Gå til innhold

Omgangsyken - jobb etter 24 timer?

Anbefalte innlegg

Jeg har omgangsyken. Fikk dette mens jeg var på jobb, sjefen sa at jeg skulle holde meg hjemme 24 timer etter siste oppkast/diaré for voksne, og at 48 timer kun er for barnehagebarn? Jeg jobber på sykehjem, så ville tro at det er et veldig godt eksempel på en arbeidsplass man virkelig burde holde seg borte til man er sikker på at man er smuttefri? Noen andre som har hørt dette?

Anonymous poster hash: d35cd...66d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144191272-omgangsyken-jobb-etter-24-timer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Ville tro de gikk for 48timer på sykehjem også, av smittehensyn. Mange av deres brukere kan jo ha svært nedsatt immunforsvar. Min mann jobber ikke med andre mennesker enn ett par av sine kollegaer, men de praktiserer også 48tinersregelen, dette mest pga at de jobber med matproduksjon.

Vi har kun 24 timers regel i vår bhg.

Sjelden at flere er syke samtidig.

Jeg hadde ikke vært redd for å gå på jobb 24 timer etter siste oppkast, DERSOM jeg hadde følt meg fin i mellomtiden...

Anonymous poster hash: 94a9a...ca6

Dette var et spørsmål på min arbeidsplass for et par år siden. Fikk beskjed fra øverste hold om å komme når man var symptomfri. Jeg er ikke enig, men det fikk vi beskjed om. Jobber innen helse.

Anonymous poster hash: 89c9c...691

Jeg hadde ikke vært redd for å gå på jobb 24 timer etter siste oppkast, DERSOM jeg hadde følt meg fin i mellomtiden...

Ahhhh, for n'te gang handler det ikke om man føler seg "fin". Man er smittebærer i opptil 48 timer etter siste oppkast! Arg, at ikke folk greier å lære seg det?!?

Syns det er så ille at mange kun tenker på seg selv med slikt. Jeg har ikke lyst på omgangssyke fordi DU ikke klarer å la være å menge deg med andre før du er smittefri... 😡 kan ikke alle en gang for alle forstå at det er 48 timers "karantene" ved spysyken.

Anonymous poster hash: 08afb...6d6

Annonse

Ahhhh, for n'te gang handler det ikke om man føler seg "fin". Man er smittebærer i opptil 48 timer etter siste oppkast! Arg, at ikke folk greier å lære seg det?!?

Syns det er så ille at mange kun tenker på seg selv med slikt. Jeg har ikke lyst på omgangssyke fordi DU ikke klarer å la være å menge deg med andre før du er smittefri... 😡 kan ikke alle en gang for alle forstå at det er 48 timers "karantene" ved spysyken.

Anonymous poster hash: 08afb...6d6

Men det er jo ikke 48 timer i bhg jeg jobber i!

Dersom jeg feks kaster opp siste gang kl 06:00 mandagsmorgen, og er fin i formen hele mandagen, går jeg på jobb på tirsdagen.

Slik er regelen min sjef har satt!

Og som sagt er det lite oppkast i min bhg, og vi smitter sjelden hverandre.

Voksne folk har generelt bedre hygiene enn barn også.

Grunnen til at jeg nevner dette med å "føle seg fin", er at dersom jeg (i mitt nevnte eksempel over) hadde gått hele mandagen og vært uggen, ikke fått i meg mat, hatt denne brennende følelsen i magen osv, hadde jeg ikke følt meg frisk nok til å gå på jobb tirsdagen.

Egentlig er 48 timers regel noe stort tull ENKELTE GANGER, og hele AS Norge hadde stoppet opp dersom alle skulle følgt den tankegangen.

Feks er det ikke unormalt at et barn kaster opp som følge av husking, matinntak, andre typer smerter osv.

Kjipt om du feks måtte hentet ditt barn i bhg mandag kl 11:00 som følge av dette, og ikke da kunne levert før torsdag igjen - om barnet var helt fint!

Det blir fort sykedager av slikt.

Vi hadde bedriftshelesetjenesten på kurs på fredag, jobber i barnehage, og fikk beskjed om om pelle oss på jobb med en gang vi klarte å holde et måltid, for å få ned sykefraværet. Dama vår ikke god... Vi har vel ikke praktisert noen veldig regel for personalet, men spyr du kl 14 er du hjemme neste dag... Hvordan vi skal få bukt med omgangssyke nå vet ikke jeg...

Anonymous poster hash: 3de16...1d3

Ville tro de gikk for 48timer på sykehjem også, av smittehensyn. Mange av deres brukere kan jo ha svært nedsatt immunforsvar. Min mann jobber ikke med andre mennesker enn ett par av sine kollegaer, men de praktiserer også 48tinersregelen, dette mest pga at de jobber med matproduksjon.

DE ER IKKE BRUKERE, DE ER PASIENTER!!

Anonymous poster hash: d671c...eb3

Noen kaller de brukere, noen beboere og noen pasienter. Er vel samme for deg, det.

Uansett regler på individuelle arbeidsplasser, er norovirus smittsomt i inntil 48 timer etter siste oppkast eller diaré. Sånn er det bare, uansett hva sjefer bestemmer.

Noen kaller de brukere, noen beboere og noen pasienter. Er vel samme for deg, det.

Uansett regler på individuelle arbeidsplasser, er norovirus smittsomt i inntil 48 timer etter siste oppkast eller diaré. Sånn er det bare, uansett hva sjefer bestemmer.

...men omgangssyke er jo ikke alltid norovirus.

Beklager på det sterkeste st jeg med mitt ordvalg har støtet deg. Du skjønner, jeg jobber i butikk, der kaller vi de kunder, men når det gjelder sykehjem har jeg hørt at det har blitt brukt brukere, pasienter, beboere om hverandre, så jeg tok en råsjans.. Får håpe jeg har lært.

Beklager på det sterkeste st jeg med mitt ordvalg har støtet deg. Du skjønner, jeg jobber i butikk, der kaller vi de kunder, men når det gjelder sykehjem har jeg hørt at det har blitt brukt brukere, pasienter, beboere om hverandre, så jeg tok en råsjans.. Får håpe jeg har lært.
Ja nå vet du jo hva det heter, så regner med at du har lært

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...