Gå til innhold

Plutselig hevelse og brennende smerte i leggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Startet helt ute av det blå for noen timer siden med lett ubehag, føltes som om jeg hadde et stramt bånd rundt leggen.

Nå ser jeg tydelig at leggen er kraftig opphovnet og rød! Føles rett og slett som om den brenner. Hva i alle dager kan dette være? Har ikke skadet meg på noe vis og dagen her har vært usedvanlig rolig. Dette gir jo ingen mening! Tenkte at det sikkert gikk seg til på et vis. Men nå er det rett og slett så hovvent at det gjør direkte vondt! Blir ikke mye søvn i natt om dette fortsetter..

Noen som har opplevd dette før eller vet hva i alle dager det kan skyldes? Kan paracet hjelpe tro? Tenker at jeg skulle prøvd å fått ned hevelsen på ett vis, det strammer noe voldsomt så det er sikkert derfor foten er glovarm og såpass vond.

Anonymous poster hash: 7e980...1fc

Skrevet

Ring legevakten bare for å høre. :)

Anonymous poster hash: 9ec86...17d
Skrevet

Ville tatt en tur på legevakten. Trenger ikke være noe alvorlig, men det kan også høres ut som blodpropp eller infeksjon.

Skrevet

Legevakt i kveld!

Kan være blodpropp. Har hatt det selv!

Anonymous poster hash: 32956...629

Skrevet

Blodpropp? Er området rødt? Håper du har ringt legevakt

Anonymous poster hash: c37f7...88d

Skrevet

Ville tatt en tur på legevakten. Trenger ikke være noe alvorlig, men det kan også høres ut som blodpropp eller infeksjon.

Tenker det samme. Ikke nødvendigvis noe farlig, men kan være greit å utelukke propp eller infeksjon :)

Skrevet

Kontakt legevakten med engang du. Det kan være blodpropp i leggen.

Hilsen lege

Anonymous poster hash: 288fd...19e

Skrevet

DVT? Er du gravid?

Anonymous poster hash: 6117c...36d

Skrevet

Oi da!

Blir litt skremt når jeg ser flere av dere nevner blodpropp! Var ikke akkurat det svaret jeg hadde sett for meg.

Jeg er ikke spesielt fan av å dra til legen. Kun i nødsituasjoner egentlig.. om jeg feks skal føde eller blir tvunget.

Vondt er det, men vil ikke si at det er slik at jeg må på legevakta.

Er ikke gravid nei!

Skrevet

DVT - dyp vene trombose eller blodpropp. Kontakt legevakt å gå det tilsett i kveld.

Hilsen sykepleier.

Anonymous poster hash: 2e4ce...bd2

Skrevet

Oi da!

Blir litt skremt når jeg ser flere av dere nevner blodpropp! Var ikke akkurat det svaret jeg hadde sett for meg.

Jeg er ikke spesielt fan av å dra til legen. Kun i nødsituasjoner egentlig.. om jeg feks skal føde eller blir tvunget.

Er ikke gravid nei!

Du MÅ dra på legevakta! Asap!

Dette kan være veldig alvorlig!

Skrevet

Huff dere skremmer meg nå! Kjenner jeg blir helt uvell..

Det må jo finnes en annen forklaring enn blodpropp vel? Kjenner jeg kvier meg noe voldsomt for å ta den tlf nedover, har så negative opplevelser med sykehus, nesten så jeg har pådratt med en slags angst mot hele helsevesenet!

Ingen andre som har opplevd noe lignende uten at det har vært noe alvorlig? Har tatt 2 paracet nå, for å se om det kan hjelpe.

Skrevet

Oi da!

Er ikke gravid nei!Anonymous poster hash: 7e980...1fc

Mistanke om blodpropp er alvorlig nok til en tur på legevakten, så du får ta svarene her som tvang ;)

Skrevet

Det må jo finnes en annen forklaring enn blodpropp vel? Kjenner jeg kvier meg noe voldsomt for å ta den tlf nedover, har så negative opplevelser med sykehus, nesten så jeg har pådratt med en slags angst mot hele helsevesenet!

Ingen andre som har opplevd noe lignende uten at det har vært noe alvorlig? Har tatt 2 paracet nå, for å se om det kan hjelpe.

Vær så snill. Ring legevakta i det minste. Tenk hva konsekvensene kan bli. Det kan godt hende det ikke er farlig i det hele tatt, og det kan være alvorlig. Men ikke vent på at det kanskje blir bedre.

Anonymous poster hash: 4242c...a87

Skrevet

Hvordan er almentilstanden, er du rød, spent og er du varm der du er hoven?

Altså, det er jo ikke uten grunn at det blir nevnt flere ganger her ;) Ta en telefon :)

Anonymous poster hash: 79e0f...cc5

Skrevet

Huff dere skremmer meg nå! Kjenner jeg blir helt uvell..Det må jo finnes en annen forklaring enn blodpropp vel? Kjenner jeg kvier meg noe voldsomt for å ta den tlf nedover, har så negative opplevelser med sykehus, nesten så jeg har pådratt med en slags angst mot hele helsevesenet!Ingen andre som har opplevd noe lignende uten at det har vært noe alvorlig? Har tatt 2 paracet nå, for å se om det kan hjelpe.Anonymous poster hash: 7e980...1fc

Hvordan er almentilstanden, er du rød, spent og er du varm der du er hoven?Altså, det er jo ikke uten grunn at det blir nevnt flere ganger her ;) Ta en telefon :)Anonymous poster hash: 79e0f...cc5

Formen er fin den! Føler meg litt nummen i kroppen men det tror jeg skyldes litt for lite mat i dag.

Er egentlig ganske varm i hele foten i forhold til den andre. Fra kneet og ned. Er kun rød i det området som er hovent, føles ut som ett veldig stramt bånd på rundt 10 cm midt på leggen. Om jeg stikker negelen forsiktig ned i det hovne området etterlater det seg et dypt merke som ser ut til å ikke forsvinne med det første. Men ellers er formen veldig bra, kan virkelig ikke se for meg at dette kan være noe alvorlig. Tenker mer på om jeg kanskje har en allergi eller lignende? Burde ikke almentilstanden vært nedsatt om det var noe så alvorlig som blodpropp??

Skrevet

Beklager, men dette blir så dumt at må bare le. Snakk om å være dum!!

Anonymous poster hash: dcc2c...391

Skrevet

Skulle det være en DVT som flytter seg kan konsekvensene bli langt mer alvorlig. Negativ erfaring med helsevesenet eller ikke, bit i det sure eplet å oppsøk hjelp. Dette er ikke noe å spøke med. Ikke hjelper det å tro at det går over med smertestillende heller. En blodpropp kan bevege seg videre i kroppen din, lunge, hjerte, hjerne osv. Derfor skal du ta det alvorlig om ikke annet så for barna dine sin skyld.

Hilsen sykepleieren.

Anonymous poster hash: 2e4ce...bd2

Skrevet

At fingermerker står igjen er enda et tegn på blodpropp, så nå har du enda en god grunn til å ringe legevakten. Det er mistanke om noe alvorlig, så ring i vei med god samvittighet og uten bekymring for at de skal oppfatte deg som hypokonder :)

Skrevet

Herregud dette må da være tull.. et normalt oppegående menneske ville skjønt alvoret og kontaktet legevakt!

Skrevet (endret)

Herregud dette må da være tull.. et normalt oppegående menneske ville skjønt alvoret og kontaktet legevakt!

Det er faktisk veldig vanlig å bagatellisere slikt. Går rett inn i "det skjer ikke meg"-tankegangen, gjerne sammen med en god dose "jeg vil ikke være til bry" og "herregud, jeg er redd og vil ikke vite!". Helt naturlig, veldig forståelig, og desverre noen ganger gjør det at folk søker hjelp (for) sent. Men de trenger ikke være mindre oppegående fordet!

Endret av Følelsesvims
Skrevet

Ringer du ikke legevakt i kveld, skal du ikke ta for gitt at du våkner igjen i morgen.

Du må ta kontakt. I det minste for å utelukke hvis det er sånn at det skremmer deg slik.

Anonymous poster hash: fcffc...81a

Skrevet

Vil påstå at jeg både er normal og oppegående :) men kanskje med en litt større terskel for å kontakte lege enn mange andre.

Men etter å ha lest svarene deres innså jeg at en telefon nedover ikke skader, dette kunne fort blitt en søvnløs natt!

Forklarte situasjonen og fikk beskjed om å rangere hevelse og smerter fra 1-10?? Jaja, sikkert en metode å kartlegge på..?

Med tanke på alder og det at jeg blandt annet ikke går på p-piller så mente hun at sannsynligheten for blodpropp var liten, men til stede. Så vi ble enige om å se det an litt, prøve å legge over noe kaldt for å se om hevelsen endrer seg. Måtte såklart ta kontakt ved minste tegn til forverring. Hun nevnte også at allergi kan utarte seg ganske likt, siden det også klør en del. Så hun anbefalte meg å prøver med allergimedisin og noe kaldt i fra fryseren, så ville jeg fort merke bedring om dette var årsaken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...