Gå til innhold

Hvordan er reglene for svømmeopplæring i skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått brev om at i vår kommune må foreldre ta ansvar for svømmeopplæring, da skolene ikke har svømmebasseng, og svært lite svømmeundervisning.

Vi bor på et typisk feriested, et par steinkast fra stranden. Vi har sendt de to eldste på svømme- og livredningskurs, og kommer selvfølgelig til å gjøre det samme med de yngste. Synes allikevel dette er skremmende. Ikke alle har ressurser eller kunnskap nok til å lære barna å svømme, spesielt gjelder visst dette innvandrerfamilier. Kan kommunen egentlig sende ut slike skriv?

Anonymous poster hash: 52840...a8a

Skrevet

Her i kommunen har elevene 15 ganger med svømmeopplæring i løpet av 10 år på skolen. Og vi har fått brev om at vi må ta ansvar for videre opplæring. Dette er tatt utgangspunktet i læreplanen.

Anonymous poster hash: d43ae...901

Skrevet

Nå er det jo strengt tatt foreldres ansvar å lære ungene å svømme...! Dersom de ikke får det til, er det flust av svømmekurs rundt om!

På samme måte er det er foreldres ansvar å lære ungene folkeskikk, empati og respekt. Foreldrene skal også lære ungene å pusse tenner, div fritidsaktiviteter, følge opp lekser (altså er FORELDRE en viktig brikke i skrive- ogleseopplæringen!!)

Jeg tenker at spørsmålet heller er om det er gunstig med så lite svømmeopplæring på skolen? NEI, det er det ikke. Det er dessverre en konsekvens av stadige kutt i kommunebudsjettene.

Anonymous poster hash: 06f59...f7e

Skrevet

Nå er det jo strengt tatt foreldres ansvar å lære ungene å svømme...! Dersom de ikke får det til, er det flust av svømmekurs rundt om!

På samme måte er det er foreldres ansvar å lære ungene folkeskikk, empati og respekt. Foreldrene skal også lære ungene å pusse tenner, div fritidsaktiviteter, følge opp lekser (altså er FORELDRE en viktig brikke i skrive- ogleseopplæringen!!)

Jeg tenker at spørsmålet heller er om det er gunstig med så lite svømmeopplæring på skolen? NEI, det er det ikke. Det er dessverre en konsekvens av stadige kutt i kommunebudsjettene.

Jeg er enig, og det ansvaret har vi tatt, og kommer til å ta for de minste. Men vi har jo sett skrekkeksempler på barn og ungdom som drukner på grunt vann. Syntes brevet vitnet om ansvarsfraskrivelse fra kommunens side, ut fra måten det var formulert på. Selv vokste jeg opp på et sted som var langt unna badestrender, men vi hadde svømming annenhver uke fra fjerdetrinn(?) og ut ungdomsskolen. HI

Anonymous poster hash: 52840...a8a

Skrevet

Siden skolen er ansvarlig for å se til at elevene oppnår kompetansemålene i alle fag, så må det være skolens ansvar å se til at barna blir svømmedyktige. I følge læreplanen i kropsøvning så skal elevene være svømmedyktige innen utgangen av 4. trinn.

Anonymous poster hash: b1f7f...353

Skrevet

Wow, det var lite. Her har de de svømming hver 3. uke og for de som har SFO er det svømming der også hver 3. uke. (Aldri samme uke). Det er 1-4. klasse. 5-10. klasse har hver 2. uke. Mål om at alle skal være gode svømmere inne utgangen av 3. klasse, men de fleste svømmer godt før de begynner i 3. klasse. Usikker på hve de gjør på mellom trinnet, men på ungdomstrinnet er det en om livreddende opplæring i vann. Hvordan se fare signal, hente folk i vannet og føstehjelp på land.

Vi har brukt en del i basseng privat også, men er i teorien ikke nødvendig. Trist at noe så viktig blir så nedprioritert. :(

Anonymous poster hash: 18671...8d7

Skrevet

Her får barna 30 timer svømmeundervisning i løpet av barneskolen. 10 timer annen hvert år. helt klart ikke nok. I fjor prøvde politikerne å kutte ned til 5 timer per gang heldigvis gikk det ikke gjennom.

Svømmekursene er kjempedyre og nesten umulig å komme inn på, har prøvd å få plass til barna i noen år men er rett og slett umulig da listene er veldig lange og halvparten går til barn som de finner at sterkt trenger det under svømmeundervisning på skolen. (samme instruktører som har skolesvømming og svømmekurs på kvelden.)

Jeg har heldigvis mulighet til å lære barna mine, men mange har ikke det og ei heller mulighet til å koste på de svømmekurs om de skulle få tilbudet.

Syntes det er for dårlig at det blir mindre og mindre tilbud om svømming i skolen.

Når jeg vokste opp hadde skolen eget basseng, vi hadde svømming 2x skoletimer en gang i uka i 9 år.

De har fortsatt svømming gjennom hele barne og ungdomskole, og bassenget er åpent på kveldstid og er gratis for barn opp til 16.

Her jeg bor må skolene reise med barna til stedets badeland og har altså bare 30 timer svømming.

I tillegg er det jo veldig dyrt å dra med barna selv om man sliter med penger siden alt som finnes er en privat drevet badeland med ingen andre muligheter i nærheten.

Skummelt i et land med så mye vann overalt at det finnes en god del barn som ikke lærer noe så viktig som å svømme

Anonymous poster hash: af727...527
Skrevet

Kjenner jeg er glad for at det er svømmebasseng på skolen til sønnen min. Så her begynner de med svømming en gang i uka fra 1. Klasse. SFO har også tilbud om svømming en gang i uka. Tror nesten samtlige i klassen til sønnen min har tatt en eller annen form for svømmeknapp(2. Klasse).

Syns det er ufattelig trist at det ikke er flere basseng i drift i dette landet. Svømmeundervisning er så viktig. Og selv om man selvfølgelig har ansvaret selv som forelder, er det mange som ikke tar seg tid/penger eller har god nok kunnskap til å lære dette videre.

Skrevet

Jeg synes det er tåpelig dersom svømmeopplæring ligger i læremålene samtidig som skolene overfører ansvaret til foreldrene og nøyer seg med noen "symbolske" timer. Da kunne de heller tatt det bort fra læreplanen, sagt klart fra at dette er foreldrenes ansvar og lagt opp til gode, rimelige svømmekurs i forskjellige formater: gjennom sfo, på kvelden, om helgene, ila ferien... De som virkelig ikke kan betale kunne fått kursene sponset opp til ett visst nivå.

Nå er det bare forvirrende og mange stoler blind på at skolen vil oppnå undervisningsmålene til tross for altfor få timer. Nevøen vår på 10 år kan knapt holde seg flytende på dypt vann, vår 5-åring er svømmedyktig (har svømmeopplæring der vi bor, utland) og lærer for tiden å crawle.

Anonymous poster hash: f253e...144

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her har alle svømming i 4 klasse. Så plukker de ut de som er dårlige, de får noen timer til. De som klarer seg, får ikke svømme. Læreren sa at kravet var at de skulle hoppe uti vannet, og klare å ta seg inn til kanten.

Skrevet

Her får ungene 6-8 timer svømming i 4. klasse og 4-6 timer i 6. klasse. (Skolen regner det som 3 ganger så mye ettersom de ser på hvor lenge de er borte fra skolen. De regner med kjørevei, ventetid og skifting, ca 3t pr gang)

Hvis barna ikke kan svømme kan foreldrene søke om å få ekstratimer.

De aller fleste kan svømme i 4. klasse, men det blir jo som i andre fag. Det er ikke alle som når kompetansemålene i matte ekker natur og samfunnsfag heller.

Anonymous poster hash: f1a17...959
Skrevet

Ikke for å overraske, men det er foreldrene som er ansvarlig for barna sine.. Det  vil si å oppdra dem, lære dem ting, sette grenser osv osv osv. Jeg er derimot litt sint på at barnehagen ikke har lært barnet mitt å gå enda....................................... :sur:

Anonymous poster hash: 1d63f...8cf
Skrevet

Ikke for å overraske, men det er foreldrene som er ansvarlig for barna sine.. Det  vil si å oppdra dem, lære dem ting, sette grenser osv osv osv. Jeg er derimot litt sint på at barnehagen ikke har lært barnet mitt å gå enda....................................... :sur:

Anonymous poster hash: 1d63f...8cf

Ja, foreldrene har ansvaret, men for de oppgavene som er beskrevet i opplæringsplanen (eller hva det nå er den heter nå) så har foreldrene gjort så mye man kan forvente av dem så lenge de sørger for å sende barna på skolen. Da har den overtatt ansvaret. Det gjelder for svømming på linje med regning.

Anonymous poster hash: f1a17...959

Skrevet (endret)

På skolen mine barn går på/har gått på har de svømming etter påske i 1 trinn, hele 2, 3 og 6 trinn. Noen klasser er så mange elever at de må dele klassen i 2 sånn at de da får svømming annenhver uke. Klassen til hun yngste er så liten at de får svømming hver uke når de har svømming. På ungdomsskolen har de svømming hver uke i 8 trinn, men usikker på om de har i 9 og 10 trinn.

Vi er så heldige at alle våre har kunnet svømme før de begynte på skolen, så vi har heldigvis sluppet å tenke på at de ikke får nok svømmetimer. Men det er virkelig dumt når kommunene må kutte ned på alt som har med svømming og gjøre pga for lite bassenger osv!

Endret av Husbygger
Skrevet

Her er det skremmende mange som ikke forstår konseptet med økonomiske rammer...

Dette er jo et av de største problemene med dagens styringssett; udir (staten) lager læreplanene, med F.eks et mål om svømmedyktighet innen utgangen av 4.klasse. Problemet er jo at det er kommunen som må betale. Med dagens kommuneøkonomi, hvor en stadig mindre del går til skolene, og hvor politikernes idiotiske krav til gode Pisa-resultater er det viktigste, må man vel ikke være rakettforsker for å forstå at svømming ikke er det som blir høyest prioritert.

Så å skylde på skolene, blir som å sette et plaster på et brukket bein..

Hvor tullete det er, er en helt annen diskusjon!

Skrevet

Her er det skremmende mange som ikke forstår konseptet med økonomiske rammer...

Dette er jo et av de største problemene med dagens styringssett; udir (staten) lager læreplanene, med F.eks et mål om svømmedyktighet innen utgangen av 4.klasse. Problemet er jo at det er kommunen som må betale. Med dagens kommuneøkonomi, hvor en stadig mindre del går til skolene, og hvor politikernes idiotiske krav til gode Pisa-resultater er det viktigste, må man vel ikke være rakettforsker for å forstå at svømming ikke er det som blir høyest prioritert.

Så å skylde på skolene, blir som å sette et plaster på et brukket bein..

Hvor tullete det er, er en helt annen diskusjon!

Enig med deg, men i så fall burde dt tas ut av kunnskapsmålene slik at det er helt 100% klart at det er foreldrenes ansvar og ikke skolens.

Der jeg kommer fra (utland) er det IKKE skolens ansvar. Likevel, er det flere barn (særlig de yngre, 7-9 år gamle) som er svømmedyktige enn i Norge. Fordi vi har elver og vann overalt, og foreldrene ser på svømming som viktigere enn å kunne sykle. Og fordi det er rikelig tilgang til svømmekurs. Her er det så diffust, på papiret er det skolens ansvar men i praksis er det kommuneøkonomien som avgjør men ikke alle foreldrene er like oppdatert.

Derfor mener jeg at man burde ta svømming ut av planen, og heller bygge opp svømmekurs tilbudet både gjennom kommunene og privat. Og gjerne gi støtte til de som har lite penger så de kan sende barn på svømmekurs.

Anonymous poster hash: f253e...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...