deg! Her får middagsbesøket spise det som er til middag den dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...