Gå til innhold

Legen nektet å sjekke kjønn ved OU uke 19+3...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ordinær ultralyd for noen dager siden, og klarer ikke helt å slippe dette som skjedde;

Vi kom inn til ultralydlegen, fikk undersøkt og bekreftet at alt sto til som det skulle med den lille, noe som selvfølgelig er det viktigste å finne ut av ved en slik undersøkelse. Legen var en mann som spøkte og tullet, fremsto som folkelig og helt ok -frem til slutten av undersøkelsen..

Når jeg ved slutten av undersøkelsen ønsket å vite om legen kunne skimte et hint om hvilket kjønn babyen var, satte legen bare fra seg ultralydhodet i maskinen, avsluttet undersøkelsen og sa rett ut at slikt ville ikke han gå ut med. Jeg spurte om dette var på grunn av at babyen kanskje låg i en litt ugunstig stilling, hvor legen da svarte at nei, babyen låg fint til.

Han ønsket ikke å undersøke kjønn på grunn av at det er en så stor feilmargin, så tidlig i svangerskapet (50/50). Jeg var på forhånd helt klar over at det finnes en viss feilmargin, at det kjønnet man tror barnet er i enkelte tilfeller ikke viser seg å stemme ved fødsel... Legen uttalte faktisk at det er helt normalt å ikke vite kjønn før barnet blir født, han ordla seg på en slik måte at han mente at det er UVANLIG å få vite kjønn under svangerskapet! (???)

Jeg svarte med å si at jeg da kom til å bestille meg ny privat 3D ultralyd om noen uker (på hjemplassen min), siden jeg såklart ønsket å få en peikepinn på hvilket kjønn dette blir (!). Hvor han da fnøys og mente at DET var bortkastede penger..!

Kan også legge til at skjermen ultralydbildet vises på sto vendt nesten helt vekk fra meg, slik at jeg kun glimtvis ved å reise opp overkroppen kunne se noe som helst.. Heldigvis var min snille samboer der og fikk med seg hva som foregikk, og filmet seansen med mobiltelefonen sin.. :overrasket:

Er det flere her som har hatt samme erfaring ved ordinær ultralyd? Når fikk dere isåfall vite kjønn?

Skrevet

Dette syns jeg høres veldig rart ut. Han høres ut som en trassig lege...!

Vi var på OUL på onsdag hos ei veldig hyggelig jordmor med spesialutdannelse innen screening/ultralyd. Vi sa før hun begynte at vi ikke ville vite kjønn, og da svarte hun at hun ikke pleide å gjøre det, med mindre foreldrene spurte om det. Også la hun til at de fleste vil jo vite det, og da gjorde hun alltid det så lenge hun klarte å komme til.

Jeg forstår godt at du vil bestille en ultralyd privat for å få greie på kjønnet. Jeg mener å ha hørt at det er nå rundt uke 20 det er enklest å se kjønn, i motsetning til når en har bikka 30 uker, da er det ofte blitt så trangt at det er vanskelig å komme til skikkelig og få se.

Her jeg bor får alle gravide tilbud om en ekstra ultralyd i uke 32, så vi skal tilbake da. Det er vel så vidt jeg har forstått en ultralyd for vektestimering av fosteret, men alle får som sagt tilbud om den. Men har forstått at det da gjerne er enda vanskeligere å klare å se kjønnet.

Bestill deg en ultralyd til om dere gjerne vil vite kjønnet. Jeg syns han legen hørtes spesiell ut. Ja, som du sier er jo ultralyden til for å se at alt ser fint ut med fosteret, men de aller fleste vil jo vite kjønn også - det har vel han også fått med seg...!

Skrevet

Hæ? Dette hørtes veldig rart ut.

Jeg har vært på mange ultralyder i mine svangerskap, og ingen har vært så tverre som du beskriver. Jeg ville tatt en telefon og klaget. Fortell dem om opplevelsen din. Kanskje du får tilbud om en ny undersøkelse.

Gjest Ovidia
Skrevet

Det som hadde bekymret meg mest etter en slik seanse er hvorvidt en kan stole på resten av organundersøkelsen til denne legen. Det er ikke vanskelig å vurder kjønn i uke 19/20.

Hvor var det foresten?

Skrevet

Æ fikk vite kjønn i Oul i uke 18, såklart så ho at d ikke e helt sikker men greit å vite ka dem synes. Hadde ul i uke 17 og men da så gynekolog at ho ikke var så flink å se kjønn så ho ville ikke prøve engang.. og da var greit for ho innrømte at ho e ikke flink med d så..

Skrevet

Huff, denne legen hørtes ikke helt god ut. Jeg mener, sjansen for feil kjønn i uke 19, er minimal. Det skjer, men ikke ofte. Men ok, kanskje han har en personlig mening om at ingen bør vite kjønn før fødsel eller noe i den dur... Merkelig, men ok.
Fikk du noen bilder av fosteret da?

At du ikke fikk SE noe, er derimot en annen ting. Jeg ville klagd. Jeg ville krevd en ny undersøkelse. Da jeg tok OUL for litt siden, hadde jeg en stor flatskjerm foran meg hvor jeg så alt! Jeg ble fortalt om alt hun sjekket, og dette var en skikkelig grundig undersøkelse hvor ungen ble sett på fra topp til tå. Vi telte fingre til og med. Jeg fikk en bunke med nydelige bilder.

Jeg ville virkelig krevd en ny undersøkelse. Jeg hadde ikke vært trygg på at denne legen i det hele tatt var kyndig til å foreta en ul. Hvem vet om han bare ikke KLARTE å se kjønn (og kanskje det i hans tilfeller var ren gjetning, så prosenten var 50/50!), hva annet kan han se feil?

Skrevet

Snodig. Hadde ikke stolt på at denne legen.

Da vi var på OUL med førstefødte så gikk jordmor nøye igjennom alle viktige ting, og vi fikk se på en flatskjerm på veggen. Vi så faktisk kjønnet selv... men stolte ikke helt på at det var riktig (kunne jo være navlestrengen som hadde krøllet seg). Etter jm var ferdig med det hun trengte å vite så lurte hun på om det var noe mer vi ønsket å sjekke, mens vi var der. Vi sa jo da at vi lurte på om hun klarte å se kjønn...? Ja, så klart, det var ikke noe vanskelig i det hele tatt. Det var ikke tvil om at det var en gutt der inne. Og da (med et glis) satte hun ultralydhodet midt mellom bena på ham og sa "her ser dere både penis og to testikler".

Skrevet (endret)

Så godt å høre at folk drar samme konklusjon som meg!

Denne legen var nok ganske så sær på dette temaet, og han opptrer rett og slett uprofesjonelt som helsepersonell når han holder på slik!

Resten av undersøkelsen forklarte da bra nok, så tror nok han har fått tatt riktige mål osv... Men virket veldig som om han bastant mente at det KUN er dette som skal være tema på OUL, og at alt annet er bare vås og tull.

Kjønnsbestemmelse (ihvertfall en pekepinn) og opplevelsen for vordende foreldre det å få se barnet sitt er da viktig det også, mener jeg! :opplyser:

Har uansett nå bestillt meg time til 3D UL den 13 feb, privat på et legesenter. Tenker det kunne blitt vel drygt å måtte inn til samme dårlige UL-lege på sykehuset i Kristiansund enda en gang... :sprettoy:

Endret av Lykkefrøet
Skrevet

Merkelig hadde ikke gitt meg på det jeg eller så hadde jeg forlangt en annen lege. De pleier alltid og sjekke kjønn på den ordinære ultralyden, med mindre de ikke ligger vanskelig til da, men slik var det jo ikke i dette tilfelle.

Skrevet

Jeg opplevde noe av det samme med førsteamann, men det var jeg som sa vi ikke ville vite kjønn og da svarte hun at det brukte hun ikke tid på heller, hun var av den oppfatning at det så hun ikke etter og jeg regner med at hun heller ikke ville ha sagt det om hun så det ut ifra måten hun snakket og hennes holdninger.

Utover at legen du hadde kanskje var ufin så kan jeg ikke tenke meg at du skulle få noen ny undersøkelse. Å se ette kjønn er ikke en rett man har. At han var frekk el kan du klage på, men ikke at han nektet å se etter kjønn.

Mistenker at han også sa at kjønn var usikkert bare for å ha et argument 

UL skal være en hyggelig opplevelse, om han ikke vil vise der kjønnet, har han rett til det, men å behandle dere med respekt og være hyggelig det har dere krav på

Skrevet

Når man jobber med gravide må man nesten regne med at det er en selvfølge at de fleste er spente på kjønn og ikke komme med slike uttalelser :-s og se lenge de har muligheten til og faktisk Se kjønnet på barnet i magen har de ingen grunn til og holde det tilbake, det blir jo som og holde tilbake informasjon om fosteret..

Jeg vet ikke jeg men jeg hadde hvertfall blitt skikkelig lei meg og irritert på den legen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...