Gå til innhold

slanking og olivenolje - har mannen min rett......eller jeg??♡♢♧♤

Anbefalte innlegg

Hva med en mellomting? Begge har rett: det virker som om din mann brukte altfor mye olje, men noe olje er viktig bøde for smakens og helsens skyld.

Lager jeg laks i ovnen, pensler jeg fisken og brettet/formen LETT med olje, det gir ekstra smak og en fin skorpe samtidig som den ikke setter seg fast i formen. Pensle, ikke drysse.

Når det gjelder grønnsaker, pleier vi å bytte mellom å dampkoke, røresteke i panne med litt olje eller spise rå uten noe.

Vi utelukker ingen matvarer, men vi er nøye på mengder. Når det gjelder olje, avhengig av dagens rett tar vi ikke mer enn 5-15 ml per person totalt. Fisk blir 125-200 g (avhengig av tilbehør). Grønnsaker minst 300 g til lunsj OG middag; poteter, mais og erte regnes som "brød" og ikke i grønnsak kvoten. Poteter, mais, erter, pasta, brød, ris o.l. er jeg forsiktig med og spiser sjeldent til middag, men jeg spiser det dersom jeg har lyst og bare kutter ned på mengden kjøtt og fett tilsvarende.

Anonymous poster hash: a30c5...3ea

Fortsetter under...

Det er ca like mange kalorier i en ss melange og en ss olivenolje så dersom dere teller kalorier hjelper det lite å helle masse olje på maten.

Olivenolje er "sunnere" fordi det er planteolje og ikke hedret fett (som er dårlig for hjerte, kolesterol ol)

Anonymous poster hash: d60ca...d16

Hadde kuttet olja.. Ser ikke helt poenget med å dynke alt i olje? Det smaker jo ikke akkurat kjempegodt.. Bedre å lage en mager god dressing man kan ha over til slutt.

Anonymous poster hash: a2275...a67

Nemmelig......hvorfor ha olje på i hele tatt??? Pleier ikke det jeg.

Det er ikke ofte mannen kokkelerer, så det er så kjipt att det skal bli uenighet og dårlig stemning når han gjør det.

Løsningen:

Jeg har sagt hva jeg mener, så får han helle på olje de få gangene han lager denne retten. Det er jo jeg som oftest lager drn og da bruker jeg det ikke :)

Og btw: middagen var kjempegod, olja til tross :)

Takk for tilbakemeldinger.

Anonymous poster hash: 5c53a...0ac

Altfor mye olje dersom du ønsker å slanke deg på en sunn måte. anbefaler dere å bruke lifesum som er en app som teller kalorier. der kan man legge inn hva man veier, hvor mye man ønsker å veie, og hvor lang tid man ønsker å bruke på vektnedgangen, så får man opp antall kalorier man kan spise.

1 ss olje er ca 100 kalorier

så her må man begrense seg. 

Olivenolje er et must i et sunt kosthold. Kokosolje like så. Extra virgin olivenolje skal brukes på salater. Du kan bruke raps når du steker. Tipper at det ikke er pga olje dere er fete, men for mye sukker og hvetemel?

Anonymous poster hash: ea093...4eb

Annonse

1 dl olivenolje er 900kcal

Det betyr ikke så himla mye så lenge de kjører lavkarbo! Begynner de å blande inn karbo i det hele, da blir det en annen sak...

Anonymous poster hash: 2d89a...4e5

Det er feil. Du må holde deg til anbefalt mengde kalorier selv om du spiser lavkarbo. Uansett hva du forbrenner, du må være i energibalanse eller underskudd for å gå ned i vekt. Så mye olje kan føre til at man går opp i vekt eller ikke går ned. Det er fakta. Samme gjelder nøtter og avokado. Det er sunne matvarer med viktig fett, og man bør spise dem men i små mengder av gangen (om man skal ned i vekt). Kalorier inn - kalorier ut, det er enkel matte 😊

1 dl olivenolje er 900kcal

Det betyr ikke så himla mye så lenge de kjører lavkarbo! Begynner de å blande inn karbo i det hele, da blir det en annen sak...Anonymous poster hash: 2d89a...4e5

Det er feil. Du må holde deg til anbefalt mengde kalorier selv om du spiser lavkarbo. Uansett hva du forbrenner, du må være i energibalanse eller underskudd for å gå ned i vekt. Så mye olje kan føre til at man går opp i vekt eller ikke går ned. Det er fakta. Samme gjelder nøtter og avokado. Det er sunne matvarer med viktig fett, og man bør spise dem men i små mengder av gangen (om man skal ned i vekt). Kalorier inn - kalorier ut, det er enkel matte

Ja drt var egebtlig det jeg mente også, det må komme færre inn enn det går ut......

Anonymous poster hash: 5c53a...0ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...