Gå til innhold

100 % ufør OG vil jobbe!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men neida... Ringte Nav i sted for å forhøre meg om de kunne være behjelpelig med å skaffe meg en praksisplass, event at de betaler halve "lønnen" for arbeidsgiver, men neida. Det gikk dessverre ikke.

Så lenge jeg bar dokumentert 100 % ufør, så måtte jeg klare meg selv. Ja det det er jo greit det, men INGEN arbeidgivere vil ansette meg 1 dag i uken, og iallefall ikke med den sykdomsfraværet mitt. Føler emg unyttig av å gå hjemme, selv om jeg sliter med kronisk smerte daglig.

Hun på NAV mente jeg skulle lyve i søknadene jeg sendte ut, dvs ikke skrive at jeg er ufør og hvorfor. Men arb.giver vil  vel lure hvorfor jeg har huller i CV`n!!

Hva gjør jeg så?

Anonymous poster hash: c5f36...fc8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er 100% ufør, så kan du jo ikke jobbe? Du er jo definert at du er ufør og ikke kan jobbe!?

Jeg sliter nok med mine ansatte som er sykemedte evt går på AAP og jobber delvis på jobben. Forstår sykdommene, men det ER vansklig med tilpasning inn i jobben. Jeg hadde aldri ansatt en ufør i jobben, med mindre NAV dekket alle kostnader og det gjør de ikke.

Anonymous poster hash: 47868...8a8

Skrevet

Nei ser den. Vil jo gjerne jobbe litt, når jeg er frisk,men vet aldri når jeg er frisk. Er ingen dans på roser dette her. Og NAV oppfordrer jo folk til å jobbe. Javel.? Men burde ha hjulpet oss i gang synes jeg, med event en praksisplass :)

Skrevet

Må du ha lønn da? Så lenge du jobber for trygden din så kan du jo være en kjemperessurs for en arbeidsgiver, og du kan kanskje få vist at du kan være verdt å bruke noen kroner på etterpå?

Skrevet

Nei det trenger jeg jo ikke. :) Herregud så langt har jeg ikke tenkt. Kan ringe rundt å tilby meg gratis i en periode og er jeg noe å satse på, så kanskje de ansetter meg? Ikke rart du er den perfekte mamma altså, og smart i tillegg :blomst:

Noen ganger er jeg bare helt blokkert i topplokket.

Skrevet

Å gosh, jeg rødmer 😳 ! Nå kommer jeg til å bli skikkelig høy på pæra 😝

Skrevet

Du kan også melde deg til frivillighetssentralen der du bor, eller om du kan takle det i gode perioder/dager, som ringevikar i barnehage el. Da har du mulighet til å si nei de dagene du ikke klarer å jobbe, og ja når du er i form til det.

Skrevet

Det fins jo tiltak for de som har uføretrygd. VTA som er varig tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet, men ofte driver de med hospitering i ordinære bedrifter. Da er det uførepensjon som er lønna,men en får en bonuslønn i tillegg alt etter hvor mye en jobber. Hos oss er den på ca 2500 kr for full uke. Finnes også et tiltak som heter VTO,som er varig tilrettelagt arbeid i ordinær bedrift. Da får bedriften et tilskudd på underkant av 5000 som skal dekke tilrettelegging og oppfølging som bedriften utfører og bonuslønn til deg.

Tiltak som arbeidspraksis eller lønnstilskudd er for folk som er uavklarte eller som har vanskelig for å få en jobb, men som ikke er uføre.

En deltidsjobb kan du jo ha, og det har jo blitt mulig å jobbe mer enn tidligere uten å miste trygdeytelser. (Selv om man får redusert selve trygden,vil det alltid lønne seg å jobbe)

Lykke til iallefall, fint at du ønsker å prøve deg ut i jobb :)

Skrevet

Takk for tips. Dette skal jeg undersøke videre :)

Skrevet

Nei det trenger jeg jo ikke. :) Herregud så langt har jeg ikke tenkt. Kan ringe rundt å tilby meg gratis i en periode og er jeg noe å satse på, så kanskje de ansetter meg? Ikke rart du er den perfekte mamma altså, og smart i tillegg :blomst:

Noen ganger er jeg bare helt blokkert i topplokket.

.. men seriøst, hvorfor ikke? Da får du vist hva du kan og så kommer vel lønna etterhvert som du har vist hva du er god for?

Du kan også melde deg til frivillighetssentralen der du bor, eller om du kan takle det i gode perioder/dager, som ringevikar i barnehage el. Da har du mulighet til å si nei de dagene du ikke klarer å jobbe, og ja når du er i form til det.

God idé!

Skrevet

Jeg er også ufør ,men har ikke lyst til å jobbe i tilrettelagt bedrift.Fretex ,sørvangen osv. Frekt når folk foreslår sånn.

Anonymous poster hash: fd25a...a57
Skrevet

Naboen her som akkurat har blitt pensjonist måtte ha noe å gjøre så hun "jobber" flere dager i uken hun. Får jo ikke lønn for det, men det synes hun er helt greit.

En dag i uke jobber hun frivillig for Røde Kors, jobben hennes da er å gå med bibliotektralla på sykehuset. På sykehuset har de et lite bibliotek i kjelleren, så hun fyller en tralle med bøker derfra også går hun en runde på de avdelingene hvor det ligger pasienter på litt lenger opphold og låner ut bøker til dem. 

En til to dager i uken er hun på sykehjemmet og hjelper til. De har en kantine/cafè der hvor de arrangerer noe småtteri for pasientene, bl.a bingo, steiker noen vafler o.l. 

Som tidligere nevnt her er det frivillighetssentraler rundt omkring i landet, her jeg bor er det gjerne eldre mennesker som ønsker hjelp til småting som å handle o.l. som søker etter hjelp derfra. Slike ting kan du kanskje bidra med?

Du trenger ikke gå uvirksom hjemme på gode dager.

Anonymous poster hash: bcce9...a02
Skrevet

Eller hva med være støttekontakt.😃

Skrevet

Jeg er også ufør ,men har ikke lyst til å jobbe i tilrettelagt bedrift.Fretex ,sørvangen osv. Frekt når folk foreslår sånn.

Anonymous poster hash: fd25a...a57

Hvorfor er det frekt? Er du for fin til det?

Anonymous poster hash: bdd02...171

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...