Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #1 Skrevet 31. desember 2014 Gravid uke 8 med Nr. 3. Har ikke brukt prevensjon på flere år og hadde igrunnen innstilt meg på et liv med to barn- og var fornøyd med det. Takker ja til en ny og krevende (men morsom!) jobb i høst- og oppdager like etterpå at jeg er gravid. Starter opp i ny jobb i januar. Jeg liker ikke å være gravid og ser med gru på hva jeg har i vente. Formen har vært mye dårligere enn ved tidligere svangerskap, er kvalm, trenger masse søvn og blir fort sliten av den minste aktivitet. Har hatt veldig lang juleferie (5 uker) så det har sånn sett passet perfekt i forhold til behov for å ta det med ro. Men jeg gruer meg bare så sinnsykt til oppstart i ny jobb, vet ikke en gang om jeg vil makte jobb hver dag pga enorm slitenhet. Er sint på graviditeten på en måte, er så lite klar for å være i puslete form på ny jobb med nye mennesker, og ikke minst orker jeg ikke tanken på å måtte sykemelde meg- både fordi det gir ny arbeidsgiver et dårlig inntrykk og fordi jeg generelt blir deprimert av å gå for lenge hjemme uten jobb å gå til. Har vurdert abort men det blir feil med tanke på at vi faktisk har prøvd på Nr. 3 i flere år, og jeg vet også at jeg vil få problemer med avgjørelsen i etterkant. Er så deppa nå. Har dere noen råd mht hvordan jeg skal håndtere situasjonen med ny jobb? Er det flere her som er i dårlig form som jeg, som kanskje trenger sykemelding allerede i første trimester? Anonymous poster hash: d64c1...699
Paeonia Skrevet 31. desember 2014 #2 Skrevet 31. desember 2014 Jeg ble gravid like etter jeg begynte i ny jobb i høst, er nå 17+4 og er allerede fullt sykmeldt. Ingen god følelse, men jeg valgte å være åpen om det på jobb til sjefen min fra første stund. Ble møtt med mye forståelse og beskjed om at nå skal jeg ta vare på den lille og meg selv, og at det er dette vikarer er til for. Har også bare fått positive tilbakemeldinger fra kollegaer når jeg fortalte det på jobb, og beskjed om å ta det rolig med god samvittighet - det er tross alt ikke så mange år av arbeidslivet mitt jeg skal gå gravid. Jeg har med andre ord gode erfaringer med å være åpen mot sjefen fra første stund - og har også fått beskjed fra sjefen om at hun satte pris på åpenheten når første sykemelding kom. Har prøvd tilrettelegging på arbeidsplassen, men det funket desverre ikke før jul, så er foreløpig fullt sykmeldt (pga kramper og blødninger). Hvordan det blir utover nå vet jeg ikke enda, får ta en uke av gangen og se hva som skjer. Håper du klarer å tenke som så at det i det store og hele ikke er så lenge du skal gå gravid. Prøv å jobb med hodet så du ikke går rundt med dårlig samvittighet hele tiden for å evt ikke klare å jobbe/jobbe fullt. Dette er noe som går over, verden skal fortsette å fylles med nye borgere og det er faktisk lov å bli gravid! Håper du har en sjef som også er enig med deg i dette. Ønsker deg lykke til!
Krissy1974 Skrevet 1. januar 2015 #3 Skrevet 1. januar 2015 (endret) Takk for svar Paeonia:-) oppløftende å høre at det kan gå bra. Min nye jobb er ikke i det offentlige (og det er ikke aktuelt å bruke vikar) men jeg håper likevel på forståelse fra arbeidsgiver. Jeg kommer nok til å spille med åpne kort fra begynnelsen av. Endret 1. januar 2015 av Krissy1974
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå