Gå til innhold

Vært sykemeldt i 6 mnd,blitt innkalt til dialogmøte med NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har snart vært sykemeldt i 6 mnd. Begynte med 3 uker med 100% sykemelding, så fikk jeg 60% sykemelding i 1 mnd også 50% sykemeldt før jeg ble 100% sykemeldt igjen i 4 uker og er nå 50% sykemeldt ut måneden.

Jeg sliter veldig med angst, depresjon og sosial forbi. Rett før jeg ble sykemeldt besvimte jeg 2 ganger på jobb i løpet av en uke. Legen sendte henvisning til dps og jeg går nå i kognitiv terapi hos en psykiatrisk sykepleier.

Fikk brev fra NAV før helgen hvor de kaller inn meg og min arbeidsgiver til dialogmøte siden jeg nå snart har vært sykemeldt i 6 mnd. Det står at hensikten er å oppsummere oppfølgingen som har skjedd til nå og drøfte mulighetene for å komme tilbake til arbeid.

Jeg har ikke fått noe oppfølging av arbeidsgiver. Arbeidsgiver har aldri snakket med meg angående at jeg har vært helt og delvis sykemeldt. Jeg har aldri sagt hvorfor jeg er sykemeldt, men tror nok hun så delvis vet hvorfor jeg er sykemeldt.

Har jo fått oppfølging av lege og går til kognitiv terapi. Ser ikke hvilke oppfølging arbeidsgiver kunne ha gitt meg? Er jo hjelp i å mestre utfordringene jeg har jeg trenger hjelp til og det får jeg jo hos dps.

Hva skjer på slike møter? Må jeg fortelle arbeidsgiver hvorfor jeg er sykemeldt? Vet NAV hvorfor jeg er sykemeldt og vil de nevne det under møte?

Kjenner jeg gruer meg allerede, å sitte i møte med en ukjent og arbeidsgiver når jeg har sosial forbi blir veldig vanskelig for meg. Må jo så klart gå, men må forberede meg på hva som skjer på et slikt møte. MÅ jeg si hvorfor jeg er sykemeldt? Arbeidsgiver er en ganske usympatisk dame og gadd ikke engang å høre om det gikk bra med meg når jeg besvimte to ganger på jobb(pga angst )

Anonymous poster hash: 4fdb3...e47

Skrevet

Jeg synes du skal ta en telefon til saksbehandleren din på Nav og fortelle hvordan du har det og hva du tenker.

Du skal ikke være nødt til å utbrodere mye om helsen din, annet enn hvordan du er i stand til å jobbe, om noe kan gjøres for å tilrettelegge slik at du kommer raskere tilbake osv.

Anonymous poster hash: 8b429...f2c
Skrevet

Jeg synes du skal ta en telefon til saksbehandleren din på Nav og fortelle hvordan du har det og hva du tenker.

Du skal ikke være nødt til å utbrodere mye om helsen din, annet enn hvordan du er i stand til å jobbe, om noe kan gjøres for å tilrettelegge slik at du kommer raskere tilbake osv.

Jeg jobber 50% nå og i følge legen min så må jeg nok jobbe 50% en stund til. Er nok ikke noe som kan tilrettelegges på jobben som jeg kan komme på.

Men er der slik at jeg må si hvorfor jeg er sykemeldt? Jeg vet at hvis jeg må snakke om det så begynner jeg å grine. Har liksom nådd bunnen :(

Hi

Skrevet

Jeg jobber 50% nå og i følge legen min så må jeg nok jobbe 50% en stund til. Er nok ikke noe som kan tilrettelegges på jobben som jeg kan komme på.

Men er der slik at jeg må si hvorfor jeg er sykemeldt? Jeg vet at hvis jeg må snakke om det så begynner jeg å grine. Har liksom nådd bunnen :(

Hi

Jeg er ikke sikker på hvordan reglene om det er, men jeg tenker at det er noe du kan spørre saksbehandleren om - om du trenger å si noe om hvorfor du er sykemeldt.

Om du begynner å grine så er det heller ingen krise, det er bare tårer, og det viser at du pr. i dag ikke har det noe godt. Det er en ærlig sak. Jeg har alltid hatet å vise slike følelser, spesielt til Nav og folk jeg ikke kjenner så godt. Du aner ikke hvor mye jeg har grått i møter med Nav og helsevesen de siste to årene. Og jeg har funnet ut at det er ikke farlig, det sier ikke noe om meg som person, annet enn at jeg for tiden har det vanskelig. Det betyr jo ikke at det alltid kommer til å være slik, at jeg er svak eller noe sånt. Det sier bare at akkurat nå har jeg det veldig vanskelig, men står i det, er ærlig om det og jobber med saken.

Så ring saksbehandleren din i morgen og snakk om hvordan du føler det, kanskje de kan gjøre en annen variant av møtet?

Lykke til! :)

Skrevet

Hi

Jeg er ikke sikker på hvordan reglene om det er, men jeg tenker at det er noe du kan spørre saksbehandleren om - om du trenger å si noe om hvorfor du er sykemeldt.

Om du begynner å grine så er det heller ingen krise, det er bare tårer, og det viser at du pr. i dag ikke har det noe godt. Det er en ærlig sak. Jeg har alltid hatet å vise slike følelser, spesielt til Nav og folk jeg ikke kjenner så godt. Du aner ikke hvor mye jeg har grått i møter med Nav og helsevesen de siste to årene. Og jeg har funnet ut at det er ikke farlig, det sier ikke noe om meg som person, annet enn at jeg for tiden har det vanskelig. Det betyr jo ikke at det alltid kommer til å være slik, at jeg er svak eller noe sånt. Det sier bare at akkurat nå har jeg det veldig vanskelig, men står i det, er ærlig om det og jobber med saken.

Så ring saksbehandleren din i morgen og snakk om hvordan du føler det, kanskje de kan gjøre en annen variant av møtet?

Lykke til! :)

Tusen takk for fint svar:)

Hi

Skrevet

Du kan ta med deg legen din på det møtet og la han snakke for deg. Du trenger ikke fortelle arbeidsgiver hva som feiler deg, men det kan være greit likevel.

Dere må snakke om tilrettelegging og da er det unektelig greit for arbeidsgiver å vite om du lider av en stiv skulder eller angst (selv om de ikke kan kreve å få vite)

Anonymous poster hash: 3ba6e...5b3

Skrevet

Du trenger i utgangspunktet ikke fortelle årsak til sykemeldingen, men arbeidsgiver har rett, og er pliktig, til å tilrettelegge best mulig for at du skulle kunne være i jobb. Derfor må du nok si noe om arveidsevnen din.

For mange vil det være lettere å forklare hvorfor en ikke kan jobbe ved å henvise til årsaken for sykemeldingen, men du trenger som sagt ikke si noe spesifikt om diagnose.

NAV har opplysninger om diagnosen din i fagsystemene sine. De har ikke lov til å fortelle hvilken diagnose du har til arbeidsgiveren din (personvern) med mindre du er åpen om det selv på møtet.

Utover det vil jeg som andre har gjort anbefale deg å ta kontakt med NAV for å høre mer om hva som foregår på et slikt dialogmøte.

Lykke til :-)

Anonymous poster hash: 77ee7...f01

Skrevet

Arbeidsgiver har taushetsplikt ifht hvorfor du er sykemeldt. Det kan være du møter mer forståelse om du er åpen.

Folk som er sykemeldt uten fysiske plager er det vanskelig å hjelpe, dersom en ikke vet årsaken.

Du er delvis i jobb, derfor er det en del av oppfølgingen. Du har plikt til å møte på dialogmøte og det har også arbeidsgiver.

Hvorfor er det hemmelig?

Anonymous poster hash: e699a...b78

Skrevet

Arbeidsgiver har taushetsplikt ifht hvorfor du er sykemeldt. Det kan være du møter mer forståelse om du er åpen.

Folk som er sykemeldt uten fysiske plager er det vanskelig å hjelpe, dersom en ikke vet årsaken.

Du er delvis i jobb, derfor er det en del av oppfølgingen. Du har plikt til å møte på dialogmøte og det har også arbeidsgiver.

Hvorfor er det hemmelig?

Anonymous poster hash: e699a...b78

Hadde arbeidsgiver vært en annerledes type så hadde jeg nok ikke hatt så store problemer med å si hvorfor. Men når jeg besvimte to ganger på jobb på en uke og sjefen min ikke engang gadd å sende en melding å høre hvordan gikk. Eller når jeg kom til meg selv etter å ha besvimt så hørte jeg hun si til en annen på jobb"ja nå våkner hun så da er alt bra. Da er det bare å komme seg tilbake på arbeid igjen" hun kunne ha kommet bort å hørt hvordan det gikk, er tross alt sjefen min.

En annen gang knakk jeg sammen mens jeg snakket med henne på kontoret iforbindelse med jobbsamtale. Hun tok opp noe som nylig hadde skjedd i livet mitt(noe veldig vondt) jeg klarte ikke å holde det inne så jeg begynte å gråte. Hun satt å så på meg i et minutt, så sa hun"nå har vi gått over tiden jeg satt av, bare sitt her til du kommer deg til hektene igjen, jeg må gå" så gikk hun.

Så nei, jeg har ikke lyst å knekke sammen foran henne igjen når hun er så usympatisk.

