Gå til innhold

Flere med barn i Osloskolen som vurderer å flytte på grunn av kebabnorsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barn har ikke begynt på skole enda, men jeg må innrømme at vi har vurdert flytting pga skoletilhørighet. Vi bor i bydel gamle oslo og sogner til en av skolene som gjør det aller dårligst på nasjonale prøver. Jeg har mange bekymringer knyttet til det faglige nivået på den aktuelle skolen.

Men det er ikke kebabnorsken som bekymrer meg, jeg ser nemlig hvordan barn av venner i nabolaget er helt fint i stand til å veksle mellom en mer normert norsk i samtale med voksne og et mer slangpreget språk i samtale med venner. Jeg er ikke redd for at mine barn ikke skal klare å både holde på hjemmespråket og det språket som er gjeldende i sosialiseringen med venner.

Anonymous poster hash: 32eb8...ed2

Skrevet

Les om tospråklighet og kodeveksling. Det du kaller kebabnorsk er ikke den eneste norsken disse norske ungdommene kan, det er en egen kompetanse og et valg i en sosial setting. Lærer du ungene dine standard norsk er det ingenting galt med at de også lærer noe annet og velger å bruke det der det er hensiktsmessig. Hvor det er hensiktsmessig er du også sterkt involvert i å påvirke.

Skrevet

Satt faktisk å diskuterte dette fenomenet igår med samboeren min, vi var på Bislett kebab i Prinsdalen på Oslo øst igår. Det var en gjeng med 4 etnisk norske gutter, hvor de snakket kebabnorsk med hverandre! Gutter i ungdomsskole-videregående alder.

Virker som det er vanskelig å unngå denne påvirkningen når det blir klasser med mer enn 90% innvandrere og nordmenn blir så i mindretall at de hører denne "dialekten" daglig.

Helt sykt at det er mulig egentlig at man ikke klarer å snakke rent norsk i sitt eget land når man er født med etnisk norske foreldre.

Ville definitivt flyttet hvis jeg hadde bodd i slike områder. Hva slags liv venter disse barna? Hvilken arbeidsgiver vil ansette en etnisk norsk arbeidssøkere som snakker kebabnorsk? De er dømt til et liv i lav sosial rang, både når det gjelder omgangskrets, utdanning og jobb..

Anonymous poster hash: 31d50...2c8

Det er helt uproblematisk. De veksler like fort som andre tospråklige - du tror vel ikke de snakker sånn med bestemoren sin?

Skrevet

Hva med at du lære dine barn og snakke riktig?

Sier hun som ikke en gang kan skrive riktig :D

Anonymous poster hash: d791b...e30

Skrevet

Ditt barn ditt ansvar å lære de å prate ordentlig... Hvorfor skyver du ansvaret over på andre? Det er du som er problemet her ikke naboer, utlendinger og alle du tydeligvis skylder på

For noe tullprat, hvordan foreldrene snakker har ingenting å si! Hvorfor tror du engelske foreldre med barn født i Norge har barn som snakker norsk, ikke gebrokkent norsk? Fordi de lærer i bhg og på skole, av andre barn.

Anonymous poster hash: 743f1...fde

Ja, men disse barna vil også prate engelsk, akkurat som dine vil prate standardnorsk.

Skrevet

Ditt barn ditt ansvar å lære de å prate ordentlig... Hvorfor skyver du ansvaret over på andre? Det er du som er problemet her ikke naboer, utlendinger og alle du tydeligvis skylder på

Det er kjent fenomen at barna tar etter kompisene sine. Ingen lærer vel barna å smugdrikke, smugrøyke, banne, mobbe osv, de kopierer de "populære" i klassen. Det samme blir med språket - snakker et populært barn gebrokkent, vil hans "undersåtter" i klassen ta etter uttalen for å ligne på dette barnet.

Bare for å opplyse deg, jeg har aldri hatt problem med mine barn når det gjelder språk, men forstår gjerne situasjonen for det.

Skrevet

Det hjelper ikke når alle ungdommene snakker sånn. Absolutt alle!! Så det er ikke til å unngå.

Anonymous poster hash: 5f63d...b56

Jo du som forelder burde kunne prate med barnet/ ungdommen din.

Det er forsket på dette, og foreldrenes språk har veldig mye mindre å si enn vennenes når det gjelder hvordan barna prater.

Anonymous poster hash: 98c9a...d8d

Det går faktisk ann og snakke med barna sine uansett hva forskere sier.

Ja, og det går faktisk AN (!) å lære seg å skrive.

Skrevet

Det hjelper ikke når alle ungdommene snakker sånn. Absolutt alle!! Så det er ikke til å unngå.

Det er forsket på dette, og foreldrenes språk har veldig mye mindre å si enn vennenes når det gjelder hvordan barna prater.

"Uansett hva forskere sier." Akkurat. Deg tror jeg kanskje ikke jeg gidder å bruke tid på å diskutere med.

Så bare fordi jeg sier at kommunikasjon er mellom foreldre og barn kan hindre dette, så gidder du ikke diskutere med meg, greit nok, men vit en ting min datter har prøvd seg med sleng-norsk og jeg plukket det pent av henne med og snakke med henne!

Jeg klarer ikke å ta et menneske med så dårlige argumenter og så hårreisende skrivemåte alvorlig. Du gjør og/å-feil, skriver ord feil, glemmer tegnsetting og formulerer deg dårlig. Likevel tror du at du vet mye bedre enn forskere! :D

Skrevet

Les om tospråklighet og kodeveksling. Det du kaller kebabnorsk er ikke den eneste norsken disse norske ungdommene kan, det er en egen kompetanse og et valg i en sosial setting. Lærer du ungene dine standard norsk er det ingenting galt med at de også lærer noe annet og velger å bruke det der det er hensiktsmessig. Hvor det er hensiktsmessig er du også sterkt involvert i å påvirke.

Kebabnorsk, eller multietnolektisk ungdomsspråk, er ikke kodeveksling. Det er en etablert varietet. Uten at det endrer poenget ellers.

Anonymous poster hash: 3e306...c2a

Skrevet

"Uansett hva forskere sier." Akkurat. Deg tror jeg kanskje ikke jeg gidder å bruke tid på å diskutere med.

Så bare fordi jeg sier at kommunikasjon er mellom foreldre og barn kan hindre dette, så gidder du ikke diskutere med meg, greit nok, men vit en ting min datter har prøvd seg med sleng-norsk og jeg plukket det pent av henne med og snakke med henne!

Jeg klarer ikke å ta et menneske med så dårlige argumenter og så hårreisende skrivemåte alvorlig. Du gjør og/å-feil, skriver ord feil, glemmer tegnsetting og formulerer deg dårlig. Likevel tror du at du vet mye bedre enn forskere! :D

Har aldri nevnt at jeg er bedre enn forskere, men jeg skrev at det er mulig og kommunisere med sine barn om hvordan man skal prate. 

Og angående mine mange skrivefeil så må du bare kritisere det om det gjør dagen din bedre.

Skrevet

Ja, det va retta ræva som feis!!

Hva med ditt eget barn som ikke klarer lære lese? Er det ogaå ditt ansvar da eller kanskje skolen sitt siden ditt barn har diagnose?

Anonymous poster hash: 857b8...2c1

Skrevet

For noe tullprat, hvordan foreldrene snakker har ingenting å si! Hvorfor tror du engelske foreldre med barn født i Norge har barn som snakker norsk, ikke gebrokkent norsk? Fordi de lærer i bhg og på skole, av andre barn.

Eneste nøkkelen til å lære barna å snakke riktig norsk er å bo et sted der de snakker riktig norsk. Enkelte bygder/småbyer er tendensen til å si "Shino, shøtt og shylling" større også, fordi de lærer av hverandre.

Anonymous poster hash: 743f1...fde

Nei shino shøtt shylling er latskap fra foreldrene!

Helt utrolig så mye du vet om dette - selv om forskning sier noe helt annet!

Skrevet

Vi vurderte det bare ikke, vi gjennomførte det også :)

Anonymous poster hash: 7af25...0a7
Skrevet

Satt faktisk å diskuterte dette fenomenet igår med samboeren min, vi var på Bislett kebab i Prinsdalen på Oslo øst igår. Det var en gjeng med 4 etnisk norske gutter, hvor de snakket kebabnorsk med hverandre! Gutter i ungdomsskole-videregående alder.

Virker som det er vanskelig å unngå denne påvirkningen når det blir klasser med mer enn 90% innvandrere og nordmenn blir så i mindretall at de hører denne "dialekten" daglig.

Helt sykt at det er mulig egentlig at man ikke klarer å snakke rent norsk i sitt eget land når man er født med etnisk norske foreldre.

Ville definitivt flyttet hvis jeg hadde bodd i slike områder. Hva slags liv venter disse barna? Hvilken arbeidsgiver vil ansette en etnisk norsk arbeidssøkere som snakker kebabnorsk? De er dømt til et liv i lav sosial rang, både når det gjelder omgangskrets, utdanning og jobb..

Det er helt uproblematisk. De veksler like fort som andre tospråklige - du tror vel ikke de snakker sånn med bestemoren sin?

Kebabnorsk er ikke et språk, det er en etnolekt/sosiolekt, litt etter hvordan man ser det. Derfor har det ingen ting med tospråklighet å gjøre. Men det stemmer at norske barn som snakker kebabnorsk med venner vanligvis skifter "spor" når de snakker med andre. Det har jeg registrert selv. Blir litt som min syvåring, som snakker kav nordlending til venner, men østlandsk til oss hjemme (som alle snakker østlandsk). Det er utrolig hvor fort han veksler, han kan snakke nordlending til en venn, snu hodet og spørre meg om noe, og så formidle svaret til vennen på nordlending. 

Skrevet

Kebabnorsk, eller multietnolektisk ungdomsspråk, er ikke kodeveksling. Det er en etablert varietet. Uten at det endrer poenget ellers.

Nei,  kebabnorsken er ikke i seg selv kodeveksling, men er en av flere koder mange unge veksler mellom uavhengig av om de har opprinnelig norskspråklig bakgrunn eller ei.

Skrevet

Helt riktig.

Dessuten behersker de aller fleste mennesker ulike språkregistre som vi veksler mellom ut fra hvilken sosial setting vi er i (formell/uformell osv). Dette gjør vi gjerne ubevisst.

Å veksle mellom ulike språkregistre er en kompetanse, ikke en svakhet. Jeg antar at kenabnorsk er en form for ungdommelig "slang". Husker mine foreldre var frustrerte for at jeg i min ungdom prata "stygt" i deres øyne også, dette gjelder nok de fleste generasjoner. Det ble folk av meg likevel, til og med en som studerer lingvistikk :)

Anonymous poster hash: 23c32...fec

Skrevet

Kebabnorsk er ikke et språk, det er en etnolekt/sosiolekt, litt etter hvordan man ser det. Derfor har det ingen ting med tospråklighet å gjøre. Men det stemmer at norske barn som snakker kebabnorsk med venner vanligvis skifter "spor" når de snakker med andre. Det har jeg registrert selv. Blir litt som min syvåring, som snakker kav nordlending til venner, men østlandsk til oss hjemme (som alle snakker østlandsk). Det er utrolig hvor fort han veksler, han kan snakke nordlending til en venn, snu hodet og spørre meg om noe, og så formidle svaret til vennen på nordlending. 

Men vekslingsmekanismen er den samme, er mitt poeng (som jeg prøvde å få fram uten å pushe for mange fagtermer, ergo unøyaktighet). Pashti hjemme, standardnorsk med meg, kebabnorsk i gjengen - det er ikke et problem.

Skrevet

Hva med ditt eget barn som ikke klarer lære lese? Er det ogaå ditt ansvar da eller kanskje skolen sitt siden ditt barn har diagnose?

Rister på hodet..... Aner du hva du sier???

Skrevet

Nei, kebabnorsken er ikke i seg selv kodeveksling, men er en av flere koder mange unge veksler mellom uavhengig av om de har opprinnelig norskspråklig bakgrunn eller ei.

Ok. Jeg trodde du mente at multietnolektisk ungdomsspråk er kodeveksling, men da er det greit.

Skrevet

Her vi bor er det ingen norske barn som snakker gebrokkent, så ikke noe behov for å flytte nei.

Men vi har da også bevisst valgt å bosette oss i et område av byen der flertallet er etnisk norske...

Anonymous poster hash: ce4ad...82b
Skrevet

Det hjelper fortsatt ikke. Ungene snakker sånn uansett. Er ikke sånn at alle kommer fra hjem hvor de ikke lærer å snakke ordentlig norsk.., skjer uansett.

Kebabnorsk er ikke rasistisk. Det er det det heter på folkemunne...

Det heter det i fagkretser også.

OK, jeg gir meg på den (men syns at det likevel burde ha blitt laget et annet uttrykk for det).

Anonymous poster hash: a0106...9c0

Skrevet

Rister på hodet..... Aner du hva du sier???

Og der var du ja!

Og ja- jeg aner hva jeg sier!

Skrevet

Det hjelper fortsatt ikke. Ungene snakker sånn uansett. Er ikke sånn at alle kommer fra hjem hvor de ikke lærer å snakke ordentlig norsk.., skjer uansett.

Kebabnorsk er ikke rasistisk. Det er det det heter på folkemunne...

Det heter det i fagkretser også.

OK, jeg gir meg på den (men syns at det likevel burde ha blitt laget et annet uttrykk for det).

Anonymous poster hash: a0106...9c0

I Sverige omtales fenomenet som Rinkebysvenska, i Danmark pekerdansk. I Norge har det blitt omtalt både som salsanorsk og kebabnorsk, blant annet, hvor det siste har hengt ved. Det kan også kalles etnolektisk eller multietnolektisk ungdomsspråk, men da vil de færreste skjønne hva en sikter til.

Skrevet

Vi sokner til en skole i indre øst, og vurderte en periode både flytting og privatskole. Nå klasker vi oss i panna over egne skylapper og fordommer. Hvorfor skape en falsk virkelighet for barna våre? Det er her vi bor og det er her vi lever livene våre, prater med naboene, leker i gata med naboungene. Livet i dag er varietet, og så lenge vi kan gi barna et fortrinn ved at vi foreldre er engasjerte i deres læring, ve og vel har jeg stor tiltro til at lærerene ved denne skolen er ressurssterke nok til å være lærere bra nok for mine barn. Språket påvirkes naturligvis i størst grad av det sosiale, men gode læringsvaner og læringslyst kan i stor grad påvirkes i hjemmet.

Anonymous poster hash: 9b974...7dc

Skrevet

Hadde flyttet om jeg var deg. Heldigvis bor jeg et sted med normalt med nordmenn/ innvandrere miks. Ikke en sånn ghetto det er visse steder i Oslo.

Anonymous poster hash: 821f6...83e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...