Gå til innhold

Bryte samværsavtale? Konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg inngikk en samværsavtale med far for noen måneder siden, og den skal reforhandles hos FVK i slutten av januar. Siden jeg ble så glad for at han gikk med på avtalen, så var jeg litt for rask med å akseptere at vi skulle dele på det praktiske når det gjaldt bringing og henting av barna. I ettertid har jeg forstått at det vanligste er at samværsforelder tar seg av det praktiske, mens at man deler på kostnadene. Siden jeg ikke har bil og bor landlig til, så er det både vanskelig å gjennomføre reisingen i tillegg til at den er veldig dyr. Jeg må ut med kr 700 i buss/tog/ferge/taxi hver samværshelg, og jeg ser at jeg har rett og slett ikke råd til dette. I tillegg er det svært slitsomt for ungene med den lange reisingen.

Jeg har tidligere prøvd å ta dette opp med han, og tilbudt meg å betale for å få han til å ihvertfall kjøre de helt hjem, men det passet visst ikke.

Så, vi har jo en skriftlig avtale på dette, som skal vare ut måneden, kan jeg si fra at han dessverre er nødt til å bringe og hente selv de neste helgene, mot at jeg betaler halvparten av bensinutgiftene? Er det noen alvorlige konsekvenser av å bryte en slik avtale jeg har skrevet under på? Burde jeg egentlig holde ut til vi skal skrive ny avtale i slutten av januar? Men har jeg ikke råd så har jeg ikke råd... :(

Anonymous poster hash: e2ede...695
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke reglene om dette men ta en telefon til fvk. Da får du i alle fall et korrekt svar. Du er helt sikkert ikke den eneste som har opplevd noe slikt. Bra at dere skal reforhandle avtalen da.

Skrevet

Enten får han hente dem eller så får han ikke ha dem, så enkelt er det. Han kan jo velge, men velger han vekk ungene er han en dritt.

Anonymous poster hash: 71bd4...c83
Skrevet

Det vil ikke få noen konsekvenser nei.men du bør innkalle til ny samtale for å få skrevet en ny avtale for å holde det ryddig. Har selv samme problem. Blir veldig problematisk for meg å bidra med det praktiske ved henting og levering da jeg ikke har bil. Eksen sa at vis jeg ikke kjørte den ene veien så skulle han ikke ha samvær lenger. Det er nå 2 år siden jeg hørte fra han sist.

Dere skal uansett dele reisekostnader etter inntekt

Anonymous poster hash: 497fa...f75

Skrevet

Praksisen som er brukt i retten på dette er at den som skal ha barnet henter barnet, dette for å dele utgiftene uten at man skal måtte betale hverandre for dette.

Så det du skriver om at samværsretten skal ordne det praktisk er feil, du har like mye ansvar som far for at samvær går smertefritt, om du nekter samvær på det grunnlaget du nevner og far går til retten, tapet du med høy sansynlig het.

Anonymous poster hash: a7c10...83c

Skrevet

Praksisen som er brukt i retten på dette er at den som skal ha barnet henter barnet, dette for å dele utgiftene uten at man skal måtte betale hverandre for dette.

Så det du skriver om at samværsretten skal ordne det praktisk er feil, du har like mye ansvar som far for at samvær går smertefritt, om du nekter samvær på det grunnlaget du nevner og far går til retten, tapet du med høy sansynlig het.

Du har jo misforstått innlegget hennes. Hvor kommer det frem at hun nekter samvær? Så lenge hun pakker bagen og har barnet klart og lar barnet sette seg i bilen med far så er det bra nok.

Eksen til h.i har bil og full anledning til å hente og levere barnet. Ergo mor har på ingen måte nektet samvær

Skrevet

TS her.

Da har jeg kanskje misforstått, fikk vite et annet sted at samværsforelder skal ta seg av det praktiske rundt henting og bringing.

Men her er det ikke snakk om at jeg vil nekte far samvær, men at jeg mener at han må hente og bringe de selv. Det er dette jeg ta opp i neste møtet hos FVK også. Skal ikke hindre han å ha samvær, men det ble litt skjevt at jeg skal ha slike kostnader, særlig så lenge jeg ikke har bil. Når bil er i boks, kan jeg godt dele på dette.

Og selv om jeg fremhever det økonomisk nå (siden det økonomiske gjør det vanskelig for meg å gjennomføre dette), så er det også en stor belastning for ungene med all den reisingen, de gruer seg til å reise til far pga av reisingen. Han bor ikke langt unna, det tar bare en halv time  med bil fra der vi bruker å møtes på halvveien (ved en havn), men feks tar det på leveringsdagen meg ca 6 timer å komme meg fram og tilbake iom at jeg er avhengig av off. transportmidler. Dagen jeg skal hente, så må jeg starte i 14-tiden med å gå til jernebanestasjonen, siden det ikke går busser på søndagene, og når far da i tillegg kanskje er sein med å levere (som sist), betyr det at jeg ikke er hjemme med de før 22. Føles helt feil.

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke reglene om dette men ta en telefon til fvk. Da får du i alle fall et korrekt svar. Du er helt sikkert ikke den eneste som har opplevd noe slikt. Bra at dere skal reforhandle avtalen da.

Godt tips, jeg ringte de nå nettopp. De sa at siden avtalen ikke er juridisk bindende, så er det ikke snakk om slike konsekvenser heller, men at det mer handlet om hvordan far vil reagere. Stragisk hadde det vært best å finne en måte å få det til helt til neste møte.

Skrevet

Blir jo det samme som å nekte samvær om du ikke samarbeider om henting og levering ved samvær...

Vet ikke hvordan det er i din situasjon men min erfaring er at mødre ofte er vanskelige fordi de kan, er ikke fars feil at du ikke har bil/førerkort og at det blir lengre reising da...

Min erfaring er at om jeg tar det med et smil og positivt så tar barnet det slik også å så blir etterhvert samarbeidet bedre;)

Skrevet

Utifra det du skriver her, så forstår jeg det dithen at far henter hos deg når han har samvær, for så må du hente barna hjem etter samvær? Så hvis du nå skal bryte samværsavtalen, så betyr det da med andre ord at du ikke blir å hente hjem barna?

Stemmer dette?

Anonymous poster hash: 54427...c3e

Skrevet

Utifra det du skriver her, så forstår jeg det dithen at far henter hos deg når han har samvær, for så må du hente barna hjem etter samvær? Så hvis du nå skal bryte samværsavtalen, så betyr det da med andre ord at du ikke blir å hente hjem barna?

Stemmer dette?

Anonymous poster hash: 54427...c3e

Jeg forstod henne motsatt, at hun leverer (fordi det ikke går off. kommunikasjon der søndager).

Jeg mener far er helt riv ruskende gal urimelig når han forventer at du skal bruke 6 timer for å levere barna til ham, hvis han kan bruke sin bil og bruke en halv time til deg. Han slipper da unna med en time til sammen for å hente barna, mens du må bruke 6 timer. Det er ikke innen rimelighetens grenser, heller ikke fordi dette blir så dyrt for deg.

Hva om du forsøker å fremskynde timen på fvk, HI?

Ellers ville jeg vært ærlig og sagt at du dessverre ikke har penger til så dyr reise denne måneden, men at hvis han vil ha barna så må han mer enn gjerne hente dem hos deg til avtalt tid.

Anonymous poster hash: 1a174...18a

Skrevet

Litt off topic - men hvem av dere har flyttet? Hvis det er du så burde du ha tenkt på dette før du flyttet.

Begge foreldre har ansvar for å levere/hente, ikke bare samværsforelderen. Men, om det koster deg 700 kr hver gang så er det en kostnad som skal deles mellom dere. Det samme med pappas kostnader.

Kan du få lånt en bil av familie/venner/bekjente som gjør det enklere?

Anonymous poster hash: d9c18...e97

Skrevet

Litt off topic - men hvem av dere har flyttet? Hvis det er du så burde du ha tenkt på dette før du flyttet.

Begge foreldre har ansvar for å levere/hente, ikke bare samværsforelderen. Men, om det koster deg 700 kr hver gang så er det en kostnad som skal deles mellom dere. Det samme med pappas kostnader.

Kan du få lånt en bil av familie/venner/bekjente som gjør det enklere?

Anonymous poster hash: d9c18...e97

http://m.verdensbestepappa.no/artikkel11-henting_og_levering_av_barn.html

Ganske rimelig at utgiftene til samvære deles men når det kommer til hvem som skal hente/bringe så er det HELT innafor at samværsforelder gjør dette.

- den som har hovedomsorg har barnet 24/7 bortsett fra de helgene det er samvær. Mor bør da kunne ta seg "fri" de helgene, og skal ikke være nødt til å bruke sine "frihelger" på å reise 6 timer !! Dette blir jo et forferdelig organisasjonsstyr mer enn tid for ro og fred. Og ikke kom å fortell at hun ikke har godt av å få slappe av og ha litt egentid iblant hun også som har barna bestandig ellers .

Derfor bør det faktisk være en PLIKT at samværsforelder henter og levere spør du meg. Så får mor sørge for å ta dem til togstasjonen el hvis de skal ta tog feks.

Anonymous poster hash: 36cdc...4ec

Skrevet

Ifølge rundskriv fra Barne- og likestillingsdepartementet så er det samværsforelderens ansvar å bringe og hente, den som har daglig omsorg skal betale halvparten av utgiftene ved dette. https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/reisekostnader-ved-samvar-barneloven-44-/id108865/ Dette gjelder med mindre partene har avtalt noe annet - i denne saken fungerer jo ikke ordningen slik den er, for barna.

Så ikke hør på disse hønene som sier at det er DU som er vanskelig. Samvær skal foregå ut fra barnas beste, ikke ut fra hva foreldrene gidder eller liker. Det er IKKE i barnas beste å ha reisevei på 3 timer med offentlig transport, sikkert med et eller flere bytter, kontra halvtime i bil. HI sier jo selv at barna ikke trives med slik ordning, da skal man høre på dem og ikke på far som ønsker å statuere et poeng. HI: bestill time på familievernkontoret så snart som mulig, og legg vekt på at endring er i BARNAS beste når du argumenterer for endret ordning.

Skrevet

Jeg ville ringt familievernkontoret. Også for å vise at du ønsker å samarbeide og ikke bryter avtalen, men at dette koster mer enn du hadde sett for deg og har råd til.

Kanskje et felles møte med de før januar er over for å finne en annen løsning.

Jeg tenker at det er lettere enn å avtale via din eks som tydeligvis ikke er like positiv. Det "farlige" er at dere kan begynne å krangle om dette og ødelegge et godt samarbeid. 

Lykke til:)

Skrevet

Jeg synes nå HI ER vanskelig jeg, da. Det er som det blir lagt frem her iallefall, en stor belastning for både barn og exmann at HI ikke har bil.. Det er ikke barnas feil at HI må ta bussen. Hi får ta ansvar, kanskje exmannen er villig til å strekke seg her om du prøver å få tatt lappen og skaffe deg en bil? Det er mange år, mange helger det er snakk om. Og barna skal få være sammen med far. Det er deres rett. Og det er foreldrenes plikt å legge til rette for det.

Anonymous poster hash: 69124...3eb
Skrevet

Enten får han hente dem eller så får han ikke ha dem, så enkelt er det. Han kan jo velge, men velger han vekk ungene er han en dritt.

Hahahahaha ja.. sånn er det... NOT!!!! Mor hadde ikke stilt sterk i neste møte hvis dette var holdningen. Den som har hovedansvaret skal oppfordre til samvær med den andre forelderen. Hvis dette ikke gjøres er ytterste konsekvens at den av foreldrene som er best egnet til å sørge for godt samvær med begge parter, får foreldreansvaret. Barneloven er en fin ting å lese før slike påstander.

Det er forresten også ganske klare regler rundt hente og bringe. Men det er også åpent for private avtaler (at du f. eks betaler han for de ekstra utgiftene han får). Jeg vil anbefale at du holder avtalen frem til ny avtale :) Eller at du rett og slett ringer far og forteller utfordringen din og om dere kan gjøre en privat avtale.

Anonymous poster hash: 4506c...3e7

Skrevet

Vi har at den som skal ha ungene henter i Bhg/skole. I ukedagene og leverer dagen etter.

Helger leverer den som har hatt helgesamvær.

Far han vanlig samvær

Skrevet

Hahahahaha ja.. sånn er det... NOT!!!! Mor hadde ikke stilt sterk i neste møte hvis dette var holdningen. Den som har hovedansvaret skal oppfordre til samvær med den andre forelderen. Hvis dette ikke gjøres er ytterste konsekvens at den av foreldrene som er best egnet til å sørge for godt samvær med begge parter, får foreldreansvaret. Barneloven er en fin ting å lese før slike påstander.

Det er forresten også ganske klare regler rundt hente og bringe. Men det er også åpent for private avtaler (at du f. eks betaler han for de ekstra utgiftene han får). Jeg vil anbefale at du holder avtalen frem til ny avtale :) Eller at du rett og slett ringer far og forteller utfordringen din og om dere kan gjøre en privat avtale.

Mor skal oppfordre til samvær? ?Far vet vel selv når han skal ha samvær. Trenger vel ikke en annen voksen for å motivere for det vel. Og far skal bare få alt servert på sølvfat da eller? Hvis en far velger bort samvær fordi han ikke gidder å kjøre begge veier er det han som stiller svakt.

Skrevet

Mor skal oppfordre til samvær? ?Far vet vel selv når han skal ha samvær. Trenger vel ikke en annen voksen for å motivere for det vel. Og far skal bare få alt servert på sølvfat da eller? Hvis en far velger bort samvær fordi han ikke gidder å kjøre begge veier er det han som stiller svakt.

Nei, faktisk ikke. Fordi det er til BARNETS BESTE at det har kontakt med begge foreldrene og derfor er begge ansvarlig. Og siden den som har hovedansvaret er den som har størst påvirkning på barnet, står det i loven;

"Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 64."

42.Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga.

Som et eksempel på betydningen av urettmessig hindring av samværsrett viser jeg til en høyesterettsavgjørelse inntatt i Rt. 2005 s. 682. Faren gikk der til sak for å få forandret et rettsforlik (avtale) inngått mellom han og moren angående hvor datteren skulle bo fast. Datteren bodde etter rettsforliket fast hos mor, men skulle ha samvær med faren. Retten påpekte at datteren ville ha problemer uansett hvem av foreldrene hun bodde fast hos, men bygde på den forutsetning at det ikke ville være til barnets beste om far ble nektet samværsrett. Siden mor hadde forhindret jevnlig samvær de siste tre år, la retten grunn at samvær mellom far og datter ikke ville komme i gang dersom datteren skulle bo hos mor. Datteren ble derfor flyttet til far. Dette ble gjort selv om datteren ga uttrykk for at hun ønsket å bo hos sin mor.

Til HI: en god artikkel om reiseutgifter http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/805/806

Skrevet

Nei, faktisk ikke. Fordi det er til BARNETS BESTE at det har kontakt med begge foreldrene og derfor er begge ansvarlig. Og siden den som har hovedansvaret er den som har størst påvirkning på barnet, står det i loven;

"Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 64."

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga.

Som et eksempel på betydningen av urettmessig hindring av samværsrett viser jeg til en høyesterettsavgjørelse inntatt i Rt. 2005 s. 682. Faren gikk der til sak for å få forandret et rettsforlik (avtale) inngått mellom han og moren angående hvor datteren skulle bo fast. Datteren bodde etter rettsforliket fast hos mor, men skulle ha samvær med faren. Retten påpekte at datteren ville ha problemer uansett hvem av foreldrene hun bodde fast hos, men bygde på den forutsetning at det ikke ville være til barnets beste om far ble nektet samværsrett. Siden mor hadde forhindret jevnlig samvær de siste tre år, la retten grunn at samvær mellom far og datter ikke ville komme i gang dersom datteren skulle bo hos mor. Datteren ble derfor flyttet til far. Dette ble gjort selv om datteren ga uttrykk for at hun ønsket å bo hos sin mor.

Til HI: en god artikkel om reiseutgifter http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/805/806

Men hun hindrer jo ikke samvær, far gidder ikke kjøre og mener at barna heller skal sitte 3 timer i buss, selv om barna ikke vil det! Det er jo far som driter i barnas behov her... Det hadde ikke kostet meg en kalori å kjøre 30 minutter frem og tilbake til samvær, jeg kjører like lenge til og fra jobb hver dag. Forstår ikke problemet. Far kan hente barnet og kreve mor for halvparten av utgiftene sine som følge av barneloven og departementets rundskriv.

Skrevet

Men hun hindrer jo ikke samvær, far gidder ikke kjøre og mener at barna heller skal sitte 3 timer i buss, selv om barna ikke vil det! Det er jo far som driter i barnas behov her... Det hadde ikke kostet meg en kalori å kjøre 30 minutter frem og tilbake til samvær, jeg kjører like lenge til og fra jobb hver dag. Forstår ikke problemet. Far kan hente barnet og kreve mor for halvparten av utgiftene sine som følge av barneloven og departementets rundskriv.

Dere får tro hva dere vil, men jeg har selv vært i situasjonen.. Og det er "hinder" hvis man ikke bidrar til hente og bringe. Det er jo en del av å sørge for at barna får samvær. Begge er ansvarlige for den biten, slik er det bare. MEN, det er jo ikke dermed sagt at faren her ikke vil gå med på moren sin løsning. For loven åpner jo for dette. Men det er ikke lurt av moren å ikke følge den avtalen som er satt opp. Da kan det fort bli "hindring" av samvær. Det er jo heller ikke umulig at moren også kan kjøpe seg en bil. Det er ikke slik at man kan pålegge noen å kjøpe bil eller ha bil - ei heller faren til barna - men her er det det beste for ungene at en eller begge har bil (avhengig av hvilke ordning de får).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...