Hi

Skrevet

Arbeidsgiver har plikt til å avholde et dialogmøte 1 med deg og evt lege. Dette sjal gjøres snarest mulig etter du bør sykmeldt.

Deretter dialogmøte 2 for å oppsummere status på tilrettelegging fra arb giver, avdekke behov for ytterligere tiltak og se på hva NAV kan bidra med.

NAV har taushetsplikt ift diagnose, men de vet hva du sliter med ;) fokuset i dialogmøte er funksjon og ikke diagnosen.

Det er vanskelig med saker der sykmeldte sliter psykisk, især dersom årsaken ikke er kjent for arb giver. Da blir det vanskeligere å tilrettelegge for deg.

Lykke til, dialogmøter fører oftest noe positivt med seg, hvertfall hvis du har en flink veileder på NAV 😊

Skrevet

Arbeidsgiver har plikt til å avholde et dialogmøte 1 med deg og evt lege. Dette sjal gjøres snarest mulig etter du bør sykmeldt.

Deretter dialogmøte 2 for å oppsummere status på tilrettelegging fra arb giver, avdekke behov for ytterligere tiltak og se på hva NAV kan bidra med.

NAV har taushetsplikt ift diagnose, men de vet hva du sliter med ;) fokuset i dialogmøte er funksjon og ikke diagnosen.

Det er vanskelig med saker der sykmeldte sliter psykisk, især dersom årsaken ikke er kjent for arb giver. Da blir det vanskeligere å tilrettelegge for deg.

Lykke til, dialogmøter fører oftest noe positivt med seg, hvertfall hvis du har en flink veileder på NAV 😊

Arbeidsgiver har ikke holdt dialogmøte med meg. Har ikke hørt noe fra sjefen siden jeg ble sykemeldt, utenom når hun sier hei når vi treffes på jobb.

Sender NAV beskjed til arbeidsgiver om dialogmøte hos NAV eller må jeg gi beskjed til sjefen min?

Hi

Skrevet

Arbeidsgiver har ikke holdt dialogmøte med meg. Har ikke hørt noe fra sjefen siden jeg ble sykemeldt, utenom når hun sier hei når vi treffes på jobb.

Sender NAV beskjed til arbeidsgiver om dialogmøte hos NAV eller må jeg gi beskjed til sjefen min?

Hi

Det er arbeidsgivers ansvar å innkalle deg til dialogmøte 1. Dialogmøte 2 er det stort sett NAV som kaller inn til dersom ikke arb giver har tatt initiativ til det før 26 uker. Da tar han kontakt med NAV som kaller inn partene.

Høres ikke ut som om arbeidsgiveren din bryr seg særlig? Gjør han oppmerksom på reglene for sykefraværsoppfølging, arb giver har plikter ihht regelverket!

Skrevet

Du har lov til å ha med en støtteperson eller lege på et slikt møte HI.

Anonymous poster hash: c9ac5...4fc
Skrevet

Hvorfor er det hemmelig? Anonymous poster hash: e699a...b78

Hadde arbeidsgiver vært en annerledes type så hadde jeg nok ikke hatt så store problemer med å si hvorfor. Men når jeg besvimte to ganger på jobb på en uke og sjefen min ikke engang gadd å sende en melding å høre hvordan gikk. Eller når jeg kom til meg selv etter å ha besvimt så hørte jeg hun si til en annen på jobb"ja nå våkner hun så da er alt bra. Da er det bare å komme seg tilbake på arbeid igjen" hun kunne ha kommet bort å hørt hvordan det gikk, er tross alt sjefen min.

En annen gang knakk jeg sammen mens jeg snakket med henne på kontoret iforbindelse med jobbsamtale. Hun tok opp noe som nylig hadde skjedd i livet mitt(noe veldig vondt) jeg klarte ikke å holde det inne så jeg begynte å gråte. Hun satt å så på meg i et minutt, så sa hun"nå har vi gått over tiden jeg satt av, bare sitt her til du kommer deg til hektene igjen, jeg må gå" så gikk hun.

Så nei, jeg har ikke lyst å knekke sammen foran henne igjen når hun er så usympatisk.

HiAnonymous poster hash: 4fdb3...e47

Jeg synes ikke hun høres usympatisk ut. Hun er lite fillete, men hun gir deg tid og rom. Når hun ikke en gang vet hva som feiler deg, hva skulle hun gjort?

Anonymous poster hash: 93ed2...ee4

Skrevet

Arbeidgiver behøver ikke vite noe om diagnose. Du må ha en ide om behovet for tilrettelegging - hva som kan tilrettelegges. Har du mulighet til å få med psyk sykepleier til møtet? Hvis ikke bør du få med deg en annen person.

Anonymous poster hash: bcb16...ef8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...