Gå til innhold

Noen foreldre med OCD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har uønskede tanker. De handler i hovedsak om at jeg plutselig klikker og skader mennesker eller dyr rundt meg. Så tenker jeg ofte på hvor lei meg jeg ville vært når det gikk opp for meg at jeg hadde skada de. Jeg fikk relativt nylig en nydelig datter, som jeg elsker over alt på jord og selvfølgelig aldri vil noe vondt. Men tvangstankene kvernet i hodet, og jeg blir aldeles uvel av å tenke på at jeg skal klikke og plutselig skade henne.

Det er så forferdelige tanker å ha, og de kommer oftere og oftere, spesielt i situasjoner hvor vi koser oss sammen. Noen som har tips til hvordan man takler ocd i foreldrerollen?

Anonymous poster hash: cb0be...3f9

Skrevet

Herlighet, du må få hjelp!!!! Du kan ikke være alene med datteren din om du plutselig skulle klikke, og skade henne.. 

Anonymous poster hash: 1e324...797
Skrevet

Ja, jeg har. Det begynte som liten med tanker om at jeg måtte gjøre ditt og datt så ikke fæle ting skulle skje. Så gikk det over til mer skjulte ting som å tenke på fæle ting og si ramser i hodet etterpå for at det ikke skulle skje. Da jeg fikk barn hadde jeg like tanker som deg; "hva om jeg plutselig gjør det og det". Det var grusomt og jeg følte meg helt sinnsyk, for jeg ville jo ikke skade barnet mitt på noen måte. Det som hjalp meg var da jeg leste at slike tanker var vanlige. At det var et resultat av at man var så glad i barnet og hadde så stor ansvarsfølelse at man ble så intenst redd for at noe skulle skje. Jeg vet ikke om det stemmer, men det hjalp meg, og nå tenker jeg veldig sjeldent slike tanker.

Anonymous poster hash: 0a849...370

Skrevet

Herlighet, du må få hjelp!!!! Du kan ikke være alene med datteren din om du plutselig skulle klikke, og skade henne..

Anonymous poster hash: 1e324...797

Ikke gidd å skriv når du ikke vet hva det handler om. Her er det tvangstanker, dvs tanker som er uønskede og bare popper opp i hodet, ikke konkrete planer eller ønsker. Sjansen for å faktisk klikke er lik null.

Skrevet

Hadde det på akkurat samme måte da jeg fikk første barnet mitt. Gikk til behandling for det, og der fikk jeg vite at det er veldig vanlig å få sånne tanker etter fødsel. Jeg var så redd da jeg begynte å få de tankene. Hadde tanker om at jeg skulle skade mitt eget barn. Heldigvis forsvant tvangstankene fort da jeg fikk øvelser av psykologen for å bli kvitt dem. Send meg gjerne om om du vil snakke mer om dette :)

Skrevet

Jeg har slike tanker innimellom, og har hatt det helt siden ungdomstiden, men for meg har det heldigvis aldri vært så plagsomt som det du beskriver. Min opplevelse er at tvangstankene blir verre i perioder med mye stress.

Slik du beskriver det, ville jeg tatt kontakt med fastlegen min og hørt om du kan henvises til en psykolog.

Ellers må du bare prøve å ignorere tankene; avled deg med tv, data, besøk av venner/familie osv.

Anonymous poster hash: 99478...3db

Skrevet

Jeg hadde også en del tvangstanker etter jeg fødte mitt første barn. De omhandlet mye alt jeg var redd skulle skje henne. Heldigvis er ocd ikke så vanskelig å kurere, jeg fikk god hjelp av en psykolog og ved hjelp av kognitiv terapi har jeg ikke lenger disse tankene. Oppfordrer deg til å ta tak i dette, HI, ubehandlet har det en tendens til å eskalere.. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...