Gå til innhold

Baby 5mnd- faste spisetider?

Pastel Peach

Anbefalte innlegg

Hei! :-)

Babyen er over 5mnd gammel, og jeg lurte på om jeg bør innføre litt fastere spisetider? Vi sliter fortsatt med nattesøvnen- hun våkner en haug ganger i løpet av natten, og jeg blir snart gal. Så vi har tenkt å innføre grøt, og vi har prøvd å gi det flere ganger nå, men det er ikke alltid hun spiser det om kvelden fordi hun har fått melk litt tidligere og ikke er så sulten. Så jeg lurte på om dere har begynt med faste spisetider ennå?

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker fra storesøster at det ikke hjalp så veldig mye på nattesøvnen selv om hun begynte med grøt før sengetid, men babyer er forskjellige, og kanskje det hjelper for dere.

Lillesøster har akkurat blitt 5 måneder, og vi er fortsatt på smake-/øke stadiet av grøtporsjoner. Tenker vi nå begynner å gi grøt på ettermiddagen, og bruke formiddagen til å introdusere nye smaker. I går var grøt så godt, at vi i løpet av uka kanskje er oppe i halv porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir "alle" fabrikkerte grøter til babyer? De inneholder maisstivelse og palmeolje bl.a. Ikke bra for små kropper som trenger ordentlig mat for å vokse seg store og sterke

Anonymous poster hash: 2130b...7dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir "alle" fabrikkerte grøter til babyer? De inneholder maisstivelse og palmeolje bl.a. Ikke bra for små kropper som trenger ordentlig mat for å vokse seg store og sterke

Vi gir SMåFOLK-grøten, den inneholder ikke palmeolje og er er organisk. Grunnen til at "alle" gir fabrikerte grøter er enkel- den inneholder mye jern, og jernlageret til babyen begynner å bli tomt nærmere 6mnd. Hjemmelaget grøt inneholder langt ifra så mye jern, og man må tilsette det i tillegg- man får kjøpt noe på apoteket som man skal ha i den grøten man lager selv. Jern er jo utrolig viktig, spesielt for de små.

Endret av Pastel Peach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir SMåFOLK-grøten, den inneholder ikke palmeolje og er er organisk. Grunnen til at "alle" gir fabrikerte grøter er enkel- den inneholder mye jern, og jernlageret til babyen begynner å bli tomt nærmere 6mnd. Hjemmelaget grøt inneholder langt ifra så mye jern, og man må tilsette det i tillegg- man får kjøpt noe på apoteket som man skal ha i den grøten man lager selv. Jern er jo utrolig viktig, spesielt for de små.

Fint at den ikke inneholder palmeolje, men det er fortsatt ett fabrikkert produkt og ikke et naturlig produkt. Ville du selv spist et slikt fabrikkert produkt? Jeg spiser meget sunt så min baby kommer til å klare seg utmerket med jern selv om den fullammes fram til 6 mnd. Gro Nylander, som er ammeekspert og fødselslege, sier at så lenge det ikke er noe ekstraordinært, har det ingen hensikt å gi baby fast føde før den er 6 mnd. Selvfølgelig er jern viktig, men grøt er et fabrikkert produkt tilsatt vitaminer og mineraler og det er MYE bedre å få jern fra naturlige produkter, som egg, kjøtt, kjøttkraft, grønne saker :) Hjemmelaget grøt er et vidt begrep, vi spiser ikke kornprodukter og kommer ikke til å gi babyen vår det heller. Vi kommer til å gi baby samme sunne mat som oss. F.eks. grøt av egg, banan, kokosmelk, kokosmelk, litt nøtter, kanel og kardemomme, fisk, kjøtt, egg, avokado, sunne fettkilder som kokosolje og avokado, kjøttkraft, grønnsaker, litt frukt og bær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at den ikke inneholder palmeolje, men det er fortsatt ett fabrikkert produkt og ikke et naturlig produkt. Ville du selv spist et slikt fabrikkert produkt? Jeg spiser meget sunt så min baby kommer til å klare seg utmerket med jern selv om den fullammes fram til 6 mnd. Gro Nylander, som er ammeekspert og fødselslege, sier at så lenge det ikke er noe ekstraordinært, har det ingen hensikt å gi baby fast føde før den er 6 mnd. Selvfølgelig er jern viktig, men grøt er et fabrikkert produkt tilsatt vitaminer og mineraler og det er MYE bedre å få jern fra naturlige produkter, som egg, kjøtt, kjøttkraft, grønne saker :) Hjemmelaget grøt er et vidt begrep, vi spiser ikke kornprodukter og kommer ikke til å gi babyen vår det heller. Vi kommer til å gi baby samme sunne mat som oss. F.eks. grøt av egg, banan, kokosmelk, kokosmelk, litt nøtter, kanel og kardemomme, fisk, kjøtt, egg, avokado, sunne fettkilder som kokosolje og avokado, kjøttkraft, grønnsaker, litt frukt og bær :)

kokosmelk to ganger var en skrivefeil, det ene skulle være kokosMEL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gir "alle" fabrikkerte grøter til babyer? De inneholder maisstivelse og palmeolje bl.a. Ikke bra for små kropper som trenger ordentlig mat for å vokse seg store og sterkeAnonymous poster hash: 2130b...7dd

Fint at den ikke inneholder palmeolje, men det er fortsatt ett fabrikkert produkt og ikke et naturlig produkt. Ville du selv spist et slikt fabrikkert produkt? Jeg spiser meget sunt så min baby kommer til å klare seg utmerket med jern selv om den fullammes fram til 6 mnd. Gro Nylander, som er ammeekspert og fødselslege, sier at så lenge det ikke er noe ekstraordinært, har det ingen hensikt å gi baby fast føde før den er 6 mnd. Selvfølgelig er jern viktig, men grøt er et fabrikkert produkt tilsatt vitaminer og mineraler og det er MYE bedre å få jern fra naturlige produkter, som egg, kjøtt, kjøttkraft, grønne saker :) Hjemmelaget grøt er et vidt begrep, vi spiser ikke kornprodukter og kommer ikke til å gi babyen vår det heller. Vi kommer til å gi baby samme sunne mat som oss. F.eks. grøt av egg, banan, kokosmelk, kokosmelk, litt nøtter, kanel og kardemomme, fisk, kjøtt, egg, avokado, sunne fettkilder som kokosolje og avokado, kjøttkraft, grønnsaker, litt frukt og bær :)Anonymous poster hash: 2130b...7dd

Jada, du er den beste mammaen i verden og babyen din kommer til å være den friskeste, raskeste og den største i hele verden... Hva er vitsen i å rakke på oss som gir babyene grøt fra butikken? Føler du deg som en bedre mor nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir "alle" fabrikkerte grøter til babyer? De inneholder maisstivelse og palmeolje bl.a. Ikke bra for små kropper som trenger ordentlig mat for å vokse seg store og sterkeAnonymous poster hash: 2130b...7dd

Fint at den ikke inneholder palmeolje, men det er fortsatt ett fabrikkert produkt og ikke et naturlig produkt. Ville du selv spist et slikt fabrikkert produkt? Jeg spiser meget sunt så min baby kommer til å klare seg utmerket med jern selv om den fullammes fram til 6 mnd. Gro Nylander, som er ammeekspert og fødselslege, sier at så lenge det ikke er noe ekstraordinært, har det ingen hensikt å gi baby fast føde før den er 6 mnd. Selvfølgelig er jern viktig, men grøt er et fabrikkert produkt tilsatt vitaminer og mineraler og det er MYE bedre å få jern fra naturlige produkter, som egg, kjøtt, kjøttkraft, grønne saker :) Hjemmelaget grøt er et vidt begrep, vi spiser ikke kornprodukter og kommer ikke til å gi babyen vår det heller. Vi kommer til å gi baby samme sunne mat som oss. F.eks. grøt av egg, banan, kokosmelk, kokosmelk, litt nøtter, kanel og kardemomme, fisk, kjøtt, egg, avokado, sunne fettkilder som kokosolje og avokado, kjøttkraft, grønnsaker, litt frukt og bær :)Anonymous poster hash: 2130b...7dd

Jada, du er den beste mammaen i verden og babyen din kommer til å være den friskeste, raskeste og den største i hele verden... Hva er vitsen i å rakke på oss som gir babyene grøt fra butikken? Føler du deg som en bedre mor nå?

Rakker ikke ned på dere, jeg spør HVORFOR. Det er i hovedsak helsepersonell sin feil at folk flest forer babyer med fabrikkert grøt, da det er de som tipser om det. Jeg føler meg absolutt bra når jeg sprer et viktig budskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt inspirert bl.a av denne fornuftige og gjennomførte Paleo-dama:http://www.paleoliv.no/2013/11/30/atte-grunner-til-hvorfor-mini-ikke-far-grot/ Anonymous poster hash: 2130b...7dd

Du kan jo heller tipse oss om dette, enn å angripe oss sånn. Bli voksen, for ditt barn sin skyld.

Typisk at mange må finne noe negativt ved at jeg er så gjennomført med kosthold, standard at folk flest må vinkle det til noe negativt for å føle seg bedre selv. Føler meg veldig voksen som har så sunne holdninger, er genuint opptatt av ren, naturlig og hjemmelaget mat og det nyter hele familien godt av :) Er ikke uten grunn at vi er friske hele året, mens mange rundt oss blir syke støtt og stadig. For ikke å snakke om jevn og stabil energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at blant dette ikke er å rakke ned på "oss"- "Ville du selv spist et slikt fabrikkert produkt?". Mener du at jeg mater babyen min med søppel, fordi at jeg ikke spiser grøt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt inspirert bl.a av denne fornuftige og gjennomførte Paleo-dama:http://www.paleoliv.no/2013/11/30/atte-grunner-til-hvorfor-mini-ikke-far-grot/ Anonymous poster hash: 2130b...7dd

Du kan jo heller tipse oss om dette, enn å angripe oss sånn. Bli voksen, for ditt barn sin skyld.

Typisk at mange må finne noe negativt ved at jeg er så gjennomført med kosthold, standard at folk flest må vinkle det til noe negativt for å føle seg bedre selv. Føler meg veldig voksen som har så sunne holdninger, er genuint opptatt av ren, naturlig og hjemmelaget mat og det nyter hele familien godt av :) Er ikke uten grunn at vi er friske hele året, mens mange rundt oss blir syke støtt og stadig. For ikke å snakke om jevn og stabil energi. Anonymous poster hash: 2130b...7dd

Det som er typisk er at du ser ned på alle andre og rakker ned på andre- det er jo de som har dårlig selvbilde og vil føle seg bedre som holder på sånn. Jeg gidder rett og slett ikke å diskutere med deg- du får tro hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei kanel er ikke bra i store mengder. Og det er ikke så mye som skal til før det er store mengder.

Fint at du har funnet et kosthold som passer bra for dere anonym, men om du er ute etter å spre "det glade budskap", ville jeg øvd litt på hvordan det videreformidles. Du starter med kritikk- det er ikke bra om man vil nå fram med budskapet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg så signerer du med "anonym"! Jeg må holde meg for å le! Ingenting er bedre enn å få nye tips og råd, men hvis du vil at andre skal høre på det du sier så er du pent nødt til å ordlegge deg på en bedre og hyggeligere måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med jerninnholdet er bare delvis rett. Med jernrike kornsorter og f.eks litt tørket aprikos i grøten kommer du lett opp i samme jernmengde per porsjon som kjøpegrøt (2,5mg). Om man er litt bevisst på hva man gir resten av dagen går det helt utmerket!

Anonymous poster hash: 620e1...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanel er vel ikke så bra?

Vanlig kanel er ikke bra i mengder (over 1/2 ts dagen for voksen og 1/4ts for barn), men ceylon kanel inneholder ikke kumarin. Kumarin kan i større mengder gi leverskader....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv jeg er relativt opptatt av sunt kosthold, men enkelte tar jo helt kaka ;-)

Min baby er bare tre mnd, så får kun mm, men med nr en ga vi den faste føden til faste klokkeslett helt fra vi startet med fast føde. Amming uten faste klokkeslett i tillegg, men alltid før fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke kommentere den andre anonyme her en gang.. Pastelpeach lurer på det samme selv! Her fullammer jeg, og han er 6 mnd på mandag. Han er vel oppi 3/4 porsjon grøt. Synes det er vanskelig om jeg skal gi før amming, istedet for amming, etter amming.. Skal prøve meg på å gi det i 17 tiden og kveldsamming i 18.30 tiden.. Også tidligere på dagen gi andre smaksprøver. Hva tenker du selv pastel??

Anonymous poster hash: ae7d2...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke kommentere den andre anonyme her en gang.. Pastelpeach lurer på det samme selv! Her fullammer jeg, og han er 6 mnd på mandag. Han er vel oppi 3/4 porsjon grøt. Synes det er vanskelig om jeg skal gi før amming, istedet for amming, etter amming.. Skal prøve meg på å gi det i 17 tiden og kveldsamming i 18.30 tiden.. Også tidligere på dagen gi andre smaksprøver. Hva tenker du selv pastel??

Anonymous poster hash: ae7d2...dc8

Min er 6 mnd på søndag! :D Nå gir jeg henne pupp når hun står opp, sånn i 6/7 tiden. Og ca én time etter det får hun en halv porsjon grøt, det er sjeldent at hun spiser opp alt, men det hender at jeg må lage mer også... :P 

Når hun står opp etter første luren så får hun frukt til lunsj. Da rasper jeg et eple eller koker det og moser, gir en most banan eller most mango... Hun elsker det, uansett hvilken frukt hun får :P 

Så ammer jeg litt mellom ca 11/14, og før klokken blir 15.00 får hun middag. Jeg gjør det enkelt og bare koker en liten potet og en god bit gulrot, og moser det med en stavmikser med noen dråper olje.

Så får hun kvelds da sånn rundt 18.00, men vi skal også prøve å gi det til henne tidligere, for hun er så urolig om kvelden :/ Har også vurdert å gi henne litt grønnsaker på kvelden. Avocado skal visst mette bra...

Så er det pupp etter grøten, og kveldsstell. I går prøvde vi å legge henne uten å amme først for første gang, og det tok "bare" 25min! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med jerninnholdet er bare delvis rett. Med jernrike kornsorter og f.eks litt tørket aprikos i grøten kommer du lett opp i samme jernmengde per porsjon som kjøpegrøt (2,5mg). Om man er litt bevisst på hva man gir resten av dagen går det helt utmerket!

Man trenger slett ikke spise korn for å få i seg jern. Det mange ikke vet, er at jernet i korn er bundet til fytater, som gjør at kroppens jernopptak fra korn er på skarve 2-3 prosent. Rødt kjøtt er en god kilde til jern. Til sammenlikning er prosentandelen på 25-35 fra rødt kjøtt :) Snakk om dårlig uttelling fra all den brødskivetygginga. Fytater er et antinæringsstoff, altså det hinder opptak av andre næringsstoffer. En trenger ikke korn for å få i seg karbohydrater, vitaminer og mineraler eller protein. Sagt på en enkel måte: Korn er alt annet enn sunt, stikk i strid med hva vi er vokst opp til å tro. Har lest to bøker om dette, samt sett en del foredrag av indremedisinere, leger og ernæringsfysiologer. Jeg trodde også at korn var sunt før, men da jeg sluttet å spise det, har jeg fått mye bedre helse samt en meget stabil vekt :) Absolutt en hyggelig bonus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk at mange må finne noe negativt ved at jeg er så gjennomført med kosthold, standard at folk flest må vinkle det til noe negativt for å føle seg bedre selv. Føler meg veldig voksen som har så sunne holdninger, er genuint opptatt av ren, naturlig og hjemmelaget mat og det nyter hele familien godt av :) Er ikke uten grunn at vi er friske hele året, mens mange rundt oss blir syke støtt og stadig. For ikke å snakke om jevn og stabil energi. Anonymous poster hash: 2130b...7dd

Det som er typisk er at du ser ned på alle andre og rakker ned på andre- det er jo de som har dårlig selvbilde og vil føle seg bedre som holder på sånn. Jeg gidder rett og slett ikke å diskutere med deg- du får tro hva du vil.

Skjønner, du orker ikke diskutere med meg for du har ingen motargument å komme med. Jeg skjønner at det kan komme som ett stort sjokk for deg at grøt ikke er optimalt å gi baby. Jeg trodde også før at korn var sunt, men etter og ha lest flere bøker og sett mange foredrag av ernæringsfysiologer/legeer/indremedisinere, er det ingen tvil: Staten gir oss helt feil kostholdsråd og det er skremmende. Det er Staten sin feil som gir det norske folk mange feil kostholdsråd, ikke rart ettersom de er medeier blant mange firma som selger maten. Hvorfor er det f.eks. så mange babyer som får vondt i magen når de begynner med fast føde? Tilfeldig? Neppe. Har lest om mange babyer som får "paleomat" og de har aldri hatt vondt i magen. Det er noe å tenke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...