Gå til innhold

Samvær, barnet er 1,5 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn på ca denne alderen, hva slags fordeling har dere og hva slags samvær?

Mannen står steilt på 50/50, han har hele tiden vært mer opptatt av jobben sin og hobbyen, så jeg har hatt "det daglige ansvaret", hvis man kan kalle det det.

Anonymous poster hash: f59b5...1b4

Skrevet

Et tips er å skrive ned på papiret hvor mange timer du har barnet kontra han ila en uke.... Legg frem at han har prioritert jobb og gobby, men uten å virke for dømmende på familievernkontoret. vær fleksibel og åpen for forslag han kommer med. Aldri gå med på 50/50 så ungt. Drar han det til retten vil han aldri vinne når du har hatt drt daglige ansvar.... Prøv å legg det frem for mannen din som en mulighet litt frem i tid? Men at barnets beste nå er å være hos den som har hatt mest daglig omsorg... Sier du det slik kan han også føle seg mindre truet. Si du er intr i at barnet skal se pappa mest mulig og at du er åpen for et nært og godt samarbeid. Det kommer du lengst med. Lykke til

Anonymous poster hash: 17f58...007

Skrevet

jeg og min samboer gikk fra hverandre for en stund siden ,da var gutten 20mnd, far ser han en dag i uke i 6 timer, er mer enn nok for mitt barn det,han nærmere seg 2 nå, og jeg og faren har blitt enig om at han skal begynne og overnatte der det året han fyller 5 år,anhver helg og fra og med det året han er 4 år er han hos faren 6 timer,i steden for i leiligheten til meg og barnet slik de er nå.

når han begynner på skolen skal vi dele på ferier og slike ting og anhver jul. og han skal ha han anhver helg fortsatt

Skrevet

Dere som har barn på ca denne alderen, hva slags fordeling har dere og hva slags samvær?

Mannen står steilt på 50/50, han har hele tiden vært mer opptatt av jobben sin og hobbyen, så jeg har hatt "det daglige ansvaret", hvis man kan kalle det det.

Gå på familievernkontoret! Der vil han bli realitetsorientert. Så små barn skal IKKE ha delt bosted. Da tenker han bare på seg selv og ikke på barnets beste. En ettåring bør bare unntaksvis ha overnatting uten sin primære omsorgsperson.

Anonymous poster hash: 1c165...96b

Skrevet

jeg og min samboer gikk fra hverandre for en stund siden ,da var gutten 20mnd, far ser han en dag i uke i 6 timer, er mer enn nok for mitt barn det,han nærmere seg 2 nå, og jeg og faren har blitt enig om at han skal begynne og overnatte der det året han fyller 5 år,anhver helg og fra og med det året han er 4 år er han hos faren 6 timer,i steden for i leiligheten til meg og barnet slik de er nå.

når han begynner på skolen skal vi dele på ferier og slike ting og anhver jul. og han skal ha han anhver helg fortsatt

Dette var da en svært spesiell samværsavtale. Hvorfor får ikke far ha gutten hjemme hos seg? Og skal han virkelig ikke få ha sitt eget barn hjemme på overnatting før han er fem år? Du vet at han har krav på mer?

Skrevet

Dette var da en svært spesiell samværsavtale. Hvorfor får ikke far ha gutten hjemme hos seg? Og skal han virkelig ikke få ha sitt eget barn hjemme på overnatting før han er fem år? Du vet at han har krav på mer?

Har foreldrene "krav" på samvær med barna? Det er vel tvert imot barna som har krav på samvær.

Hvis alle impliserte er enige om hvor mye, hvor ofte og hvor hen spiller det ellers liten rolle hva vi andre mener.

Skrevet

Har foreldrene "krav" på samvær med barna? Det er vel tvert imot barna som har krav på samvær.

Hvis alle impliserte er enige om hvor mye, hvor ofte og hvor hen spiller det ellers liten rolle hva vi andre mener.

Foreldre må vel kreve samvær på vegne av sine barn. En toåring kan ikke selv gjøre det selv. 

Skrevet

Foreldre må vel kreve samvær på vegne av sine barn. En toåring kan ikke selv gjøre det selv.

Du brukte uttrykket "han har krav på mer" om faren. Slik leste i alle fall jeg det. Det er da jeg påpeker at faren ikke har noe krav å komme med. De skal ivareta barnets behov. Kan hende de gjør det også uten overnattinger.

Skrevet

Noen flere? Jeg trenger gode alternativer til vi skal på mekling.

Skrevet

Hvis alle impliserte er enige om hvor mye, hvor ofte og hvor hen spiller det ellers liten rolle hva vi andre mener.Anonymous poster hash: 1c165...96b

Du brukte uttrykket "han har krav på mer" om faren. Slik leste i alle fall jeg det. Det er da jeg påpeker at faren ikke har noe krav å komme med. De skal ivareta barnets behov. Kan hende de gjør det også uten overnattinger.Anonymous poster hash: 1c165...96b

Barn og foreldre har gjensidig rett til samvær med hverandre etter barneloven.

Anonymous poster hash: d4406...e46

Skrevet

Hvis alle impliserte er enige om hvor mye, hvor ofte og hvor hen spiller det ellers liten rolle hva vi andre mener.Anonymous poster hash: 1c165...96b

Du brukte uttrykket "han har krav på mer" om faren. Slik leste i alle fall jeg det. Det er da jeg påpeker at faren ikke har noe krav å komme med. De skal ivareta barnets behov. Kan hende de gjør det også uten overnattinger.Anonymous poster hash: 1c165...96b
Barn og foreldre har gjensidig rett til samvær med hverandre etter barneloven.

Anonymous poster hash: d4406...e46

Det stemmer. Det høres helt vilt ut at barnet ikke får blir ordentlig kjent med far, kun seks timer i uka. Stakkars barn som ikke får mulighet til å etablere et sunt forhold til far når han er liten.

Ei venninne av meg lot barnet sitt fra det var to måneder være hos barnefaren på overnatting. Nå er barnet 8 måneder og er hos far fra torsdag til søndag annen hver uke pluss hver tirsdag. Han har sin perm hver tirsdag og fredag og fri fra jobb et par timer hver torsdag for å hente sønnen... Ungen er en strålende blid og glad gutt, både hs/lege/fvk er enige i at dette er greit pga foreldrenes samarbeid.

Skrevet

Dytter litt til.

Skrevet

Barnet vårt var 1,5 da vi flyttet fra hverandre, nå er han 2 år.

Vi har barnet en dag hver i helgen. Jeg annenhver lørdag og far omvendt annenhver søndag. Barnet sover hos den han er hos den dagen.

Far henter barnet to dager i uken i barnehagen og tar han med hjem til seg. Gutten blir levert hos meg en time før leggetid og sover alle ukedagene hos meg.

Far er en god far og de koser seg sammen. Vi har kjøpt bolig 5 min i gåavstand fra hverandre.

Siste fredag hver måned henter far i barnehagen og tar gutten med hjem til meg. Vi spiser middag alle tre, tar en tur ut og legger gutten. Når han sover diskuterer meg og far hvordan det går, utfordringer, regler, endringer for neste måned, ferier og familieselskap osv

Far ville aldri gått med på å se gutten 6 timer i mitt hus. Han forguder gutten og de to har like mye rett som meg til å utvikle et godt forhold.

Far jobber lengre de dagene han ikke har gutten og slutter tidlig de dagene han henter gutten i barnehagen.

En dag hver helg får de to roen hjemme hos far. Farmor og farfar kommer ofte innom. Far sier at denne dagen med overnatting er viktig for han vil være en ordentlig far, ikke en lekepappa som bare gjør gøye ting et par timer.

Anonymous poster hash: 23a42...1ed

Skrevet

Barnet vårt var 1,5 da vi flyttet fra hverandre, nå er han 2 år.

Vi har barnet en dag hver i helgen. Jeg annenhver lørdag og far omvendt annenhver søndag. Barnet sover hos den han er hos den dagen.

Far henter barnet to dager i uken i barnehagen og tar han med hjem til seg. Gutten blir levert hos meg en time før leggetid og sover alle ukedagene hos meg.

Far er en god far og de koser seg sammen. Vi har kjøpt bolig 5 min i gåavstand fra hverandre.

Siste fredag hver måned henter far i barnehagen og tar gutten med hjem til meg. Vi spiser middag alle tre, tar en tur ut og legger gutten. Når han sover diskuterer meg og far hvordan det går, utfordringer, regler, endringer for neste måned, ferier og familieselskap osv

Far ville aldri gått med på å se gutten 6 timer i mitt hus. Han forguder gutten og de to har like mye rett som meg til å utvikle et godt forhold.

Far jobber lengre de dagene han ikke har gutten og slutter tidlig de dagene han henter gutten i barnehagen.

En dag hver helg får de to roen hjemme hos far. Farmor og farfar kommer ofte innom. Far sier at denne dagen med overnatting er viktig for han vil være en ordentlig far, ikke en lekepappa som bare gjør gøye ting et par timer.

Anonymous poster hash: 23a42...1ed

Tusen takk for svar. Det høres ut som en veldig veldig fin løsning for dere alle 3. Mitt ønske er at vi skal få til noe slikt.

Hi.

Skrevet

Da barnet mitt var 1.5 år var hun hos far annenhver helg. Vi gikk fra hverandre når barnet var 3 uker så samværet ble trappet sakte men sikkert opp fra fødselen.

Fra 1 år overnattet hun hos han fast en natt annenhver helg. Trappet opp til to netter rundt 1.5 års alder.

Anonymous poster hash: 6e936...b98

Skrevet

Fordi far ønsker ikke det og fordi han synes den nye kjæresten er viktigere

Skrevet

Skal dere ha mer enn vanlig samvær MÅ dere samarbeide godt. Ved det minste lille hint om at far kanskje ikke vil samarbeide må du ikke finne på å gå med på f.eks overnatting, tenk på barnet. 

Anonymous poster hash: ad074...ebe
Skrevet

Bf så jenta noen timer annenhver helg pga avstand da barnet var 1,5 år. Prøvde å begynne med overnatting da barnet nærmet seg 3 år. Fungerte dårlig, og endte opp med hysterisk unge i bilen til far på vei til fars hus. Han måtte snu og komme hjem igjen med barnet. Nå er hun så vidt fyllt 4, og det er lenge til hun er klar for overnatting hos han. Hun nekter plent. "Det er skummelt for meg" sier hun.

Skrevet

Far er her sammen med barnet på 1 år en gang per uke i ca 8-9 timer ..

Det virker som de har det fint sammen så lurer på når barnet er klar for overnatting en gang i uka? Ifølge loven har han vel "krav på" vanlig samvær?

Når er det vanlig å starte me annahver helg for små barn som aldri har bodd med pappa? De ser hverandre kun en gang i uka men har jo greit forhold ..

Vet at faren er veldig gira på å få til overnatting snart men er usikker .

Anonymous poster hash: d3740...d60

Skrevet

Hvorfor er det ikke greit at far har barnet men ok at feks besteforeldre har det? Syns det er sykt at så mange damer saboterer for at far skal få et godt forhold til barna sine. Mor eier ikke barna.

Skrevet

Hvorfor er det ikke greit at far har barnet men ok at feks besteforeldre har det? Syns det er sykt at så mange damer saboterer for at far skal få et godt forhold til barna sine. Mor eier ikke barna.

For min del (rett over) så har ikke besteforeldrene barnet heller .. Har sovet hos meg og kun hos meg:)

Anonymous poster hash: d3740...d60

Skrevet

Her var det annenhver fredag til søndag da barnet var et år (gikk fra hverandre da, og pappan hadde tatt sin del av permen). Er nå gradvis trappet opp til annenhver onsdag til mandag. 6 år gammel nå.

Skrevet

Om jeg og mannen skulle gått fra hverandre nå, ser jeg ikke noe problem med at barnet skulle overnatte hos ham. Han er bare 1,5 år, men er jo vant til å bo med pappan og, ikke bare meg. Men 50/50 hadde jeg ikke ønsket for ham.

Men om man aldri har bodd sammen, og faren ikke gidder mer enn noen få timer i uka, så skjønner jeg godt at mor er skeptisk til overnatting. Da kjenner jo ikke barnet faren veldig godt. Vi lar gjerne barnet vårt overnatte hos bestemor, men de ser hverandre ganske mye mer enn 6 timer i uka.

Det bør jo virkelig komme an på hvor godt de kjenner hverandre og hvor trygt barnet er, ikke hvilket slektskap de har, det skjønner ikke så små barn uansett.

Anonymous poster hash: 4b4e3...746

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...