Eyhildr Skrevet 9. januar 2015 #1 Del Skrevet 9. januar 2015 (endret) Hei alle sammen! jeg og kjæresten min therese har time i mai i haugesund, første konsultasjon. IVF. gru gleder meg veldig, så mye tanker, spørsmål. jeg googlet en del på nettet,og har lest om alt for mange som har hatt forferdelige opplevelser når man skal ha egg uttak At det er ekstremt smertefullt, man kan blø masse etterpå,og ofte tar ikke morfinen smertene en gang. nå er jeg bare liiv redd, å gruer meg i hel! therese er sykepleier, så det trygger meg litt å vite jeg har henne også til å passe på meg etterpå, men kjenner jeg trenger å høre om flere par som har positive opplevelser med egg uttak. får jeg høre historiene deres? hvilke medisiner er vanlig å starte med? nesespray og sprøyter? hvor mye kostet det dere ved første forsøk? ble mye her. tusen takk for svar! ) hilsen tina Endret 9. januar 2015 av Eyhildr Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammadrøm Skrevet 9. januar 2015 #2 Del Skrevet 9. januar 2015 Egguttak oppleves nok veldig forskjellig fra person til person, men jeg har vært igjennom to uttak og begge var helt smertefrie! Jeg grudde meg voldsomt før første uttak, men det var altså helt uten grunn. På Riksen bruker de ikke morfin lenger, bare noen tabletter og det holdt i massevis for meg. Om du skulle oppleve litt smerter under uttak er det iallefall en trøst å vite at det varer i ca 10 min og kan gi verdens beste gave. Jeg er nå gravid i uke 32, og kunne godt igjennom uttak utallige ganger til for å oppleve dette mirakelet! Masse lykke til med forsøk:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146931215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TaraLaili Skrevet 9. januar 2015 #3 Del Skrevet 9. januar 2015 Hei De valgte å kjøre langt regime på meg, og det vil si først nesespray og så sprøyter. Det er ikke sikkert du trenger langt regime og da kan du starte rett på sprøytene. Dette avgjorde de på den første undersøkelsen/samtalen. Siden jeg måtte ha både nesespray og store doser sprøyter så ble det ganske kostbart, og jeg tror vi brukte opp egenandelen allerede første forsøket, dvs. 15800 eller noe rundt der. Jeg har hatt to ferskforsøk og to fryseforsøk. Første ferskforsøket fikk jeg ut ni egg, og andre fikk jeg ut syv. Jeg kjente nesten ingenting ved uthenting, og jeg blødde ikke i det hele tatt. Var litt støl eller stiv resten av dagen etter uthenting, men absolutt ikke ille i det hele tatt. Jeg har også lest og hørt om smertefulle uttak, så tror det er veldig individuelt. Men det kan jo også være at det er disse vi hører mest om, nettopp fordi de har vært så smertefull. Det er kanskje få som skriver veldig mye om uttak som har vært helt smertefrie, sånn som jeg hadde. Tror ikke du skal grue deg så mye på forhånd. Ønsker dere lykke til når den tid kommer:-) Utrolig spennende tid! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146931221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #4 Del Skrevet 9. januar 2015 Jeg gjorde samme tabben som deg, leste på nettet. Gruer meg sinnsykt før uttaket. Vi hadde uttak på privatklinikk i Haugesund. Jeg fikk 1gram paraseth og en dose med morfin nesespray. Fikk også bedøvelse is kjeden før de startet uttaket. Hva slags bedøvelse de brukte nedentil vet jeg ikke, om det var sprøyte så kjente jeg overhode ikke ett eneste stikk engang. Uttaket var så smertefritt som det får gått ann. Jeg kjente ett dytt der nede, var sikkert veldig behøver fordi jeg kjente bare dyttet uten å kunne lokalisere det mer. Dyttet var altså når de stakk nålen inn i eggstokken. Jeg fikk ikke med meg at de tok ut egg. Ikke fordi jeg var rusa eller noe men fordi jeg lå med øynene igjen å ventet på de grusomme smertene jeg hadde lest om. Da legen begynte å telle åpnet jeg øynene å lurte på om det var egg han telte. Fikk til svar at det var det. Begynte så å le å spurte om det var dette folk mente gjorde så vondt. Legen bare lo å spurte om jeg hadde googlet 😜. Det var for meg så smertefritt at jeg vil si jeg har mer smerter ved en blodprøve i armen!! Dagen etter hadde jeg derimot mensensmerter og var vanvittig støl i magen. Men det overlever man fint. Kjente ingenting når jeg lå i ro, men da jeg beveget meg kom det. Uansett jeg har vært støl og stiv før å det er jo samme sak å ingenting å grue seg for. Jeg gikk på nesespray synarela i 4uker først, deretter gonal f i 10 dager. Satte så eggløsningssprøyten. Etter innsett gikk jeg på lutinus vaginal tabletter som progesteron støtte. Dette kostet ca 8000kr. Medisinene er forskjell fra person til person. Jeg gikk på lite fordi problemet ligger hos mannen å ikke hos meg. Lykke til. Dette blir spennende 😊 Anonymous poster hash: c2693...1a2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146931294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #5 Del Skrevet 10. januar 2015 Jeg har kun hatt ett egguttak og det gikk veldig fint. Eneste smerten jeg opplevde var at legen var uforsiktig og kom borti livmoren med nålen og dt kjentes.... Dette var derimot IKKE vanlig. Resten av prosessen var smertefri. Jeg kjenner meg igjen i stølheten noen dager etterpå som andre beskriver. Jeg hadde smerter og oppblåsthet i magen noen dager etterpå også, men dette skyltes mild overstimulering, noe som langt ifra alle opplever. Bare noen av oss få som har PCOS Masse lykke til. Jeg tror det kommer til å gå veldig bra Anonymous poster hash: 682df...483 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146931638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pobie Skrevet 10. januar 2015 #6 Del Skrevet 10. januar 2015 Jeg ble lagt i narkose for uttaket, så merket ikke noe til det. Var ikke vondt etterpå, våknet en halvtimes tid etter de var ferdige og følte meg helt normal. Blødde ikke, bare litt spotting. Tok ikke smertestillende i det hele tatt og var tilbake til normale aktiviteter dagen etterpå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146931737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2015 #7 Del Skrevet 10. januar 2015 Hei, Pris på langt eller kort regime er ikke så forskjellig - jeg har gjort begge og endte på ca 8-9000kr per forsøk. Det er dose hormoner som avgjør! Feks Puregon: en ampulle på 300 IE (i realiteten i beholder den 400 IE) koster 1045kr. Noen må gå på 100 IE per dag i 10 dager, andre 300 IE i 12 dager. Da er det bare å regne på.... Det blir DYRERE! Men HELFO refunderer alt over 16236kr ved tre forsøk per barn. Ang uttak: det er ømt, men langt fra smertefult slik som du har lest. Husk at de som har behov for å uttrykke seg på forum ofte er de som har opplevd noe ekstremt ene eller andre veien. i denne tråden er det mer balansert syn. Anonymous poster hash: 65e89...f6e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146931891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyhildr Skrevet 11. januar 2015 Forfatter #8 Del Skrevet 11. januar 2015 Jeg ble lagt i narkose for uttaket, så merket ikke noe til det. Var ikke vondt etterpå, våknet en halvtimes tid etter de var ferdige og følte meg helt normal. Blødde ikke, bare litt spotting. Tok ikke smertestillende i det hele tatt og var tilbake til normale aktiviteter dagen etterpå. åh så bra ! spurte du om narkose selv? åh det kunne jeg og tenkt meg! hva betakte du for det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146936193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyhildr Skrevet 11. januar 2015 Forfatter #9 Del Skrevet 11. januar 2015 Hei, Pris på langt eller kort regime er ikke så forskjellig - jeg har gjort begge og endte på ca 8-9000kr per forsøk. Det er dose hormoner som avgjør! Feks Puregon: en ampulle på 300 IE (i realiteten i beholder den 400 IE) koster 1045kr. Noen må gå på 100 IE per dag i 10 dager, andre 300 IE i 12 dager. Da er det bare å regne på.... Det blir DYRERE! Men HELFO refunderer alt over 16236kr ved tre forsøk per barn. Ang uttak: det er ømt, men langt fra smertefult slik som du har lest. Husk at de som har behov for å uttrykke seg på forum ofte er de som har opplevd noe ekstremt ene eller andre veien. i denne tråden er det mer balansert syn. Anonymous poster hash: 65e89...f6e ah..ja selvsagt. jeg aner jo ikke hvilke medisiner jeg trenger. jeg har 2 barn fra før,og vet jo jeg er fertil. ja, jeg skal iallefall slutte å google alt mulig :S og sant det du sier. takk for svar ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146936197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyhildr Skrevet 11. januar 2015 Forfatter #10 Del Skrevet 11. januar 2015 Jeg har kun hatt ett egguttak og det gikk veldig fint. Eneste smerten jeg opplevde var at legen var uforsiktig og kom borti livmoren med nålen og dt kjentes.... Dette var derimot IKKE vanlig. Resten av prosessen var smertefri. Jeg kjenner meg igjen i stølheten noen dager etterpå som andre beskriver. Jeg hadde smerter og oppblåsthet i magen noen dager etterpå også, men dette skyltes mild overstimulering, noe som langt ifra alle opplever. Bare noen av oss få som har PCOS Masse lykke til. Jeg tror det kommer til å gå veldig bra Anonymous poster hash: 682df...483 åh så bra å høre :) ja stølhet,æmhet å vondter etterpå er jeg ikke redd for:)men synes det er veldig skremmende med denne nålen som skal hente ut egg :S hva innebærer det å være overstimulert? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146936206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyhildr Skrevet 11. januar 2015 Forfatter #11 Del Skrevet 11. januar 2015 Jeg gjorde samme tabben som deg, leste på nettet. Gruer meg sinnsykt før uttaket. Vi hadde uttak på privatklinikk i Haugesund. Jeg fikk 1gram paraseth og en dose med morfin nesespray. Fikk også bedøvelse is kjeden før de startet uttaket. Hva slags bedøvelse de brukte nedentil vet jeg ikke, om det var sprøyte så kjente jeg overhode ikke ett eneste stikk engang. Uttaket var så smertefritt som det får gått ann. Jeg kjente ett dytt der nede, var sikkert veldig behøver fordi jeg kjente bare dyttet uten å kunne lokalisere det mer. Dyttet var altså når de stakk nålen inn i eggstokken. Jeg fikk ikke med meg at de tok ut egg. Ikke fordi jeg var rusa eller noe men fordi jeg lå med øynene igjen å ventet på de grusomme smertene jeg hadde lest om. Da legen begynte å telle åpnet jeg øynene å lurte på om det var egg han telte. Fikk til svar at det var det. Begynte så å le å spurte om det var dette folk mente gjorde så vondt. Legen bare lo å spurte om jeg hadde googlet . Det var for meg så smertefritt at jeg vil si jeg har mer smerter ved en blodprøve i armen!! Dagen etter hadde jeg derimot mensensmerter og var vanvittig støl i magen. Men det overlever man fint. Kjente ingenting når jeg lå i ro, men da jeg beveget meg kom det. Uansett jeg har vært støl og stiv før å det er jo samme sak å ingenting å grue seg for. Jeg gikk på nesespray synarela i 4uker først, deretter gonal f i 10 dager. Satte så eggløsningssprøyten. Etter innsett gikk jeg på lutinus vaginal tabletter som progesteron støtte. Dette kostet ca 8000kr. Medisinene er forskjell fra person til person. Jeg gikk på lite fordi problemet ligger hos mannen å ikke hos meg. Lykke til. Dette blir spennende Anonymous poster hash: c2693...1a2 åh så fantastisk! *kjenner jeg blir litt lettet* godt å lese slike historier ) hihih, .. nei jeg aner jo ikke selv hvilke eller hva medisiner, men det diskuterer vi vell på denne konsultasjonen. jeg er jo fertil,har 2 barn fra før. takk:)ja veldig spennende! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146936216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyhildr Skrevet 11. januar 2015 Forfatter #12 Del Skrevet 11. januar 2015 Hei De valgte å kjøre langt regime på meg, og det vil si først nesespray og så sprøyter. Det er ikke sikkert du trenger langt regime og da kan du starte rett på sprøytene. Dette avgjorde de på den første undersøkelsen/samtalen. Siden jeg måtte ha både nesespray og store doser sprøyter så ble det ganske kostbart, og jeg tror vi brukte opp egenandelen allerede første forsøket, dvs. 15800 eller noe rundt der. Jeg har hatt to ferskforsøk og to fryseforsøk. Første ferskforsøket fikk jeg ut ni egg, og andre fikk jeg ut syv. Jeg kjente nesten ingenting ved uthenting, og jeg blødde ikke i det hele tatt. Var litt støl eller stiv resten av dagen etter uthenting, men absolutt ikke ille i det hele tatt. Jeg har også lest og hørt om smertefulle uttak, så tror det er veldig individuelt. Men det kan jo også være at det er disse vi hører mest om, nettopp fordi de har vært så smertefull. Det er kanskje få som skriver veldig mye om uttak som har vært helt smertefrie, sånn som jeg hadde. Tror ikke du skal grue deg så mye på forhånd. Ønsker dere lykke til når den tid kommer:-) Utrolig spennende tid! hva er denne nesesprayen? leser om så mange som bruker det i begynnelsen. hva gjør den? klaffet det på første forsøk? takk, ja er en spennende tid:) takk for at du deler Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146936227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyhildr Skrevet 11. januar 2015 Forfatter #13 Del Skrevet 11. januar 2015 Egguttak oppleves nok veldig forskjellig fra person til person, men jeg har vært igjennom to uttak og begge var helt smertefrie! Jeg grudde meg voldsomt før første uttak, men det var altså helt uten grunn. På Riksen bruker de ikke morfin lenger, bare noen tabletter og det holdt i massevis for meg. Om du skulle oppleve litt smerter under uttak er det iallefall en trøst å vite at det varer i ca 10 min og kan gi verdens beste gave. Jeg er nå gravid i uke 32, og kunne godt igjennom uttak utallige ganger til for å oppleve dette mirakelet! Masse lykke til med forsøk:-) åh gratulerer så mye!! )klaffet det på første forsøk? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146936229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
F*PCO Skrevet 12. januar 2015 #14 Del Skrevet 12. januar 2015 Jeg har tatt egg to ganger, 19 egg første gang, 17 egg andre gang, på privatklinikk i Haugesund. 1 gram Paracet, 10 mg OxyNorm tablett (ligner morfin) og kvalmestillede, likt som Haugesund sykehus. Veldig forskjellig smertenivå de to gangene, men det gikk greit å komme gjennom begge uten noe ekstra, og uten å grue meg til neste gang. Men det ble grimaser og strekk på beina, og jeg kjente veldig presist hva de gjorde, smerter ca midt på treet, hadde gått fint å holde på lenger, men var absolutt ikke godt første gangen. Det er veldig forskjellig hvor smertesensitive man er i området. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146936865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
F*PCO Skrevet 12. januar 2015 #15 Del Skrevet 12. januar 2015 Hei De valgte å kjøre langt regime på meg, og det vil si først nesespray og så sprøyter. Det er ikke sikkert du trenger langt regime og da kan du starte rett på sprøytene. Dette avgjorde de på den første undersøkelsen/samtalen. Siden jeg måtte ha både nesespray og store doser sprøyter så ble det ganske kostbart, og jeg tror vi brukte opp egenandelen allerede første forsøket, dvs. 15800 eller noe rundt der. Jeg har hatt to ferskforsøk og to fryseforsøk. Første ferskforsøket fikk jeg ut ni egg, og andre fikk jeg ut syv. Jeg kjente nesten ingenting ved uthenting, og jeg blødde ikke i det hele tatt. Var litt støl eller stiv resten av dagen etter uthenting, men absolutt ikke ille i det hele tatt. Jeg har også lest og hørt om smertefulle uttak, så tror det er veldig individuelt. Men det kan jo også være at det er disse vi hører mest om, nettopp fordi de har vært så smertefull. Det er kanskje få som skriver veldig mye om uttak som har vært helt smertefrie, sånn som jeg hadde. Tror ikke du skal grue deg så mye på forhånd. Ønsker dere lykke til når den tid kommer:-) Utrolig spennende tid! hva er denne nesesprayen? leser om så mange som bruker det i begynnelsen. hva gjør den? klaffet det på første forsøk? takk, ja er en spennende tid:) takk for at du deler Nesesprayen inneholder hormoner som gjør at kroppen slutter å lage egne hormoner som stimulerer eggmodning og kan utløse eggløsning. Man må enten stenge ned egne systemer på forhånd (blir som kunstig overgangsalder, ofte med litt hetetokter og evt andre bivirkninger, eller ta bremsesprøyter når eggmodningen er godt igang. Jeg har prøvd begge og hadde det greit med begge typer. Valget vil være avhengig av hvilken årsak dere har for å trenge ivf. Hvis det bare er like kjønn kan valget gå på praktiske årsaker, lang protokoll passer lettere inn i klinikkens kalender fordi den kan styres. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146936910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Optatium Skrevet 17. januar 2015 #16 Del Skrevet 17. januar 2015 Nesesprayen regulerer kroppen med og forhindrer ukontrollert eggløsning. Sprøytene får det opp igjen :-) Jeg har hatt tre ferskforsøk med både nesespray og sprøyter, varighet og doser har vært ulikt alle gangene. Jeg har hatt tre egguttak, ett smertefritt, ett smertefullt, og et med morfin (og dermed uten smerter). Min erfaring er at dess mer du gruer deg, dess verre blir det. Du kommer igjennom det, pg det er verdt det :-) PS Google er ikle din venn, og kommer aldri til å bl det :-) det blir berre når du blir gravid og barnet kommer, Google hjelper deg iallefall ikke da! Lykke til!:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146951157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snoooopi Skrevet 22. januar 2015 #17 Del Skrevet 22. januar 2015 Hei Tina, jeg har gjort det 13 ganger. Har aldrig gjort vondt på meg. Jeg har fått 2 panodiler og lokalbedøvelsen som settes med samme stik som uttaket. En halvtime senere har jeg vært på jobb. Jeg jobber i butikk og står og går hele dagen. Du skal ikke grue deg! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146963902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2015 #18 Del Skrevet 24. januar 2015 Hei Jeg har nettopp hatt ivf hos st Olavs i Trondheim , du har ingen ting å grue deg for ... På uthenting dagen, tok jeg 3 patacet og en vival, blei veldig rolig og avslappet, kom inn å fikk kanyle i hånden , kom inn på rommet og de satt litt til smertestillende i kanylen , slik du blir svimmel av (går over ) så satt legen to stikk i sjeden, som å ta ett stikk i fingeren , deretter kjente jeg litt stikk i underlivet når de henter ut eggene ... Brukte omtrent ikke smertestillende etterpå ... Lykke til .. Anonymous poster hash: 6463e...df7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146967735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nullenusken Skrevet 25. januar 2015 #19 Del Skrevet 25. januar 2015 Ikke nødvendig å grue seg Kjente ingenting ved uttak! Bare litt "dytting"... Har hatt både ferskforsøk og fryseforsøk og begge fungerte på første forsøk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146970249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Square Skrevet 26. januar 2015 #20 Del Skrevet 26. januar 2015 Jeg har hatt 4 uttak og syns ikke det gjorde vondt. Og jeg tror ikke jeg har høy smerteterskel. Fikk to paracet, vival og intravenøst i handa. Ble litt svimmel og utroooolig rolig til sinns, hehe. Kjente også bare dytting. Jeg tenkte også; hvis jeg vil blir gravid og en dag skulle klare det- så skal det barnet UT av meg. Tipper det er noe verre, hehe:) Men skjønner godt at du gruer det, det er vanlig. Du kommer nok til å bli positivt overrasket over at det "ikke var verre". Lykke til :-.) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146972377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
F*PCO Skrevet 26. januar 2015 #21 Del Skrevet 26. januar 2015 Ikke nødvendig å grue seg Kjente ingenting ved uttak! Bare litt "dytting"... Har hatt både ferskforsøk og fryseforsøk og begge fungerte på første forsøk Rart hvor forskjellig det føles:-) Mine var fint overkommelige, men det var definitivt smerte og ikke noe lignende dytting. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191871-redd-for-uttak-trenger-s%C3%A5rt-litt-erfaringer/#findComment-146972728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå