Gå til innhold

Stresset med å eie egen bolig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at det er trygt og godt å ha sitt eget. Betale ned på eget hus som går i arv osv.

Jeg jobber i helsevesenet mens mannen har vikariater i en annen bransje. Ingen har fast, men god og stabil inntekt. Poenget er at vi trives så utrolig godt med denne livsstilen. Er det noe som må gjøres en dag, kan jeg bare si nei til vakt. Vi elsker jobbene våre men får ikke fast. Ingen vil bytte beite eller ta lengre utdanning da vi ikke har råd eller motivasjon til det.

Dermed blir det ikke å eid bolig. vi leier en enebolig BILLIG og lever rett og slett et behagelig og fleksibelt liv.

Alle maser om at vi må kjøpe osv .. jeg kjenner presset veldig. Samtidig er situasjonen vår så tilfredsstillende at vi vil ha det akkuratt sånn vi har det.

Vi slipper også unna å betale vann, kloakk, eiendomsskatt etc.

Flere som har det sånn? Klarer dere å stå imot presset?

Anonymous poster hash: a3d15...2c3

Skrevet

Dere betaler vann, kloakk osv... Det er bare bakt inn i husleien. Sånn til info. 

Ellers så synes jeg man må gjøre akkurat som man vil. Nordmenn generelt har en slags oppfatning av at man "må" eie egen bolig for å ha ting "på stell". Jeg tenker at det må være opp til enhver å gjøre det som passer en best. Hvis det passer dere best å leve slik dere gjør nå, så synes jeg dere skal fortsette med det. 

Anonymous poster hash: afd35...af3
Skrevet

Betaler dere ikke vann? Det blir litt som å ikke betale strøm, her betales ihvertfall vann etter forbruk. Mens i noen kommuner betales bare en symbolsk sum.

Sparer dere penger da?

Anonymous poster hash: 7aba8...f04

Skrevet

Jeg skjønner at det er trygt og godt å ha sitt eget. Betale ned på eget hus som går i arv osv.

Jeg jobber i helsevesenet mens mannen har vikariater i en annen bransje. Ingen har fast, men god og stabil inntekt. Poenget er at vi trives så utrolig godt med denne livsstilen. Er det noe som må gjøres en dag, kan jeg bare si nei til vakt. Vi elsker jobbene våre men får ikke fast. Ingen vil bytte beite eller ta lengre utdanning da vi ikke har råd eller motivasjon til det.

Dermed blir det ikke å eid bolig. vi leier en enebolig BILLIG og lever rett og slett et behagelig og fleksibelt liv.

Alle maser om at vi må kjøpe osv .. jeg kjenner presset veldig. Samtidig er situasjonen vår så tilfredsstillende at vi vil ha det akkuratt sånn vi har det.

Vi slipper også unna å betale vann, kloakk, eiendomsskatt etc.

Flere som har det sånn? Klarer dere å stå imot presset?

Anonymous poster hash: a3d15...2c3

Dere bor BILLIG. I de aller fleste tilfellene er det dyrere å leie en å eie. Om alle kunne leid billig så hadde de vel gjort det. Det handler også om trygghet. Om man bor i leid leilighet kan man bli oppsagt. Fra egen bolig blir man kun kastet ut om man ikke betaler for seg.

Anonymous poster hash: 7cbe0...a87

Skrevet

Her er det iallefall billigere å eie enn å leie. Også mye kjekkere å betale ned på sitt eget lån istedet for noen andre sitt ;)

Også er det jo tryggere, ikke minst!

Anonymous poster hash: 8cc50...691
Skrevet (endret)

Jeg synes det er deilig og eie enebolig. Av mange årsaker.

Viktigste må jo være at det er stabilt og at vi vet vi kan og skal bo her til vi dør (sett at vi lever sammen til da),og da går hele husets verdi til våre barn i tillegg til annet, i arv.

Skulle det gå til helsikke med oss og vi må selge huset om 15 år, vil vi begge fortsatt ha så mye igjen for salget at vi har god egenkapital til at vi begge kan kjøpe på nytt og dermed sikre barna våre i fremtiden også.

Usikker på hvor viktig dette hadde vært for meg dersom vi ikke hadde barn.

Kanskje jeg hadde leid og reist masse masse masse.

Respekterer mennesker som velger annerledes enn oss. Det kan være plenti av grunner til at folk ikke eier. De får ikke lån, ikke kredittverdige, single, ikke har lyst til å eie. Lista kan være lang. Men ingen av disse kommer inn under kriteriene vi har for og kunne respektere mennesker eller kalle dem venner.

Folk er forskjellige.

Endret av HeiDuDer!
Skrevet

Bare husk å spare til pensjon, for slik jeg tenker er det først da man ser forskjellen på å eie og å leie. De fleste ønsker å være gjeldfrie ved pensjonsalder, og er man det vil det at man er ferdig med avdrag dekke opp for mye av det man går ned i inntekt. Dersom man leier (og det er jo ingen garanti for at man får leie billig hele livet) vil ikke utgiftene gå ned på samme måte. Det er selvfølgelig fortsatt utgifter knyttet til å eie, men avdrag og renter forsvinner i hvert fall.

Gjest Antarctica
Skrevet

Lev nå dere bare på den måten dere liker. Og la de andre mase.

Skrevet

Ikke stress, ta ting litt som det kommer. Akkurat nå trives dere med å leie, om 10 år ønsker dere kanskje å eie...

De fleste steder er det jo billigere å eie enn å leie, så om dere en dag må ut av det huset dere leier billig nå kan det hende dere ombestemmer dere.

Om dere som ei jeg kjenner opplever å bli kastet ut av 3 forskjellige leieboliger på to år, fordi eier plutselig skal skilles og trenger boligen selv, bestemte seg for å selge e.l kan det også hende dere ombestemmer dere.

Anonymous poster hash: 98123...eb7

Skrevet

Viktigste må jo være at det er stabilt og at vi vet vi kan og skal bo her til vi dør (sett at vi lever sammen til da),og da går hele husets verdi til våre barn i tillegg til annet, i arv.

Skulle det gå til helsikke med oss og vi må selge huset om 15 år, vil vi begge fortsatt ha så mye igjen for salget at vi har god egenkapital til at vi begge kan kjøpe på nytt og dermed sikre barna våre i fremtiden også.

Respekterer mennesker som velger annerledes enn oss. Det kan være plenti av grunner til at folk ikke eier. De får ikke lån, ikke kredittverdige, single, ikke har lyst til å eie. Lista kan være lang. Men ingen av disse kommer inn under kriteriene vi har for og kunne respektere mennesker eller kalle dem venner.

Folk er forskjellige.

Du sier i mot deg selv i siste avsnitt. Respekterer du mennesker som velger annerledes enn deg selv eller gjør du ikke det?

Hvis du ikke respekterer mennesker på bakgrunn av om de kan få lån eller ei, syns jeg personlig det sier mer om deg enn dem!

Anonymous poster hash: 81357...51e

Skrevet

Man eier ikke sin egen bolig hvis man betaler ned på lån ;) tipper de færreste her inne eier huset sitt, det er det banken som eier, du bare låner det til du har betalt gjelden.

Anonymous poster hash: 3337a...ddb

Skrevet

Folk er forskjellige.

Du sier i mot deg selv i siste avsnitt. Respekterer du mennesker som velger annerledes enn deg selv eller gjør du ikke det?

Hvis du ikke respekterer mennesker på bakgrunn av om de kan få lån eller ei, syns jeg personlig det sier mer om deg enn dem!

Hvor motsier jeg meg selv?

Jeg sier at ingen av grunnene jeg har nevnt er ting som har noe og bety for om vi er venner med mennesker og glad i dem. ? Hvor motsier jeg meg selv?

Skrevet

Folk er forskjellige.

Hvis du ikke respekterer mennesker på bakgrunn av om de kan få lån eller ei, syns jeg personlig det sier mer om deg enn dem!Anonymous poster hash: 81357...51e

Jeg sier at ingen av grunnene jeg har nevnt er ting som har noe og bety for om vi er venner med mennesker og glad i dem. ? Hvor motsier jeg meg selv?

Innlegget kan misforstås til at du ikke kaller dem venner hvis de ikke har hus :) men jeg skjønte hva du mente.

Skrevet

Argumenter ditt er litt rart, det med fleksibel livsstil. Vi eier flere boliger, men har likevel fleksibel livsstil. Som om alle som eier må være bundet til jobben 24/7 og eneste alternativet til det er å leie og å være fri?

Dere gjør akkurat som dere vil, men personlig mener jeg det er veldig dårlig økonomisk valg (på sikt) å være leitaker. Et tips er at det kan være lurt å spare en fast sum i måneden. Det negative med å leie, er at det er uforutsigbart. Plutselig skal huseier selge huset, og leieprisene har steget. Har selv leid mye, og er veldig glad for å bo i mitt eget hus nå.

Anonymous poster hash: 030e2...2ee

Skrevet

Folk er forskjellige.

Hehe, beklager! Det var og/å-feilen din som gjorde at jeg misforsto innlegget ditt.

Skrevet

Man eier ikke sin egen bolig hvis man betaler ned på lån ;) tipper de færreste her inne eier huset sitt, det er det banken som eier, du bare låner det til du har betalt gjelden.

Det kan jo diskuteres...

Selvfølgelig eier banken huset når det er fullfinansiert, men man eier jo mer og mer av det for hvert år som går med avdrag og man bygger seg opp en større og større kapital/formue.

Når man leier bygger man seg ikke opp noe som helst om man ikke sparer ved siden av, og med de leieprisene som er mange steder i landet er det helt umulig å spare like mye ved siden av en husleie som det du sparer opp av egenkapital ved å betale ned på et lån.

Vi hadde også "lån til pipa" da vi kjøpte vår første bolig da jeg var 26 år, men jeg var 31 år solgte vi det med 500.000,- i fortjeneste og kjøpte et større hus. I dag som jeg er 40 år har vi 2 mill i lån, men verdier for ca 4 mill og dermed 2 mill i egenkapital. Er ikke lett å få til en slik verdiskapning når man leier....

Skrevet

Man eier ikke sin egen bolig hvis man betaler ned på lån ;) tipper de færreste her inne eier huset sitt, det er det banken som eier, du bare låner det til du har betalt gjelden.Anonymous poster hash: 3337a...ddb

Det kan jo diskuteres... Selvfølgelig eier banken huset når det er fullfinansiert, men man eier jo mer og mer av det for hvert år som går med avdrag og man bygger seg opp en større og større kapital/formue. Når man leier bygger man seg ikke opp noe som helst om man ikke sparer ved siden av, og med de leieprisene som er mange steder i landet er det helt umulig å spare like mye ved siden av en husleie som det du sparer opp av egenkapital ved å betale ned på et lån. Vi hadde også "lån til pipa" da vi kjøpte vår første bolig da jeg var 26 år, men jeg var 31 år solgte vi det med 500.000,- i fortjeneste og kjøpte et større hus. I dag som jeg er 40 år har vi 2 mill i lån, men verdier for ca 4 mill og dermed 2 mill i egenkapital. Er ikke lett å få til en slik verdiskapning når man leier.... Anonymous poster hash: 98123...eb7
Nei, det kan ikke diskuteres. Hvis du ikke betaler lånet, kommer banken og tar huset ditt fordi banken eier huset ditt og har all rett til å ta det frem til du har betalt 100% av gjelden (med renter). :)

Skrevet

Man eier ikke sin egen bolig hvis man betaler ned på lån ;) tipper de færreste her inne eier huset sitt, det er det banken som eier, du bare låner det til du har betalt gjelden.Anonymous poster hash: 3337a...ddb

Det kan jo diskuteres... Selvfølgelig eier banken huset når det er fullfinansiert, men man eier jo mer og mer av det for hvert år som går med avdrag og man bygger seg opp en større og større kapital/formue. Når man leier bygger man seg ikke opp noe som helst om man ikke sparer ved siden av, og med de leieprisene som er mange steder i landet er det helt umulig å spare like mye ved siden av en husleie som det du sparer opp av egenkapital ved å betale ned på et lån. Vi hadde også "lån til pipa" da vi kjøpte vår første bolig da jeg var 26 år, men jeg var 31 år solgte vi det med 500.000,- i fortjeneste og kjøpte et større hus. I dag som jeg er 40 år har vi 2 mill i lån, men verdier for ca 4 mill og dermed 2 mill i egenkapital. Er ikke lett å få til en slik verdiskapning når man leier.... Anonymous poster hash: 98123...eb7
Nei, det kan ikke diskuteres. Hvis du ikke betaler lånet, kommer banken og tar huset ditt fordi banken eier huset ditt og har all rett til å ta det frem til du har betalt 100% av gjelden (med renter). :)

Ja, det kan de, akkurat som huseier kan kaste deg ut om du ikke betaler husleie når du leier. Så sånn sett er jo leie og eie veldig likt, bortsett fra at du eier litt mer for hver måned når du betaler ned på lån og står på stedet hvil når det kommer til egen formue når du leier.

Banken eier bare halvparten av huset mitt, verdistigning og nedbetaling gjør at jeg eier halvparten selv. Som leietager eier du ingenting.

Skrevet

For meg er det trygghet å eie egen bolig, ikke stress. Det gir oss muligheten til å gjøre de endringene vi ønsker rundt oss, og gjøre det til "vårt". Det gir barna våre muligheten til å virkelig slå rot, her skal vi bo til vi blir voksne.

Det gir oss også muligheten til å "bo bedre" enn om vi leide. Vi har et stort, romslig hus på stor tomt ved sjøen, i et attraktivt område med gode barnehager og skoler. Vi hadde aldri hatt råd til å leie tilsvarende bolig.

Folk gjør som de vil, men for oss er det uten tvil best å eie.

Anonymous poster hash: d5f00...1e6

Skrevet

Sånt bodde vi også i 6 år. Vi angrer veldig. Nå har vi kjøpt hus, men pga. prisstigning måtte vi betale mye mer nå, så den leieperioden har kosttet oss dyrt. Så når alt kommer til alt så bodde vi ikke så billig likevell.

Anonymous poster hash: 4bf68...206
Skrevet

Vet du hva, jeg forstår deg veldig godt, ikke minst fordi vi solgte boligen vår for noe måneder og nyter livets glade dager som leietakere i utlandet. Det var unektelig mye pes å ha egen bolig sammenlignet med dagens situasjon. Jeg finnes ikke hjemmekjær og savner ikke det å ha mitt eget lille kongerike i det hele tatt...ikke minst fordi jeg slipper å stresse med vedlikehold o.l.

Men i Norge (i motsetning til der vi bor nå) er det faktisk rigget til for at man skal eie og dere "taper" en del på å leie over tid. Av den grunn ville jeg ikke vært leietaker over lengre perioder i Norge. Hvorvidt bolig er en god investering er en ting (det har vært det de siste årene, men dersom man ser på historiske tall er det ikke så rett frem), man må også se på leieprisene (nokså høye for det man får mange steder i landet), den "tvungne" sparingen man får gjennom å betale avdrag (men det forutsetter tross alt at du selger den dagen du trenger pengene, og at du klarer å selge dyrere enn du betalte) og skattefordelene ved å eie.

Anonymous poster hash: 32126...b23

Skrevet

Hadde jeg hatt mulighet ville jeg definitivt eid, HI!

Leier billig selv men ville sett på det som verdiskapning å eie..

Jeg får ikke lån da jeg er alene med 2 små og har en inntekt på 400k (litt mer)..

Det er ikke betalingsevne rett og slett ! Dere som er 2 har vel nedre forutsetning iallfall :)

Anonymous poster hash: f2ab9...b88

Skrevet

Dere lever i nuet. Kjekt for dere, men hadde vært forferdelig for meg.

Vi eier en bolig, har ikke så mye lån på den, og vi har det veldig fritt økonomisk. Veldig kjekt å vite at vi betaler ned på vår egen bolig hver mnd.

:)

Anonymous poster hash: 0a5c3...b1f

Skrevet

Ofte tenker jeg i løpet av dagen "gud for et styr å eie hus!", "å være huseier er dyrt!" Og "tenk så deilig å bare leie, banken tar jo like mye i renter som vi betalte for siste leiligheten vi hadde"

Men hver kveld tenker jeg "takk og lov at jeg aldri kan tvinges til å flytte igjen" 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...