Gå til innhold

Mental forberedelse

Anbefalte innlegg

For mange av oss er fødselen rett rundt hjørne. For andre er det kanskje igjen en stund, men kjenner på litt nerver og kanskje litt angst?

Derfor lurer jeg på, er det noen som har gode tips til mental forberedelse? Så kanskje det blir en bedre opplevelse for mange? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144190684-mental-forberedelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar gjerne i mot gode tips! Termin har dukka opp på veggkalenderen (den går over 6 uker), så det nærmer seg! Og nå begynner det å bli såpass tungt at jeg langsomt skifter fra å kose meg med den fine gravidmagen til å glede meg til jeg får tilbake kroppen min (i den grad man gjør det med en unge som skal ammes heele tida :P) I går kikka vi såvidt oppi boksen med babytøy, og helledussan så små de plaggene er!? Kan ikke fatte at knerten var såå bitteliten... Men vi fant hele 6 ullbodyer, da, så det må da holde. Bare én liten ullbukse, men kanskje får vi noe nytt også. Og de neste ukene skal jeg rydde plass til knøttes klær i klesskapet, få vasket opp de nye gulpeklutene og finne fram vogn, vogge og bilstol. Tror det blir mine mentale forberedelser... Og lese meg mer opp på fødsel. Kanskje blir det tid til noen episoder med "fødeavdelingen" på sofaen også? :P

Lurer på det samme.. Prøver virkelig å mentalt forberede meg om dagen, men dess nærmere jeg kommer dess mer gruer jeg meg. :o Tenkte ikke det skulle bli sånn egentlig fordi jeg hadde en fin første fødsel tross alt. Den var såklart vond, men den var rask, uten problemer og kun to pyntesting måtte til etterpå. Så prøver å tenke på det og håpe at neste fødsel blir slik og.

Men kommer ikke unna at jeg gruer meg til smertene og spesielt siste del av fødselen når det står på som verst! Bare tull det der om at alt er glemt når babyen er ute :P Sist var jeg nok flinkere til å gå til fødselen med positiv innstilling og tenkte på smerten som positiv smerte.. Den dreper meg ikke, man får pauser hvor man ikke kjenner noen ting og for hver vonde rie er man nærmere babyen sin. Det hjalp veldig i kombinasjon med pustingen. Fikk skryt av jordmor av at jeg taklet smerten så godt, men det syns jeg ikke selv at jeg gjorde der og da. Får bare prøve å tenke noen av disse positive tankene igjen og håpe på ukomplisert fødsel igjen. (Bare han ikke ligger i seteleie).

Jeg har ikke vært redd eller nervøs for fødselen i det hele tatt. Tross i alle som har fortalt meg om de forferdeligste fødsler. Men nå begynner det å nærme seg.... Jeg kjenner jeg er redd og vet ikke hvordan jeg skal angripe dette. Så alle gode tips er velkomne! :)

Huff! Ikke greit å føle på redselen for fødsel.

Tipsene mine er som følge:

Ikke sammenknytte never,

slapp kjeve,

puste inn gjennom nese og ut gjennom slappe lepper.

Slappe mest mulig mellom riene.

For meg fungerte det godt at samboeren min tar tiden på riene og motiverer meg gjennom de. Nedtellingen gjør rietiden litt kortere, synes jeg :)

Det å hyperventilere gjennom pressriene har hjulpet meg å holde igjen pressetrangen.

Under pressingen.

Holde igjen munn når jeg har mest lyst å brøle og bruke den krafta til å presse,

Presse med hake mot brystkassa,

Trykke rompa nedover

og ikke trykke på som om jeg skal bæsje. (for selv om man får bæsjetrang, skal ungen gjennom det andre hullet).

Denne forventningen av fødsel er bittersøt. Jeg gleder meg over, forhåpentligvis, å få med meg gubben.

Han er så rolig og han er, for meg, den viktigste person i fødestua.

Godt å få trøst og oppmuntring fra noen man er glad i!

For meg er selve fødselsforløpet som berg og dalbane. Når man først har satt seg i setet, så skjer ting av seg selv :)

(Nå føler jeg at det er overflødig å nevne den store premien man får på "den andre enden" hehe :) )

Håper du får en ordentlig god fødselsopplevelse. Det trenger ikke å være så ille å føde et barn :)

Endret av nicki82

Jeg forbereder meg på hva jeg skal si for ikke å gå mer enn 7 dager over termin! Jeg er ikke så tøff i trynet, så må vel øve litt på å presse frem en tåre eller to ;P

Lykke til med sjarmøretappen og fødselen, damer! Plutselig sitter vi fast i sofa'n med våre små mirakler i armene :)

Endret av nicki82

Annonse

Lykke til med forberedelser, både mentale og fysiske! :) 

Jeg prøver å manne meg opp til keisersnittsamtale i morgen. Det gikk visst ikke som jeg trodde, at siden det lå medisinsk grunnlag for det i journalen min fra sist, så skulle jeg få det automatisk denne gangen. Så lett var det visst ikke. Men men, får håpe det går greit og at jeg slipper å krangle. Jeg er ikke så flink til å slå i bordet bestandig, men har heldigvis med meg mannen som har gode evner på det området ;) 

Det gikk plutselig opp for meg også at om fire uker har jeg antakelig en baby i huset. Og jeg ser på alt jeg skulle ha gjort, men som jeg ikke har energi til å ta tak i. Æææh! skriker perfeksjonisten i meg.

Men så sier den rolige delen av hjernen: Pytt, det ordner seg nok :) Jeg har tross alt fire uker på meg, forhåpentligvis, så da skal jeg klare å få gjort litt! 

Jeg er spent på hvem av de som har rett ;) 

Jeg har lånt meg boka "En god fødsel - mental trening" (eller noe sånt). Den er del av et kurs om forberedelse til fødsel hvis jeg har skjønt det rett. Bare boka i seg selv er ikke så ny å gå på, men det er en qr-kode i boken man kan laste ned for å få tilgang på pusteøvelser o.l. De ar også en hjemmeside med mr inf . http://engodfodsel.no

De anbefaler å starte senest tre uker før fødsel, men bedre sent enn aldri er det noe som heter :-p

Ellers fokuserer jeg en del på pusten, ting jeg har lært tidligere. Er foreløpig ikke så stresset for selve fødselen, tenker mer på oppløpet og hvor lang tid det vil ta, hvor lenge går jeg med rier før vi trenger å dra på sykehuset, hva om jeg får mannen hjem fra jobb pga falske rier, må mannen være hjemme hele tiden hvis det drar ut et døgn eller to osv. Skal ikke være lett dette:-p

Jeg gleder meg faktisk litt til fødsel. Gledet meg helt til i dag (jeg har tydeligvis glemt hvor vondt det faktisk KAN være å føde et barn).

Hadde skikkelige smerter i natt, var såpass vondt at jeg lurte på om det var rier (jeg visste innerst inne at det ikke var det). 

Men var nok bare luftsmerter, eller at jeg måtte skikkelig tisse. Klarte ikke gå ordentlig, og slet med å komme meg ut av senga. Etter å ha tømt blæra var jeg fin igjen og vært det siden :-)

Men NÅ etter episoden i natt så gruer meg til smertene, men ikke selve fødsel. Jeg har veldig lav smerteterskel har jeg funnet ut....  :roll:

Tenk når det først begynner, så begynner det. Det er ingen vei tilbake, og jo mer tiden går og hvor vondere det blir jo nærmere mål er man. JA det er vondt, men den smerten man har under fødsel er ikke farlig! Noen tåler smerte mer enn andre... Kjenner man at man trenger hjelp for å dempe smerter må man ty til smertelindring... og det er overhodet ingen skam! Og noen sier også at pressriene er en deilig følelse! (Jeg husker det som at jeg VIRKELIG måtte bæsje, jeg så for meg en appelsin komme ut av rompa, for det var sånn det føltes uten at det gjorde vondt, men hadde den følelsen man har da man virkelig må på do og det ikke går ann å holde igjen.... det var ikke spesielt vondt før hodet kom ut, da kjentes det ut som da man "strekker" litt på huden, eller da man "vrir" huden på armen motsatt vei av hverandre på en måte, som man ofte gjorde som barn for å være litt "ertete" mot hverandre). Og da hodet var ute, og det var kroppen igjen, da var det ikke mer vondt, som jeg husker hvertfall kroppen sklei egentlig bare ut... Samme med morkaka etterpå etter et lite press...

Husk å nyte fødsel litt også, for det skjer bare en gang med dette barnet, og når barnet er født og dere er i barselperioden, da er jo alt fødsel over (evt for den gangen).

Mitt tips er å forberede seg litt på at fødselen kan gå fort! Jeg var ikke så forberedt på det sist, så det hele ble litt kaotisk, og plutselig var det over. For min del var smertene verre enn jeg hadde ventet, og de pausene hvor man ikke kjenner noe hadde jeg ingen av, men da jeg kom på sykehuset hadde jeg full åpning, så da var det jo greit likevel :) syntes undersøkelsen på sykehuset var vond (hadde heftige rier, så at jordmora trykte og kjente på magen i tillegg var ikke godt), men resten var ikke noe problem, pressinga altså..

Jeg har lånt meg boka "En god fødsel - mental trening" (eller noe sånt). Den er del av et kurs om forberedelse til fødsel hvis jeg har skjønt det rett. Bare boka i seg selv er ikke så ny å gå på, men det er en qr-kode i boken man kan laste ned for å få tilgang på pusteøvelser o.l. De ar også en hjemmeside med mr inf . http://engodfodsel.no

De anbefaler å starte senest tre uker før fødsel, men bedre sent enn aldri er det noe som heter :-p

Ellers fokuserer jeg en del på pusten, ting jeg har lært tidligere. Er foreløpig ikke så stresset for selve fødselen, tenker mer på oppløpet og hvor lang tid det vil ta, hvor lenge går jeg med rier før vi trenger å dra på sykehuset, hva om jeg får mannen hjem fra jobb pga falske rier, må mannen være hjemme hele tiden hvis det drar ut et døgn eller to osv. Skal ikke være lett dette:-p

Jeg har gått og vurdert lenge å kjøpe denne, men ennå ikke gjort det. Hva synes du, er den bra, og særlig øvelsene? Skal jeg kjøpe den?

Jeg har gått og vurdert lenge å kjøpe denne, men ennå ikke gjort det. Hva synes du, er den bra, og særlig øvelsene? Skal jeg kjøpe den?

Hei! Beklager sent svar, glemt helt av det. Jeg har fortsatt ikke gjort annet enn å lese boka så aner ikke hvordan øvelsene er, men kurset koster ikke mer enn 300 og noe, så hvis man har OK råd kan det jo være verdt en investering:-) Evt sjekke ved ditt lokale bibliotek om de har fått inn bok så du får et inntrykk før du kjøper?

Lånte den på fredag :) Boken synes jeg var ganske bra. Jeg leste den på noen timer og liker den positive innstillingen. Øvelsen (har bare den ene lydfilen som følger med, ikke videoen) var grei nok den, men ganske kort. Jeg har en annen som tar rundt 25 min som jeg synes er bedre, men det er greit å kunne bytte på dem og velge den som passer best akkurat den dagen. Ikke lenge igjen nå, så håper det fungerer!

Annonse

Så bra:-) Nei, lydfilen skal vel bare vare i 11 min eller så. Jeg får vel laste ned en sånn scanne-app så jeg får hørt den og begynt før det er for sent:-p Håper jeg klarer å fokusere på pusten, og holde meg forholdsvis positiv mens det står på. Fikk litt inspirasjon til fødebrev på slutten av boka så skal prøve på det til uka.

• 2 uker senere...

Fikk du bruk for tipsene i boken?

Jeg slet med å holde fokus på pust. Urinstinktet tok over, og alt annet ble glemt :P

Erfaringen med denne fødselen er:

Mye enklere å slappe av mellom riene i badekar enn på land

Kjekt mer "personal trainer" som heier deg gjennom pressriene (takk, søte sambo)

Det er heelt magisk å få sin nyfødte på bryst for første gang!

Jeg har født nå, men hvordan forberede seg til det.... Det rakk jeg nesten ikke. Gikk for fort. :)

Gratulerer!

Ja, da blir ikke det lenge til trilletur :) Selv, har jeg følelse av at jeg kommer meg ut først når våren kommer! Det blåser så surt ute, og jeg er så redd for å få minstemann forkjølet!

Salla: lykke til med siste innspurt! Er nesten litt misunnelig på deg, som ennå ikke har født ;)

Hehe, takk;-) her er det omvendt, veldig klar for å få det overstått:-p

Gratulerer nicki82 og Stemorsblomst:-D

Beklager, sikkert litt feilvalgte ord fra meg. Alle blir jo lei av å være ubevegelige på slutten, kjente jo selv på denne følelsen. Særlig forrige gang, når jeg gikk 9 dager over! Da var jeg bra lei!!

Men det er noe spesiellt med å se barnet sitt for første gang :)

Håper fødselen kommer igang, så du får truffet babyen din :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...