Gå til innhold

Er det så enkelt å bare flytte eller "kaste ut" den andre slik det fremstilles her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest flere tråder her der folk mener at det bare er å kaste ut Samboeren eller flytte ut hvis det oppstår problemer. Spørsmålet mitt er : hvordan i huleste fungerer dette i praksis når man har barn sammen, hus sammen , begge er i jobb, barn (a) skal beholde miljøet de har hatt osv osv??

Her går det mot samlivsbrudd men alt praktiske tar jo sånn tid! Skulle gjerne vært ute igår jeg! Dagens frustrasjons-tråd!

Anonymous poster hash: 9ed2f...755

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer jeg også på. Folk må ha det for jævlig når de velger å gå fra hverandre.

I tunge stunder er det jo ikke fritt for at man tenker tanken, men så var det jo alt det praktiske da.

Her inne blir man jo rådet til å pakke snippveska/ hive ut partneren bare noen hever stemmen og kaller en f...kjerring i en krangel. Bra at folk har energi sier jeg bare.

Skjønner godt at folk ikke orker å kaste bort livet sitt på dysfunksjonelle forhold, men her inne skal det pinadø ikke mye til nei.

Skrevet

Så lenge leiekontrakt eller huslån står på begge 2 er det ikke lov og kaste ut gubben, uansett hvor idiot eller utro han er. Det lover vel heller ikke lovende for videre samarbeid om en fyker rett i strupen og forlanger både hus og unger på dagen.

Skrevet

Takk for svar! Det jeg tenker mest på er at ungene skal beholde nærmiljøet sitt og slippe å bytte skole/barnehage. Boligprisene her er høye, vil tro det er lite gunstig økonomisk å selge huset før mai/juni. Forholdet er preget av mye konflikter og til tider vold. Barna har ikke sett dette. Vi venter på time til mekling, noe som tar sykt lang tid! Ser stadig etter boliger i området. Ønsker å kjøpe men er forberedt på å leie først. Alt er trist og svart akkurat nå. Vil så gjerne ut fort men i praksis går det bare ikke..

HI

Anonymous poster hash: 12bce...3d6

Skrevet

Er det forresten noen som vet når det er "best" å selge bolig? Evt hvor jeg kan finne ut det?

Skrevet

Så lenge leiekontrakt eller huslån står på begge 2 er det ikke lov og kaste ut gubben, uansett hvor idiot eller utro han er. Det lover vel heller ikke lovende for videre samarbeid om en fyker rett i strupen og forlanger både hus og unger på dagen.

Ehh... her var mannen utro bak ryggen min mens jeg hadde en liten baby, løy om det og oppførte seg som dust. Jeg eier huset 100%, kjøpte det før vi giftet oss. Han har stor familie i byen, to søstre, to brødre, foreldre og besteforeldre. Ingen bortsett fra den ene broren hadde små barn slik at jeg kunne ha kastet ham ut på dagen og han kunne flytte inn til noen av slektningene sine. Å si at det ikke er lovende for videre samarbeid å "forlange hus og unger"... vel, kanskje folk skal drite i å være utro i hytt og vær? Det er jo ikke den forsmådde parten som har ødelagt ekteskapet, det er den som har duppet p... sin i en annen dame.

Hos oss ble det ikke samlivsbrudd, men det var veldig tøft i en lang periode. Selvfølgelig hvis huset er registrert på begge to er det ikke bare å kaste noen ut, men man skal heller ikke tolerere at den andre inviterer elskerinna si i felles hjem, vil han det så får han flytte til henne eller noen andre.

Anonymous poster hash: d3726...8e2

Skrevet

Er det forresten noen som vet når det er "best" å selge bolig? Evt hvor jeg kan finne ut det?Anonymous poster hash: 12bce...3d6

Når vi selde leiligheita for å kjøpe hus, bad vi 3 meglere om å gi oss vurdering av leiligheit samt tilbud på jobben dei skulle gjere. Eit av spørsmåla vi stilte var når dei meinte det var gunstig å selge. Alle 3 hadde med seg statistikk på salg i området ift når på året ein vel å selge, kven som kjøpte ulike prospekt , f.eks leiligheit vs hus ( leiligheit blei ofte kjøpt av førstegangsetablerte, derfor kunne ein forvente mindre priskrig då dei har mindre å rutte med) etc. Så dette er tydeligvis noko meglarane følger med på og kan svare på.

Nå det gjeld det praktiske ift samlivsbrudd er det sjølvsagt alltid mogleg å ordne noko om ein må gå på dagen ift vald etc. Men som regel vil ein kome betre ut av det om ein brukar litt tid på det praktiske. Som du seier er det ikkje berre lett å finne ein plass å leige el kjøpe innanfor same skulekrets. Og ein må gjerne ta omsyn til offentlig transport, evt bompengar etc. Klarar ein å bu saman medan ein ordnar det praktiske er nok sjansen større for at ein finn ei god løysing ift bustad, transport, økonomisk gunstig ++

Skrevet (endret)

Ehh... her var mannen utro bak ryggen min mens jeg hadde en liten baby, løy om det og oppførte seg som dust. Jeg eier huset 100%, kjøpte det før vi giftet oss. Han har stor familie i byen, to søstre, to brødre, foreldre og besteforeldre. Ingen bortsett fra den ene broren hadde små barn slik at jeg kunne ha kastet ham ut på dagen og han kunne flytte inn til noen av slektningene sine. Å si at det ikke er lovende for videre samarbeid å "forlange hus og unger"... vel, kanskje folk skal drite i å være utro i hytt og vær? Det er jo ikke den forsmådde parten som har ødelagt ekteskapet, det er den som har duppet p... sin i en annen dame.

Hos oss ble det ikke samlivsbrudd, men det var veldig tøft i en lang periode. Selvfølgelig hvis huset er registrert på begge to er det ikke bare å kaste noen ut, men man skal heller ikke tolerere at den andre inviterer elskerinna si i felles hjem, vil han det så får han flytte til henne eller noen andre.

Jo faktisk om ikke mannen eller dama har noen plass og gjøre av seg så har du ikke lov og kaste personen ut av felles hjem, du kan ringe politiet og få de til og anmode andre parten om og finne hotellrom etc for natten men felles hjem er felles hjem. Hos deg var det andelens da du eier huset da er det ikke deles og han har familie i umiddelbar nærhet. Endret av Mamma_til_2
Skrevet

For de fleste tar det tid. Mens noen er vel så såret og frustrerte at de flytter på dagen. Noen flytter jo inn til den nye, og alt kommer som et sjokk for den andre. Eller man flytter inn til familie. Nå går og noen i den fellen, at man flytter inn i partneren sin bolig, så sitter man plutselig uten noen rettigheter, da den personen vil ha deg ut.

Her brukte vi lang tid, vi prøvde jo i 1 år familieterapi først, så når det endelig var slutt, og selv om jeg var den som gjorde det slutt, var jo mannen 100% klar over at bruddet kom. Og han flyttet ut litt under 2 mnd etter det offisielle bruddet. Da fant han en leilighet i nærheten å leie. Jeg var den som beholdt hjemmet. Vi bodde i liten rekkehusleilighet, så var ikke vanskelig for meg å klare økonomisk å beholde det.

Jeg vet i hvert fall det, at den dagen jeg får ny mann, så skal ikke jeg flytte inn i hans eide bolig uten å få kjøpe meg inn. Jeg har barn, så jeg vil ikke risikere å bli satt på gata på dagen. Nå eier jeg min egen bolig, så en mann kan like godt bare flytte inn her.

Anonymous poster hash: ce554...ef0
Skrevet

For min del er det virkelig ikke så enkelt. For jeg har hverken økonomi til å kjøpe eget eller leie. Så jeg sitter i saksa kan man si. Går på aap pga sykdom, laveste sats, og det ser ikke ut til å bli bedre.

Anonymous poster hash: c8a4d...1b6

Skrevet

For min del er det virkelig ikke så enkelt. For jeg har hverken økonomi til å kjøpe eget eller leie. Så jeg sitter i saksa kan man si. Går på aap pga sykdom, laveste sats, og det ser ikke ut til å bli bedre.

Anonymous poster hash: c8a4d...1b6

Føler med deg. Håper du med tiden får det bedre. Jeg tror jeg får nok penger fra salg av huset til å kjøpe egen leilighet, dog ikke så stor at barna får eget soverom.

Hi

Skrevet

Enkelte ganger går ting så langt at ting går fort. Da ender den ene part på krisesenter eller hjemme hos familie eller venner i nærheten.

Hos oss flyttet X ut med en dags varsel. Han flyttet hjem til sine foreldre. Hadde han ikke kunnet det måtte vi ha funnet en måte å få det til å fungere på inntil han kunne flytte ut. Ungene ble i sitt hjem og har i ettertid hatt tett kontakt med faren sin - men jeg er utrolig glad for at det i vårt tilfelle kunne skje raskt. Det er utrolig tungt det du står i nå. Sender en klem. Det er bra du tenker på ungene. Ikke alle greier det like bra midt i et brudd.

Skrevet

Ehh... her var mannen utro bak ryggen min mens jeg hadde en liten baby, løy om det og oppførte seg som dust. Jeg eier huset 100%, kjøpte det før vi giftet oss. Han har stor familie i byen, to søstre, to brødre, foreldre og besteforeldre. Ingen bortsett fra den ene broren hadde små barn slik at jeg kunne ha kastet ham ut på dagen og han kunne flytte inn til noen av slektningene sine. Å si at det ikke er lovende for videre samarbeid å "forlange hus og unger"... vel, kanskje folk skal drite i å være utro i hytt og vær? Det er jo ikke den forsmådde parten som har ødelagt ekteskapet, det er den som har duppet p... sin i en annen dame.

Jo faktisk om ikke mannen eller dama har noen plass og gjøre av seg så har du ikke lov og kaste personen ut av felles hjem, du kan ringe politiet og få de til og anmode andre parten om og finne hotellrom etc for natten men felles hjem er felles hjem. Hos deg var det andelens da du eier huset da er det ikke deles og han har familie i umiddelbar nærhet.

Nei, man kan ikke kaste ut mannen, men man kan kaste ut elskerinna ut av felles hjem. Siden det er felles hjem så er man med på å bestemme hvem som får komme inn i det hjemmet. Ved vold kan politiet kaste ut folk fra deres eget hus av sikkerhetsmessige årsaker.

Skrevet

Jo faktisk om ikke mannen eller dama har noen plass og gjøre av seg så har du ikke lov og kaste personen ut av felles hjem, du kan ringe politiet og få de til og anmode andre parten om og finne hotellrom etc for natten men felles hjem er felles hjem. Hos deg var det andelens da du eier huset da er det ikke deles og han har familie i umiddelbar nærhet.

Nei, man kan ikke kaste ut mannen, men man kan kaste ut elskerinna ut av felles hjem. Siden det er felles hjem så er man med på å bestemme hvem som får komme inn i det hjemmet. Ved vold kan politiet kaste ut folk fra deres eget hus av sikkerhetsmessige årsaker.

Vet ikke om det er meg du svarer, men det du skrev var egentlig det jeg prøvde på, leste over nå og så at mitt svar er veldig klønete skrevet :)

Skrevet

Mitt poeng er bare at så lenge begge står oppført som eiere eller leiere av hus /leilighet så kan en uansett ikke kaste ut samboeren/ektefellen. Ja mannen er en dust når han er utro og han fortjener og bli kastet ut av felles hjem. Men dessverre er det ikke så enkelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...