Gå til innhold

Noen som har hatt suksess med lavkarbo? :)

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd alt av sultekurer og dietter uten nevneverdig resultat. Nå ønsker jeg å legge om til lavkarbo, siden det er noe jeg kan leve med i lang, lang tid. Men er det noen som har en suksesshistorie å fortelle? :) Kjenner at etter mange år med kaloritelling og magre produkter, så virker det helt feil å spise bacon og fløte. (satt litt på spissen, jeg vet at man også skal spise grønnsaker og kjøtt osv, sunn mat)

Anonymous poster hash: 8fd69...c5b

Fortsetter under...

Jeg har kjempegod erfaring med lavkarbo livsstil. 

Ikke stress med å få i deg så MYE fett, men ikke vær redd for fett i maten. Du trenger ikke å dynge på smør og fløte og slike ting på all mat. 

Konsentrer deg om å redusere/kutte ut karbohydratrike matvarer. Les deg opp på emnet, så du vet omtrent hva du kan spise. 

En hovedregel er å spise minimalt av grønnsaker som vokser under jorda (røtter), kornprodukter (inkl. ris og mais) og sukker forøvrig. Det meste av ferdigmat inneholder store mengder sukker, så lag mest mulig av maten selv. 

I starten vil du muligens få litt hodepine. Det kan du forebygge med å drikke farris, helst uten smakstilsetning (jeg er skeptisk til kunstig søtning, så det holder jeg meg unna...). 

Lykke til - dette klarer du. 

Anonymous poster hash: d1b4c...59c

Jeg har gått ned 18 kilo så langt, for meg fungerer det helt supert. Spiser lavkarbo, men ikke helt ekstremt. Spiser f.eks. litt frukt, og bær,men i begrensede mengder. 

Jeg spiser mye fisk og reker, cottagecheese, salat og andre grønnsaker, rene kjøttprodukter og lavkarboknekebrød.  

Det virker som mange tror at bare man kutter karbohydratene kan man spise så mye man vil av alt det andre. Det er gjerne da lavkarbo ikke fungerer for vektnedgang. Det er viktig å huske på er at uansett hva slags kosthold man velger må man spise mindre enn man bruker for å gå ned i vekt. For å gå ned i vekt teller jeg kalorier på lavkarbomaten.

Anonymous poster hash: 5574b...469
Gjest Sekretøsa

Godt svar over her! Jeg gikk ned 30 kg på 5 mnd, stått stille et halvt års tid, og er pån igjen for å gå ned mer nå. Levd lavkarbo et år og det er ingen tvil om at jeg ikke hadde hatt energi til dette livet om jeg spiste vanlig mat...

Jeg gikk selv ned 25 kg på 8 mnd. Så ble jeg gravid og har beholdt et liberalt lavkarbokostkold gjennom svangerskapet. Alle svangerskap er ulike, men jeg tror at kostholdet har noe å si for at jeg denne gangen har hatt et mye bedre svangerskap enn med nr 1.  

Vektnedgangen er selvfølgelig fantastisk, men jeg vil si at det som jeg setter mest pris på med lavkarbokostholdet er at jeg ikke lenger føler at jeg er "slave" av maten, det er jeg som har kontroll. Jeg kan nå kose meg uten mat. Før var alltid kos = mat, og gjerne veldig usunn mat. I tillegg er jeg i bedre form enn noen gang før. Mange sier at man MÅ ha masse karbohydrater for å kunne trene, men hos meg har det hatt helt motsatt effekt. Mindre karbohydrater = mer energi til trening.

Jeg fikk tips om å lese masse om lavkarbo før jeg begynte og jeg vil anbefale deg det samme. Jeg kjøpte et par kokebøker samt at jeg leste fagbok om temaet av Hexeberg.

Det var et skikkelig slit i begynnelsen og kroppen slet med å avvenne seg fra karbohydrater, men etter 2-3 uker gikk det så mye bedre. Det var også da jeg sakte, men sikkert ble mere vandt til å spise smør og rømme (produkter som tidligere har vært forbudte i mott hode...).

Lykke til :-)

Anonymous poster hash: aa62e...6f6

Annonse

Takk for mange gode svar :) Setter pris på enda flere såklart!

Var en som skrev lenger oppe at du teller kalorier likevel, hva bør man ca ligge på da?

Skal ut og kjøpe meg noen lavkarbo-bøker senere :)

Jeg har gått med ca 30 kg før jeg ble gravid, og har tatt ca 15 til nå det siste 6 mnd.

Jeg teller også kcal, og ligger mellom 16-1800 om dagen.

Enig med andre her at du ikke trenger å drukne maten i fett, men det er nødvendig å få i seg en god del.

Jeg har fokus på rene matvarer, og mye sunne grønnsaker.

Lurt å kjøpe noen bøker, og sette seg inn i det før man starter.

Lykke til 😄

Var en som skrev lenger oppe at du teller kalorier likevel, hva bør man ca ligge på da?

Det kommer helt an på dagsbehovet ditt. Dagsbehovet påvirkes av din høyde og nåværende vekt, og aktivitetsnivået ditt. Det finnes sikkert en eller annen app som kan regne det ut, men jeg har ikke noen link her og nå. Google finner sikker en til deg.Når du vet hva dagsbehovet ditt er, må du legge deg noe under det for å gå ned i vekt. Hvor mye under du legger deg vil avgjøre hvor fort du går ned. 

Det kommer helt an på dagsbehovet ditt. Dagsbehovet påvirkes av din høyde og nåværende vekt, og aktivitetsnivået ditt. Det finnes sikkert en eller annen app som kan regne det ut, men jeg har ikke noen link her og nå. Google finner sikker en til deg.Når du vet hva dagsbehovet ditt er, må du legge deg noe under det for å gå ned i vekt. Hvor mye under du legger deg vil avgjøre hvor fort du går ned.

Er ikke slik det fungerer på lavkarbo nødvendigvis. Jeg går på lfhc og går mest ned når jeg ligger på ca 2500 kalorier om dagen. Går jeg under dette, stangnerer vekta. Veier forøvrig nå ca 80 kg fordelt på 174 cm.

Anonymous poster hash: 85f1d...012

Annonse

Er ikke slik det fungerer på lavkarbo nødvendigvis. Jeg går på lfhc og går mest ned når jeg ligger på ca 2500 kalorier om dagen. Går jeg under dette, stangnerer vekta. Veier forøvrig nå ca 80 kg fordelt på 174 cm.

Anonymous poster hash: 85f1d...012

Bra det virker for deg :-) Hvis jeg spiser 2500 kalorier om dagen går jeg opp i vekt, tiltross for lavkarbo.

Jeg har også vært skikkelig slave av mat. Har tidligere prøvd vanlige dietter hvor man skal spise mindre og kutte ut fett. Det virker absolutt ikke på meg. Jeg følte da at jeg gikk konstant sulten og hadde vanvittig sug etter søtsaker. Det fine med lavkarbo, hvor man ligger på så lavt karbohydratinntak at man kommer i ketose, er at en spiser for en må. Jeg kjenner ikke vanlig sultfølelse lenger, har ikke sug etter søtsaker. Det er fantastisk å slippe å bli så styrt av maten som jeg har vært tidligere. Energinivået har skutt i været og jeg sover bedre om natten.

Men vi pleier å lage lavkarbo-desserter (har kake og dessertboken til Hexeberg) til kos etter middag på lørdagene.

Anonymous poster hash: 597e8...ca7

Jeg har hatt noen runder med lavkarbo, går alltid ned, men dessverre har jeg en familie som ikke liker så mye grønnsaker og heller ikke salat. Kresne barn og mann. Dermed blir det slitsom å alltid lage så mye middagsmat. Første gangen gikk jeg ned 12-13 kg på 2 mnd. Andre gangen 5,5 på 1 mndog siste gangen 7kg på 5 uker. Jeg trente ikke.

Nå er jeg igang igjen, denne gangen skal jeg legge meg på litt høyere karboinnhold, og tillater meg å spise litt frukt og youhurt/typisk gresk og de uten sukker. Dette fordi jeg ofte ikke har tid til å lage med meg salater på jobb. Spiser også 2 vanlige knekkebrød til lunch på jobb. Gjør det slik fordi det letter hverdagen og planleggingen litt. Jeg skal også trene minst 2 ganger i uka, men har denne første uka hatt mye hodepine, så håper å komme igang neste uke. Mitt mål nå er å legge meg på et nivå jeg kan leve med slik at jeg ikke faller tilbake til gamle synder. Middagsmat går mye i rent kjøtt, grønnsaker, fisk og salater. Jeg er spent på om jeg går ned denne gangen, det går nok senere, men jeg har god tid:) Målet mitt er 15 kg på 5 mnd.

Slik ser min dag ut nå:

Frokost: 1 gresk youghurt+kaffe

Lunch: 2 knekkebrød med f eks makrell i tomat eller ost og skinke

mellom måltid: et eple+kaffe

Middag: grønt og kjøtt/fisk

kveldsmat om jeg orker: et eller to rugsprø med pålegg, salat,gresk youghurt eller smoothie med kesam litt juice og masse bær, eller bær med vaniljekesam til.

Lavkabo er den eneste måten å spise på som gjør at jeg klarer å gå ned i vekt. 

Anonymous poster hash: 96a83...d9b

Vet dere om man kan spise banan på lavkarbo? Jeg har blitt hektet på banan og jordbærsmoothie på morgenen, men er usikker på om jeg burde kutte bananen.

Anonymous poster hash: b24c2...e35

Jeg spiser litt frukt, men akkurat banan unngår jeg. Har du prøvd å ha avakado i smoothien i stede?  

Vet dere om man kan spise banan på lavkarbo? Jeg har blitt hektet på banan og jordbærsmoothie på morgenen, men er usikker på om jeg burde kutte bananen.

Anonymous poster hash: b24c2...e35

Du kan overhode ikke spise banan på lavkarbo.

Skal du spise lite karbohydrater så bør du sånn sett ikke spise jordbær engang...

Mange gode svar her :) Gleder meg til å begynne og håper kiloene forsvinner. Føler jeg som sagt har prøvd ALT, men mest innen typisk sultekur, minst mulig kalorier, pulverkurer osv. Derfor byr det meg veldig imot med sauser og fett generelt, men jeg er virkelig klar og åpen for å prøve dette! Ser på det som min siste utvei før jeg går mer drastisk til verks (operasjon).

Mitt råd er å lese blogger, oppskrifter, være aktiv på lavkarboforum, kunnskap gjør undeverker. Ta gjerne et bilde av deg selv i undertøyet og heng på kjøleskapet. Ta nytt bilde for eksempel hver 3.uke slik at du kan se utviklingen. Sprekker du, så tenk jaja, påan igjen i morgen.

Lavkarbo er bra, for etter et par uker får du mye energi, bedre søvn, du slipper å gå sulten. Hvis du er veldig overvektig, så vil du nok merke at det raser i begynnelsen. Ikke gi opp om det står stille. 

Jeg ønsker deg masse lykke til! Gått på mange smeller selv men jeg tenker at en gang må vi vel lykkes:)

Jeg har oppdaget at jeg går raskest ned når jeg spiser mye salater og lite kornprodukter.

Så her må det bli salat hver dag fremover, og det er jo masse variasjonmuligheter og utrolig godt når man bare gidder å kutte opp alle grønnsakene:) Hehe...

Mitt råd er å lese blogger, oppskrifter, være aktiv på lavkarboforum, kunnskap gjør undeverker. Ta gjerne et bilde av deg selv i undertøyet og heng på kjøleskapet. Ta nytt bilde for eksempel hver 3.uke slik at du kan se utviklingen. Sprekker du, så tenk jaja, påan igjen i morgen.

Lavkarbo er bra, for etter et par uker får du mye energi, bedre søvn, du slipper å gå sulten. Hvis du er veldig overvektig, så vil du nok merke at det raser i begynnelsen. Ikke gi opp om det står stille. 

Jeg ønsker deg masse lykke til! Gått på mange smeller selv men jeg tenker at en gang må vi vel lykkes:)

Jeg har oppdaget at jeg går raskest ned når jeg spiser mye salater og lite kornprodukter.

Så her må det bli salat hver dag fremover, og det er jo masse variasjonmuligheter og utrolig godt når man bare gidder å kutte opp alle grønnsakene:) Hehe...

Hvor mye kan man regne med å gå ned i starten med veldig høy startvekt? Jeg er ikke helt sikker men det er nok dessverre rundt 130 kg :-(  Hadde vært flott med en skikkelig pangstart.

Anonymous poster hash: 80b9b...c13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...