Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #1 Skrevet 4. januar 2015 Jeg hadde satt meg opp på avspasering i hele romjulen og tatt barnet ut av bhg. Så blir mini syk mandag i romjulen (29.12) og er syk hele uken, tom fredag. Hvordan er reglene mtp sykt barn når jeg alt hadde avtalt fri med arb.giver? Vi har jo ikke fått gjort noe av det vi planla, selv på nyttårsaften satt vi to i sofakroken med dyne, nesespray og såg på Postmann Pat Litt kjipt å bruke opparbeidede timer på å kun være inne, men er usikker på reglene. Noen som vet? Anonymous poster hash: 21cff...92e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #2 Skrevet 4. januar 2015 Jeg hadde satt meg opp på avspasering i hele romjulen og tatt barnet ut av bhg. Så blir mini syk mandag i romjulen (29.12) og er syk hele uken, tom fredag. Hvordan er reglene mtp sykt barn når jeg alt hadde avtalt fri med arb.giver? Vi har jo ikke fått gjort noe av det vi planla, selv på nyttårsaften satt vi to i sofakroken med dyne, nesespray og såg på Postmann Pat Litt kjipt å bruke opparbeidede timer på å kun være inne, men er usikker på reglene. Noen som vet? Anonymous poster hash: 21cff...92e Skulle du fått igjen måtte du ha fått sykemelding Anonymous poster hash: a5775...dd7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #3 Skrevet 4. januar 2015 Du har ingen rettigheter her. Hadde bare vært glad for at ungene ble syke når jeg tilfeldigvis hadde fri jeg da... Anonymous poster hash: 05170...a82
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #4 Skrevet 4. januar 2015 Jeg hadde satt meg opp på avspasering i hele romjulen og tatt barnet ut av bhg.Så blir mini syk mandag i romjulen (29.12) og er syk hele uken, tom fredag.Hvordan er reglene mtp sykt barn når jeg alt hadde avtalt fri med arb.giver? Vi har jo ikke fått gjort noe av det vi planla, selv på nyttårsaften satt vi to i sofakroken med dyne, nesespray og såg på Postmann Pat :)Litt kjipt å bruke opparbeidede timer på å kun være inne, men er usikker på reglene. Noen som vet?Anonymous poster hash: 21cff...92e Skulle du fått igjen måtte du ha fått sykemelding Anonymous poster hash: a5775...dd7 Men det var ikke jeg som var syk. Man får ikke sykemelding på sykt barn. Hi Anonymous poster hash: 21cff...92e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #5 Skrevet 4. januar 2015 Hos oss er det slik at avtalt avsp og ferie må tas som planlagt selv om barnet blir syk. Vi var i syden og mini havna på sykehuset 2 dager, men fikk heller ikke igjen feriedagene da. Har selv tatt ut feriedag for å være hjemme med mini, og så har han blitt syk. Men må bruke feriedagen som planlagt. Vet ikke om alle har de samme reglene, så kan vær lurt å spør arbeidsgiver Anonymous poster hash: bec3a...87c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #6 Skrevet 4. januar 2015 Du har ingen rettigheter her. Hadde bare vært glad for at ungene ble syke når jeg tilfeldigvis hadde fri jeg da... Anonymous poster hash: 05170...a82 Jøss, for en tankegang. HI; du måtte nok ha skaffet sykemelding for å få timene igjen desverre. Anonymous poster hash: 245d3...b10
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #7 Skrevet 4. januar 2015 Du har ingen rettigheter her. Hadde bare vært glad for at ungene ble syke når jeg tilfeldigvis hadde fri jeg da... Anonymous poster hash: 05170...a82 Jeg har knapt brukt sykt barn dager, så jeg ville heller brukt opparbeide fridager til noe gøy for mini i stede for å sove de bort. Men jeg tviler vel også på at jeg kan få de igjen Får bare huske julen 2014 som det året vi satt inne mens snøen lavet Hi Anonymous poster hash: 21cff...92e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #8 Skrevet 4. januar 2015 Du kan jo bare spørre? Jeg får igjen avspasering om ungen eller jeg selv blir syk Anonymous poster hash: d2ab9...ed7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #9 Skrevet 4. januar 2015 Du har ingen rettigheter her. Hadde bare vært glad for at ungene ble syke når jeg tilfeldigvis hadde fri jeg da... Anonymous poster hash: 05170...a82 Jøss, for en tankegang. HI; du måtte nok ha skaffet sykemelding for å få timene igjen desverre. Anonymous poster hash: 245d3...b10 Man får ikke igjen fri for sykt barn. Anonymous poster hash: dd4c1...c36
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #10 Skrevet 4. januar 2015 Jeg hadde satt meg opp på avspasering i hele romjulen og tatt barnet ut av bhg.Så blir mini syk mandag i romjulen (29.12) og er syk hele uken, tom fredag.Hvordan er reglene mtp sykt barn når jeg alt hadde avtalt fri med arb.giver? Vi har jo ikke fått gjort noe av det vi planla, selv på nyttårsaften satt vi to i sofakroken med dyne, nesespray og såg på Postmann Pat :)Litt kjipt å bruke opparbeidede timer på å kun være inne, men er usikker på reglene. Noen som vet?Anonymous poster hash: 21cff...92e Skulle du fått igjen måtte du ha fått sykemelding Anonymous poster hash: a5775...dd7 Men det var ikke jeg som var syk. Man får ikke sykemelding på sykt barn. Hi Anonymous poster hash: 21cff...92e Akkurat mitt poeng, så da får du jo selvfølgelig ikke dagene tilbake Anonymous poster hash: a5775...dd7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #11 Skrevet 4. januar 2015 Du har ingen rettigheter her. Hadde bare vært glad for at ungene ble syke når jeg tilfeldigvis hadde fri jeg da... Anonymous poster hash: 05170...a82 Jøss, for en tankegang. HI; du måtte nok ha skaffet sykemelding for å få timene igjen desverre. Anonymous poster hash: 245d3...b10 Hva er galt med den tankegangen da, jeg gjør alt jeg kan for å ha minst mulig fravær fra jobb og synes det er best om ungene blir syke i helgen eller andre fridager. Anonymous poster hash: 05170...a82
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #12 Skrevet 4. januar 2015 Du har ingen rettigheter som sier at du kan omgjøre avtalt ferie eller avspassering til syke-barn dager dersom barnet eller barnepasser blir syk. Det er kun ved egen sykdom at du har rett til å få igjen feriedager. Og da må du ha sykmelding. Anonymous poster hash: 34739...dc7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #13 Skrevet 4. januar 2015 Du har ingen rettigheter til å få tilbake denne tiden på noe vis. Skulle da også bare mangle. Anonymous poster hash: a49df...225
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #14 Skrevet 4. januar 2015 Du har ingen rettigheter her. Hadde bare vært glad for at ungene ble syke når jeg tilfeldigvis hadde fri jeg da... Anonymous poster hash: 05170...a82 Jøss, for en tankegang. HI; du måtte nok ha skaffet sykemelding for å få timene igjen desverre. Anonymous poster hash: 245d3...b10 Hva er galt med den tankegangen da, jeg gjør alt jeg kan for å ha minst mulig fravær fra jobb og synes det er best om ungene blir syke i helgen eller andre fridager. Anonymous poster hash: 05170...a82 Gjør alt jeg kan jeg også for å ha lite fravær, men hadde aldri tenkt" det var jammen bra barnet ble sykt i julen siden jeg allerede har fri". Fridager er gull verdt- samme med helgene. Sykdom vil en som regel komme ut for når en har barn. Anonymous poster hash: 245d3...b10
*Lissi* Skrevet 4. januar 2015 #15 Skrevet 4. januar 2015 Var ute for det samme engang, og fikk ikke tilbake dagene.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #16 Skrevet 4. januar 2015 Du har ingen rettigheter her. Hadde bare vært glad for at ungene ble syke når jeg tilfeldigvis hadde fri jeg da... Anonymous poster hash: 05170...a82 Jøss, for en tankegang. HI; du måtte nok ha skaffet sykemelding for å få timene igjen desverre. Anonymous poster hash: 245d3...b10 Hva er galt med den tankegangen da, jeg gjør alt jeg kan for å ha minst mulig fravær fra jobb og synes det er best om ungene blir syke i helgen eller andre fridager. Anonymous poster hash: 05170...a82 Gjør alt jeg kan jeg også for å ha lite fravær, men hadde aldri tenkt" det var jammen bra barnet ble sykt i julen siden jeg allerede har fri". Fridager er gull verdt- samme med helgene. Sykdom vil en som regel komme ut for når en har barn. Anonymous poster hash: 245d3...b10 Da er vi litt uenige der, jeg har fire barn og sykdom kommer man i aller høyeste grad "ut for" innimellom ja Så derfor ville jeg blitt glad om en del av vinterens sykdom kom når vi allerede hadde fri så vi slapp ringe jobb og melde fravær... Anonymous poster hash: 05170...a82
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #17 Skrevet 4. januar 2015 Jeg hadde satt meg opp på avspasering i hele romjulen og tatt barnet ut av bhg.Så blir mini syk mandag i romjulen (29.12) og er syk hele uken, tom fredag.Hvordan er reglene mtp sykt barn når jeg alt hadde avtalt fri med arb.giver? Vi har jo ikke fått gjort noe av det vi planla, selv på nyttårsaften satt vi to i sofakroken med dyne, nesespray og såg på Postmann Pat :)Litt kjipt å bruke opparbeidede timer på å kun være inne, men er usikker på reglene. Noen som vet?Anonymous poster hash: 21cff...92e Skulle du fått igjen måtte du ha fått sykemelding Anonymous poster hash: a5775...dd7 Men det var ikke jeg som var syk. Man får ikke sykemelding på sykt barn. Hi Anonymous poster hash: 21cff...92e Akkurat mitt poeng, så da får du jo selvfølgelig ikke dagene tilbake Anonymous poster hash: a5775...dd7 Det får en vel ikke med sykemelding heller? Mener det er bare når det er feriedager, ikke avspasering. Anonymous poster hash: 0fc19...27a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #18 Skrevet 4. januar 2015 Du har ingen rettigheter her. Hadde bare vært glad for at ungene ble syke når jeg tilfeldigvis hadde fri jeg da...Anonymous poster hash: 05170...a82 Jøss, for en tankegang. HI; du måtte nok ha skaffet sykemelding for å få timene igjen desverre.Anonymous poster hash: 245d3...b10 Hva er galt med den tankegangen da, jeg gjør alt jeg kan for å ha minst mulig fravær fra jobb og synes det er best om ungene blir syke i helgen eller andre fridager. Anonymous poster hash: 05170...a82 Gjør alt jeg kan jeg også for å ha lite fravær, men hadde aldri tenkt" det var jammen bra barnet ble sykt i julen siden jeg allerede har fri". Fridager er gull verdt- samme med helgene. Sykdom vil en som regel komme ut for når en har barn.Anonymous poster hash: 245d3...b10 Du vrir om på innholdet (hvordan er det mulig?). Det var vel heller det at det er godt at man har fri når barnet først blir sykt. Anonymous poster hash: 1622a...253
Ooops I did it AGAIN Skrevet 4. januar 2015 #19 Skrevet 4. januar 2015 Ikke lest alle svarene du har fått, men avtalt avspasering og ferie går som planlagt dersom enten du eller barnet er syke. Du hadde ikke fått det igjen med sykemelding heller. Skulle da også bare mangle...
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #20 Skrevet 4. januar 2015 Ikke lest alle svarene du har fått, men avtalt avspasering og ferie går som planlagt dersom enten du eller barnet er syke. Du hadde ikke fått det igjen med sykemelding heller. Skulle da også bare mangle... Der tar du kraftig feil. Har du sykmelding så få du igjen feriedagene. Skulle også bare mangle - at når man blir syk og kan dokumentere dette så såklart man skal ha igjen sine feriedager. Det er dager man ikke får gjort/nytt ferien sin, og dette skal kompenseres. Fra 1. juli 2014 har arbeidstakere som blir syke i ferien krav på erstatningsferie allerede fra første sykedag. Samtidig fjernes alle muligheter til å veksle inn ferie som ikke er avviklet til lønn. Reglene i ferieloven endres for å oppfylle kravene i EUs arbeidstidsdirektiv. Endringen er en forbedring som gir deg som arbeidstaker et bedre vern hvis du blir syk i ferien. Hvis du blir helt arbeidsufør i ferien, har du fra 1. juli 2014 mulighet til å kreve ferien erstattet fra første sykedag. Kravet må dokumenteres med en sykemelding. Tidligere måtte du være syk minst 6 virkedager i ferien for å kunne kreve erstatningsferie. Blir du syk i ferien må du huske på følgende: Kravet er at du er helt arbeidsufør. Du må ha sykemelding. Kravet om tilsvarende antall feriedager erstattet senere i ferieåret må fremsettes straks du er tilbake på arbeid. Lønn i stedet for ferie blir ulovligAll mulighet til å velge økonomisk kompensasjon fremfor å avvikle ferien på et senere tidspunkt fjernes. All lovbestemt ferie som ikke blir avviklet i løpet av ferieåret, må overføres til neste ferieår. Inntil 12 dager lovbestemt ferie kan overføres uten spesiell begrunnelse. I tillegg kan ferie som ikke er avviklet på grunn av sykdom eller foreldrepermisjon overføres til neste ferieår. Anonymous poster hash: 39a4b...f11
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #21 Skrevet 4. januar 2015 Ikke lest alle svarene du har fått, men avtalt avspasering og ferie går som planlagt dersom enten du eller barnet er syke. Du hadde ikke fått det igjen med sykemelding heller. Skulle da også bare mangle... Joda, ferie får man igjen med sykemelding. Anonymous poster hash: c1510...e8f
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #22 Skrevet 4. januar 2015 Ikke lest alle svarene du har fått, men avtalt avspasering og ferie går som planlagt dersom enten du eller barnet er syke. Du hadde ikke fått det igjen med sykemelding heller. Skulle da også bare mangle... Ferie kan man få igjen om man blir sykemeldt, men det andre har du nok rett i. Syns egentlig det er et legitimt spørsmål da, man avspaserer jo timer man har jobbet ekstra. Når barnet blir sykt går man 'glipp' av de timene man har rett på (og plikt til) å ta ut. Men det var tross alt deilig å slippe å ta vurderingen hver morgen og bare sove til vi våknet av oss selv og ta dagen som den kom. Nå er hun frisk og klar til dyst igjen, heldigvis. Hi Anonymous poster hash: 21cff...92e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #23 Skrevet 4. januar 2015 Jeg var i samme situasjonen som deg forrige jul, da fikk jeg heldigvis omgjort avspasering til syke barn dager Syns du skal ta en prat med sjefen din før du tar sorgen på forskudd Lykke til! Anonymous poster hash: 276e0...020
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #24 Skrevet 4. januar 2015 Ikke lest alle svarene du har fått, men avtalt avspasering og ferie går som planlagt dersom enten du eller barnet er syke. Du hadde ikke fått det igjen med sykemelding heller. Skulle da også bare mangle... Joda, ferie får man igjen med sykemelding. Anonymous poster hash: c1510...e8f Ikke pga at barnet ditt var sykt nei. Anonymous poster hash: dd4c1...c36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå