Gå til innhold

Ville dere satt inn depositumpenger inn på huseieren vanlige konto, sammen med husleien ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier ut to hybler i kjelleren. Hver gang vi oppretter en depositumskonto, koster det 1000 kroner. Vi leier ut til studenter som gjerne bor her kun ett år av gangen, så det ble veldig dyrt for oss. Vi gir derfor nye leieboere valget mellom å sette depositumet inn på vår konto (som vi bruker kun til depositum, og leieboeren får renter når han flytter) eller selv betale for og opprette en depositumskonto. Vi tilbyr de også og få tlfnr til tidligere leieboere slik at de kan høre med de at de fikk tilbake sitt depositum uten tull fra vår side. Til nå har alle valgt å stole på oss, men hadde selvsagt skjønt det om de ville opprette egen depositumskonto også. 

Anonymous poster hash: 9a76d...7a2

Veldig dyrt? Har dere ikke råd til 1000x2 en gang i året for noe som gir trygghet for begge parter?

Anonymous poster hash: de831...4ad

Skrevet

Har aldri heller hatt en slik konto. De som leier får en kvitering på at de har betalt inn depositum. Har leid ut i noen år. Hadde depositumskonto selv engang når jeg leide, men så tok det jo også lang tid før jeg fikk depositumspengene tilbake, fordi jeg aldri fikk tid til å dra i banken å signere dem ut

Anonymous poster hash: a4745...7f3

Det et fullstendig ulovlig, og det skal uansett holde med fullmakt fra deg for at pengene skal frigis, slik at oppmøte i banken ikke trengs.

Anonymous poster hash: ae9ce...edc

Skrevet

Vi leier ut to hybler i kjelleren. Hver gang vi oppretter en depositumskonto, koster det 1000 kroner. Vi leier ut til studenter som gjerne bor her kun ett år av gangen, så det ble veldig dyrt for oss. Vi gir derfor nye leieboere valget mellom å sette depositumet inn på vår konto (som vi bruker kun til depositum, og leieboeren får renter når han flytter) eller selv betale for og opprette en depositumskonto. Vi tilbyr de også og få tlfnr til tidligere leieboere slik at de kan høre med de at de fikk tilbake sitt depositum uten tull fra vår side. Til nå har alle valgt å stole på oss, men hadde selvsagt skjønt det om de ville opprette egen depositumskonto også. 

Så mye koster det faktisk ikke.

Skrevet

Dette har dere ikke lov til. i følge loven er det huseier som skal dekke kostnadene ved depositumskonto. Jeg er i samme situasjon som deg, og velger heller å ikke ta depositum. Jeg skriver i annonsen at jeg skal ta det, vurderer folk nøye før jeg bestemmer meg for leietakere (kan heldigvis velge blant mange, populær leilighet), og så tar jeg heller risikoen ved å ikke ha depositumskonto enn kostnadene og bryet ved å stadig opprette nye. Så langt har jeg gått i pluss på det.

Anonymous poster hash: 6514a...55c

Skrevet

Grei ordning men er vel streng tatt utleier skal bekoste depositumskontoen,tar jeg feil?Er ikke leier som skal betale dep-kont men utleier fikk jeg beskjed av huseiernes landsforbund!

Huseier er lovpålagt å betale dette selv ja.

Skrevet

Det SKAL inn på egen konto, men det har du sikkert fått med deg nå ;) Til deg som sier du ikke har tid til å dra innom banken, dette kan gjøres via en tlf og over nett nå. Så vanskelig er det faktisk ikke. Det koster ca 200 kr å opprette en depositumskonto, og det bør dere ha råd til, eller så må dere la være å leie ut. Dere har faktisk ikke lov til å sette inn pengene på en annen konto, og samme om de kan ringe noen, det kan være familien din for alt nye leietakere vet.

Anonymous poster hash: fd7bd...4da
Skrevet

En løsning kan være å avtale forskuddsleie fremfor depositum.

Skrevet

loven sier at man skal ha depositumskonto, er en grunn til det. huseieren vår foreslo det samme,  syntes denne depositumskontoen bare var en formalitet. men vi sa vi ville ha det så da fikk vi det likevel.

Anonymous poster hash: 8b1cf...293
Skrevet

Har kontakta huseieren igjen nå og sagt at vi vil ha det på en depositumskonto. Var greit det så lenge vi skrev leiekontrakt på minst 1 år. Dem var nok redde for at vi skulle si om etter bare noen mnd. Depositumskonto koster dem 1000 kr .

hi

Anonymous poster hash: 7575d...568

Skrevet

Det er jo ganske ufint av dere. Det er huseier som SKAL ta den utgiften. At leier lar seg presse betyr ikke at de stoler på dere,men at de tror de ikke har noe valg.

Anonymous poster hash: 2419d...a42

Skrevet

Har kontakta huseieren igjen nå og sagt at vi vil ha det på en depositumskonto. Var greit det så lenge vi skrev leiekontrakt på minst 1 år. Dem var nok redde for at vi skulle si om etter bare noen mnd. Depositumskonto koster dem 1000 kr .

hi

Ikke la deg presse til noe du ikke vil. Det er uansett huseier som skal ta utgiften med depositumskonto. hva så om det koster 1000 kroner, har de ikke råd til det så burde de ikke leie ut.

Anonymous poster hash: de831...4ad

Skrevet

hi

Nå skal ikke jeg være påståelig, men en liten stemme i bakhodet sier at leiekontrakter på 1år er heller ikke lovlig. Uansett så er en slik kontrakt mindre problematisk enn å gi fra seg depositumet.

Skrevet

Det kommer an på hvor stort depositumet er. For under 10.000,- ville jeg sansynlig vis ikke brydd meg med det.

Anonymous poster hash: 08ec8...f11
Skrevet

Nei egen depositumskonto! Da får dere også glede av rentene bed tilbakebetaling!

Det må dere ikke gå med på! Da kan jo de holde igjen pengene som de vil om de mener dere har gjort noe galt. De skal alltid stå i egen konto som trenger samtykke for å få ut pengene.

Skrevet

En depositumskonto er eneste gyldige.

Det er din konto, men huseier må gi tillatelse til at du får igjen pengene (med renter) når leieforholdet opphører.

Det er huseier som må stå for utgiftene ved opprettelse

Hilsen en som leier ut.

Anonymous poster hash: 781ed...5f6
Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Nei, nei, nei! De skal opprette en depositumskonto og de rentene som evt blir på den skal også tilfalle deg den dagen du flytter (såframt du ikke har ødelagt noe da ).

Skrevet

Nei!

Som utleier synes jeg heller ikke dette er en god ordning. Det er en grunn til at det finnes depositumkontoer, for å gi en sikkerhet til begge parter. Om uenighet, eller rett og slett utleier er urimelig, kan dere se langt etter de pengene.

Anonymous poster hash: 816aa...b96
Skrevet

Depositumkonto Skal opprettes og det i Banken, det er faktisk huseier som skal gjøre dette for det er han som skal betale avgiften på 500kr (eller mer om det har gått opp)

Tro meg det er utrolig viktig å ha dette ordnet skikkelig for å sikre deg.

Huseier skal ikke ha tilgang til pengene før dere eventuelt har kommet til enighet om dette og du skriver under på at huseier skal motta de (i banken)

Jeg har selv hatt en utleier som mente at vi bare kunne ta det over vanlig konto men heldigvis nektet jeg.

Jeg leide der i 4 år uten noe som helst problemer mellom meg og de og alt var bare helt flott.

Så kom den dagen jeg så opp leiligheten og det var ikke måte på hva de mente de skulle ha rett på av penger fra depositumet.

Ting som var dokumentert skade fra før jeg tok over leiligheten, helt vanlig slitasje, de ville male ny farge på veggene og mente at jeg skulle betale for dette uten at det var merker på veggene eller annet galt i forbindelse med veggene.

Det kom helt ut av det blå for meg, hadde aldri ventet det og skjønner jo i ettertid at jeg ville fått problemer med å få tilbake pengene mine om jeg ikke hadde forlangt depositumkonto når jeg flyttet inn.

Anonymous poster hash: 8e523...a2b
Skrevet

Depositumet er på 16000 kr.

Skal i banken i morra og opprette depositumskonto :)

hi

Skrevet

Egentlig er det huseier som skal stå for kostnaden for å opprette en depositumkonto, dette beløpet kan han selv trekke fra på skatt av leieinntekter. Ellers så skal dette være på en sperret konto og når dere flytter ut er det dere som skal ha renteinntektene på beløpet. Men lager de problemer ville jeg valgt å betale for å opprette en depositum konto selv.

Anonymous poster hash: 43a5c...4db
Skrevet

hi

Utleier skal betale for og opprette denne ☺

Skrevet

hi

Utleier skal betale for og opprette denne ☺

Ja vet det. Skal i banken sammen med utleier. Så dem betaler det :)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...