Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #1 Skrevet 1. januar 2015 Jeg er 33 år nå, og utdannet innen noe som absolutt ikke har noe med helsesektoren å gjøre. (Luftfart.) Drømmen måtte vært å bli jordmor. Finnes det noen alternativ måte å bli det på? Eller må man gå den tradisjonelle veien via sykepleier og så videreutdanning? Tips og råd tas i mot med takk! Anonymous poster hash: e23f8...70f
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #2 Skrevet 1. januar 2015 Mener å ha lest at det skal startes opp 5åring jordmorutdannelse (som de har i Danmark) ved UIT. Det kan du sjekke ut Anonymous poster hash: d37e9...861
♥Madam Mim♥ Skrevet 1. januar 2015 #3 Skrevet 1. januar 2015 Da blir det nok den tunge veien... Studiekompetanse har du vel kanskje fra før, men så er det 3 år sykepleie. Og deretter minst 2 år praksis (tror det var 2 år) og så håpe man kommer inn. Har hørt at det er ganske så vanskelig så må ha høyt snitt. Går selv påbygg nå, og så skal gå sykepleien. Skal nok spesialisere meg etterhvert. Drømmen er helsesøster, men snakket med heleseøster på stasjonen her og hun måtte vente i 6 år før hun kom inn og da var hun den som hadde ventet i kortest tid i klassen sin :-0
NormaJean Skrevet 1. januar 2015 #4 Skrevet 1. januar 2015 Du må ta 3 år med sykepleie, ha arbeidserfaring og så kan du begynne på jordmor.
Camelot Skrevet 1. januar 2015 #5 Skrevet 1. januar 2015 Hvis du har mulighet til å ta utdannelsen i Danmark, er du ferdig på 3,5 år:) I Norge er kravet til praksis 1 år etter sykepleierutdanningen, så tar minst 6 år. Men har også hørt det skal startes masterutdanning i jordmorfag,vet ikke hvor.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #6 Skrevet 1. januar 2015 I Tromsø skal de starte opp med master i jordmor, men usikker på når den starter opp. Da er planen at man skal iløpet av 5 år bli ferdig, og man slipper 1 års arbeidspraksis for å ta videreutdannelse. Anonymous poster hash: 5a57e...23c