Gå til innhold

Når tok dere kontakt med lege/helsestasjon/jordmor?

Anbefalte innlegg

Hei alle i 1.trimester! Mange av dere har kommet mye lenger en meg, og tenkte å høste litt erfaringer fra dere:) Jeg fant ut at jeg var gravid for noen dager siden, er nå etter beregninger fra en gravid app, i min 5.uke (4+0). mulig +/- en dag, men tror heller en dag i pluss da jeg følte el på kroppen 30.jan. Men men, det jeg egentlig lurte på er når dere kontaktet lege? Jeg er usikker på om det er for tidlig nå, ettersom svangerskapet er ganske nytt, og sjangsen for SA er relativt stor.

Ellers lurer jeg på hva dere anbefaler av jordmor eller lege? Jeg har liksom ingen kjennskap til min fastlege, så her tar jeg vel valg ut fra hvem som har mest erfaring, og da vipper det mot jordmor så langt.

Jeg lurer også på hvor mange av dere som tok tidlig ul? Jeg er førstegangsgravid, så må jo evnt. betale av egen lomme, og gjør jo selvfølgelig det om det er lurt.

Ellers tar jeg imot alle tips og råd med stor takk. En så lenge behandler graviditeten meg fint, foruten litt fet hud, liten blære, og litt små vondt i ryggen.

Fortsetter under...

Første gang dro jeg i uke 5, det var bare kleint. Fikk egentlig beskjed om at det var for tidlig. Denne gangen har jeg time i uke 8 hos legen. Jeg vil råde deg til å ta ul - mistet selv og kunne vært oppdaget tidligere hadde jeg tatt ul.

Anonymous poster hash: 68c57...b12

Når det gjelder tidlig ultralyd anbefaler jeg dere å vente til litt uti uke 7, altså det mange kaller den åttende uka (7+ett eller annet)

Det sies vel at hjertet begynner å slå i slutten av uke 5, så vidt jeg har fortsått. Men har lest om flere bl.a her inne som har vært på ultralyd både det de regner med er i slutten av uke 6 og helt i begynnelsen av uke 7 som ikke har sett et bankende hjerte, bare fordi det har vært for tidlig, og som da har gått en uke eller to i mengder av bekymringer, for så å komme tilbake på ultralyd og se et bankende hjerte. Så ikke bestill ultralyd så tidlig at det kan være at hjertet fortsatt ikke har begynt å slå...!

For en svært stor del av de som opplever en spontanabort, skjer det i dét hjertet skal starte å slå. Det er noe feil med spiren, så den vil ikke være levedyktig, og naturen retter opp på sin egen måte. Det sies at har en sett et hjerte slå på embryoet/foteret, er sjansen betydelig mye større for at det skal gå bra hele veien til mål.

Når det gjelder lege vs jordmor, og tidspunkt for time, kan jeg bare snakke for min egen del: jeg kontaktet legen da jeg fikk positiv test, men det var fordi jeg nettopp hadde vært gjennom en spontanabort uten og få mensen igjen, så jeg ønsket å få tatt hcg-prøve for å se at den steg som den skulle. Men første svangerskapskontrollen tok jeg ikke før i uke 12 - forøvrig ikke den mest spennende opplevelsen, stort sett bare papirarbeid, prat, og urinprøve, blodprøver og vekt. Var også hos jordmor i uke 12, da lyttet hun i tillegg etter hjertelyden med doppler og målte symfysemålet.

Jeg har gått til jordmor hver fjerde uke nå siden uke 8. Jeg ba om å få en time til henne for en samtale, pga bekymringer ifht den tidligere spontanaborten, og det var ingen problemer å få en time hos henne.

Annonse

Vanlig med uke 12. Kan jo være litt ventetid så å ringe i uke 8 feks kan jo være lurt. Jeg har valgt jm kun denne gangen, føler at legen surret så mye sist, men samtidig kunna han en del sån helsemessig så blir jeg syk går jeg til legen. Fortsetter jeg frisk som nå går jeg kun til jm.

Var hos jm i uke 12 og fikk time igjen i uke 20. Da har hun regnet oul som en kontroll. Siden oul ble i uke 20 så kom disse litt tett.

Er spent på timen da jeg får ny jm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...