Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #1 Skrevet 1. januar 2015 Jeg er 33 år nå, og utdannet innen noe som absolutt ikke har noe med helsesektoren å gjøre. (Luftfart.) Drømmen måtte vært å bli jordmor. Finnes det noen alternativ måte å bli det på? Eller må man gå den tradisjonelle veien via sykepleier og så videreutdanning? Tips og råd tas i mot med takk! Anonymous poster hash: e23f8...70f
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #2 Skrevet 1. januar 2015 Mener å ha lest at det skal startes opp 5åring jordmorutdannelse (som de har i Danmark) ved UIT. Det kan du sjekke ut Anonymous poster hash: d37e9...861
♥Madam Mim♥ Skrevet 1. januar 2015 #3 Skrevet 1. januar 2015 Da blir det nok den tunge veien... Studiekompetanse har du vel kanskje fra før, men så er det 3 år sykepleie. Og deretter minst 2 år praksis (tror det var 2 år) og så håpe man kommer inn. Har hørt at det er ganske så vanskelig så må ha høyt snitt. Går selv påbygg nå, og så skal gå sykepleien. Skal nok spesialisere meg etterhvert. Drømmen er helsesøster, men snakket med heleseøster på stasjonen her og hun måtte vente i 6 år før hun kom inn og da var hun den som hadde ventet i kortest tid i klassen sin :-0
NormaJean Skrevet 1. januar 2015 #4 Skrevet 1. januar 2015 Du må ta 3 år med sykepleie, ha arbeidserfaring og så kan du begynne på jordmor.
Camelot Skrevet 1. januar 2015 #5 Skrevet 1. januar 2015 Hvis du har mulighet til å ta utdannelsen i Danmark, er du ferdig på 3,5 år:) I Norge er kravet til praksis 1 år etter sykepleierutdanningen, så tar minst 6 år. Men har også hørt det skal startes masterutdanning i jordmorfag,vet ikke hvor.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #6 Skrevet 1. januar 2015 I Tromsø skal de starte opp med master i jordmor, men usikker på når den starter opp. Da er planen at man skal iløpet av 5 år bli ferdig, og man slipper 1 års arbeidspraksis for å ta videreutdannelse. Anonymous poster hash: 5a57e...23c
Gjest Antarctica Skrevet 1. januar 2015 #7 Skrevet 1. januar 2015 Jeg er 33 år nå, og utdannet innen noe som absolutt ikke har noe med helsesektoren å gjøre. (Luftfart.) Drømmen måtte vært å bli jordmor. Finnes det noen alternativ måte å bli det på? Eller må man gå den tradisjonelle veien via sykepleier og så videreutdanning? Tips og råd tas i mot med takk!Anonymous poster hash: e23f8...70f Du må ta hele linja, men ikke fortvil! En venninne av meg begynte på legeutdannelse som 35-årig...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #8 Skrevet 1. januar 2015 Er aldri for sent starter selv på sykepleien denne høsten med jordmor som mål. Er 26 år. Det er nok ingen kortere måte enn 6 år foreløpig, hvis du ikke vil vente på de nye masterlinjene eller reiser utenlands. Anonymous poster hash: 02005...184
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #9 Skrevet 2. januar 2015 Takk for svar folkens. Jeg får gå i tenkeboksen... HI Anonymous poster hash: e23f8...70f
Økonomor Skrevet 2. januar 2015 #10 Skrevet 2. januar 2015 Jeg har en venninne som begynte fra scratch som 38åring. Og hun hadde en trygghet og modenhet som gjorde at hun tok det på en helt annen måte enn om hun var 20. Det er ikke så mange år relativt sett. Og en sånn jordmor skulle jeg virkelig ønsket å havne hos:) Jeg hadde gjort det om jeg var deg. Mange år igjen i arbeidslivet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå