Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #1 Skrevet 7. januar 2015 Da mener jeg absolutt alt, inkludert utelys? Det er nemlig vanlig for min samboer men jeg er vant til i det minste å ha utelyset over døren på. Han mener det er unødig strømbruk og ingen pleier vel å la det stå på?? Er det sånn hos dere og, bare jeg som er vant til å sløse med lys? Anonymous poster hash: ddcbf...de2
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #2 Skrevet 7. januar 2015 Her oppfordres folk til å la utelyset stå på hele natten. Vi slukker det når det er lyst ute. Anonymous poster hash: 24538...8e0
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #3 Skrevet 7. januar 2015 Utelysene står på, de er styrt av fotoceller, og slår seg av når det blir lyst nok. Inne har vi på litt lys; vindusbelysning, som går på tidsur, en liten lampett; også på tidsur og en lampe i soveromsgangen. Den slås ikke av annet enn når vi reiser bort over tid; type på ferie. Veldig slitsomt at det er stupmørkt hvis man f.eks. må opp en tur i løpet av natta. Anonymous poster hash: 8b2ef...b60
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #4 Skrevet 7. januar 2015 Nei, våre utelamper har senspærer så de skrur seg på og av selv. De er på slik at vi kan se om noen lusker rundt eiendommen. Vi har også to lamper i vinduer som lyser av samme grunn, det ene barnet har nattlys og ledlysene i trappa er på slik at vi finner badet i mørket! Her rundt er det vanlig med utelys på alle husene som er bebodd, uten lys anses det som ingen hjemme. Anonymous poster hash: df2d1...670
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #5 Skrevet 7. januar 2015 Jeg har lyset på i gangen og har på en liten lampe på veggen i stua for de som må opp en tur om natten. Utelyset mitt står på hele tiden så lenge det er mørkt - har pære som slår seg av og på etter lyset Anonymous poster hash: c4259...1ab
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #6 Skrevet 7. januar 2015 Utelysene slår seg av og på automatisk.. Ellers har vi huset fullt av nattevandrere, så vi må ha på litt lys, spesielt i trappen .. Anonymous poster hash: 9b8d6...896
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #7 Skrevet 7. januar 2015 Har på lys i gangen så jeg ser hvor jeg går når jeg skal på do,ellers er alt av lys av. Anonymous poster hash: 95dfe...61b
Bustetroll Skrevet 7. januar 2015 #8 Skrevet 7. januar 2015 Her er alt lyset på utenom på soverommene.. Har aldri hatt den vanen av å slå av lys..
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 7. januar 2015 #9 Skrevet 7. januar 2015 Utelys er på bestandig. Vi har også en liten nattevandrer og har lyst på oppi gangen, i trappa og foran soverommet vårt. Ennå skulle han gjerne hatt på flere lys Mørkeredd stakkar, og rusler ned hver natt.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #10 Skrevet 7. januar 2015 Utelysene styrer seg selv. Så dermed står de på hele natta. Anonymous poster hash: 34f0f...a75
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #11 Skrevet 7. januar 2015 Vi bor innerst i en privat blindvei og får minimalt med lys inn vinduene utenfra, så må ha noe lys på inne så man finner frem til doen uten å måtte tenne alt av lys. Slukker lyset i nesten hele huset da, har et lys på i gangen utenfor rommet til ungene (1.etg) også har vi dimmet lyset helt ned i gangen utenfor vårt soverom (2.etg). Utelyset står selvfølgelig på. Jeg får helt klaus om det er bekmørkt, må ha en liten stripe med lys fra gangen Anonymous poster hash: 3ccb8...0c7
Salla Skrevet 7. januar 2015 #12 Skrevet 7. januar 2015 Her slås alt av bortsett fra utelys. Har kjøpt et lite nattlys til å stikke rett i stikkontakten når Junior kommer, men ikke mer enn det.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #13 Skrevet 7. januar 2015 Ok, ser ut som mange har lys på iallfall. En liten ting, men det irriterer meg! Det er sånn i resten av huset den tiden vi er våkne og mørkt ute og, han går rundt å slukker lyset overalt bortsett fra der vi oppholder oss for øyeblikket. Dvs er vi på stuen er kjøkkenet mørklagt. Jeg slår på lyset og han slår det av.. HI Anonymous poster hash: ddcbf...de2
mamma_bergen Skrevet 7. januar 2015 #14 Skrevet 7. januar 2015 Har et lite lys på ute på badet og døren litt på gløtt slik at vi finner frem om natten Utelyset er av her om natten, men har et gatelys rett over, så helt mørkt er det ikke
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #15 Skrevet 7. januar 2015 Ok, ser ut som mange har lys på iallfall. En liten ting, men det irriterer meg! Det er sånn i resten av huset den tiden vi er våkne og mørkt ute og, han går rundt å slukker lyset overalt bortsett fra der vi oppholder oss for øyeblikket. Dvs er vi på stuen er kjøkkenet mørklagt. Jeg slår på lyset og han slår det av.. HI Anonymous poster hash: ddcbf...de2 Og der vi bor er det hverken naboer eller gatelys, så stummende mørke utenfor husveggen. HI Anonymous poster hash: ddcbf...de2
*piami* Skrevet 7. januar 2015 #16 Skrevet 7. januar 2015 Lyset på badet står alltid på. Med døra på gløtt. Ingen av oss står opp om natta, men jeg liker ikke og legge meg når det er bekkmørkt. Alle 3 soverommene ligger i samme etg som badet, så den lille stripa med lys fra bade dekker behovet.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #17 Skrevet 7. januar 2015 Har lys på i gang, bad og ett i stua. Har barn som våkner om natta så liker å ha på litt lys Anonymous poster hash: cf0ac...544
Mother Gothel Skrevet 7. januar 2015 #18 Skrevet 7. januar 2015 Utelysene står på. Det samme gjør lyset i gangen nede og i spisestua.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #19 Skrevet 7. januar 2015 Utelyset styrer seg selv, og har på en lampe i gangen pga barn. Anonymous poster hash: f4cf7...0ac
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2015 #20 Skrevet 7. januar 2015 Nei. Lyset i gangene, trappen og badet er alltid på. Ofte Nattlampen min også da jeg ofte sovner mens jeg leser 😉 Utelampene er det sensor på så de styrer seg selv. Jeg gjør som deg og slår på lyset på kjøkken selv om vi er i stuen for jeg syns det er så utrivelig uten litt lys på. Forøvrig kan jeg fortelle at her vi bor ligger det tre hus vedsiden av hverandre i enden av en vei, litt øde. En natt hadde husene på hver side av oss hatt innbrudd, men ikke hos oss. Politiet mente det var fordi de andre hadde totalt mørklagt hus mens hos oss var det lys. Vi var på hytten den natten mens de andre var hjemme! Anonymous poster hash: fffb2...454
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #21 Skrevet 8. januar 2015 Litt lys på badet i tilfelle gutten skal opp for å tisse, ellers alt mørkt. Utelysene og lysene i fellesarealene styres av bevegelsessensorer og slår seg av etter kort tid, så her er det mørkt om ikke det er noen som får lysene til å slå seg på. Vi er veldig opptatt av ENØK, det er nok en yrkesskade. Anonymous poster hash: aa9ca...937
Elsker livet Skrevet 8. januar 2015 #22 Skrevet 8. januar 2015 Utelysene har mørkesensor. Garasje, ganger, vaskerom, teknisk rom, boder og bad har bevegelsessensor. Om natta er det noe lys i trappa, i kjellerstua, loftstua og stua. Vi slår ikke av lys om vi går ut av et rom, men slår av hovedlysene på kjøkken og i stuene når vi legger oss. Alle barna har litt lys på rommene sine om natta, og lyset i gangen til rommene deres er dimmet. Så dyrt å ha strøm på lampene går det ikke at det må være utrivelig syns jeg.
Giss Skrevet 8. januar 2015 #23 Skrevet 8. januar 2015 Jeg slår alt av. Også utelys. Jeg ser ingen grunn til å ha lys på i huset når alle sover. Det eneste måtte være om man har f eks soverommene i 2. etasje. Da kan det jo være greit å ha et svakt lys i trappen om natten.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #24 Skrevet 8. januar 2015 Alt er av unntatt nattlys på ungenes rom, lys i trappa og utelys. Jeg er også opplært til å ikke sløse med strøm, så jeg slår av lys i rom som ikke er i bruk. Heldigvis er mannen likedan, så vi slipper det irritasjonsmomentet 😆 Anonymous poster hash: cd6a6...3dc
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2015 #25 Skrevet 8. januar 2015 sparer jo så godt som ingenting ved å slå av utelyset. vi har to utelys. Hver pære trekker 9w. så om vi skrur av, sparer vi 18 watt i timen. Dvs. 18watt x 8timer = 144 (144 x 365)/12 --> 4380 = 4,38 kw/t, Dvs. du sparer ca 5 kroner på en hel måned. Om en tar med at det sliter på pæra å skru den av og på så er innsparingen enda mindre. Anonymous poster hash: 5e1bb...d51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå