Gå til innhold

Når startet de å sminke seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som akkurat har fylt 12 år. Hun har ikke vert opptatt av sminke før siste månedene. Hun vet at hun ikke får sminke seg i hverdagen når hun skal på skole ol. Hun får øve seg litt hjemme når hun vil det, men bare hjemme.

Hun har nå sagt at hun ønsker å sminke seg litt når hun skal i selskap.

Når fikk deres jenter lov å sminke seg til selskaper? Når startet de med sminke i hverdagen?

Anonymous poster hash: da658...4b0

Skrevet

Jenta mi er 11, hun har fått lov å ta på litt lys øyeskygge og litt lipgloss til fest i et par år.

Hun får ikke mascara.

Nå sminker hun seg litt selv når vi skal avgårde. Men ikke til hverdags.

Anonymous poster hash: 8f6d4...68a

Skrevet

Jeg har en gutt i 4.klasse, og der hadde flere av jentene på seg sminke på juleballet. Ikke så mye, men litt mascara og farget lipgloss var det på sikkert halvparten av de. Var et par-tre stykker med ganske mye sminke.

Anonymous poster hash: 2d3f7...577
Skrevet

Takk for svar. Andre med erfaring?

Husker at jeg ikke fikk sminke meg før jeg startet på ungdomskolen. Men det er jo maaaange år siden.

Men ser at det er noen av jentene i klassen hennes som sminker seg i selskap.

Hi

Anonymous poster hash: da658...4b0

Skrevet

Jeg har ei jente i 7. Hun begynte med litt sminke i fjor. Altså til skoleball,bursdager og der man pynter seg. Hun bruker lipgloss og maskara. De fleste på trinnet hennes bruker det. En god del har begynt med litt maskara på skolen også. Det har ikke jenta mi spurt om enda.

Anonymous poster hash: f4d1e...04e

Skrevet

Jeg er lærer og jobbet 1 år på mellomtrinnet og 3 år i ungdomsskolen. Mitt inntrykk er at det skjer noe i løpet av 7. klasse, altså på din datter sin alder. I 5. klasse var det sjeldent jeg så jenter med sminke (heldigvis!), i 6. klasse var det noen som hadde på litt av og til, mens det i 7. klase ble flere og flere. I slutten av 7. klasse brukte vel ca halvparten av jente sminke på fast basis, og noen av og til. Ca 1/4 hadde jeg aldri sett med sminke. Da jeg byttet til ungdomsskole var det mye likt i 8. klasse som det jeg så mot slutten av 7. klasse. På 10. trinn så det ut for at nesten alle jentene brukte sminke nesten hver dag.

Det som er litt artig er at nå som jeg jobber i VGS, så er det nesten litt omvendt igjen. I VG1 bruker de fleste jentene sminke daglig, mens i VG3 er det faktisk bare drøye halvparten sånn ca. De sier at de "ikke gidder, det er jo bare klassen liksom" og "det er så stress, bedre å sove litt lenger i stede".

Anonymous poster hash: 20b9f...a17
Skrevet

Min 4. Klassing har aldri brukt sminke og ville heller ikke fått lov. Jeg tror ikke det er mer enn en i klassen som har begynt med det og det ble fort slutt etter de andre jentenes latter.

Anonymous poster hash: d5276...52b

Skrevet

Ungdomsskolen her. Nå får hun ha litt maskara på seg hvis vi skal i selskap

Skrevet

Jeg begynte sånn smått i 6. klasse (11-12 år) med sminke, i 8.klasse (13-14 år) var det få uten sminke (og de som ikke sminket seg da, gjorde sjeldent det i løpet av hele skolegangen). Jeg synes det er en grei regel. 

Anonymous poster hash: 5b716...cdb
Skrevet

Jeg fikk selv lov til å begynne med sminke i 12-13 års alderen. Ikke til hverdags og på skolen, men lipgloss og øyenskygge på klassefester, bursdag ol.

Tenker det er en passende linje vi kommer til å legge oss på og når det blir aktuelt. Datteren vår er bare 6 år, og nå er sminke bare lek og utkledning hjemme, lekesminke for barn.

Mascara begynte jeg ikke bruke før jeg var 16.

Anonymous poster hash: 6e73f...d2a

Skrevet

Vi begynte å sminke oss siste året på barneskolen. Husker enda den lekre blå !? eyelineren jeg syntes var sååå fin! Jupp, det var 80-tallet 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...