Gå til innhold

Wææ begynt å flasse etter jeg ble gravid!

Anbefalte innlegg

Hjelp! Etter jeg ble gravid har jeg begynt å flasse😫😫 og med mørkt hår så syns det godt😢 ikke har det hjulpet med kuren frisøren anbefalte og ikke har det hjulpet med shampoen apoteket anbefalte! Noen som har tips? Føler meg virkelig ustelt for tiden 😢😢😢

Anonymous poster hash: 223c3...2f8

Fortsetter under...

Ok, det er veldig normalt. Hodebunnen din trenger fuktighet. En veldig god shampo mot tørr flass er kerastasé sin exfoliant shampo! Massér hodebunnen godt hver dag. Du har rett og slett for lite talgproduksjon i hodebunnen. Er nok pga hormoner :)

Denne fåes kjøpt hos de aller fleste frisørsalonger! Styr unna apoteket, for de har så mye såpe i shampoene sine. (Såpe vil bare tørke ut hodebunnen mer)

Bruk heller litt mer i en bra shampo som varer 4-5 mnd :) vask håret 3 ganger i uka.. Max!!

Annonse

Denne fåes kjøpt hos de aller fleste frisørsalonger! Styr unna apoteket, for de har så mye såpe i shampoene sine. (Såpe vil bare tørke ut hodebunnen mer)

Bruk heller litt mer i en bra shampo som varer 4-5 mnd :) vask håret 3 ganger i uka.. Max!!

Jeg er ingen shampoekspert, men jeg får tørr hodebunn og dryss-flass av de fleste frisør-shampoene, selv før jeg ble gravid. De eneste som virkelig har fungert er milde shampoer fra matbutikk, f.eks Coop extra änglamark eller en aloe vera shampo, sammen med fungoral. Fungoral er ikke en vanlig shampo, skal ikke brukes fast, det er viktig å lese bruksanvisning.

Jeg er ingen shampoekspert, men jeg får tørr hodebunn og dryss-flass av de fleste frisør-shampoene, selv før jeg ble gravid. De eneste som virkelig har fungert er milde shampoer fra matbutikk, f.eks Coop extra änglamark eller en aloe vera shampo, sammen med fungoral. Fungoral er ikke en vanlig shampo, skal ikke brukes fast, det er viktig å lese bruksanvisning.

Flass er en bakterie i hodebunnen som ofte kommer av for høy/lav pH i hodebunnen. Jeg er frisør og har jobbet med dette i 8 år. Det viktigste er å få tilbake riktig pH i hodebunnen og det kan ta opptil 3 mnd med riktig shampo! Bruker du de "milde" shampoene fra butikken/apoteket så hjelper de kanskje der og da, men de fjærner ikke problemet da de ikke har riktig pH. Fungoral brukes kun ved ceboreisk eksem.. Jeg er ikke ute etter noe diskusjon, jeg ville bare hjelpe der jeg har mitt ekspert område.

Flass er en bakterie i hodebunnen som ofte kommer av for høy/lav pH i hodebunnen. Jeg er frisør og har jobbet med dette i 8 år. Det viktigste er å få tilbake riktig pH i hodebunnen og det kan ta opptil 3 mnd med riktig shampo! Bruker du de "milde" shampoene fra butikken/apoteket så hjelper de kanskje der og da, men de fjærner ikke problemet da de ikke har riktig pH. Fungoral brukes kun ved ceboreisk eksem.. Jeg er ikke ute etter noe diskusjon, jeg ville bare hjelpe der jeg har mitt ekspert område.

Dette er et veldig stort problem for meg, så det er bare fint å høre fra noen som kan mer om dette enn meg 😊

Takk for alle gode tips! Håper å bli kvitt problemet snart😬 tror også det er hormoner, ved forrige graviditet var jeg plaget med uren hud i ansiktet, denne gangen er det tydeligvis hodebunnen det går utover😂

Anonymous poster hash: 223c3...2f8

Er flere kunder som har sagt at de blir mer "normale" igjen ved å bruke noe vi selger u salongen som heter "hårkontroll". Er tabletter (b vitaminer) som gjør at man heller ikke mister så mye hår etter fødselen :) Tenkte jeg skulle teste den ut, for med førstemann mistet jeg en hel haug av hår! :)

Hvor ofte bør man egentlig vaske håret når man sliter med tørr/flassete hodebunn? Jeg vasker det 1-2 ganger i uka, men er det kanskje for sjeldent? Har gjort det i mange år, og det blir ikke så fort fett 😊

Hvor ofte bør man egentlig vaske håret når man sliter med tørr/flassete hodebunn? Jeg vasker det 1-2 ganger i uka, men er det kanskje for sjeldent? Har gjort det i mange år, og det blir ikke så fort fett 😊

Det holder med 2 ganger i uka om du bruker en shampo som vasker rent. Hodebunnen kvitter seg med en del avfallstoffer via hårsekkene og porene, så man må jo få renset hodebunnen godt for hver vask. Får ofte høre kunder som tror de har flass, men pga av de bruker utvannet såpe-shampo fra butikken/apoteket, så blir ikke hodebunnen ren for hver gang. Hadde vært lurt å stikke hode innom en frisørsalong og spurt om de hadde tid til å titte på det :)

Annonse

Sliter med det samme her 😳 eneste shampoen jeg tåler å bruke er head & shoulders. Tenker ofte på å finne meg en bra frisør sjampo,men er så sure penger dersom jeg ikke tåler den...

Tåler du head and shoulders, så tåler du alt av frisørshampo. Head and shoulders inneholder syre.. Den lysner håret, så den ville jeg holdt meg laaangt unna 😉

Det holder med 2 ganger i uka om du bruker en shampo som vasker rent. Hodebunnen kvitter seg med en del avfallstoffer via hårsekkene og porene, så man må jo få renset hodebunnen godt for hver vask. Får ofte høre kunder som tror de har flass, men pga av de bruker utvannet såpe-shampo fra butikken/apoteket, så blir ikke hodebunnen ren for hver gang. Hadde vært lurt å stikke hode innom en frisørsalong og spurt om de hadde tid til å titte på det :)

Jeg pleier alltid å vaske og kure håret når jeg er hos frisøren, noen ganger også farge det. Nå har jeg ikke vært der siden før jeg ble gravid. Burde kanskje ta meg en tur, hår og hodebunn endrer seg jo etter hormonene..

Jeg tåler for øvrig ikke head&shoulders. Den blir for sterk for min hodebunn 😝

Ok 😳 eneste jeg ikke flasser og klør av ja 😜

Hehe, er ikke så rart når den etser vekk all syrekappa i hodebunnen 😳

Jeg lover at når du slutter med den så kommer glasset tilbake. Fordi den gjør ingenting med problemet, bare symptomene. Så regn med noen måneder med flassing før det går over når du bytter shampo :)

Jeg pleier alltid å vaske og kure håret når jeg er hos frisøren, noen ganger også farge det. Nå har jeg ikke vært der siden før jeg ble gravid. Burde kanskje ta meg en tur, hår og hodebunn endrer seg jo etter hormonene..

Masse hormoner flyr rundt i kroppen og kan fint påvirke hårfargen ja :)

Når jeg var gravid med min første, så fikk jeg en oransj stripe i luggen! Helt merkelig :) har hatt den i 4 år nå 😂

Masse hormoner flyr rundt i kroppen og kan fint påvirke hårfargen ja :)

Når jeg var gravid med min første, så fikk jeg en oransj stripe i luggen! Helt merkelig :) har hatt den i 4 år nå 😂

Glad jeg ikke har oransje stripe!! Bare litt vel mye grått hår 😝 har vanligvis mørk blondt/kommunefarget hår, farger det sort, og det ser ut til at jeg nå får en naturlig mørkere ettervekst. Litt samme farge som da jeg var yngre 😊

Flass er ikke en bakterie! 

Når det er sagt; 

Flass kan komme av mange faktorer; stress, feilernæring, feil bruk av hårprodukter, hudsykdom, osv. MEN den aller  vanligste årsaken til flass er det en fettspisende sopp som står for. Alle har denne soppen i hodebunnen, men noen får for mye av den, og begynner da å flasse. Hormonelle forandringer (graviditet) er en årsak som kan utløse nettopp dette.

For å finne et produkt som som virker må du finne en sjampo som inneholder et stoff soppen ikke liker. Sjampo med salisylsyre gjør at du får mindre tørr hud i hodebunnen, og dermed mindre tørr hud som faller ned som flass. Men det stabiliserer nok ikke produksjonen av flass på samme måte som for eksempel en sjampo med tea-tree-olje, som dreper soppen (men vær forsiktig, er du sensitiv kan du reagere på oljen.

Et siste alternativ (om problemet er veldig stort) er å gå til legen og få resept på en sjampo med direkte soppdrepende effekt.

Jeg er ikke frisør, men har utdannelse innen hud og hudsykdommer.

Anonymous poster hash: 048c5...58c

Soppbakterie har jeg lært at flass er. Er vel et generelt "navn" til alle flasstyper. Dette lærer vi om på skolen,da vi holder oss kun til hodebunnen og sykdommene der!

Årsaken til tørr flass er en gjærsopp som kalles pityrosporum ovale, som finnes naturlig i hårfolliklene. Når soppen sprer seg fører den til betennelse og avskalling. Jeg anbefaler kundene mine å bruke en keratolytisk sjampo med soppdrepende ingredienser. Noen ganger bruker man en kortvarig behandling med corticoider som påføres lokalt, for å dempe betennelsen. I alle tilfeller må behandlingen tilpasses den spesifikke flasstypen.

Er man veldig plaget anbefaler jeg alltid kundene mine til å oppsøke en speialist!

Jeg har fått skikkelig fett hår så jeg må vaske det hver dag for at det skal se fresht ut :/

Anonymous poster hash: 7a659...707

Hvor er gløden liksom???? :legrine:  *måtte tilføye*

Anonymous poster hash: 7a659...707

Ok 😳 eneste jeg ikke flasser og klør av ja 😜

Hehe, er ikke så rart når den etser vekk all syrekappa i hodebunnen 😳

Jeg lover at når du slutter med den så kommer glasset tilbake. Fordi den gjør ingenting med problemet, bare symptomene. Så regn med noen måneder med flassing før det går over når du bytter shampo :)

Uff da... Før kunne jeg bruke hva som helst,men pkutselig har jeg blitt så veldig følsom på alle mulige produkter. Skal unne meg en god frisørsjampo jeg 😊 noen anbefalinger? Vet jo tigi produktene lukter himmelsk godt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...