Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #1 Skrevet 8. januar 2015 Stemmer dette for deres del? Kjente meg litt igjen på det som står beskrevet om ansatte med ADHD ja.. : Mistenker selv at jeg har ADHD som maskeres av at jeg skårer høyt på valide IQ- tester, og dermed alltid har pleid å prestere relativt godt og enkelt forstå nye ting godt tross ujevn innsats og svært varierende konsentrasjon. "Mange med ADHD klarer seg godt i arbeidslivet, men det er noen som sliter. Problemet er at de kan være glemsomme og rotete, miste oversikt over dokumenter eller arbeidsredskaper, få stadige innfall og sette i gang med for mange arbeidsoppgaver samtidig. Personer med ADHD lar seg lett bringe ut av balanse. Små uforutsette endringer kan føre til overdrevne reaksjoner både i form av sinne og fortvilt pessimisme. Mange opplever at de ikke er i stand til å utnytte sitt potensial, noe som ofte fører til lav selvtillit. Personer med ADHD profiterer ofte på variasjon og må ha muligheter for å bevege seg. Stillesittende arbeid bør unngås eller brytes opp med hyppige, men korte pauser med mulighet for fysisk aktivitet." Anonymous poster hash: 7a353...9ec
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #2 Skrevet 8. januar 2015 Det stemmer greit for meg, men jeg har også høy IQ og kompenserer med det. Anonymous poster hash: f5dd3...71f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #3 Skrevet 8. januar 2015 Jeg jobber med en dame som har adhd og, ja, det stemmer med henne. Hun er helt super å jobbe med fordi hun er åpen om hva hun sliter med og vi kan gi beskjed når det blir for voldsomt eller hun ber selv om bytte. (Jobber i bhg) Nå ønsker hun imidlertid å bli delvis ufør for hun sliter seg rett og slett ut. Som kollega ser jeg absolutt at hun lett kan bli utbrent med det tempoet hun holder. Anonymous poster hash: b0198...e0c
MissZanta Skrevet 8. januar 2015 #4 Skrevet 8. januar 2015 Ja jeg har men nei sliter ikke. Har en variert, sosial jobb så kan suse rundt her og der hehe
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #5 Skrevet 8. januar 2015 Jepp, men jeg er mye mer normal nå som jeg har ritalin. Uten ritalin så fungerte jeg dårlig, vurderte å bare søke om uføretrygd. Har noe høyere iq enn folk flest ja, men er mer umoden føler jeg. Kan være fordi hele barndommen ble ødelagt da jeg ikke fikk diagnosen før jeg ble voksen. Gikk glipp av mye sosialt. Anonymous poster hash: 13619...dd1
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #6 Skrevet 8. januar 2015 Hva kjennetegner dere med adhd som fungerer godt i arbeidslivet? Anonymous poster hash: 497e7...c21
mamma_bergen Skrevet 8. januar 2015 #7 Skrevet 8. januar 2015 Jeg kjenner meg lite igjen i første del,men det er gjerne fordi jeg er så godt "innarbeidet" Jeg har også høy IQ i forhold til landsgjennomsnittet. Siste delen stemmer bra
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #8 Skrevet 9. januar 2015 Jeg jobber med en dame som har adhd og, ja, det stemmer med henne. Hun er helt super å jobbe med fordi hun er åpen om hva hun sliter med og vi kan gi beskjed når det blir for voldsomt eller hun ber selv om bytte. (Jobber i bhg) Nå ønsker hun imidlertid å bli delvis ufør for hun sliter seg rett og slett ut. Som kollega ser jeg absolutt at hun lett kan bli utbrent med det tempoet hun holder. Anonymous poster hash: b0198...e0c Ikke alle med diagnosen holder et høyt tempo, svært mange er bare litt mer fysisk rastløse/ oftere beveger seg litt rundt på kontoret enn andre. Selv fremstår jeg som rolig utad, men er likevel ganske rastløs og impulsiv. Ser at mange kompenserer godt med høy IQ, og dermed fungerer godt i jobben her. Det ideelle for meg hadde nok vært en jobb som ikke krever for mye stillesitting, og hvor jeg samtidig får brukt intellekt og analytiske evner, og den kombinasjonen er gjerne ikke enkel å finne i stillinger. Er det noen som har lyst til å dele hva de jobber med, eventuelt si hva som fungerer bra og dårlig ved nåværende stilling? Anonymous poster hash: 7a353...9ec
neemii Skrevet 9. februar 2015 #9 Skrevet 9. februar 2015 Jeg jobber med en dame som har adhd og, ja, det stemmer med henne. Hun er helt super å jobbe med fordi hun er åpen om hva hun sliter med og vi kan gi beskjed når det blir for voldsomt eller hun ber selv om bytte. (Jobber i bhg) Nå ønsker hun imidlertid å bli delvis ufør for hun sliter seg rett og slett ut. Som kollega ser jeg absolutt at hun lett kan bli utbrent med det tempoet hun holder. Anonymous poster hash: b0198...e0c Ikke alle med diagnosen holder et høyt tempo, svært mange er bare litt mer fysisk rastløse/ oftere beveger seg litt rundt på kontoret enn andre. Selv fremstår jeg som rolig utad, men er likevel ganske rastløs og impulsiv. Ser at mange kompenserer godt med høy IQ, og dermed fungerer godt i jobben her. Det ideelle for meg hadde nok vært en jobb som ikke krever for mye stillesitting, og hvor jeg samtidig får brukt intellekt og analytiske evner, og den kombinasjonen er gjerne ikke enkel å finne i stillinger. Er det noen som har lyst til å dele hva de jobber med, eventuelt si hva som fungerer bra og dårlig ved nåværende stilling? Anonymous poster hash: 7a353...9ec Dytter opp denne, lurer på det samme:)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #10 Skrevet 9. februar 2015 Jeg jobber som kulturformidler. Det passer meg bra fordi jeg har varierte arbeidsoppgaver, men lite kontortid som jeg må organisere veldig effektivt er tidvis veldig krevende. Årsaken til at jeg klarer meg er brennende interesse for det jeg driver med og IQ over snittet. Anonymous poster hash: f5dd3...71f
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #11 Skrevet 9. februar 2015 Jeg jobber med en dame som har adhd og, ja, det stemmer med henne. Hun er helt super å jobbe med fordi hun er åpen om hva hun sliter med og vi kan gi beskjed når det blir for voldsomt eller hun ber selv om bytte. (Jobber i bhg) Nå ønsker hun imidlertid å bli delvis ufør for hun sliter seg rett og slett ut. Som kollega ser jeg absolutt at hun lett kan bli utbrent med det tempoet hun holder. Anonymous poster hash: b0198...e0c Ikke alle med diagnosen holder et høyt tempo, svært mange er bare litt mer fysisk rastløse/ oftere beveger seg litt rundt på kontoret enn andre. Selv fremstår jeg som rolig utad, men er likevel ganske rastløs og impulsiv. Ser at mange kompenserer godt med høy IQ, og dermed fungerer godt i jobben her. Det ideelle for meg hadde nok vært en jobb som ikke krever for mye stillesitting, og hvor jeg samtidig får brukt intellekt og analytiske evner, og den kombinasjonen er gjerne ikke enkel å finne i stillinger. Er det noen som har lyst til å dele hva de jobber med, eventuelt si hva som fungerer bra og dårlig ved nåværende stilling? Anonymous poster hash: 7a353...9ec Dytter opp denne, lurer på det samme:) Jeg har adhd og akkurat begynt på ritalin nå i en alder av 30. Jobber i helsevesenet og jeg har hatt ekstremt høyt energi nivå som resulterte i endel tvangstanker, men kun jobb relaterte tanker.. De ser på meg som en ressurs da jeg holder et skyhøyt tempo til enhver tid og får unna mer om dagen enn de andre men fikk beskjed om å roe ned litt da jeg har gått på høygir i over 2 år på jobb og jobbet unormalt mye.. Anonymous poster hash: ee183...251
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #12 Skrevet 9. februar 2015 Jobber som sykepleier. Har også IQ godt over gjennomsnittet. Var som barn "høyt begavet" så alle trodde jeg skulle bli noe stort.. Men har ikke konsentrasjon til studier, så spl passer meg utmerket. Variert arbeidsdag, er mye i bevegelse. Anonymous poster hash: 4fef8...b12
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2015 #13 Skrevet 9. februar 2015 Jeg jobber som sivilingeniør, men jeg brukte 7 år på 5års studier da jeg slet med å følge opp studiene underveis. Men det gikk tilslutt😄 Anonymous poster hash: f0685...29e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå