Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #1 Skrevet 13. januar 2015 Jeg er gravid og skal føde i august. Om alt går sommer skal har vi lyst å ta en uke i syden i juni, for at de andre barna skal få feriere litt. For å få plass der vi ønsker bør vi bestille nå. Men hva skjer om jeg ikke kan reise pga graviditeten (er i utgangspunktet risikosvangerskap, men er foreløpig frisk og i fin form)? Får hele familien refundert hele eller deler av turen, eller gjelder det bare meg som får legeerklæring? Noen som vet? Anonymous poster hash: 2b0f2...556
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #2 Skrevet 13. januar 2015 Nei det er kun deg det gjelder. Jeg fikk påvist MA dagen før vi skulle til Kroatia i fjor sommer. Jeg ville selvsagt ikke reise så legen skrev at jeg ikke kunne reise pga medisinske årsaker! Når det er sagt så hadde jeg aldri reist så tett oppunder termin når du i tillegg har et risikosvanherskap! Anonymous poster hash: f360e...255
Tipp topp Skrevet 13. januar 2015 #3 Skrevet 13. januar 2015 Normalt så gjelder ikke forsikringen for kjente sykdommer. Så det kan godt hende de vil argumentere med at de ikke dekker det hvis det skyldes graviditet og spesielt hvis du vet at det er et risikosvangerskap fra før. Sjekk nøye med forsikringsselskaprt først.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #4 Skrevet 13. januar 2015 Jeg ville aldri reist så tett opptil termin med et risikosvangerskap. For det første av hensyn til babyen, så av hensyn til deg, og for det tredje av hensyn til forsikring. Tviler på at du får noen reiseforsikring på det grunnlaget, og har du råd til å betale en halv million ++ hvis det skjer noe, og du trenger syketransport hjem? Hva hvis du føder, og du og en prematur trenger syketransport hjem? Hva hvis du blir innlagt, og du egentlig ikke kan reise hjem i det hele tatt? Anonymous poster hash: 58f01...ef8
overlord Skrevet 13. januar 2015 #5 Skrevet 13. januar 2015 Dårlig idè. Ta en tur i Dyreparken eller Hunderfossen.
Elsa_Arendelle Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 Jeg foreslår at du kontakter reiseselskapet og ber om ett grudig svar på hva avbestillingsbeskyttelsen de har dekker. Samt kontakte det selskapet dere har reiseforsikring i og be om grundig svar derfra. Da vet du hva dere har å forholde dere til. Ikke andres erfaringer eller synsinger. Når det først er sagt hadde jeg selv reist, innenfor Europa vel og merke OG med reiseforsikring. Det fødes barn over hele verden hver dag. Norge har ikke enerett på gode jordmødre og fødeavdelinger.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #7 Skrevet 13. januar 2015 Det finnes også en del flyselskaper som nekter å ta med gravide om de har passert så og så mange uker på vei (varierer fra selskap til selskap hvilken grense de har). Du kan derfor risikere å kunne dra dit, men ikke få ta fly tilbake i verste fall. Vet ikke om det er sånn så lenge det er charter, men slik er det iallefall om du reiser privat. Ville aldri i verden satt meg på ett fly så sent i ett risikosvangerskap, det finnes masse annet gøy dere kan gjøre nærmere hjemme. Anonymous poster hash: 0c520...abf
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #8 Skrevet 13. januar 2015 I sommer skulle jeg og barna til Italia, jeg fikk kraftig ørebetennelse, og kunne ikke fly. Jeg fikk refundert alt for alle. Men nå kunne jo ikke mine barn ha reist uten meg. Hadde vel stilt seg annerledes hvis det var en far som kunne reise med de. Det er bare forsikringsselskapet ditt, som vet hva som gjelder for de. Så ring de. Anonymous poster hash: eecb6...796
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #9 Skrevet 13. januar 2015 Vi var i sydeuropa i fjor juni med termin i august. Gikk helt strålende, men så var det heller ikke et risikosvangerskap. Går det ikke an å bestille med avbestillingsmulighet? Husk på terminbekreftelse på engelsk, jeg måtte frem med den på hjemreisen, hadde vært kjipt å bli nektet adgang til flyet hjem Anonymous poster hash: db711...499
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #10 Skrevet 13. januar 2015 Det er vel en god grunn til at du har fått definert risikosvangerskap. En ting er hva forsikring dekker, men har du spurt legene hva de mener? De fleste forsikringsselskap vil nok ikke dekke sette, da det ikke er uforutsigbart at noe kan skje. Noen flyselskaper vil heller ikke ha deg med når det er risikosvangerskap. Men hvorfor er det risikosvangerskap? Anonymous poster hash: c5496...6a4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #11 Skrevet 13. januar 2015 Jeg hadde også risikosvangerskap med nr 2, og vi var i syden ( charter) i flere uker. Dette var selvfølgelig godkjent av lege, og det var heller ikke så nær termin. Jeg husker at jeg sjekket mye rundt forsikring og avbestilling i den forbindelse, og fant ut at reiseforsikringen vi hadde ikke dekket det dersom vi ikke fikk reist pga komplikasjoner i svangerskapet. Vanlige forsikringer dekker visstnok vanligvis ikke dette. Såvidt jeg husker endte vi opp med en tilleggsforsikring via reisebyrået som skulle dekke mer enn en vanlig forsikring. Lurt å sjekke dette nøye:) Anonymous poster hash: 17394...e89
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #12 Skrevet 13. januar 2015 Takk for svar. Det er 'kun' risiko pga mulig hjertefeil hos baby (genetisk, og blir avklart i god tid før ev tur) og mors alder (over 40). Ingenting som blir påvirket av en reiser altså. Skal selvsagt høre med legene og forsikringsselskapet, men tenkte å høre her inne først. Hadde vært supert med litt sol og varme før jeg ble str flodhest 😊 Hi Anonymous poster hash: 2b0f2...556
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #13 Skrevet 13. januar 2015 På det tidspunktet er du vel allerede flodhest. Kan dere ikke reise litt tidligere enn Juni? Billigere er det også. Anonymous poster hash: 67131...6f6
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #14 Skrevet 13. januar 2015 Da jeg var gravid, og måtte på en reise sent i svangerskapet, fant jeg ut at graviditet ikke er en "gyldig" grunn for å få refundert flybilletter. Heller ikke risikosvangerskap (jeg hadde dette selv, Leiden-syndrom, og undersøkte derfor dette spesielt). Dette opplyser alle reiseselskapene om, men det gjelder da vanlig rutefly. Hvordan charterselskapene stiller seg, og forsikringen din, er jo noe du bare må undersøke. Anonymous poster hash: 5be95...9d9
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #15 Skrevet 13. januar 2015 Man får ikke dekket dette pga graviditeten i seg selv og vet du at det er et risikosvangerskap bestiller man ikke en tur til Syden. Da tar man en helg på spa-hotell i nærheten av hjemmet. Man kan lese om dette i vilkårene til hvilket som helst forsikringssselskap i Norge. Anonymous poster hash: 0529d...fb2
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #16 Skrevet 13. januar 2015 Du får ikke dekket sykdom eller lignende som er knyttet til graviditeten. Anonymous poster hash: 4e048...e7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå