Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #1 Skrevet 6. januar 2015 Hei! Jeg jobber deltid i butikk, og en gang i uken får vi varelevering. Jeg er oppsatt på vaktlisten for spesiefikt varer denne dagen, da dette er noe jeg gjør hver uke (i tillegg til andre vakter). I vakten er det ikke avtalt spesifikke timer, men man er der så lenge man blit ferdig. Jeg pleier alltid å være der i 4 timer.I går fikk jeg beskjed at det var så lite varer at jeg trengte ikke å komme på fredag. Men jeg er nå oppsatt på en liste. Har jeg ikke krav til å komme å ta det lille det er, og få betalt for det så lenge jeg er oppsatt? Er ikke meninger å være vanskelig, men er en fattig student så hver 100 lapp jeg tjener teller. Og for meg er det litt prinsippsak. Vil heller ikke være vrang med bedriften og si at "jeg har krav på lønn likevel" siden jeg er avhengig av e god relasjon med sjefen ettersom vaktene ikke er faste, men man blir bare satt opp x antall timer som varierer fra mnd til mnd. Hva anbefaler dere at jeg gjør? Anonymous poster hash: ad2f0...a71
HunMedDeBlå Skrevet 6. januar 2015 #2 Skrevet 6. januar 2015 På min jobb kan man velge om man vil komme på jobb å få betalt for det,eller ikke komme å ikke få betalt. Er du satt opp på vakt kan de ikke nekte deg å komme...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #3 Skrevet 6. januar 2015 Du kan jo selvfølgelig stå på ditt, men da trenger du ikke regne med noe godvilje fra arbeidsgiver senere. Klart de ikke vil du skal komme når de faktisk ikke har bruk for deg. Anonymous poster hash: 44457...2f8
NormaJean Skrevet 6. januar 2015 #4 Skrevet 6. januar 2015 Man kan avbestille ekstravakter. Så hvis dette ikke er en fast stilling, så har de rett til å avbestille. På min jobb kan man avbestille ekstravakter inntil 24 timer før, etter det har man rett på betalt de 2 første timene eller noe sånt
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #5 Skrevet 6. januar 2015 Dersom du jobber deltid har du krav på en vaktplan minst 14 dager før. Du skal vite vaktene dine og da også krav på å vite hvor lange vaktene dine er. Der er ikke slik at du kan settes opp på en vakt (hvor det selvfølgelig forventes at du møter opp) og arbeidsgiver kan forlange at du er der så lenge de har bruk for deg uten at det faktisk angis hvor lenge dette er! Noe annet er dersom du er ringevikar/ekstrahjelp. Da skal du ikke være påført med faste vakter, men arbeidsgiver kan ringe deg på kort varsel og du har da mulighet til å takke ja eller nei til vakten Anonymous poster hash: db236...2c0
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #6 Skrevet 6. januar 2015 Man kan avbestille ekstravakter. Så hvis dette ikke er en fast stilling, så har de rett til å avbestille. På min jobb kan man avbestille ekstravakter inntil 24 timer før, etter det har man rett på betalt de 2 første timene eller noe sånt Dette er helt feil! Det spiller ingen rolle om du er fast ansatt eller ikke. Dersom den inngår i en turnus eller vaktplan så skal det fremgå tidspunktene for vakten, hvem som har vakten og hvor lenge den varer. Arbeidsgiver kan ikke "avbestille" en planlagt vakt på kort tid. Men man kan på to ukers varsel endre vaktplanene, Ensom man er ekstrahjelp uten faste vakter, dvs ringevikar, kan arbeidsgiver ringe deg på kort varsel ved f.eks sykdom e.l hos det ordinære personalet. Du kan da takke ja eller nei til vakten. Anonymous poster hash: db236...2c0
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #7 Skrevet 6. januar 2015 Man kan avbestille ekstravakter. Så hvis dette ikke er en fast stilling, så har de rett til å avbestille. På min jobb kan man avbestille ekstravakter inntil 24 timer før, etter det har man rett på betalt de 2 første timene eller noe såntDette er helt feil!Det spiller ingen rolle om du er fast ansatt eller ikke. Dersom den inngår i en turnus eller vaktplan så skal det fremgå tidspunktene for vakten, hvem som har vakten og hvor lenge den varer. Arbeidsgiver kan ikke "avbestille" en planlagt vakt på kort tid. Men man kan på to ukers varsel endre vaktplanene, Ensom man er ekstrahjelp uten faste vakter, dvs ringevikar, kan arbeidsgiver ringe deg på kort varsel ved f.eks sykdom e.l hos det ordinære personalet. Du kan da takke ja eller nei til vakten. Anonymous poster hash: db236...2c0 Jeg har opplevd tre ganger at vakten min har blitt avbestilt. Jeg jobber som tilkallingsvikar. Fikk da beskjed samme dag at de ikke trengte meg. Noe jeg hadde stor forståelse for da de dagene var det få pasienter og nok personale. Men dette er jo ikke noe som skjer hver dag. Som sagt skjedd tre ganger på to år. Har da ikke fått betalt for vakten. Da kunne jeg jo likegodt vært der. Anonymous poster hash: 0b265...844
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #8 Skrevet 6. januar 2015 Jeg er ikke ekstrahjelp eller ringevikar. Jeg er deltidsansatt med faste vakter/timer i mnd.Tusen takk for svar alle sammen :-) Tror jeg lar det være, - for denne gang, for å ikke skape dårlig stemning med sjefen. Skjer det igjen vil jeg heller ta det opp fordi jeg mister jo tross alt timer.MVH TS Anonymous poster hash: ad2f0...a71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå