Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 Har de siste dagene hostet mye og begynner å bli ganske sliten nå. Er gravid i uke 25 og føler jeg snart hoster ut ungen. Siden jeg er gravid så kan jeg jo ikke ta de hostesaftene man får på resept, men har prøvd reseptfrie uten virkning. Kjenner jeg har en del slim som må opp, men får det ikke opp.. Noen som har noen tips til hva som kan hjelpe? Prøver hva som helst så lenge det er trygt på babyen i magen! Anonymous poster hash: 0380a...d82
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 Du kan bruke cosylan i korte perioder. Fra felleskatalogen:Overgang i placenta Pga. risiko for påvirkning (tilvenning) av barnet bør etylmorfin bare brukes i terapeutiske doser over korte perioder. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier mulig risiko. Anonymous poster hash: 49daf...aff
Himmel og hav Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 Varm te med masse sitron er slimløsende. Dampbad (kokende vann med noen få dråper eterisk olje som pustes inn) med peppermynte og/ eller eucalyptus kan hjelpe. Om du kjenner noen astmatikere med forstøverapparat, så kan du prøve å inhalere forstøvet saltvann (sterilt). Drikk masse, gjerne varmt. Det gjør slimet mer tyntflytende og lettere å få opp.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Fribol fås reseptfritt på apoteket, p. De hjelper meg mye. Hadde lungebetennelse for noen mnd siden og fikk da et tips her inne om en pusteteknikk som fikk opp slim. Den hjalp veldig. En varm dusj hjalp også- spesielt om jeg gjorde pusteteknikken i dusjen. Husker ikke helt hvordan den var men du finner den kanskje om du søker her inne:/ Anonymous poster hash: d882a...315
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #5 Skrevet 6. januar 2015 Fant det; HI, har du sugerør i huset? Hvis du har det så finner du frem et. Hvis ikke så former du leppene slik at du kun har et sugerørtynt hull å puste ut gjennom. Trekk pusten normalt inn, og pust deretter ut gjennom sugerøret eller leppene med litt trykk i pusten (ikke av all kraft, men litt mer enn vanlig utpust). Dette gjentar du 5 ganger. Legg sugerøret bort. Så trekker du pusten godt inn og støter luften ut med godt åpen munn. Tenk deg at du skal lage dugg på et vindu med pusten, og at du gjør det med et langt støtende utpust. Det kan hjelpe om du samtidig tar albuene og overarmene ut fra kroppen og presser dem inn mot siden din på dette støtende utpustet. Gjør et slikt støtende utpust 1-2 ganger. Hensikten med dette er: Pust gjennom sugerør eller liten leppeåpning gjør at luften får motstand på utpust. Dette gjør at luften i lungene legger seg bak slimet og guffen i lungene og dermed skubber slimet fra lungene og opp i bronchiene. Det støtende, lange utpustet får slimet fra bronchiene opp i halsen. Og fra halsen kan du hoste opp slimet. Dette er teknikk som brukes på sykehus på bl.a. pasienter innlagt for lungebetennelse (de har riktignok et enkelt blåseinstrument de får blåse i, men sugerør/leppepust gjør ca samme nytten). Når du hoster så får du nemlig bare opp slimet som er i halsen. Likevel vil slim som ligger i lungene og bronchiene stimulere deg til hosting uten at det er særlig effektivt. Med denne metoden får du slimet opp dit du kan hoste det opp uten særlig krefter. Dvs. du slipper unna med mye mindre hosting og mye mindre krefter Ha alltid vann i nærheten når du gjør dette, og kommer det mye guffe opp så spytt det ut. Jeg gjør dette gjerne på badet. Gjør dette før du legger deg, når du står opp og flere ganger om dagen. Står du opp i løpet av natten så gjør det gjerne en gang da også. Lag deg te av timian (kan bruke det vanlige krydderet du sikkert har i skapet) og ha i litt ferskpresset sitron - dette virker slimløsende. Og drikk mye nå slik at du tynner slimet. Unngå melkeprodukter, sukker, banan, hvetemel - alt er nemlig slimdannende. God bedring -hilsen fysioterapeut m. erfaring fra lungeavdeling Anonymous poster hash: 28c7f...8c8 Anonymous poster hash: d882a...315
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå