Gå til innhold

Uansvarlige hundeeiere.. Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en hund i nabolaget.. Første gangen jeg hørte om den, var da jeg stoppet og snakket med en i gata, og hunden kom løpende forbi. Dette var naboen til denne hunden. "Denne hunden kommer seg ut, og eierne skjønner ikke hvor den kommer seg ut fra". Det var problemstillingen da. (de hadde nylig fått hunden)
I ettertid ser jeg jo at det har blitt plassert ekstra gitter og planker ved alle hull i gjerdet rundt huset. 
Hunden kommer seg fortsatt ut. 
jeg møter på hunden på vei til barnehagen hele tiden.
Her om dagen på vei til barnehagen, ser jeg ar porten til huset står åpen, og tenker at hunden må ha åpnet den. Jeg tok ikke feil, for 200 meter nedi veien møter jeg på bikkja. 
Eierne er jo på jobb.. 

Denne hunden bryr seg NADA om andre mennesker, så den er umulig å få tak i.. Jeg har prøvd flere ganger.
Jeg reagerer på at disse eierne lar hunden være løst i hagen når de VET at hunden rømmer. En ting er når eierne er hjemme, men de lar hunden være løs i hagen når de selv er på jobb. De bør jo har lært nå, og sett at sikring av gjerdet ikke hjelper.

Grunnen til at jeg reagerer ekstra nå, er fordi jeg var ute nå for å se raketter, og da kommer naboen og de jeg leier av bort til meg og gir beskjed om en løs hund (fordi jeg hadde min egen hund med ut).
Jeg sier at jeg vet hvor den hører til, men de klarte ikke å få tak i den. 
Jeg kjenner jeg blir så sint.
Denne hunden kom så vidt jeg vet til dette hjemmet i våres, så eierne kan jo ikke vite om hunden er redd raketter eller ikke, i tillegg burde de jo være ekstra påpasselige nå som det smeller, når de vet at hunden rømmer hele tiden.

Joda, hunden kommer jo alltid tilbake. Men det er så uansvarlig! Ikke mist fordi dette er en skolevei/barnehagevei (enveiskjørt gate, så alle barn i gatene rundt bruker denne veien) og det er ikke alltid kjekt for barn å møte på en løpende stor hund... 

Det går ikke an å få tak i bikkja, ellers ville jeg ringt falken flere ganger i uka. Men kan jeg melde dem noe sted? Hvor isåfall? 

Anonymous poster hash: d50cc...bd3
Skrevet

Mattilsynet?

Anonymous poster hash: 5e4b8...f34

Skrevet

Mattilsynet?

Anonymous poster hash: 5e4b8...f34

Ja får gjøre det. Ikke at de gjør noe med det men.. 

De har høner, og en kjempestor hage. Så at de ikke greier å lage en hundegård er helt utrolig.

Skrevet

Det kan vel være lurt å si noe til naboen først og så eventuelt ta det med Mattilsynet om det ikke hjelper?

Anonymous poster hash: 15ed6...677

Skrevet

Du er vel kanskje litt uansvarlig selv? Du tar med den hunden din ut når du skal se på fyrverkeriet? Må jo ha blitt vettskremt stakkars

Anonymous poster hash: 68a4d...b86

Skrevet

Du er vel kanskje litt uansvarlig selv? Du tar med den hunden din ut når du skal se på fyrverkeriet? Må jo ha blitt vettskremt stakkars

Anonymous poster hash: 68a4d...b86

Seriøst?! Det hang du deg opp i? Mange hunder bryr seg null om raketter og fyrverkeri så det gjør ikke HI uansvarlig. Har selv gått tur med hund på nyttårsaften, den brydde seg ikke litt engang om fyrverkeriet.

Skrevet

For å kommentere det som ikke gjelder saken først: Hvis du har en trygg hund, har den med i bånd osv. er det ikke noe problem å ha med hunden ut. For noen er det bedre enn å være alene inne. Mine hunder er dessverre ikke så trygge, så vi går ikke ut for å se på fyrverkeriene.

Så til saken: Skriv et brev eller snakk med eierne av hunden som rømmer. Veldig rart at de lar den være ute mens de er på jobb!! Spesielt når de vet at den rømmer. Si at du vurderer å melde fra til Mattilsynet/politiet hvis det ikke bedrer seg. Tenk så mye enklere det hadde vært om vi hadde hatt dyrepoliti i Norge!!

Anonymous poster hash: 600f0...939
Skrevet

Hva gjør det om hunden går løs? Du skriver det selv, hunden bryr seg NADA om mennesker. Den har tydeligvis lært seg hvordan den ikke blir påkjørt siden den kommer hjem hver kveld, så da er den heller ikke en fare for trafikken. Så da spør jeg igjen: hva gjør det om hunden går løs?

Anonymous poster hash: ca71b...2d7

Skrevet

Hva gjør det om hunden går løs? Du skriver det selv, hunden bryr seg NADA om mennesker. Den har tydeligvis lært seg hvordan den ikke blir påkjørt siden den kommer hjem hver kveld, så da er den heller ikke en fare for trafikken. Så da spør jeg igjen: hva gjør det om hunden går løs?

Enkelte er redde for hunder, uavhengig av om hunden er aggressiv eller ikke. Barn på vei til og fra skolen skal slippe å møte en løs hund. I tillegg: hvordan kan eierene plukke opp avføringen etter hunden hvis de ikke har kontroll på den og hvor den er/har vært?

Anonymous poster hash: da4be...a42

Skrevet

Du er vel kanskje litt uansvarlig selv? Du tar med den hunden din ut når du skal se på fyrverkeriet? Må jo ha blitt vettskremt stakkars Anonymous poster hash: 68a4d...b86

Enig i denne, DET er dyreplageri, det.. Skam deg, hi

Anonymous poster hash: 25ddb...db4

Skrevet

Hva gjør det om hunden går løs? Du skriver det selv, hunden bryr seg NADA om mennesker. Den har tydeligvis lært seg hvordan den ikke blir påkjørt siden den kommer hjem hver kveld, så da er den heller ikke en fare for trafikken. Så da spør jeg igjen: hva gjør det om hunden går løs?Anonymous poster hash: ca71b...2d7

Selv om hunden ikke bryr seg om mennesker kan den jage, skade eller drepe andre dyr.

Noen mennesker kan bli redde. Hi skriver at hunden er stor og at dette er skoleveien til svært mange barn.

Selv om hunden ikke har blitt påkjørt hittil, betyr ikke det at den "har lært seg hvordan den ikke blir påkjørt". Den kan likefullt være en fare i trafikken, både for seg selv og andre.

Skrevet

For å kommentere det som ikke gjelder saken først: Hvis du har en trygg hund, har den med i bånd osv. er det ikke noe problem å ha med hunden ut. For noen er det bedre enn å være alene inne. Mine hunder er dessverre ikke så trygge, så vi går ikke ut for å se på fyrverkeriene. Så til saken: Skriv et brev eller snakk med eierne av hunden som rømmer. Veldig rart at de lar den være ute mens de er på jobb!! Spesielt når de vet at den rømmer. Si at du vurderer å melde fra til Mattilsynet/politiet hvis det ikke bedrer seg. Tenk så mye enklere det hadde vært om vi hadde hatt dyrepoliti i Norge!!   Anonymous poster hash: 600f0...939

Du skjønner ikke det du da, at man risikerer å få en hund som BLIR redd for fyrverkeri? Og redd eller ikke - det er farlig mtp at det kan skje ulykker, og sinnsykt høyt for vare hundeører. De hører mange, mange ganger bedre enn oss og smellene fra rakettene er garantert vonde for hunden.

Skrevet

Hva gjør det om hunden går løs? Du skriver det selv, hunden bryr seg NADA om mennesker. Den har tydeligvis lært seg hvordan den ikke blir påkjørt siden den kommer hjem hver kveld, så da er den heller ikke en fare for trafikken. Så da spør jeg igjen: hva gjør det om hunden går løs?Anonymous poster hash: ca71b...2d7

Selv om hunden ikke bryr seg om mennesker kan den jage, skade eller drepe andre dyr.

Noen mennesker kan bli redde. Hi skriver at hunden er stor og at dette er skoleveien til svært mange barn.

Selv om hunden ikke har blitt påkjørt hittil, betyr ikke det at den "har lært seg hvordan den ikke blir påkjørt". Den kan likefullt være en fare i trafikken, både for seg selv og andre.

Nettopp. Den kan finne vilt og plage/drepe, i tillegg til å skremme folk.

Skrevet

Nåja.

Min personlige mening er at dette ikke er et stort problem. Faktisk hadde jeg ikke engang tenk over det om det kom en hund løpende på andre siden av veien. Men men, alle er forskjellige.

Så til hi, hva med å prate med naboen/hundeeieren? Det er det aller enkleste, istedet for å begynne å involvere Mattilsynet eller andre instanser. Det blir det beste for alle.

Skrevet

Du er vel kanskje litt uansvarlig selv? Du tar med den hunden din ut når du skal se på fyrverkeriet? Må jo ha blitt vettskremt stakkars Anonymous poster hash: 68a4d...b86

Enig i denne, DET er dyreplageri, det.. Skam deg, hi

Jeg har ingen planer om å skamme meg nei. Min hund er ikke redd for raketter i det hele tatt, og er med ut hvert år. Vi er ute i 5 minutter før vi går igjen. For hunden er det bare en en vanlig tisse-tur :)

Skrevet

Nåja.

Min personlige mening er at dette ikke er et stort problem. Faktisk hadde jeg ikke engang tenk over det om det kom en hund løpende på andre siden av veien. Men men, alle er forskjellige.

Så til hi, hva med å prate med naboen/hundeeieren? Det er det aller enkleste, istedet for å begynne å involvere Mattilsynet eller andre instanser. Det blir det beste for alle.

Grunnen til at jeg ikke har tatt det opp med dem, er fordi jeg er ganske sikker på at de er i familie med foreldrene til barn i barnehagen, og jeg vil unngå noen konflikter der.

Som nevnt over her, så er det jo mest pga barna. Jeg vet hvordan det er å være redd for hunder, og uansett hvor snill hundene er, eller til og med om den går i bånd, har det lite å si for et barn som er redd. Synd om barn må ha følge hver dag til skolen i frykt for å møte på løshunder. Og barna eller andre som møter på hunden vet jo ikke om hunden er "snill" eller ikke.

Skrevet

Enig i denne, DET er dyreplageri, det.. Skam deg, hiAnonymous poster hash: 25ddb...db4

Jeg har ingen planer om å skamme meg nei. Min hund er ikke redd for raketter i det hele tatt, og er med ut hvert år. Vi er ute i 5 minutter før vi går igjen. For hunden er det bare en en vanlig tisse-tur :)Anonymous poster hash: d50cc...bd3
Da er du en idiot.

Skrevet

Enig i denne, DET er dyreplageri, det.. Skam deg, hiAnonymous poster hash: 25ddb...db4

Jeg har ingen planer om å skamme meg nei. Min hund er ikke redd for raketter i det hele tatt, og er med ut hvert år. Vi er ute i 5 minutter før vi går igjen. For hunden er det bare en en vanlig tisse-tur :)Anonymous poster hash: d50cc...bd3
Da er du en idiot.

Rull inn, da. Hun kjenner vel kanskje hunden sin bedre enn du gjør? Hunder gir gjerne utrykk for det når de ikke trives. Og du; det er lov å vise folkeskikk. Kanskje det kan være et fint nyttårsforsett for deg? ;)

Anonymous poster hash: da4be...a42

Skrevet

Alle hunder kan bite. Den " snille" nabohunden her som også gikk mye løs beit et lite barn som var ute og lekte i sin egen hage. For ikke snakke om gangene den hoppet inn i hager/ beiter og jaget katter, sauer og andre husdyr. Når du ikke frem ville jeg bedt politi/ Falck å hente den når den er ute.

Anonymous poster hash: 24f4c...fcf

Skrevet

Nåja.Min personlige mening er at dette ikke er et stort problem. Faktisk hadde jeg ikke engang tenk over det om det kom en hund løpende på andre siden av veien. Men men, alle er forskjellige.Så til hi, hva med å prate med naboen/hundeeieren? Det er det aller enkleste, istedet for å begynne å involvere Mattilsynet eller andre instanser. Det blir det beste for alle.Anonymous poster hash: ca71b...2d7

Grunnen til at jeg ikke har tatt det opp med dem, er fordi jeg er ganske sikker på at de er i familie med foreldrene til barn i barnehagen, og jeg vil unngå noen konflikter der.Som nevnt over her, så er det jo mest pga barna. Jeg vet hvordan det er å være redd for hunder, og uansett hvor snill hundene er, eller til og med om den går i bånd, har det lite å si for et barn som er redd. Synd om barn må ha følge hver dag til skolen i frykt for å møte på løshunder. Og barna eller andre som møter på hunden vet jo ikke om hunden er "snill" eller ikke. Anonymous poster hash: d50cc...bd3

Hvis du vil unngå konflikter, mener jeg det lureste du kan gjøre er å snakke med dem direkte. Det er mye større sjanse for at det blir dårlig stemning om du "pusser" Mattilsynet, Falck eller politiet på dem. Direkte kommunikasjon er det aller enkleste.

Si det som det er, at du er ukomfortabel med å møte på hunden deres løs til enhver tid, og at det finnes mange barn i nærmiljøet som er redde. Jeg vet med meg selv at dersom jeg hadde fått en sånn telefon hadde jeg ikke blitt sint eller fornærmet, men hvis noen hadde involvert Mattilsynet eller politiet først, ville jeg blitt skikkelig forbannet.

Lykke til, dette fikser du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...