Mor til 2 snart 3❤️ Skrevet 13. januar 2015 #1 Skrevet 13. januar 2015 Husker ikke fra sist og har ikke vært på Nav sine sider og lest.. Har sikkert skjedd en del endringer de siste 4 årene. Og hvordan får man lengst mulig sammenhengende permisjon? Mener jeg leste et sted for lenge siden at man ikke kan bruke ferie som forlengelse av permisjonen? Mulig jeg har lest feil, for jeg brukte ferie som forlengelse i begge mine permisjonsperioder. Får vel snart sette seg inn i regelverket og starte papirmølla😊
Lessismore Skrevet 13. januar 2015 #2 Skrevet 13. januar 2015 Jeg var innom igår og leste, og hvis jeg husker riktig (har bittelitt teflonhjerne om dagen) er det etter uke 26. I tillegg må man legge ved bekreftelse på termin fra jordmor eller lege. Jeg har tidligere valgt 100% dekningsgrad + noen uker ulønnet permisjon. Dette fordi da taper man mindre penger enn om man velger 80%. Men, og det er et stort men. Man kan risikere å havne skikkelig i "uløkka". Når man er i ulønnet permisjon har man i praksis ingen rettigheter hos arb.giver. Skikkelig skummelt hvis man skulle bli syk eller skadet. Denne gangen tar jeg ingen sjanser, og velger 80% selv om det gjør at jeg taper flere titalls tusen kr. Jeg jobber i luftfart, og kan ikke reise på jobb og bli borte i dagesvis når jeg ammer, så jeg trenger all tid jeg kan få sammen med babyen. "Heldigvis" har pappa bare 10 uker pappaperm nå, noe som gjør at 4 uker ekstra tilfaller fellesperioden, dvs meg.
Mor til 2 snart 3❤️ Skrevet 13. januar 2015 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2015 Bruker du da all ferie i sammenheng med permisjonen? Det vil jo si 10 uker "ekstra perm".. Jeg vil nok også måtte ta litt ulønnet perm på slutten i påvente av bhgplass, men det er som du sier risikabelt mtp sykdom o.l i den perioden.. Men for oss så taper vi veldig mye med 80% dekning.. Hmmm jammen ikke lett dette her.. Hvor lang er pappapermen?
Lessismore Skrevet 13. januar 2015 #4 Skrevet 13. januar 2015 Bruker du da all ferie i sammenheng med permisjonen? Det vil jo si 10 uker "ekstra perm".. Jeg vil nok også måtte ta litt ulønnet perm på slutten i påvente av bhgplass, men det er som du sier risikabelt mtp sykdom o.l i den perioden.. Men for oss så taper vi veldig mye med 80% dekning.. Hmmm jammen ikke lett dette her.. Hvor lang er pappapermen? Nei, jeg kommer ikke til å ta ut ferien rett etter permisjonen. Her er termin rundt 23. mai, og da har jeg regnet ut at hvis jeg tar all min permisjon + fellesperioden vil jeg med 100% dekningsgrad måtte begynne i jobb igjen ca 1. februar 2016. Med 80% dekningsgrad må jeg begynne på jobb igjen rundt 9. april. Joda, jeg vil nok tape ca 20.000 kr på 80%, men jeg tar ingen sjanser på å ikke ha noen rettigheter. Pappapermen er forøvrig på 10 uker.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #5 Skrevet 13. januar 2015 Det er da helt vanlig å strekke perimsjonen med ferie mot slutten. Anonymous poster hash: 86320...021
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #6 Skrevet 13. januar 2015 Permisjonen kan forlenges med ferie: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188#Ferie_under Anonymous poster hash: 86320...021
Frufluffy Skrevet 13. januar 2015 #7 Skrevet 13. januar 2015 Man kan forlenge med lovbestemt ferie dvs 4 uker og 1 dag . Det kan gjøres begge år om permisjonen går over årsskiftet . Jeg lurer litt på dere som sier dere taper så mye på å velge 80% om det er på egen eller mannens lønn dere har regnet. etterhvert som permisjonen har økt uten at uke gapet mellom 80 og 100 dekning har økt tilsvarende har faktisk det økonomiske tapet blitt redusert. I tillegg har det redusert fordi fedrekvoten er blitt kortere Om mor tar alle ukene utenom 10 uker som er fedrekvoten, tjener mor på å velge 80% dekning mens det er far som taper på å velge 80% . Jeg regner med at de fleste ser på hva som gi best utbetaling totalt, men det er på mannens lønn man da bør regne differansen. Jo mer mannen tjener i forhold til mor jo mer lønner 100% dekningsgrad seg. Valgte 80% sist . Siden jeg var sykemeldt frem til fødsel og jeg ikke var i god form, avtalte jeg ikke å forlenge permisjonen ulønnet. Da permisjonen var slutt ble jeg sykemeldt.
Krumelur Skrevet 14. januar 2015 #8 Skrevet 14. januar 2015 Man kan forlenge med lovbestemt ferie dvs 4 uker og 1 dag . Det kan gjøres begge år om permisjonen går over årsskiftet . Jeg lurer litt på dere som sier dere taper så mye på å velge 80% om det er på egen eller mannens lønn dere har regnet. etterhvert som permisjonen har økt uten at uke gapet mellom 80 og 100 dekning har økt tilsvarende har faktisk det økonomiske tapet blitt redusert. I tillegg har det redusert fordi fedrekvoten er blitt kortere Om mor tar alle ukene utenom 10 uker som er fedrekvoten, tjener mor på å velge 80% dekning mens det er far som taper på å velge 80% . Jeg regner med at de fleste ser på hva som gi best utbetaling totalt, men det er på mannens lønn man da bør regne differansen. Jo mer mannen tjener i forhold til mor jo mer lønner 100% dekningsgrad seg. Valgte 80% sist . Siden jeg var sykemeldt frem til fødsel og jeg ikke var i god form, avtalte jeg ikke å forlenge permisjonen ulønnet. Da permisjonen var slutt ble jeg sykemeldt. Det du sier forutsetter jo at mannen tjener mest, slik er det jo heldigvis ikke automatisk!
Frufluffy Skrevet 14. januar 2015 #9 Skrevet 14. januar 2015 Nei det forutsetter det ikke, kan komme med utregning men nå banket det på døren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå