Gå til innhold

15 åringen snuser..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i jula tatt min 15 år gamle datter med snus. Har tatt henne før, men hun har da sagt at det er venninnene sin snus. Hun innrømte det for meg i går at hun snuser og har gjort det siden starten av 9.klasse (hun går nå i 10). Jeg og mannen min vet ikke helt hvordan vi skal håndtere dette, ingen av oss snuser eller røyker og har heller ikke andre barn som gjør det.

Noen av dere som har barn som snuser? Hvordan reagerte dere? Får barnet lov å snuse?

Mannen min mener vi bare skal overse det så slutter hun nok snart. Jeg er ikke helt enig i det..

Å stoppe ukepenger funker ikke, for hun sitter fast barnevakt for naboen og får penger derfra.

Håper noen kan dele erfaringer..

Anonymous poster hash: fd5fd...164

Skrevet

Vis henne bilder av råtne snustenner.

Anonymous poster hash: 7933e...301

Skrevet

Vet ikke helt hva du skal gjøre. Men jeg vet at selvom foreldrene nekter ungdommen og røyke/snuse eller drikke alkohol, så gjør de det likevel desverre. Men hun trenger jo ikke å få lov av dere av den grunn. Da slipper dere hvertfall at hun gjør det hjemme. Å gi henne ihvertfall ikke penger til å kjøpe snus. :) Lykke til.

Skrevet

Det er vel fint lite dere får gjort med det sånn sett, men vis bilder av råtne tenner som en over her sa. Regn ut sammen med henne hvor mye hun bruker på snus i året og hva hun kunne brukt pengene til/på.. Det er ikke noe vits å bli sint og forby, men dere kan fortelle at dere er skuffet, og håper hun tar til fornuft.. En 15 åring vil gjerne bestemme selv :P

Skrevet

Hvor får hun penger til slikt?? Det er jo ganske dyrt.

Anonymous poster hash: 8772e...07c

Skrevet

Kjøp endelig ikke røyker boka til henne, og be henne lese. Verdt et forsøk :)

Anonymous poster hash: bd4e5...b93

Skrevet

Hvor får hun penger til slikt?? Det er jo ganske dyrt.

Anonymous poster hash: 8772e...07c

Man er ikke avhengig av slike ting på lik linje som voksne som har holdt på en stund.. 

Når man er 14-18 så kjøper man seg en røykpakke eller en snusboks når man har penger, og den varer gjerne veldig lenge, for man snuser/røyker helst sammen med andre. Man går ikke rundt med bekymringen "OMG jeg har ikke nok snus til i morgen!!!". 

Man klarer seg fint uten... Og kjøper en boks når man har fått penger igjen. 

Anonymous poster hash: 9220e...fa4

Skrevet

Vet ikke om det er lov eller "innafor", men ta en prat med tannlegen hennes og be om innkalling om det nærmer seg årlig sjekk. Tror en liten reality-sjekk fra slikt hold er mer effektivt enn fra foreldre...

Det er vel få ting som opptar en tenåring mer enn utseendet.....

Anonymous poster hash: cd6ff...320
Skrevet

Usj, røyking/snusing er så ekkelt. Har sagt til mine tenåringer at de ikke må begynne med det. Da blir jeg rasende! Dessverre ingen gode råd, men jeg hadde ikke godtatt det. Hadde fjernet goder.

Anonymous poster hash: 16a0f...d1c
Skrevet

Hvis dere har lovet henne lappen mot null snus/røyk/alkohol så ryker vel den nå? Jeg hadde gjort livet skikkelig surt for henne. Be tannlegen hennes skremme henne skikkelig med at det snart er etset hull fra leppa opp i nesa osv ;)

Anonymous poster hash: eb4cb...e57
Skrevet (endret)

Det er vel fint lite dere får gjort med det sånn sett, men vis bilder av råtne tenner som en over her sa. Regn ut sammen med henne hvor mye hun bruker på snus i året og hva hun kunne brukt pengene til/på.. Det er ikke noe vits å bli sint og forby, men dere kan fortelle at dere er skuffet, og håper hun tar til fornuft.. En 15 åring vil gjerne bestemme selv :P

Hm. Nå har jeg snust i omtrent tredve år og har til gode å råtne ennå, har faktisk ikke hatt hull i tenna på den tida heller. Kjenner ingen og kjenner ikke til noen som har fått påvist en eneste bivirkning av den typen. I motsetning til lungekreft og røykere er det vanskeligere påviselig sammenheng. Det vil ikke si at det er sunt, på ingen måte, men skremming bør være realitetsbasert - bør ikke være skremming men faktaorientering. Og femtenåringen er neppe så dum at hun lar seg lure av akkurat det skremmebildet. At dere ikke godtar det bør hun få vite og i klartekst, men skremming er lite gavnlig.

Endret av sug lut
Skrevet

Jeg ville ikke skremt henne med sånne typiske skremme-greier og vandrehistorier om folk som har etset hull til nesa, for det blir ikke tatt på alvor. Vis henne heller virkelige forskningsresultater og hva snusing realistisk sett fører til. Foreldrene mine var av de som klikket når de fant ut at jeg røyket, og det førte bare til at jeg skjulte det bedre for dem, ikke at jeg sluttet. Du kan jo gi henne et gode dersom hun slutter, f.eks at dersom hun har vært snusfri over en bestemt periode så kan dere gjøre noe fint sammen. 

Anonymous poster hash: 24d14...1e4
Skrevet

ingen moped/bil lappen

ingen lommepenger

ingen festligheter

Anonymous poster hash: ac377...6be
Skrevet

Vi kommer ikke til å skremme henne med bilder av noen som har teste hull til nesa. Hun er neppe så dum at hun kommer til å tro på det ;) Vi har ingen avtale på at hun skal få lappen av oss og tror heller ikke at det hjelper å si det nå..

Hadde aldri trodd vi kom til å komme i denne situasjonen.. Jenta får gode karakterer, er flink til å hjelpe i huset, passer gjerne små søsken, snille venninner.. Hun har heller aldri kommet hjem senere en avtalt eller blitt tatt med drikking.

Vi hadde en prat ved kjøkkenbordet i går kveld der vi fortalte at vi var skuffet og at hun måtte slutte med dette fort. Vi kjeftet ikke, men var tydelige på at vi var skuffet. Det endte med at hun begynte å gråte og sa at hun skjønte vi var skuffet. Hun sa at hun ikke orket å prøve å slutte nå. Det var så mye skolearbeid og snusen hjalp på konsentrasjonen. Fikk litt vondt av henne, for jeg vet de har mye skolearbeid. Men det blir vanskeligere å slutte når man blir enda mer avhengig og jeg vil ikke at datteren min skal bli/være nikotinavhengig .

Hun mente også at snusmerket ikke var like farlig som andre snus.. Det sto "skruf slim fresh white" på esken. Jeg tviler på at den er noe mindre farlig :P Vet dere noe om denne snusen? Uff, hadde ikke forbret meg på dette her..

Skrevet

Hm. Nå har jeg snust i omtrent tredve år og har til gode å råtne ennå, har faktisk ikke hatt hull i tenna på den tida heller. Kjenner ingen og kjenner ikke til noen som har fått påvist en eneste bivirkning av den typen. I motsetning til lungekreft og røykere er det vanskeligere påviselig sammenheng. Det vil ikke si at det er sunt, på ingen måte, men skremming bør være realitetsbasert - bør ikke være skremming men faktaorientering. Og femtenåringen er neppe så dum at hun lar seg lure av akkurat det skremmebildet. At dere ikke godtar det bør hun få vite og i klartekst, men skremming er lite gavnlig.

faktisk...det kan være at snusen er med på å forebygge hull ettersom den er svært basisk og de fleste i dag er stordrankere av  brus. Jeg har en teori om at snus og brus nuller hverandre ut og slik sett er det ikke nødvendigvis skadelig for tenner å snuse hahahaha. Har kjørt teorien forbi en kjevekirurg men han har enda ikke gitt tilbakemelding på hvorvidt det er hold i den ;) 

Over til problemet HI...Jeg ville egentlig vært sjeleglad for at hun ikke røykte jeg da....for DET er en vederstyggelighet! Ellers er det lite du kan gjøre. Jeg tror min tilnærming ville vært fornuftsbaset og forankret i:

1. det er j&/$&/lig vanskelig å slutte om man har holdt på i noen år

2. Hvorfor betale MASSE penger for et produkt som gir dålig helse OG øker kreftrisiko

3. hun er egentlig ikke gammel nok, så HVEM og HVOR kjøpes det

Lykke til ;)

Anonymous poster hash: bf987...99e

Skrevet

og jeg snuser ikke ;) ;)

Anonymous poster hash: bf987...99e
Skrevet

Hver glad det bare er snus! Det kunne vært røyk, narkotika, graviditet eller noe sånt :)

Skrevet

Vi kommer ikke til å skremme henne med bilder av noen som har teste hull til nesa. Hun er neppe så dum at hun kommer til å tro på det ;) Vi har ingen avtale på at hun skal få lappen av oss og tror heller ikke at det hjelper å si det nå..

Hadde aldri trodd vi kom til å komme i denne situasjonen.. Jenta får gode karakterer, er flink til å hjelpe i huset, passer gjerne små søsken, snille venninner.. Hun har heller aldri kommet hjem senere en avtalt eller blitt tatt med drikking.

Vi hadde en prat ved kjøkkenbordet i går kveld der vi fortalte at vi var skuffet og at hun måtte slutte med dette fort. Vi kjeftet ikke, men var tydelige på at vi var skuffet. Det endte med at hun begynte å gråte og sa at hun skjønte vi var skuffet. Hun sa at hun ikke orket å prøve å slutte nå. Det var så mye skolearbeid og snusen hjalp på konsentrasjonen. Fikk litt vondt av henne, for jeg vet de har mye skolearbeid. Men det blir vanskeligere å slutte når man blir enda mer avhengig og jeg vil ikke at datteren min skal bli/være nikotinavhengig .

Hun mente også at snusmerket ikke var like farlig som andre snus.. Det sto "skruf slim fresh white" på esken. Jeg tviler på at den er noe mindre farlig :P Vet dere noe om denne snusen? Uff, hadde ikke forbret meg på dette her..

Jeg tror neppe akkurat den er bedre enn noen av de andre. Slim og fresh er ikke sunnhetstegn, bare fasong og smak.

Derimot kan du be henne prøve Oniko. Den er nikotinfri.

Skrevet

Jeg ser etter å ha lest svarene her at jeg er veldig streng. Hadde gitt husarrest slik at barnevaktjobb ikke var aktuelt. Hun måtte selv forklare til nabo hvorfor hun ikke kunne jobbe i en periode. Hadde kuttet ut lommepenger. Hadde sett igjennom

rommet jevnlig i en periode. En mister privatlivet sitt når en viser en ikke er voksen og gjør ting som faktisk er ulovlig..

Anonymous poster hash: a2d64...732

Skrevet

Mannen din tar nok klekkelig feil at det bare kommer til å gå over av seg selv... Snus er om ikke mer avhengighetsskapende enn sigaretter, da forskjellen ligger i at snusen gir deg en myye større dose med nikotin enn sigaretter. Du har tilførsel på nikotin ganske lenge før " du er ferdig " med snusen. Det spørs selvfølgelig hva slags snus og litt sånt da... Er det mocca snusen(inneholder svæææært lite nikotin) så kan det hende det ikke er like vanskelig.

Selv har jeg røkt og er nå en som snuser.... Og tro meg... Vanskeligere for meg å slutte med snus enn sigaretter (røkte i 10 år). Legen min også sa at snus på mange måter er mer fysisk avhengighetsskapende.

Nå har jeg til gode å møte en tenåring som lærer av andres feil, men du kan hilse å si fra meg at ja du får misfargede tenner, tannkjøttet trekker seg opp(får da "større" tenner) , dårlig ånde osv. Ville prøvd meg på den vinklingen da utseendet ofte er viktigst for mange jenter i den alderen. Det ser virkelig IKKE pent ut eller kult ut med snusleppe.... Du kan også slenge inn at det er kreftfremkallende, men ofte klarer de jo ikke å tenke på fremtidige helseplager/farer i den alderen... Er liksom så fjernt og de tror jo at det er lett å slutte som en plett. ;)

Hvis ikke deres datter er super fornuftig  på alle punkter utenfor dette da;) Da kan nok mye bearbeiding og holdnings bearbeiding hjelpe.? Prøve å si at dere skal hjelpe henne å slutte? Spare 60-80 kr for henne hver dag også får hun det hver måned i en samlet sum eller noe.

Off fikk meg til å tenke på at jeg må ta meg i nakkeskinnet å slutte selv! Trenger ikke å "hjelpe" døtrene mine på veien mot å snuse når de blir eldre.

Lykke til! Håper datteren ders tar til fornuften og ikke begår feilen så som mange før henne har gjort.

Skrevet

Jeg ser etter å ha lest svarene her at jeg er veldig streng. Hadde gitt husarrest slik at barnevaktjobb ikke var aktuelt. Hun måtte selv forklare til nabo hvorfor hun ikke kunne jobbe i en periode. Hadde kuttet ut lommepenger. Hadde sett igjennom

rommet jevnlig i en periode. En mister privatlivet sitt når en viser en ikke er voksen og gjør ting som faktisk er ulovlig..

Anonymous poster hash: a2d64...732

Er forsåvidt enig i prinsippet om konsekvens her.... Men har enda til gode å høre om en ungdom som har sluttet med sigaretter/snus(ting som er avhengighetsskapende) med slike tiltak... Det ender bare med at de lyver, gjør det i smug, låner penger eller bomser snus av venner. Sier ikke at dette gjelder absolutt alle, men i det stor og hele så tror jeg ikke at det vil ha noen langtidsvirkning. Og man kan jo ikke overvåke dem til dem blir myndige heller (synd egentlig, he he ;) )

Skrevet

La nå jenta få snuse, hun har snust lenge og er avhengig av snusen. Da er det dårlig gjort av dere å tvinge henne til å slutte.

Skrevet

Spør henne hvorfor hun snuser. Er det gruppepress? Er det mange som snuser? Er det kult å snuse?

Hvor får hun tak i snusen? Det er enda 3 år til hun kan kjøpe snus. Hvor får hun penger fra?

Er hun villig til å gjøre et seriøst forsøk på å slutte? Si at du kan kjøpe nikotintyggis og nikotinfri snus til henne, hvis hun lover å prøve å slutte. Si at dere forstår at det er vanskelig, men det lønner seg å slutte nå. Jo lenger du snuser, jo vanskeligre blir det å slutte! Dere støtter henne og det er helt greit at hun er sur og vanskelig de neste dagene/ ukene etter hun har sluttet.

Jeg har ingen tro på at husarrest hjelper. Snus får hun tak i uansett hvis hun vil. Dere kan sette dere ned sammen med henne og regne ut hvor mye penger hun bruker på snus. Kanskje du og henne kan ha en avtale på at dere skal shoppe klær for de pengene? Og du betaler ;)

Lykke til :)

Skrevet

Hvor får hun penger til slikt?? Det er jo ganske dyrt.Anonymous poster hash: 8772e...07c

Man er ikke avhengig av slike ting på lik linje som voksne som har holdt på en stund.. Når man er 14-18 så kjøper man seg en røykpakke eller en snusboks når man har penger, og den varer gjerne veldig lenge, for man snuser/røyker helst sammen med andre. Man går ikke rundt med bekymringen "OMG jeg har ikke nok snus til i morgen!!!". Man klarer seg fint uten... Og kjøper en boks når man har fått penger igjen.  Anonymous poster hash: 9220e...fa4

Det står at jenta har snust siden begynnelsen av 9 klasse og er nå ferdig med halve 10... Da har hun snust i ett og et halvt år så hun må jo være litt avhengig..

Skrevet

Tviler på at det er så mye dy kan gjøre, men ikke gi henne penger. Hvis hun skal få penger så skal du ha kvittering på det hun har kjøpt ;) Jeg tror ikke husarrest hjelper, for snus får hun tak i hvis hun vil. Si at dere er skuffet og at dere håper hun slutter. Det er vel ikke så mye mer å gjøre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...