Gå til innhold

Slukker dere ALT av lys om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, ser ut som mange har lys på iallfall. En liten ting, men det irriterer meg! Det er sånn i resten av huset den tiden vi er våkne og mørkt ute og, han går rundt å slukker lyset overalt bortsett fra der vi oppholder oss for øyeblikket. Dvs er vi på stuen er kjøkkenet mørklagt. Jeg slår på lyset og han slår det av.. HI

Anonymous poster hash: ddcbf...de2

Vet du, sånn er min mann også, og det har han fra foreldrene sine. De er utrolig sparsommelige. Jeg forstår man bør begrense unødvendig bruk, men jeg vil ha det trivelig også, og det er det ikke i mørket. Å slå av lysene på kjøkkenet når vi er der minst 20 ganger ila en ettermiddag/kveld er bare sinnsykt. Likedan på do, og det er ikke bare lysene han slår av, men også varmen på badet.

Jeg har klikket flere enn en gang skal jeg si det, på de snart ti årene sammen. Spesielt etter vi fikk barn har han fått motbør. Gutten min er mørkredd, tenk å ikke skal tørre å gå på do da fordi det er mørkt t.o.m i gangen!! Horribelt, og jeg kjenner jeg koker når jeg skriver om det.

Her har han måttet fire, nå er det JEG som bestemmer, ellers får han flytte.

Anonymous poster hash: b9108...023

Skrevet

Utelyset er alltid på, lysene på garasjen er egentlig sensorstyrt, men mistenker at de ikke fungerer, så de er også på. Inne lar jeg alltid lyset i gangen og badet stå på. Hadde det ikke bært for at jeg sover med soveromsdøra på gløtt, hadde lyset i trappen også stått på. Ellers slukkes alle andre lys. Hvor mye strøm trekker egentlig ei utelampe?

Skrevet

Har kun en spott på i trappa ned til badet, ellers blir alt lys slått av om natten, også ute. Ellers slukker vi når vi går ut av rom på dagtid. Trenger ikke lys på rom vi ikke er i. Om det er lite spart for en husholdning på et år, er det allikevel mye spart miljømessig hvis mange hadde blitt flinkere til å tenke gjennom unyttig lysbruk.

Skrevet

Her har vi kun utelyser ( med sparepærer) på om natta, eller rettere sagt døgnet rundt på om vinter pga mørketid og slått av når midtnattsol slår for fullt :) Før vi byttet ramma rundt lysbryter i gangen, så hadde vi alltid det på siden begge ungene plutselig finner på å gå på do om natta. De er henholdsvis 5 og 3 år. Etter at vi byttet ut ramma med svak blå lys ramma ( hva det nå heter), så har vi slått av alle lysene konsekvent. For det lyser godt om natta. Ellers så slår vi også av alle lysene på de rommene vi forlater bortsett fra det ene badet og benklys på kjøkkenet og lysene på stua. Dem blir ikke slått av før vi går og legger oss, men dimmes ned når ungene har gått og lagt seg. Personlig så syns jeg faktisk det er mer trivelig med mindre lys ;)

Anonymous poster hash: f6708...b70
Skrevet

Kun utelyset som står på, det styres automatisk.

Må jeg opp om natten, så er det lyst i huset, fra gatelys :)

Anonymous poster hash: f2594...bb4

Skrevet

Ok, ser ut som mange har lys på iallfall. En liten ting, men det irriterer meg! Det er sånn i resten av huset den tiden vi er våkne og mørkt ute og, han går rundt å slukker lyset overalt bortsett fra der vi oppholder oss for øyeblikket. Dvs er vi på stuen er kjøkkenet mørklagt. Jeg slår på lyset og han slår det av.. HI

Anonymous poster hash: ddcbf...de2

Men han sparer da ikke strøm på denne måten, litt avhengig av hva slags lamper og pærer dere har men de trekker faktisk en del strøm i det de blir slått på (særlig lysstoffrør gjør det) så det går ikke mindre strøm av å slå av og på enn deg gjør om de står på hele tiden.

Vi skrur av lyset på dagtid, om kvelden har vi lys på i hele hovedetasjen men ikke på soverom, bad og do oppe om vi ikke er der. I trappeoppgangen har vi dimmer så lyset er dimmet ned på kveld og natt, men står på hele tiden. Vi beveger oss jo rundt i huset, og å skru lyset av og på 20 ganger i løpet av en kveld er dyrere enn å ha det på hele tiden, å hele tiden skru av og på forkorter levetiden til pærene og mange pærer trekker ekstra strøm idet de slår seg på. Å skru av lys i stue, kjøkken og andre rom om natta er helt greit, det gjør vi også. Vi har slukkerunde når vi legger oss og eneste som forblir på er utelyset og lyset i trappa helt neddimmet. Helt mørkt i huset har vi det ikke.

Anonymous poster hash: 3ccb8...0c7

Skrevet

Har utelys og lys på badet på. Alt annet slås av når vi sover eller er ute.

Anonymous poster hash: 3a223...d60

Skrevet

Utelyset står på og et lite lys i trappen. Dette for at vi skal se pittelitt når vi våkner, men også for at ungene skal se hvor de går om de våkner- og ikke går på trynet ned hele trappen.

Anonymous poster hash: 0ffad...a74
Skrevet

Utelyset står på når det er mørkt og lyset oppe i gangen. Da ser barna litt om de våkner, og jeg kan gå på do uten å trø på katter, leker og alt annet tull som er i veien om natten :)

Skrevet

Utelyset har fotocelle og skrur seg av og på automatisk.  Inne har vi på litt lys på badet og i trappeoppgangen mellom etasjane, slik at det er greit å finne fram til toalettet på nattestid.  Vi nordmenn er godt vant med billeg straum, reagerte på kor mørkt det var i husa då vi gjekk kveldstur i Danmark.  Dei er nok langt meir sparsommelege enn oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...