Gå til innhold

Plutselig hevelse og brennende smerte i leggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde faktisk ikke stolt på dette. Ville krevd og bli undersøkt. Alder har ingenting og si. Vet om ei som døde av blodpropp, hun var i midten av 20 årene.

Anonymous poster hash: 4242c...a87

Skrevet

Herregud dette må da være tull.. et normalt oppegående menneske ville skjønt alvoret og kontaktet legevakt!

Vil påstå at jeg både er normal og oppegående :) men kanskje med en litt større terskel for å kontakte lege enn mange andre.

Men etter å ha lest svarene deres innså jeg at en telefon nedover ikke skader, dette kunne fort blitt en søvnløs natt!

Forklarte situasjonen og fikk beskjed om å rangere hevelse og smerter fra 1-10?? Jaja, sikkert en metode å kartlegge på..?

Med tanke på alder og det at jeg blandt annet ikke går på p-piller så mente hun at sannsynligheten for blodpropp var liten, men til stede. Så vi ble enige om å se det an litt, prøve å legge over noe kaldt for å se om hevelsen endrer seg. Måtte såklart ta kontakt ved minste tegn til forverring. Hun nevnte også at allergi kan utarte seg ganske likt, siden det også klør en del. Så hun anbefalte meg å prøver med allergimedisin og noe kaldt i fra fryseren, så ville jeg fort merke bedring om dette var årsaken. Anonymous poster hash: 7e980...1fc

Snakket du med sykepleier eller lege? Synes det var en rar avgjørelse av legevakten. Ville tatt kontakt med fastlegen imorgen tidlig. (Det er forresten et helt standard og veldig vanlig rangeringssystem for smerte ;))

Skrevet

Herregud dette må da være tull.. et normalt oppegående menneske ville skjønt alvoret og kontaktet legevakt!

Vil påstå at jeg både er normal og oppegående :) men kanskje med en litt større terskel for å kontakte lege enn mange andre.

Men etter å ha lest svarene deres innså jeg at en telefon nedover ikke skader, dette kunne fort blitt en søvnløs natt!

Forklarte situasjonen og fikk beskjed om å rangere hevelse og smerter fra 1-10?? Jaja, sikkert en metode å kartlegge på..?

Med tanke på alder og det at jeg blandt annet ikke går på p-piller så mente hun at sannsynligheten for blodpropp var liten, men til stede. Så vi ble enige om å se det an litt, prøve å legge over noe kaldt for å se om hevelsen endrer seg. Måtte såklart ta kontakt ved minste tegn til forverring. Hun nevnte også at allergi kan utarte seg ganske likt, siden det også klør en del. Så hun anbefalte meg å prøver med allergimedisin og noe kaldt i fra fryseren, så ville jeg fort merke bedring om dette var årsaken. Anonymous poster hash: 7e980...1fc

Snakket du med sykepleier eller lege? Synes det var en rar avgjørelse av legevakten. Ville tatt kontakt med fastlegen imorgen tidlig. (Det er forresten et helt standard og veldig vanlig rangeringssystem for smerte ;))

Ja, dette var et merkelig svar. Nesten så jeg ikke tror på noe her; verken at du har så høy terskel for legebesøk som du har poengtert flere ganger, at du har ringt legevakt eller noe som helst.

Hva som da er grunnen for innlegget kan en jo bare spekulere i.

Anonymous poster hash: dcc2c...391

Skrevet

Med tanke på alder og det at jeg blandt annet ikke går på p-piller så mente hun at sannsynligheten for blodpropp var liten, men til stede. Så vi ble enige om å se det an litt, prøve å legge over noe kaldt for å se om hevelsen endrer seg. Måtte såklart ta kontakt ved minste tegn til forverring. Hun nevnte også at allergi kan utarte seg ganske likt, siden det også klør en del. Så hun anbefalte meg å prøver med allergimedisin og noe kaldt i fra fryseren, så ville jeg fort merke bedring om dette var årsaken.

Anonymous poster hash: 7e980...1fc

Jeg fikk noenlunde samme svar fra legevakten en gang. Det gjaldt ikke akkurat det samme, men nesten. Udugelig helsesekretær. Dagen etter ble jeg funnet i bevisstløs tilstand. Ambulanse ble tilkalt og jeg ble lagt rett på operasjonsbordet. Hadde store indre blødninger. Kirurgen fortalte at det var snakk om et par minutter og at jeg egentlig skulle jeg vært dau.

Anonymous poster hash: bb894...464

Skrevet

Ja, dette var et merkelig svar. Nesten så jeg ikke tror på noe her; verken at du har så høy terskel for legebesøk som du har poengtert flere ganger, at du har ringt legevakt eller noe som helst.

Hva som da er grunnen for innlegget kan en jo bare spekulere i.

Anonymous poster hash: dcc2c...391

Synes dette var en merkelig avgjørelse fra legevakten.

Mye tyder på at dette er en blodpropp, selvfølgelig kan det være noe annet også, men du har mange av symptomene. Og dette er noe som bør tas på alvor! Blodproppen kan løsne og bevege seg videre til lunge, hjerte.Og da kan det være for sent..

Hadde du vært min pasient og fortalt meg det du har skrevet her hadde jeg bedt deg komme inn for en undersøkelse.

Hvis du ikke går på legevakten i natt (noe jeg mener du bør) så ringer du å får time hos fastlegen imorgen tidlig! Ta dette på alvor!

Hilsen lege

Anonymous poster hash: 288fd...19e

Skrevet

HI, hør på fagfolkene som har svar her! Det trenger ikke være blodpropp, men du har alle tegnene på det og du kan ikke ta sjansen på at det ikke er det. Gjør du noe med det nå så er det en forholdsvis enkel sak, venter du kan det blir svært alvorlig!

Dra til legevakten i natt!!!

Anonymous poster hash: c4be9...647
Skrevet

For ett svar fra legevakten, enten hadde jeg troppet opp på legevakten eller reist direkte til akutt mottaket på sykehuset. Dette er for dårlig av legevakten rett og slett. Prøv å les de svarene jeg og andre har gitt deg her. Er det en blodpropp kan prippen løsne å bevege seg opp til hjernen eller hjertet f.eks å du ender opp med slag eller hjerteinfarkt. Jeg jobber såpass mye med blodpropp som sykepleier så jeg har sett konsekvensene av å vente og tro at det blir bedre. En annen ting, finn frem en kulepenn og tegn rundt der det er rødt på benet ditt. På den måten ser du om området som blir rødt forverrer seg. Noter tidspunktet for når du tegnet på deg selv. Igjen kom deg av gårde å få legetilsyn!

Hilsen sykepleieren

Anonymous poster hash: 2e4ce...bd2

Skrevet

Hvordan går det? Håper du tar kontakt med legevakt igjen!

Skrevet

Vel.. Mye har hendt på kort tid! Røntgen viser en tett vene? (Vet helt ærlig ikke hva det skal bety annet enn at der har med blodpropp og gjøre) får blodfortynnende (tror jeg?) intravenøst nå. Huff, alt for mye info på kort tid.. Henger ikke helt med, det får bli i morgen.

TAKK til alle dere snartenkte! Trenger jeg å nevne at jeg føler meg som en naiv idiot? Hadde det ikke vært for dere hadde jeg aldri kommet til å tenkt tanken på at det kunne være noe som dette.. kommer med en oppdatering når jeg selv forstår hva som har hendt og hva dette innebærer. Akkurat nå er jeg bare tom og utmattet. Foten er heldigvis stabil og jeg lurer sannelig på om hevelsen har minsket en smule! :) mye mulig det er ønsketenkning men..

Har jeg lært på dette? JA!

Og til dere som roper troll, dere har helt rett! Jeg har vært ett STORT troll ovenfor meg selv..

Anonymous poster hash: 7e980...1fc

Skrevet

Så bra du tok rådene!!

Jeg hadde en forestående blodpropp for noen år siden, ringte legevakta og fikk ikke komme til time. Fikk beskjed om å stramme hardt rundt området.. Hva skjedde når jeg løsnet bandasjen neste morgen.. Holdt på å dø av dobbelsidig lungeemboli.

Aldri stol på de som tar tlf på legevakta!

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 1343c...754

Skrevet

Så bra at du kom deg avgårde! Du burde klage på den udugelige legesekteræren.

Min blodpropp startet som din og jeg fikk spredning til begge lunger. Kunne ikke skjønne at noe var galt... (Brukte heller ikke p-piller)

Håper det går bra med deg nå. Mange år siden jeg var syk og jeg har ikke hatt flere plager.

Anonymous poster hash: 32956...629

Skrevet

Oi ja der ser du hi, slikt skal man ikke spøke med,men godt at du tok til fornuften og fikk sjekket det! Forhåpentligvis har du lært til en annen gang hvis noe skulle oppstå :P

Anonymous poster hash: 02e5d...ff9

Skrevet

Så bra at du tok turen til legen, går det bra med deg? God bedring ;)

Skrevet

Huff dere skremmer meg nå! Kjenner jeg blir helt uvell..

Det må jo finnes en annen forklaring enn blodpropp vel? Kjenner jeg kvier meg noe voldsomt for å ta den tlf nedover, har så negative opplevelser med sykehus, nesten så jeg har pådratt med en slags angst mot hele helsevesenet!

Ingen andre som har opplevd noe lignende uten at det har vært noe alvorlig? Har tatt 2 paracet nå, for å se om det kan hjelpe. Anonymous poster hash: 7e980...1fc

Skulle det være en DVT som flytter seg kan konsekvensene bli langt mer alvorlig. Negativ erfaring med helsevesenet eller ikke, bit i det sure eplet å oppsøk hjelp. Dette er ikke noe å spøke med. Ikke hjelper det å tro at det går over med smertestillende heller. En blodpropp kan bevege seg videre i kroppen din, lunge, hjerte, hjerne osv. Derfor skal du ta det alvorlig om ikke annet så for barna dine sin skyld.

Hilsen sykepleieren.Anonymous poster hash: 2e4ce...bd2

Vel. Siterer in overlege innen blodsykdommer: "nei, det er fysisk umulig at en blodpropp forflytter seg fra benet til hjernen, fordi den alltid vil stoppe i lungene. Det er fordi blodårene i lungene er veldig små".

Anonymous poster hash: 8ad7c...eb4

Skrevet

Vel.. Mye har hendt på kort tid! Røntgen viser en tett vene? (Vet helt ærlig ikke hva det skal bety annet enn at der har med blodpropp og gjøre) får blodfortynnende (tror jeg?) intravenøst nå. Huff, alt for mye info på kort tid.. Henger ikke helt med, det får bli i morgen.

TAKK til alle dere snartenkte! Trenger jeg å nevne at jeg føler meg som en naiv idiot? Hadde det ikke vært for dere hadde jeg aldri kommet til å tenkt tanken på at det kunne være noe som dette.. kommer med en oppdatering når jeg selv forstår hva som har hendt og hva dette innebærer. Akkurat nå er jeg bare tom og utmattet. Foten er heldigvis stabil og jeg lurer sannelig på om hevelsen har minsket en smule! :) mye mulig det er ønsketenkning men..

Har jeg lært på dette? JA!

Og til dere som roper troll, dere har helt rett! Jeg har vært ett STORT troll ovenfor meg selv..Anonymous poster hash: 7e980...1fc

Føler med deg, du får be til høyere makter om at du slipper trombolyser,

Skrevet

Hvordan går det med deg HI?

Anonymous poster hash: 8cab0...0c6

Skrevet

Huff dere skremmer meg nå! Kjenner jeg blir helt uvell..

Det må jo finnes en annen forklaring enn blodpropp vel? Kjenner jeg kvier meg noe voldsomt for å ta den tlf nedover, har så negative opplevelser med sykehus, nesten så jeg har pådratt med en slags angst mot hele helsevesenet!

Ingen andre som har opplevd noe lignende uten at det har vært noe alvorlig? Har tatt 2 paracet nå, for å se om det kan hjelpe. Anonymous poster hash: 7e980...1fc

Skulle det være en DVT som flytter seg kan konsekvensene bli langt mer alvorlig. Negativ erfaring med helsevesenet eller ikke, bit i det sure eplet å oppsøk hjelp. Dette er ikke noe å spøke med. Ikke hjelper det å tro at det går over med smertestillende heller. En blodpropp kan bevege seg videre i kroppen din, lunge, hjerte, hjerne osv. Derfor skal du ta det alvorlig om ikke annet så for barna dine sin skyld.

Hilsen sykepleieren.Anonymous poster hash: 2e4ce...bd2

Vel. Siterer in overlege innen blodsykdommer: "nei, det er fysisk umulig at en blodpropp forflytter seg fra benet til hjernen, fordi den alltid vil stoppe i lungene. Det er fordi blodårene i lungene er veldig små".

... med mindre pasienten har en septumdefekt ;)

Skrevet

Tenker fremdeles på HI i denne tråden. Håper det går bra med henne.

Anonymous poster hash: 8cab0...0c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...