Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #1 Skrevet 4. januar 2015 Vi har fargen bomull på de nye vinduene i huset, men selv om vi har malt med samme fargekode rundt så er det ikke likt, det er nå hvitere enn de ferdigmalte vinduene. Vi har bare grunning og ett strøk, så kan dette ha noen betydning - at fargen vil bli mere lik når vi får på det siste trøket? Er litt irriterende da vi valgte husfarge pga at vi skulle ha lik farge som vinduene på innrammingen og det skulle jo da ikke være fargeforskjell. Vi har derfor valgt en farge på huset som skal passe med denne bomull... Vi har valgt å kjøpe ferdigmalte vinduer og panelen på huset, så vet jo ikke hvilke produkt som er brukt her - har skjønt det slik at det er egen industriell maling, så iflg de som har levert panelen til huset så kunne vi bruke hva som helst, utenom et par type malinger. Noen som kan noe om dette eller har erfaringer? har ikke lyst å at det skal være hvitere på innrammingen enn vinduene Anonymous poster hash: fd980...95e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #2 Skrevet 4. januar 2015 Enkelte malinger blekner en god del i lys.... Kan d være årsaken? Anonymous poster hash: c5cb9...01d
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #3 Skrevet 4. januar 2015 Alt har blitt gjort nå i senhøstes, så har ikke vært mye sollys - hvis det var det du tenkte på? hi Anonymous poster hash: fd980...95e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #4 Skrevet 4. januar 2015 Er du sikker på at det er brukt bomull på vinduene da? Få tak i fargekoden fra produsenten av vinduene, så kan du sammenlikne Anonymous poster hash: e3c3a...0be
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #5 Skrevet 4. januar 2015 Ja, har fått koden derfra, så det er lik kode som jotuns bomull... hi Anonymous poster hash: fd980...95e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #6 Skrevet 4. januar 2015 Ja, har fått koden derfra, så det er lik kode som jotuns bomull... hi Anonymous poster hash: fd980...95e Ok, da har jeg ikke noe godt svar dessverre. Hvis fargekoden er helt identisk, så bør en evt. Fargeforskjell mellom produsentene være forsvinnende liten Men min erfaring er at "bomull" ikke nødvendigvis er "bomull", dvs at ulike produsenter bruker samme navn på fargen, men fargekodene er noe ulik og at det derfor kan være en forskjell. Anonymous poster hash: e3c3a...0be
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #7 Skrevet 4. januar 2015 Det kan variere fra blandemaskin til blandemaskin. Kjøp malingen samme sted, så er du trygg. Anonymous poster hash: 5746c...c33
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #8 Skrevet 4. januar 2015 Vi har fargen bomull på de nye vinduene i huset, men selv om vi har malt med samme fargekode rundt så er det ikke likt, det er nå hvitere enn de ferdigmalte vinduene. Vi har bare grunning og ett strøk, så kan dette ha noen betydning - at fargen vil bli mere lik når vi får på det siste trøket? Er litt irriterende da vi valgte husfarge pga at vi skulle ha lik farge som vinduene på innrammingen og det skulle jo da ikke være fargeforskjell. Vi har derfor valgt en farge på huset som skal passe med denne bomull... Vi har valgt å kjøpe ferdigmalte vinduer og panelen på huset, så vet jo ikke hvilke produkt som er brukt her - har skjønt det slik at det er egen industriell maling, så iflg de som har levert panelen til huset så kunne vi bruke hva som helst, utenom et par type malinger. Noen som kan noe om dette eller har erfaringer? har ikke lyst å at det skal være hvitere på innrammingen enn vinduene Anonymous poster hash: fd980...95e Ferdigmalt hvitt er nesten alltid kode 0502Y, egghvit. Anonymous poster hash: 5746c...c33
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #9 Skrevet 4. januar 2015 Var klar over dette, så har sjekket, dobbeltsjekket og sjekket igjen 😜 så ble overrasket over at det ble slik. Håper fargen blir mer riktig på andre strøket, men det blir ikke før til våren, så må vente til da...Var litt ulikt på panelet også, så håper alt kommer på plass ved andrestrøket. Hi Anonymous poster hash: fd980...95e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #10 Skrevet 4. januar 2015 Det kan variere fra blandemaskin til blandemaskin. Kjøp malingen samme sted, så er du trygg. Anonymous poster hash: 5746c...c33 Ja, kommer til å gjøre det, men vinduene er fabrikkmalt i farge S0502Y som dessverre ikke er egghvit(0502Y) noe jeg først trodde, den er litt mindre gul og hadde vært en enklere farge å finne andre farger som står til. Kommer ikke til å male vinduene så derfor trodde og håpet jeg at dette ikke skulle være noe problem når jeg valgte samme fargekode. Skal høre der jeg handler malingen også og høre hva de mener og tror. Hi Anonymous poster hash: fd980...95e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #11 Skrevet 4. januar 2015 Vi opplevde også dette med listene våre, teorien min er at underlaget er ulikt derfor blir det litt fargeforskjell. Kanskje treverket gjør at det ser litt mørkere ut? Anonymous poster hash: e2a5d...8fe
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #12 Skrevet 4. januar 2015 Har snakket om det som mulig teori vi også. Vinduene er jo "glatte", men listene er grove så det vil jo bli litt ulikt, men synes det ble nesten hvitt mot gult. Var det så stor forskjell hos dere også? Hi Anonymous poster hash: fd980...95e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #13 Skrevet 4. januar 2015 Eggehvitene er ikke en ncs-farge så vidt jeg vet. Vet ikke om bommull er det. Alle ncs koder blir lik uansett hvis det er likt underlag, lik glansgrad og noenlunde samme maling (vannbasert feks). Andre koder som ikke er ncs kan variere hos ulike produsenter. Farger kan gulne eller bli grålig med tiden. Men hvis det skal se likt ut må du huske lik glansgrad og likt underlag for malingen. Og alt begge feks er vannbaserte. Anonymous poster hash: faba3...aec
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2015 #14 Skrevet 4. januar 2015 Fra produsenten av vinduene står den ncs S0502Y, mener også å ha lest at jotun sin bomull også er en ncs kode, men ble nå usikker. Det er selvfølgelig veldig forskjellige underlag på de ferdigmalte vinduene og grove lister, så blir jo litt forskjell der. Tenker også at det er jo lenger siden vinduene ble malt, så de kan jo ha gulnet litt og at det som er malt senere også vil bli gulere etter hvert. Det vi bruker er vannbasert acrylmaling (tror jeg - ihvertfal ikke oljemaling). Vet ikke hva produsenten av vinduene har brukt, men fikk opplyst fra de vi bestilte panel fra at vi kunne bruke det vi ønsket over utenom noen få type malinger. Vi har jo kjøpt maling beregnet for listverk, så har ikke tenkt så mye over glansgraden. Hadde ikke regnet med at det skulle bli helt likt, men synes listene er hvitere og heller mot grå, mens vinduene er kremgule...blæh, er så mye å tenke på når man bygger hus og ikke alt man vet at man burde tenkt på eller må ta stilling til hi Anonymous poster hash: fd980...95e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå